Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jpg quality
Fra : Steen J

Dato : 11-01-11 08:34

Kan man på nogen måde finde ud af hvilken kvalitet en eksisterende jpg fil
er komprimeret med, når man kun har filen? Står det nogen steder i den?

/Steen J

Fra : Max

Dato : 11-01-11 09:58

Hej Steen

> Kan man på nogen måde finde ud af hvilken kvalitet en eksisterende
> jpg fil er komprimeret med, når man kun har filen? Står det nogen
> steder i den?

F.eks. ACDSee viser compression rate under Properties.

--
Mvh Max

Fra : Steen J

Dato : 11-01-11 19:25

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> Hej Steen
>
> F.eks. ACDSee viser compression rate under Properties.

Det er muligt, at min ACDSee 9.0 er for gammel, for jeg kan ikke se, hvor
den viser noget om compression rate.

Den oplyser om Uncompressed size. Eksempelvis 28,7 MB for et billede, der
fylder 720 KB. Et andet fylder 1232 KB. Forskellen må skyldes forskelle i
mængden af detaljer, for de 2 billeder skulle være komprimeret med samme
faktor (et sted mellem 50 og 100).

De 28.7 MB må være størrelsen som .bmp.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad dette kan bruges til.

/Steen

Fra : Max

Dato : 12-01-11 08:21

Hej Steen

> Det er muligt, at min ACDSee 9.0 er for gammel, for jeg kan ikke se,
> hvor den viser noget om compression rate.

Jeg bruger en version 3.0, så det er ikke aldren :)

Højreklikker på billedet, vælger Properties
og under fanen Image properties står Compression ratio

f.eks. et billede der rå fylder 672 kB og fylder 65,1 kB
komprimeret, ja der er ratio 10,3

--
Mvh Max

Fra : Steen J

Dato : 21-01-11 06:14

> Hej Steen

> Jeg bruger en version 3.0, så det er ikke aldren :)
>
> Højreklikker på billedet, vælger Properties
> og under fanen Image properties står Compression ratio

Beklager, men jeg har ikke nogen Image fane i min ACDSee 7.0, og den oplyser
ikke compression ratio noget sted.

Nu var det sådan set også jpg-quality, jeg var ude efter.

/Steen

Fra : emjeppesen

Dato : 11-01-11 10:11

Steen J skrev:

>Kan man på nogen måde finde ud af hvilken kvalitet en eksisterende jpg fil
>er komprimeret med, når man kun har filen? Står det nogen steder i den?

Hvis man ved at billedet f.eks er 3264x2448 pixels (= 7- 8 mb)
og man sidder med en fil på 3264x2448 pixels, som kun fylder det halve
(= 3,5-4 mb) så er den komprimeret med en faktor på 2
Det er tommelfingerregler, da farverne eller mangel på samme har
indflydelse på filens størrelse i mb.

Hilsen emj