Garmin har aftale om brug af ENC S57 kortd~
Fra : blueocean

Dato : 10-01-11 02:31

Iflg denne

Säkrare sjökort med ENC S57

Garmin har som första leverantör av elektroniska sjökort tecknat avtal
med Sjöfartsverket att få använda sig av de elektroniska data från S57
för att tillverka sina elektroniska sjökort över Sverige. Denna data
har tidigare varit för dyr för de olika tillverkarna att köpa från
Sjöfartsverket med avseende på fritidsbåtssektorn. Enligt
Sjöfartsverket kommer det att ge betydligt bättre säkerhet på sjön. De
nya Blue chartkorten kommer att finnas tillgängliga från februari.
ENC betyder Electronic Nautical Chart och S57 är det okrypterade
formatet direkt från Sjöfartsverkets databas.

Oplysning hentet fra den svenske krydserklubs hjemmeside.
sxk.se

Interssant !!!!

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-01-11 03:30

Ja en interessant udvikling som også DS burde tilslutte sig køb af.
Man skal nok ved nærlæsning hæfte sig ved:
"att få använda sig av de elektroniska data från S57 för att tillverka
sina elektroniska sjökort över Sverige"
Dermed behøver Garmin ikke at lave 1:1 kopi men kan simplificere i
forhold til deres produkters formåen.
Prøv at se denne artikel fra 2009:

http://www.batlivlulea.nu/artiklar/2010/100228-navigationsdator.html

Et spørgsmål er om Garmin opretter en opdateringstjeneste i stil med
den som DS allerede praktiserer til DLS. Ganske vist er den til DLS
tilpasset dette produkts formåen.

Udfasningen af rasterkort er godt igang.

Vi havde en diskusion på det sidste bestyrelsesmøde i B-31 Klubben om
elektroniske kort og derfor begyndte jeg i går på en artikel til B-31
bladet, der udkommer i feb.
Artiklen skal behandle udviklingen og begrænsningerne i de forskellige
typerkorts visning/formåen og artiklen blive krydret med mange
billeder af udviklingen på området.
Da B-31Klubben er international vil udviklingen i Sverige interessere
mange af vores medlemmer, især de svenske.
Både i Norge og i Sverige laves DLS og de anvendes af mange sejlere.
En fremadrettet udvikling af DLS, hvor T-Kartor går ind og vil anvende
S57 kort vil blive hilst velkommen.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-01-11 23:17

Hvorfor skule de bruge tid på at simplificere kortene? Det er jo et mega
arbejde. De danske garmin kort er præcis lig dem fra DLS og de officielle
søkort. Eneste minus er at det tager 1 års tid for kortene at komme igennem
fra lokale opdateringer til de ender i en opdateret søkort chip fra Garmin.

Garmin har en meget nem, og lidt dyr, opdateringsservce. man afleverer det
gamle kort og får et nyt til er reduceret pris.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-01-11 07:00

Nej det er ikke så svært og købes direkte fra kortleverandørerne.
Selv de officielle søkort som vi bruger i dag er en meget
simplificeret udgave i forhold til de målinger der danner grundlaget
herfor.

Det kan der være flere grunde til, både kommercielle og tekniske
årsager til.

I forhold til de oprindelige S-57 kort der indeholder mange
informationer i mange lag så kan man til lystbådsbrug f.eks. nøjes med
én dybdekurven (2 meter) og tillige undlade de forskellige
dybereliggende dybdefarver o.s.v. I mexikansk farvand har man
yderligere helt sløjfet dybdeangivelser 3 sm fra land.
For et stykke tid siden så jeg en amerikansk sammenligning af de
forskellige kort/plotter fabrikanters kort og her viste forskellene i
forhold til de oprindelige raster- og vektorkort at være endog meget
store for det viste område. Et enkelt af kortene havde kun samme blå
farve for vand (trods det at der var rigtig store dybdeforskelle) og
en del dybedangivelser og det var helt ind til land. Det ville ikke
være behageligt at sejle efter når man ved sammenligning med andre
kort kunne se det der manglede på det første kort.

Det vil vel heller ikke være helt rimeligt at gå ind over Primar´s
handelsområde for handelsflåden i dagens leje, hvor det er de
kommercielle interesser der betinger prisdannelsen.

En anden mulighed er at Garmin kun bruger data for overlejring på
googlekort, det gør nogle plotterfabrikanter allerede på deres
kortdata, så behøves Garmin jo ikke at købe hele pakken. Prisen vi jo
havne hos forbrugeren.

Desværre lever vi ikke i den del af verden hvor man vægter søsikkerhed
højere end mamon.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 11-01-11 21:47

OK... det er muligt du har ret heri.

Jeg kan blot konstatere at Garmins kort er fuldt på hølde med dem men køber
i papirudgave hos Weilbach.

Fra : Allan

Dato : 17-01-11 20:30

> Desværre lever vi ikke i den del af verden hvor man vægter søsikkerhed
> højere end mamon.

Jeg ved ikke om jeg har misforstået dig. Hvem mener du med "man"?

Hvis du mener lovgiverne (d.v.s. folketingsmedlemmerne), så har du
måske/måske ikke ret, jeg er ikke i stand til at vurdere om det antal
ulykker, der sker, står i rimeligt forhold til de penge, staten bruger
på opgaven. I min optik, ser det O.K. ud.

Hvis du mener den enkelte sejler, så synes jeg, at du skærer lige
lovligt mange over een kam.