Hjælp til billede-placering.
Fra : Jonas Nielsen

Dato : 11-01-11 20:52

Hey alle.
Jeg har lavet min baggrund:
body {
   background-color: #99FF99;
   background-image: url("billeder/Baggrund.gif");
   background-repeat: repeat-y;
   background-attachment: fixed;
   background-position: center center;
}
_____________________
Og nu vil jeg gerne have mit logo til at side lige i midten af
skærmen.
Men hvis jeg bruger:
#boks1 {
   position:absolute;
   top:100px;
   left:100px;
}

   og 100px fra venstre side</p>
Sidder det hvor jeg vil have det på min skærm. Men hvis jeg spørg
en ven som har en større skærm end mig har det billede jeg har
sat ind forskubbet sig.
Er der noget jeg kan gøre så det er ens på alle slags skærme??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 11-01-11 21:33

Hej Jonas,
"Jonas Nielsen" skrev...
> [...]
> }
> _____________________
> Og nu vil jeg gerne have mit logo til at side lige i midten af

Et godt råd når du spørger herinde...:
Medsend _altid_ et link til "problem-siden" - det gør det meget nemmere at
hjælpe dig.

Når det er sagt, så skulle ovenstående kode gerne have den ønskede effekt.
Det kan også skrives således (kortform):

background:#9f9 url("billeder/Baggrund.gif") repeat-y fixed center center;
(Kan ikke helt huske, om rækkefølgen har noget at sige...)

> [...]
> Sidder det hvor jeg vil have det på min skærm. Men hvis jeg spørg
> en ven som har en større skærm end mig har det billede jeg har

Boksen og billedet har i denne sammenhæng ingen indflydelse på hinanden, da
du definerer billedet til at være baggrund på <body>.
Boksen vil altid befinde sig 100px fra hhv. venstre kant og top - uanset
skærmopløsning.
Det du sikkert glemmer er, at jo højere skærmopløsning, jo mindre er hver
pixel (da der ellers ikke ville være plads til dem på vores små skærme!?),
og det kan derfor give et indtryk af, at boksen flytter sig.

> Er der noget jeg kan gøre så det er ens på alle slags skærme??

Hvis du med "ens" mener, at det skal være mere centreret, så skal du fjerne
"left:100px;" og "top:100px;"...

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-01-11 01:21

Jonas Nielsen sendte dette med sin computer:
> [...]
> sat ind forskubbet sig.
> Er der noget jeg kan gøre så det er ens på alle slags skærme??

Et link, siger mere end 100 billeder...

Prøv med
#boks1 {
margin : 0px auto;
width : 100px;
}
Det vil bringe dit eksempel til at virke.
Men der er forskel på en tekst og et billede. Så der skal arbejdes lidt
med tingene. Hvis du sætter dit billede i boks1, skal det også have en
text-align center og en bredde der er større end billedet ( eller
præcis samme bredde).
Undgå absolut positionering. Det kan man bruge til layout af selve
siden - det er ikke smart til indhold.

Forskellige mennesker bruger forskellige skærmstørrelser og forskellig
størrrelse på vinduer. Og absolut positionering, vrker kun hos dig selv
(og dem der har en skærm mage til din, og samme vinduesstørrelse).
(Og til Dennis - det har ikke noget med skærmens opløsning at gøre.
Opløsningen angives i antal pixels/tomme. Skærmens størrelse er til
gengæld ret væsentligt - det vigtige er hvor mange pixels der er i det
hele).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-01-11 07:37

http://da.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A6rmopl%C3%B8sninger

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-01-11 10:29

Dennis Munding formulerede spørgsmålet:
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen
>

> http://da.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A6rmopl%C3%B8sninger

Det er skærmstørrelser, ikke skærmopløsning.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-01-11 10:48

> Dennis Munding formulerede spørgsmålet:

> Det er skærmstørrelser, ikke skærmopløsning.

Min fejl - burde ha' skåret det ud i pap...
Det var denne linje jeg refererede til:

<citat>
"En skærm bruger pixels til at gengive skærmbilledet. Skærmopløsningen
angives som det totale antal pixels skærmen har i bredden gange det totale
antal pixels i højden."
</citat>

Min skærmopløsning er på 1440x900px.

Iflg. dig vil min skærm indeholde ca. 14400x5400px (baseret på at min skærm
skønsmæssigt er 10x6 tommer) - den holder jo ikke!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-01-11 11:13

Efter mange tanker skrev Dennis Munding:
> [...]
>
> Iflg. dig vil min skærm indeholde ca. 14400x5400px (baseret på at min skærm
> skønsmæssigt er 10x6 tommer) - den holder jo ikke!

Dengang jeg var ung, målte man skærmens størrelse i tommer. Og man
målte faktisk diagonalt, fra hjørne til hjørne. Med moderne skærme -
nogen er høje andre brede - siger det ikke ret meget. Men det er stadig
den man giver på f.eks. fjernsyn. En 32 tommer skærm, er 32 tommer fra
det ene hjørne til det andet.
Det er efterhånden almindeligt, at man i stedet angiver skærmens
størrelse i pixels. (Hvilket ikke giver nogen info om den fysiske
størrelse).
Skærmens opløsning, hvor fine detaljer den kan vise - man kan også
sige, at det har betydning for hvor tæt på eller langt fra den man skal
være, for at tingene ser rigtige ud - angives i ppi (pixels pr. inch),
og er standard på - eller var, på computerskærme i hvert fald - enten
72 eller 96 (hvis min hukommelse er nogenlunde som den skal være).
(Og det sidste er ligesom med printere; hvor fint den kan tegne angives
i dpi: dots pr. inch. Nogle fabrikanter af skærme bruger vist også dpi
i stedet for ppi - sætter altså dot = pixel)
Hvis din skærm er 10 tommer bred og har 1440 pixels på tværs, er den
vandrette opløsningen 144 pixels pr. tomme. (Og så skal jeg vist have
nye briller - for tingene er på den ca. halvt så store som jeg plejer
at se dem, og det kniber sgu ind imellem!)

Den refererede artikel, er IMHO fin nok - men den roder gevaldigt rundt
på betegnelser, ved at bruge ordet skærmopløsning om noget andet end
skærmopløsningen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 11-01-11 16:45

Hej Birger,
"Birger Sørensen" skrev...

....og det er nu skærmopløsninger, artiklen beskriver...

> Dengang jeg var ung, målte man skærmens størrelse i tommer. Og man målte
> faktisk diagonalt, fra hjørne til hjørne.

Det gør man skam stadig...

> [...]
> dpi: dots pr. inch. Nogle fabrikanter af skærme bruger vist også dpi i
> stedet for ppi - sætter altså dot = pixel)

ppi = dpi = Dots Pr. Inch (kært barn har mange navne...)

Men ja - det er korrekt (ovenstående).
Netop derfor tager du fejl, når du skriver:

<citat>
"...Og absolut positionering, vrker kun hos dig selv
(og dem der har en skærm mage til din, og samme vinduesstørrelse)."
</citat>

Skærmstørrelsen er den _fysiske_ størrelse på skærmen, hvor imod
skærmopløsningen er den _kvalitetsmæssige_ størrelse.
Forstået på den måde - som du selv skriver! - at jo højere opløsning, desto
flere detaljer = mindre ikoner.

> [...]
> vandrette opløsningen 144 pixels pr. tomme. (Og så skal jeg vist have nye
> briller - for tingene er på den ca. halvt så store som jeg plejer at se

Hvilket også bevises ved, at du er nødt til at bruge briller for at se
tingene med min opløsning -> dit syn er dårligt, hvorfor du har en lavere
opløsning end jeg, eller du har samme (eller større) opløsning men har så
til gengæld justeret kraftigt på enten zoomniveau eller tekststørrelse -
måske endda begge...?!

Jeg har hjulpet mange ældre mennesker med at indstille deres pc-skærme...

> Den refererede artikel, er IMHO fin nok - men den roder gevaldigt rundt på
> betegnelser, ved at bruge ordet skærmopløsning om noget andet end
> skærmopløsningen.

Det er jo netop det, den _ikke_ gør - den beskriver forskellen på de
forskellige opløsninger (hvis du kigger på den grafiske oversigt).
Deres undersøgelse om udbreddelsen af de forskellige _skærmstørrelser_ er
sagen fuldstændig uvedkommende.

Kig på den grafiske illustration igen - den viser det meget tydeligt.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-01-11 17:21

Dennis Munding frembragte:
> [...]
> sagen fuldstændig uvedkommende.
>
> Kig på den grafiske illustration igen - den viser det meget tydeligt.

Vi bliver vist ikke enige.
Artiklen bruger konsekvent skærmopløsning, hvor der burde stå
skærmstørrelse.

Min skærm- *størrelse* er 1280x1020 - og med de rigtige briller, kan
jeg stadig bruge det uden at zoome.
Opløsningen er 96px/tomme.

Brugerne indstiller normalt vinduer efter antallet af pixels. Lad os
sige 500x500pixels. Med en lille opløsning vil det være et stort
vindue, med en stor vil det være lille. Men spørgerens absolut
positionerede element, vil på begge skærme være placeret ens - 100px
fra toppen og 100px fra siden. Hvis vi nu leger, at elementet er 300px
bredt, vil det være centreret på begge skærme - hvis det ikke er, vil
det ikke være centreret.
Og det har *intet* med skærmen(es) opløsning at gøre.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-01-11 17:47

Den 12-01-2011 17:20, Birger Sørensen skrev:
> Dennis Munding frembragte:

> Min skærm- *størrelse* er 1280x1020 - og med de rigtige
> briller, kan jeg stadig bruge det uden at zoome.
> Opløsningen er 96px/tomme.

Jeg er enig med Dennis. Skærmstørrelsen er størrelsen på den
fysiske skærm, og den angives sædvanligvis i tommer.

Skærmopløsningen kan fx være 1280x1020 eller 1024x800 og er
ikke afhængig af skærmstørrelsen.

De 96px/tomme, du nævner, er opløsningen pr. tomme - ikke
selve skærmopløsningen - medmindre skærmstørrelsen er én
tomme

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : jopa

Dato : 12-01-11 17:47

Birger Sørensen sendte dette med sin computer:
> Min skærm- *størrelse* er 1280x1020

Hmm undskyld jeg blander mig, har dog ikke læst
alt hvad i har skrevet.
Er 1280x1020 ikke opløsningen og for nogen skærme
det højeste.

Du kan vel køre mindre opløsning på samme st
skærm

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-01-11 18:37

Det er skærmopløsningen.
skærmstørrelse måles diagonalt i cm eller tommer. Det er efterhånden
ved at være standard at det angives i cm men tommer er ikke helt død
endnu.
På en CRT skærm måles lidt ud over det synlige område. Dette er ikke
tilfældet på LCD/LED skærme.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : scootergrisen

Dato : 12-01-11 02:13

> Og nu vil jeg gerne have mit logo til at side lige i midten af
> skærmen.

Sådan : http://scootergrisen.dk/test/test0025.html

margin-left skal være halvdelen af logoets bredde.
margin-top skal være halvdelen af logoets højde.