Parse url ... .htaccess ?
Fra : MacJohn

Dato : 11-01-11 08:38

Hej alle!
Mine hjemmesider bliver indrettet sådan at det er variablen id der
bestemmer hvilken side der skal vises.
F.eks www.minside.dk/?id=27

Men nu vil jeg så gerne lave en funktion som parser url'en, sådan at
url'en kunne hedde f.eks:
www.minside.dk/overskrift-fra-min-side:27
- Og parse denne url, sådan at der redirectes til www.minside.dk/?id=27

Men eftersom der jo ikke findes en fil som hedder overskrift-fra-min-
side:27 - så er del vel noget med .htaccess

- eller hvad?

Nogen der kan hjælpe, eller har gode ideer/råd?

Mvh
John

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-01-11 21:55

On 11-01-2011 16:37, MacJohn wrote:
> [...]
> side:27 - så er del vel noget med .htaccess
>
> - eller hvad?
>
> Nogen der kan hjælpe, eller har gode ideer/råd?

Er det ikke den besøgende der bestemmer hvilken side der skal vises?

Hvorledes har du tænkt dig at bruge htaccess?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-01-11 22:27

Den 11-01-2011 16:37, MacJohn skrev:

> Men nu vil jeg så gerne lave en funktion som parser url'en, sådan at
> url'en kunne hedde f.eks:
> www.minside.dk/overskrift-fra-min-side:27
> - Og parse denne url, sådan at der redirectes til www.minside.dk/?id=27

Det kan gøres med .htaccess, og det kan gøres med et
serversidescript som fx PHP. Jeg er dog ikke sikker på, om
du kan bruge : da det muligvis kan gøre, at det opfattes som
et portnummer. Bindestreg eller andre tegn bør dog virke
helt fint.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med .htaccess-koderne. Hvis
du vil bruge .htaccess, bør du nok spørge i
webdesigngruppen. Hvis du vil bruge PHP, er dette
naturligvis den rette gruppe.

Kort om PHP-metoden:
Du kan lade PHP aflæse URL'en, tage de sidste to tegn, og så
indsætte dem i en variabel, fx $side. Herefter omstiller du
til den pågældende side:
header (http://minside.dk?id=$side);

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : MacJohn

Dato : 11-01-11 14:40

On 11 Jan., 22:27, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

Tak for jeres svar.
Problemet er stort set løst med .htaccess

@Karl Erik: Jo seævfølgelig er det brugeren der bestemmer hvilken side
han vil se?!

Det som jeg har gang i, er såmænd bare at lave "pænere"/søgemaskine-
venlige links, til siderne på min hjemmeside.
Hvis en bruger vil se een af mine nuværende sider, kan linket se sådan
ud: www.minside.dk/?id=27
Men ved hjælp af min nye htaccess kan jeg lave link til samme side,
som ser sådan ud: www.minside.dk/overskrift-fra-siden/27
Det giver links med bedre overblik (fordi man kan se i linket hvad det
indeholder) - og det er også fikst i forhold til søgemaskinerne.

Jeg roder stadig med at teste, og med løsning af problemer med
specialtegn i overskrifterne fra mine sider. Men det er godt på vej,
og alt tyder på at det løsningen jeg har fat i.

Jeg bruger denne Rewrite: (indtil videre)
RewriteRule ^([0-9a-zA-Z-]+)/([0-9-]+)/?$ /index.php?id=$2

Tak.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-01-11 01:04

On 11-01-2011 22:40, MacJohn wrote:
> [...]
>
> Jeg bruger denne Rewrite: (indtil videre)
> RewriteRule ^([0-9a-zA-Z-]+)/([0-9-]+)/?$ /index.php?id=$2

Jeg har en ide om at det ikke så meget er sidens navn, men mere sidens
titel (title) der opsnappes og vises af søgemaskiner.

Derfor har jeg på sider med f.eks. include header.php kopieret headeren
lige til før title, således at de egentlige sider starter med:

<?php include('header.php') ?>
<title>Sidens titel</title>
</head>
osv. osv.

Denne fremgangsmåde giver Google-lignende resultater med Sphider.

Karl Erik.

Fra : Martin

Dato : 12-01-11 02:29

On 12-01-2011 01:03, Karl Erik Christensen wrote:
> [...]

Du kan også bruge
RewriteRule ^(*.)/([0-9])/?$ /index.php?id=$2

Kan ikke huske om det er *. eller .* men så skal man ikke bekymre sig om
bogstaver eller tal - da det betyder alt

Faktisk så ville
/hej/med/dig/12
give index.php?id=12

Den sidste /? gør at den vil svare på både
/side/1 og /side/1/

Det er generelt altid en god idé at lade vær med at bruge alt for mange
escape karakter, da det så kan komme til at bide sig selv i halen, hvis
man lige laver noget om

> Jeg har en ide om at det ikke så meget er sidens navn, men mere sidens
> titel (title) der opsnappes og vises af søgemaskiner.

Det er begge dele - men man siger at URL's er det der vægtes mest på,
hvilket egentlig nok mere er et gammelt levn fra de glade statiske dage.