Forms med post mailto og get ny side
Fra : Hanne Jensen

Dato : 07-01-11 11:36

jeg har lavet en formular som skal postes til en mail. Derfor har
jeg brugt post=mailto:mail@mail.dk
Når send knappen trykkes sender den fint nok mailen, men bliver
jo stående i den udfyldte formular.
Jeg vil gerne sende brugeren videre til en "Tak for din
henvendelse"

Siden det drejer sig om er denne
http://lamp.sdu.dk/~hannj04/hjemmeside/kontaktformular.php
Hvordan gør jeg lige det?

Mvh. Hanne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-01-11 13:25

Den 07-01-2011 11:35, Hanne Jensen skrev:
> [...]
> jo stående i den udfyldte formular.
> Jeg vil gerne sende brugeren videre til en "Tak for din

Du skal have lavet en fil med et serversidescript, der kan
håndtere din formular. Tjek, hvilket serversidescript dit
abonnement på webhotellet understøtter. Det er typisk enten
PHP eller ASP.

Du kan finde en masse mere eller mindre grydeklare
kontaktformularer på nettet, hvis du kan bruge PHP, har jeg
en liggende her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer-trin-php.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-01-11 13:36

Den 07-01-2011 13:25, Kim Ludvigsen skrev:

> Du skal have lavet en fil med et serversidescript, der kan
> håndtere din formular.

Nå, det ser ud til, at Karl Erik Christensen har styr på dit
webhotel og dets funktioner. Prøv hans løsning først, og
hvis den ikke virker, kan du evt. læse mit forrige indlæg igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-01-11 13:54

On 07-01-2011 13:36, Kim Ludvigsen wrote:

> Nå, det ser ud til, at Karl Erik Christensen har styr på dit webhotel og
> dets funktioner. Prøv hans løsning først, og hvis den ikke virker, kan
> du evt. læse mit forrige indlæg igen.

Hanne må jo bruge et eller andet script, ellers ville hendes form åbne
et e-mail program on submit.

<input type="hidden" name="redirect" value="tak.html"> er bare et gæt,
men er typisk for de fleste scripts.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-01-11 14:22

Kim Ludvigsen formulerede fredag:

> [...]
>
> Du kan finde en masse mere eller mindre grydeklare kontaktformularer på
> nettet, hvis du kan bruge PHP, har jeg en liggende her:

Der er ingen parameter der hedder post - og det er heller ikke hvad du
har på siden - der bruger du method, som det skal hedde.
Og formen returnerer principielt resultatet af den side der kaldes -
hvilket nok er ingenting, når du bruger mailto:
Du skal formentlig tildele formen en handling når den submittes, noget
a.la.
<form ... onsubmit="location.href='tak.html'">
(Ikke testet - der skal måske returneres true...)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-01-11 14:31

Birger Sørensen sendte dette med sin computer:
> [...]
> <form ... onsubmit="location.href='tak.html'">
> (Ikke testet - der skal måske returneres true...)

Glemte lige, at det er ikke sikkert din mailto: fungerer hos alle,
eller i alle browsere.
parametren method, skal have en URI som værdi, og jeg er ikke sikker på
at mailto: protokollen kvalificerer som en sådan.
Desuden vil det kraæve at browseren har adgang til brugerens email
konto, som skal være en SMTP (webmail du'r altså ikke - ligesom din
form heller ikke vil kunne bruges på offentlige steder, som bibliotek
etc.).

Den "rigtige" løsning er som Kim foreslår, et serverside script - som
der vist findes mange af efterhånden - gooogle f.eks. Formmail PHP,
eller hvilket serverside sprog du har tilgængeligt, og det skal du
spørge din host om.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-01-11 13:30

Fra : Hanne Jensen

Dato : 07-01-11 20:04

Tak for jeres var.
Jeg aner ikke hvad webhotellet understøtter da det hele ligger på
universitetes hjemmeside.
Jeg tror det er php da det har været en stor del af undervisningen.
Jeg vil nu også meget hellere lave det i php. Jeg mangler bare en
enkelt webside i forhold til eksamens bestemmelsen, så derfor tænkte
jeg det lige var nemt at smække et javascript da jeg næsten kunne
copy/paste. At de så ikke virker er jo så en anden snak.

Jeg vil læse lidt videre på det link Kim Ludvigsen har sendt og så
prøve at ændre det hele til php i stedet.

Men tusind tak for hjælpen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-01-11 21:01

Den 07-01-2011 20:04, Hanne Jensen skrev:

> Jeg vil læse lidt videre på det link Kim Ludvigsen har sendt og så
> prøve at ændre det hele til php i stedet.

Du behøver ikke at ændre det hele til PHP. Du skal blot have
et PHP-script, der kaldes fra HTML-filen, når der klikkes på
Send-knappen. Scriptet på min side er lige til at bruge, du
skal blot indtaste nogle få ting såsom din mail-adresse og
adressen til tak-siden.

Du finder også en forklaring på siden til, hvordan du
indsætter formularen i HTML-siden. Forklaringen er ganske
vist skrevet til brugere af KompoZer, men du kan sagtens
bruge forklaringen, selvom du bruger et andet program.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-01-11 21:15

On 07-01-2011 20:04, Hanne Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil læse lidt videre på det link Kim Ludvigsen har sendt og så
> prøve at ændre det hele til php i stedet.

COPY/PASTE og hente hjælp her?
Skal du eksamineres mundtligt?

Håber du bliver glad for din eksamen

Karl Erik.

Fra : Hanne Jensen

Dato : 08-01-11 13:07

> COPY/PASTE og hente hjælp her?
> [...]

Eksamen er en skriftlig rapport om arbejdet bag webstedet. Derfor vil jeg
mene at det er ok at copy/paste koderne, så længe jeg kan forklare hvad
det er koderne gør. Og det er jo så der mit arbejde ligger nu...at
analysere mig frem til hvad det er koderne gør ;)
Jeg må dog ikke kopiere det Kim har skrevet på sin hjemmeside...men må jo
så henvise til siden i min litteraturliste.
Så tror nok det er inden for rammerne ;)

Det med et serverside script er jeg ikke helt sikker på jeg forstår. Det
ligger vist noget uden for pensum. Men jeg må give det et forsøg.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-01-11 13:23

Den 08-01-2011 13:06, Hanne Jensen skrev:

> Det med et serverside script er jeg ikke helt sikker på jeg forstår. Det
> ligger vist noget uden for pensum. Men jeg må give det et forsøg.

Det lyder også mere nørdet end det er. Serverside betyder
blot, at det er et script - et program - der afvikles på
webserveren.

Omvendt har du clientside, hvor der er tale om et script,
der afvikles hos den besøgende. JavaScript er et
clientsidescript.

Forskellen på de to er, at serversidescriptet foretager
udregninger eller handlinger, før resultatet sendes til den
besøgende. Det kan fx være behandling af data i en formular,
hvor scriptet så sender en mail til hjemmesidens ejer, mens
den besøgende sendes videre til en tak-side.

Serversidescript har ikke tjek på lokale forhold på den
besøgendes computer, medmindre disse specifikt sendes til
scriptet. I tilfældet med formularen, udfyldes felterne af
den besøgende, og ved et klik på Send, sendes oplysningerne
til serversidescriptet, der så behandler dem.

Omvendt har clientsidescriptet ikke tjek på, hvad der
foregår på serveren, men har til gengæld fuld tjek på de
lokale forhold. Det kan fx være browservinduets størrelse.

Clientsidescripts kan fx bruges til udregninger på en
hjemmeside, eller det kan bruges til at tjekke, hvor meget
plads der er i vinduet, og så servere en udgave af siden,
der passer til pladsen.

Der er mange andre muligheder med serverside- og
clientsidescripts end de her nævnte.

Fra : Hanne Jensen

Dato : 08-01-11 14:03

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> plads der er i vinduet, og så servere en udgave af siden,
> der passer til pladsen.
>
> Der er mange andre muligheder med serverside- og

Aha, så forstår jeg bedre. Spændende om jeg får det til at fungere.

Fra : Leif Neland

Dato : 07-01-11 22:47

> [...]
> jo stående i den udfyldte formular.
> Jeg vil gerne sende brugeren videre til en "Tak for din

mailto: links kræver at brugeren har et mailprogram installeret.
Det kan man ikke regne med i disse webmail og netcafe-tider.

Så det skal klares serverside som andre skriver.

Leif