IPAD som navigationsudstyr
Fra : Skipper

Dato : 08-01-11 16:45

ER der nogen her i gruppen der har prøvet IPAD som "navigator"

Fra : Peter_il

Dato : 08-01-11 09:52

On 8 Jan., 16:45, Skipper <d...@tdcadsl.dk> wrote:
> ER der nogen her i gruppen der har pr vet IPAD som "navigator"

Nope - men i det engelske PBO (Practical Boat Owner) er der i november
eller december nummeret en artikel om emnet.

Mvh Peter

Fra : blueocean

Dato : 08-01-11 11:57

On 8 Jan., 17:52, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:

> Nope - men i det engelske PBO (Practical Boat Owner) er der i november
> eller december nummeret en artikel om emnet.
>
> Mvh Peter

Der er flere artikler på nettet,

http://www.inavx.net/ her kan der læses om det, Navionics har lavet
deres Navigations program til Iphone og Ipad, Kan nu købes i Istore

Gert

Fra : Unique

Dato : 08-01-11 21:19

Diskuteres heftigt på http://www.baatplassen.no

http://www.google.no/cse?cx=partner-pub-7654557813731865%3A2630535008&ie=ISO-8859-1&q=ipad&sa=S%F8k&siteurl=baatplassen.no%2Fi%2Findex.php%3Fapp%3Dccs%26module%3Dpages%26section%3Dpages%26folder%3D%26id%3D10

Fra : oem

Dato : 09-01-11 03:01

Nej, men derimod har jeg anvendt HTC Magic og HTC desire. Med OruxMaps
og søkort omdannet fra DLS.

Den helt afgørende ulempe er at telefonerne ikke er bygget til fugt,
saltvand og sollys. Min Magic 'døde' af det efter en tur i hårdt vejr,
hvor jeg ikke fik den beskyttet tilstrækkeligt. Og begge er umådeligt
vanskelige at læse i sollys.

Fra : Skipper

Dato : 09-01-11 12:05

Den 09-01-2011 11:00, oem skrev:
> [...]
> saltvand og sollys. Min Magic 'døde' af det efter en tur i hårdt vejr,
> hvor jeg ikke fik den beskyttet tilstrækkeligt. Og begge er umådeligt

UPS - det lyder ikke godt.

Jeg har set en Ipad med Navionics søkort på og det ser godt rigtig
spændende ud - gad vide om de kommende bådmesser vil fokusere på dette ???

Fra : Flemming Møller

Dato : 09-01-11 04:25

On 8 Jan., 10:45, Skipper <d...@tdcadsl.dk> wrote:
> ER der nogen her i gruppen der har pr vet IPAD som "navigator"

der kommer en hær af Android tablets i år, og det giver helt andre
muligheder for at lave hvad man vil

apple er en spændetrøje som jeg heldigvis er kommet ud af, skønt!!

vent og se hvad der sker

Fra : Skipper

Dato : 09-01-11 12:56

Den 09-01-2011 12:24, Flemming Møller skrev:

> der kommer en hær af Android tablets i år, og det giver helt andre
> muligheder for at lave hvad man vil
>
> apple er en spændetrøje som jeg heldigvis er kommet ud af, skønt!!
>
> vent og se hvad der sker

Ja Ja, det er sandt - det er også derfor jeg gerne vil starte denne tråd
- for det bliver monster spændende at følge - mon ikke DLS skal til og
tage sig sammen - eller ta og pakke sammen ????

Fra : oem

Dato : 09-01-11 10:25

On 9 Jan., 12:56, Skipper <d...@tdcadsl.dk> wrote:
> Ja Ja, det er sandt - det er ogs derfor jeg gerne vil starte denne tr d
> - for det bliver monster sp ndende at f lge - mon ikke DLS skal til og
> tage sig sammen - eller ta og pakke sammen ????

Som efterhånden omtalt mange gange før vedr DLS, - det er dataindhold,
status og kvalitet af søkort og tilhørende data, der 'driver' DLS og
er berettigelsen af DLS.

Der er masser af navigationsprogrammer, der er bedre, flere uden at
koste penge endda (www.opencpn.org).

Navionics-formatet for søkort er lige så perspektivløst som DLS'.
Delius Klasing tilsvarende, Garmins blue chart, C-map (senere end
version 2) osv. også.

Vi skal have et format for søkort som er åbent og som ikke knytter sig
til et enkelt navigationsprodukt, hvad enten det baserer sig på PC ,
Ipad, tablets med android, Windows mobile etc. Formatet hedder 'de
facto' for raster kort BSB/3, mens det for vektor kort hedder S57. Det
er de to formater som sejlere i amerikansk farvand i øvrigt gratis kan
downloade fra NOAA.

Og så skal markedet for robust outdoor-hardware udvikle sig
prismæssigt gunstigere, så man kan sidde i cockpittet med robust,
vandtæt og lysstærk skærm. Berøringsfølsomhed skal suppleres af
knapper som kan tåle en våd sejlerhandske og kolde våde fingre.

Fra : Skipper

Dato : 19-01-11 13:38

Den 09-01-2011 18:24, oem skrev:

> [...]
> vandtæt og lysstærk skærm. Berøringsfølsomhed skal suppleres af
> knapper som kan tåle en våd sejlerhandske og kolde våde fingre.

Men mange tak for dine kommentarer!!

Men men - nu har jeg fået gang i Ipadden med Navionics kort over hele
skandinavien - Wauw siger jeg bare - helt vildt!!

Så, nu glæder jeg mig virkelig til at komme ud at sejle og teste Ipadden
mod min indbyggede Raymarine C70'er.

Fra : HKN

Dato : 19-01-11 14:15

> Så, nu glæder jeg mig virkelig til at komme ud at sejle og teste Ipadden
> mod min indbyggede Raymarine C70'er.

Held og lykke

(du kommer formentlig til at tilbringe en del tid om læ.......)

Mvh
Henrik

Fra : Skipper

Dato : 19-01-11 17:25

Den 19-01-2011 14:14, HKN skrev:

> Held og lykke
>
> (du kommer formentlig til at tilbringe en del tid om læ.......)
>
> Mvh
> Henrik
Nej nej, Jeg er et rigtigt Ude-menneske - og sejler normalt efter "gamle
kort" og spritkompasset.

Plotter og Ipad er bare "legetøj"

Fra : HKN

Dato : 19-01-11 18:52

> Plotter og Ipad er bare "legetøj"

Arhh

Fra : Peter_il

Dato : 09-01-11 10:59

On 9 Jan., 11:00, oem <o...@live.dk> wrote:
> [...]
> saltvand og sollys. Min Magic 'døde' af det efter en tur i hårdt vejr,
> hvor jeg ikke fik den beskyttet tilstrækkeligt. Og begge er umådeligt

Jeg har brugt min HTC HD2 med de tyske søsportskort, hvor der jo
følger kort på cd med. Fungerer ganske glimrende i magsvejr og også i
sollys. Jeg har købt en vandtæt "pose" med snaplukning og klar folie,
så man kan se skærmen igennem. Fingertouch'en fungerer gennem plasten.
Det er klart, at jeg ikke skal tabe telefonen på dørken og tampe den
med et spilhåndtag, men som et navigationssupplement har den fungeret
rigtigt fint. Til styrbord ved kahytsnedgangen har jeg en lille hylde
om læ, og her ligger den under sejlads. Så kan den lige tages frem for
at tjekke position og kurs mv. GPS'en fungerer fint gennem ruftaget.

Men derudover kan jeg godt tilslutte mig koret af folk, der efterlyser
åbne, internationale kortstandarder, så man ikke er bundet til en
bestemt systemleverandør. Også gerne en reduktion af
omkostningerne
Som jeg skrev i et andet indlæg, har PBO haft en artikel om emnet. I
januarnummeret skriver de også om den gryende praksis med
brugerindberettede data til kortmaterialet. Tanken er, at man som
bruger skal kunne skelne mellem officielle data i kortet og
"brugerdrevne" data. Men bonusoplysninger om anduvning osv osv kunne
da være snedigt. Lidt som man kender det fra vejnavigation (fx
TomTom).

Ud over papirsøkort har jeg en ældre bærbar om læ. Den er bedre til
planlægning og har jo også en større skærm. Jeg vil tro, jeg ikke
ender med at købe en dedikeret plotter til cockpittet men fortsætter
med disse hybridløsninger. En bekymring er det dog, at i rigtigt
møgvejr er HTC'en eller den bærbare om læ ikke optimalt. Her hjælper
en sejladsplan dog - som i de analoge dage!

Mvh Peter