Gryde er blevet sort
Fra : Marianne

Dato : 09-01-11 19:00

Hej

Min ellers udmærkede Eva trio gryde (rustfrit stål) er blevet sort i bunden
efter kogning af et eller andet. Det er ikke noget fastbrændt, blot
misfarvning, som havde man haft aluminiumsfolie med i kogningen.

Hvordan får man sådan noget af? Det reagerer ikke umiddelbart på knofedt!

mvh
Marianne

Fra : Hauge

Dato : 09-01-11 19:47

Den 09-01-2011 18:59, Marianne skrev:
> Hvordan får man sådan noget af? Det reagerer ikke umiddelbart på knofedt!

Kan du ikke bare lade være med at glo ned i gryden? Det afgiver jo ikke
noget som helst til maden.

Mvh Hauge

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-01-11 21:08

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Min ellers udmærkede Eva trio gryde (rustfrit stål) er blevet sort i
> bunden efter kogning af et eller andet.

Risengrød? :)

Hvis ja, så kender jeg en der har en løsning :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-01-11 21:27

On Sun, 9 Jan 2011 21:08:08 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>Risengrød? :)
>
>Hvis ja, så kender jeg en der har en løsning :)

Andet end en uge i blød, tre gange i opvaskemaskinen og til slut noget
ståluld? I så fald vil jeg gerne høre
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : lom k

Dato : 09-01-11 22:02

Mads Lie Jensen wrote:

> i >> bunden efter kogning af et eller andet.

> Andet end en uge i blød, tre gange i opvaskemaskinen og til slut noget
> ståluld? I så fald vil jeg gerne høre

8-12 timer med en opvaskermaskine taps og en gang kogende vand.
Hvis det er mælk og det ikke virker, giver jeg en gryde

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Marianne

Dato : 09-01-11 22:52

> 8-12 timer med en opvaskermaskine taps og en gang kogende vand.
> Hvis det er mælk og det ikke virker, giver jeg en gryde

Stålulden har jeg ikke prøvet, men den har da været 5-7 gange i
opvaskemaskinen. Og nej, det er ikke nogte fastbrændt. Hverken risengrød
eller andet. Det er en kemisk forbindelse (tror jeg).

mvh
marianne

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-11 23:43

>Andet end en uge i blød, tre gange i opvaskemaskinen og til slut noget
>ståluld? I så fald vil jeg gerne høre

1 spsk vaskepulver eller opvaskemaskinesæbe, 1-2 dl vand og sæt det over
varme til det koger. Lad det blive koldt og vask af
Virker hver gang.

For at undgå at det sker igen, så kan man med fordel sørge for at gryden er
afkalket - 10 minutter med lidt eddike gør tricket.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-01-11 08:34

On Sun, 9 Jan 2011 23:43:29 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>1 spsk vaskepulver eller opvaskemaskinesæbe, 1-2 dl vand og sæt det over
>varme til det koger. Lad det blive koldt og vask af
>Virker hver gang.

Jeg takker.

>For at undgå at det sker igen, så kan man med fordel sørge for at gryden er
>afkalket - 10 minutter med lidt eddike gør tricket.

Man kunne også bare huske at røre i det skidt mens man laver det
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 10-01-11 10:06

Hej Mads

Hvis man bruger flydene afkalker til badeværelset, ja så
opløser det både den fastbrændte risengrød og kalken.

> Man kunne også bare huske at røre i det skidt mens man laver det

Brug en høkasse, så kan man tage sig en lur medens det laves.

--
Mvh Max

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-01-11 18:14

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen
> Man kunne også bare huske at røre i det skidt mens man laver det

Brug stegepanden. Fyld den med vand og anbring gryden med risengrød i den...

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-01-11 22:01

Marianne skrev:

> Hvordan får man sådan noget af? Det reagerer
> ikke umiddelbart på knofedt!

Har du prøvet med en sjat Klorin natten over?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-01-11 23:21

> [...]
> misfarvning, som havde man haft aluminiumsfolie med i kogningen.
>
> Hvordan får man sådan noget af? Det reagerer ikke umiddelbart på knofedt!

Du skriver ikke om den var kogt tør, for så kan den iflg. Firmaet Eva Trio
være blevet "udglødet", og så kan man evt. bruge noget stålrensemiddel, og
hvis det ikke hjælper er der ikke meget andet man kan gøre .:

http://ekstrabladet.dk/forbrug/det_ekstra_leth/article445450.ece

Jeg har også haft en gryde der var blevet sort indvendig, men den var af
aluminium, så det er jo noget helt andet. Der hjælper det at koge nogle
æbler i gryden, så forsvinder det sorte.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-11 00:26

Tove Krieger skrev:

> Der hjælper det at koge nogle æbler i gryden,
> så forsvinder det sorte.

Hvordan ser æblekagen så ud, er den spiselig
bagefter, eller er det sorte kommet med?

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-01-11 14:17

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> Hvordan ser æblekagen så ud, er den spiselig
> bagefter, eller er det sorte kommet med?
>
> --
> Allan Vebel
> http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Æblerne skal selvfølgelig smides ud efter kogningen. Et par æbler skulle
være nok, og de behøver ikke at være skrællet først, kun skåret ud i
stykker. Men det virker måske ikke på en stålgryde. Jeg har kun denne
erfaring med en aluminiumsgryde.

Fra : cykelsmeden

Dato : 10-01-11 13:15

Den 09-01-2011 18:59, Marianne skrev:
> Hvordan får man sådan noget af? Det reagerer ikke umiddelbart på knofedt!
lav en gang rabarbergrød, eller måske mere sæsonrigtigt, svedskegrød i den.

//finn

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-01-11 15:07

>Hvordan får man sådan noget af? Det reagerer ikke umiddelbart på knofedt!

Citronsaft et par minutter og vask af.

//Martin

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-01-11 21:04

> [...]
> misfarvning, som havde man haft aluminiumsfolie med i kogningen.
>
> Hvordan får man sådan noget af? Det reagerer ikke umiddelbart på knofedt!

Kog rabarbergrød i den og den bliver som ny.

Steen.