VHF-certifikat
Fra : Steen Andreasen

Dato : 10-01-11 06:35

I en tidligere tråd har jeg spurgt til om det er nødvendigt at gå op
til en ny VHF prøve, fordi jeg vil udskifte min gamle vhf radio med en
ny med DSC og AIS. Jeg har efterfølgende selv undersøgt sagen nærmere,
og det viser sig at det ikke er nødvendigt med ny prøve for at få
udleveret det magiske MMSI nr.

Mvh Steen

Fra : Hans Erik Pedersen

Dato : 10-01-11 09:16

On 10 Jan., 14:34, Steen Andreasen <steen.andrea...@humleby.dk> wrote:
> [...]
> ny med DSC og AIS. Jeg har efterfølgende selv undersøgt sagen nærmere,
> og det viser sig at det ikke er nødvendigt med ny prøve for at få

Hej Sten du har ganske ret i at du kan få et MMSI nr til din radio
uden certifikat men du må ikke bruge den uden du har bestået prøven
til SRC (Short Range Certificate)

Venligst Hans-E

Fra : Steen Andreasen

Dato : 10-01-11 11:01

On 10 Jan., 17:15, Hans Erik Pedersen <gisle...@gmail.com> wrote:

> Hej Sten du har ganske ret i at du kan få et MMSI nr til din radio
> uden certifikat men du må ikke bruge den uden du har bestået prøven
> til SRC (Short Range Certificate)
>
> Venligst Hans-E

Det er korrekt, men den prøve har jeg bestået. Jeg havde fået det
indtryk at man skulle op til en ny prøve for at få tilladelse til at
betjene den nye radio.

Mvh Steen

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-11 20:07

> [...]

> Det er korrekt, men den prøve har jeg bestået. Jeg havde fået det
> indtryk at man skulle op til en ny prøve for at få tilladelse til at

Hej Steen,

ikke for at vade rundt i din ulyst til at tage det vhf certifikat.... meeen,
du nævner selv i din starttråd vedrørende vhf certifikatet at det er ca. 25
år gammelt... og hvis det er tilfældet, hvad er det så for en prøve du har
bestået for at kunne bruge den nye radio med dsc ?

Dit spørgsmål i den første tråd om emnet - nemlig dét om mmsi nummer, dér
har Hans-E ganske ret: du kan sagtens få et mmsinummer uden et gyldigt vhf
certifikat... men du er stadigvæk IKKE certificeret til at bruge radioen. Og
hvad er det så værd ?

Men måske der er eet eller andet jeg har misforstået i din beskrivelse.

venlig hilsen

JN

Fra : blueocean

Dato : 10-01-11 12:28

On 10 Jan., 20:07, "JN" <JN-snabela-Lightstorm.dk> wrote:

> [...]
> hvad er det så værd ?
>
> Men måske der er eet eller andet jeg har misforstået i din beskrivelse.

Ja. Jeg havde også forstået det sådan at DU (Steen) havde et VHF radio
certifikt til brug for almindelig VHF-radio, men nu siger du alså at
du har bestået den prøve for at få lov til at betjene din nye radio
med DSC.????

En forklaring er måske på sin plads her.

For så behøver jeg jo heller ikke at gå op til ny prøve, da jeg har et
VHF Radio tilladelse til maritim VHF.

??????????????????????????

Gert

Fra : Henning Petersen

Dato : 10-01-11 21:00

Den 10-01-2011 20:27, blueocean skrev:

> [...]
>
> En forklaring er måske på sin plads her.
>
> For så behøver jeg jo heller ikke at gå op til ny prøve, da jeg har et

Hej
Reglerne omkring tildeling af MMSI nummer og radiocertifikat kan ses her
http://www.fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx
Man kan sagtens eje et fartøj med radioudstyr der kræver SRC cerfikat at
betjene. Det er jo ikke nødvendigvis ejeren der betjener radioudstyret.
Jeg vil nok vove den påstand at med den usikkerhed der er omkring dette
har du ikke den nødvendige viden og SRC certifikat.
Kan du bestå prøverne på siden ?
Mvh
Henning

Fra : Preben

Dato : 10-01-11 21:02

Den 10.01.2011 kl. 20:27 skrev blueocean <gert.kjaer@gmail.com>:

> [...]
>
> En forklaring er måske på sin plads her.
>
> For så behøver jeg jo heller ikke at gå op til ny prøve, da jeg har et

Hvis man skal anvende DSC skal man bestå SRC-prøven, så enkelt er det. Og
det gælder uanset tidligere VHF-prøver.

http://tdc.dk/lyngbyradio/publish.php?id=4584

--
mvh/Preben

Fra : blueocean

Dato : 10-01-11 13:57

On 10 Jan., 21:01, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> Hvis man skal anvende DSC skal man bestå SRC-prøven, så enkelt er det. Og
> [...]

Ja, men det er jo det vi prøver at få at vide fra Steen, jeg er helt
med at det er nødvendigt med en ny SCR prøve...................

Gert

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-01-11 00:30

On 10-01-2011 14:34, Steen Andreasen wrote:
> [...]
> ny med DSC og AIS. Jeg har efterfølgende selv undersøgt sagen nærmere,
> og det viser sig at det ikke er nødvendigt med ny prøve for at få

Hvad "magisk" er der ved MMSI?

Alle kan sgu da klare sig med:
"SyyyvvvvTrej, otteogfirs, og niogtres til xyl i baggrunden"

Sgu da sjovt at folk tror at en vhf er legetøj.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!