Holdbarhed kartoffelmos
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-01-11 18:12

Jeg har lavet for meget kartoffelmos, og ville lige høre hvordan det
ligger med holdbarhed og opbevaring?

Mvh. Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-01-11 18:41

On Sun, 09 Jan 2011 18:12:15 +0100
Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jeg har lavet for meget kartoffelmos, og ville lige høre hvordan det
> ligger med holdbarhed og opbevaring?
>
> Mvh. Lars

Hvor længe ville du gemme en kogt kartoffel?
Jeg ville gemme det max et par dage i en lufttæt beholder i køleskabet.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-01-11 18:58

Den 09/01/11 18.41, Kim Schulz skrev:

> Hvor længe ville du gemme en kogt kartoffel?
> Jeg ville gemme det max et par dage i en lufttæt beholder i køleskabet.

Jeg ville normalt slet ikke koge for mange kartofler - men jeg tænkte på
om ikke kartofler vil oxidere og blive kedelige. Men an kan selvfølgelig
lade være med at være doven og pakke mosen ned isf. bare at smide gryden
i køleskabet.

/Lars

Fra : Max

Dato : 09-01-11 19:38

Hej Kim

> Hvor længe ville du gemme en kogt kartoffel?

Til den bliver slimet at røre ved.

> Jeg ville gemme det max et par dage i en lufttæt beholder i
> køleskabet.

Kan i min verden fint klare mindst en uge.

Max

Fra : Hauge

Dato : 09-01-11 19:46

Hej Max
Den 09-01-2011 19:38, Max skrev:
> Kan i min verden fint klare mindst en uge.

Enig.

Mvh Hauge

Fra : Fister

Dato : 09-01-11 20:09

Max laid this down on his screen :
> Hej Kim

> Til den bliver slimet at røre ved.

Ja, så simpelt er det!

> Kan i min verden fint klare mindst en uge.

Ja, cirka, men rør (tvetydigt) og lugt til den.
Kai

Fra : Engelbert.H.

Dato : 10-01-11 11:06

Frys det ned...

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 10-01-11 19:51

> Til den bliver slimet at røre ved.

LOL.... til den tid er den jo uspiselig, hvorfor så gemme den så lang tid?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Max

Dato : 10-01-11 20:08

Hej Michael

> LOL.... til den tid er den jo uspiselig, hvorfor så gemme den så lang
> tid?

Hvorfor ikke ?

Max

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 10-01-11 20:15

> Hvorfor ikke ?

Jamen er slimet ikke en indikator for at der har dannet sig bakterier på
overfladen?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Max

Dato : 10-01-11 21:10

Hej Michael

> Jamen er slimet ikke en indikator for at der har dannet sig bakterier
> på overfladen?

Jo, men der er da ingen grund til at smide den ud før at de er
der i stort antal.

Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-01-11 14:24

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d29ec6f$0$23753$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg har lavet for meget kartoffelmos, og ville lige høre hvordan det
> ligger med holdbarhed og opbevaring?

Mindst tre-fire dage. Pakkes så lufttæt og -frit som muligt, da du ellers
får en hård "skorpe". Jeg laver som oftest mos til flere dage, og har intet
problem med at gemme og genopvarme.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-01-11 17:09

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> får en hård "skorpe". Jeg laver som oftest mos til flere dage, og har
> intet problem med at gemme og genopvarme.

Du overrasker nogen gange!
Svaret man kunne have forventet fra dig var: SMID DET VÆK.
Det er det du plejer at give hvis folk spørger om hvad de skal gøre med et
halvt rødkål eller lignende.
Ellers er jeg enig, kunne aldrig drømme om at smide god mad ud.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-11 18:47

Steen Jakobsen <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen
4d2b2f14$0$36570$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Du overrasker nogen gange!
> Svaret man kunne have forventet fra dig var: SMID DET VÆK.
> Det er det du plejer at give hvis folk spørger om hvad de skal gøre
> med et halvt rødkål eller lignende.

Du vrøvler som sædvanligt, Steen Jakobsen. Jeg har et par gange undret mig
over den iver, nogle udviser for at nedfryse fødevarer, der næsten ikke
koster noget (som f.eks. gær). Ellers har jeg igen og igen talt imod
hysteriet om, at madvarer "bliver dårlige" efter få timer eller dage i
køleskabet. Jeg kunne f.eks. ikke drømme om at smide noget ud pr. automatik
uden at lugte/smage på det først. Jeg kender mange, der smider madvarer ud
efter at have tjekket "sidste salgsdato" og uden at bruge sund fornuft. Og
det er tåbeligt. Ligeså tåbeligt, som det er at bruge strøm på at nedfryse
gær, der koster få kroner pakken.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Fred Thiesen

Dato : 11-01-11 19:13

On 11.01.2011 18:46, Jens Bruun wrote:

> Ligeså tåbeligt, som det er at bruge strøm på at nedfryse
> gær, der koster få kroner pakken.

Det har jeg aldrig prøvet, men det skal prøves hvis det virker. Ikke for
at spare de få kroner (kr 1.70 her i Norge) det koster, men for altid at
have noget i hus om nu et behov pludseligt skulle opstå.
Tørgær har jeg haft meget variable resultater med efter længre tids
lagring, så det har jeg nærmest sluttet at bruge.

FredT

Fra : Max

Dato : 11-01-11 20:29

Hej Jens

> [...]
> kender mange, der smider madvarer ud efter at have tjekket "sidste
> salgsdato" og uden at bruge sund fornuft. Og det er tåbeligt. Ligeså

Ja i mange såkaldte "moderne husholdninger" er det faktisk skraldespanden
der lever bedst. Folk vil så gerne købe "billigt" ind og ender med mængder
der gør at de smider det halve ud. De kunne nok spare ved at kun købe
det der var brug for og så lære at bruge resterne også. Nu f.eks. kogte
kartofler er jo en dejlig ting at have i køleskabet, de kan jo bruges til
mange ting, f.eks. gør de sig godt i brøddej.

> tåbeligt, som det er at bruge strøm på at nedfryse gær, der koster få
> kroner pakken.

Er det ikke en overlevring fra den famøse storstrejke for mange år siden ?

Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-11 21:42

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
4d2caf6a$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Er det ikke en overlevring fra den famøse storstrejke for mange år
> siden ?

Jeg nævner nedfrysning af gær, fordi det - så vidt jeg husker - er én af de
eneste gange, jeg har talt mod at gemme madvarer. Som jeg husker det drejede
det sig om en tråd, hvor én eller anden havde fået købt for meget gær og så
ville vide, om det kunne gemmes via nedfrysning. Det kom der så en laaaaang
tråd ud af - og vi taler om er produkt, der med stor sandsynlighed er dyrere
at forsøge at gemme via nedfrysning i forhold til at købe en frisk udgave,
når behovet melder sig.

Generelt taler jeg sjældent for at smide madvarer ud, og jeg gør det selv
meget sjældent. Dog ved jeg, at jeg skal undlade at fortælle andre om, hvor
lang tid jeg nogen gange gemmer madvarer, da mange er helt hysteriske. Få
tør længere stole på syn, smags- og lugtesans. På samme måde fortæller jeg
heller ikke gæster, at jeg - gisp - bruger ikke-pasteuriserede æg i mit
køkken.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 11-01-11 22:36

Hej Jens

> Generelt taler jeg sjældent for at smide madvarer ud, og jeg gør det
> selv meget sjældent. Dog ved jeg, at jeg skal undlade at fortælle

Jeg er i den heldige situation at jeg har en "næsten" kok der
er hjemmevandt i storkøkener til at sidde på sidelinien og
give mig råd når jeg er i køkkenet, og det kommer der meget
sjovt ud af :)

Max