Alt om batterier
Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-01-11 08:09

Jeg faldt lige over en side der fortæller ca. ALT der er værd at vide om
batterier og op- og afladning.

http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_2.htm

Der er også informationer om solceller, møller, m.m., og det er skrevet
af en civilingenør der ved hvad han taler om. Meget anbefalelsesværdig
side!

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-01-11 01:59

Skal du have noget med mere kød på, så download denne bog "Standard
Handbook for Electrical Engineers" fra dette link:
http://www.filestube.com/3cd40618852e453d03ea,g/Standard-Handbook-for-Electrical-Engineers.html
Batterier er placeret under kapitel 11.8 i filen 0071490191_ar011

Mvh/Harding

Fra : Arne Riis

Dato : 08-01-11 08:39

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Der er også informationer om solceller, møller, m.m., og det er skrevet
> af en civilingenør der ved hvad han taler om. Meget anbefalelsesværdig

Vorherre bevar's.
Kan det dog ikke lade sig gøre enten total at lukke ned for ham der,et eller
andet harding, eller oprette en helt speciel gruppe hvor kun han skriver.
Så kan han skrive svaret øverst, som han jo gør.
Det vil dermed være noget lettere for andre at blive fri for hans romaner og
skaberi, når vi ønsker det.

Jeg har (og får) flere tekniske spørgsmål som jeg gerne vil have have svar
på, men jeg afstår fra det når ham der ikke er i
stand til at udtrykke sig i et klart sprog. Man ser gang på gang at der
bliver stillet et klart spørgsmål, som burde kunne besvares med 3-4 linier,
men
som ender med at tage sig ud som et uddrag af en eller anden ministeriel
bekendtgørelse.

Jeg synes det er alletiders informationsside (link) du fremfører Thomas.
Hvis man bare nogenlunde forstår hvad der står skrevet, skal man nok klare
sine batterispørgsmål.
mvh Arne Riis

Fra : Per

Dato : 08-01-11 09:40

Arne Riis wrote:

> [...]
> der,et eller andet harding, eller oprette en helt speciel gruppe hvor
> kun han skriver. Så kan han skrive svaret øverst, som han jo gør.

He he !

Det er meget symptomatisk for denne her NG, stort set alle skribenter
top-poster. Det sker ikke så konsekvent i andre nyhedsgrupper.

Nogen, der ved, hvorfor det er sådan her i sejladsgruppen ?

mvh. Per

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-01-11 17:12

Sejlere er pragmatiske og praktiske mennesker og ikke så dogmatiske som
(nogle) regelfacister.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-11 14:40

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> top-poster. Det sker ikke så konsekvent i andre nyhedsgrupper.
>
> Nogen, der ved, hvorfor det er sådan her i sejladsgruppen ?

(Undtagelsvis i bunden)

Tjah--
Det er vel en skik, der har udviklet sig gennem årene her i gruppen.
Velsagtens for at undgå "musefeber" i hånden, ved idelig scrollen ned forbi
alenlange indlæg

MVH

Egon

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-01-11 10:13

On Sat, 8 Jan 2011 08:38:58 +0100, "Arne Riis" <famriis@mail.dk>
wrote:

>Vorherre bevar's.
>Kan det dog ikke lade sig gøre enten total at lukke ned for ham der,et eller
>andet harding,
Brug dit kill-filter, det er eneste mulighed.

>eller oprette en helt speciel gruppe hvor kun han skriver.
Det kommer man så bare ikke igemmen med, er forsøgt "mod" Bo Warming,
men man kan ikke tvinge folk til kun at skrive i en sådan gruppe, så
det er reelt virkningsløst.

>Så kan han skrive svaret øverst, som han jo gør.
Ja se det er jo så en uvane han har, som så har den bivirkning at man
hurtigt opdager det er ham der er på spil.

>Jeg synes det er alletiders informationsside (link) du fremfører Thomas.
>Hvis man bare nogenlunde forstår hvad der står skrevet, skal man nok klare
>sine batterispørgsmål.
Men den gode Harding har ret i at det ikke er en site om "Alt om
batterier", det er en ganske brugbar side hvis man intet ved i
forvejen, ellers er den en tynd kop the.

/Hans

Fra : Allan

Dato : 08-01-11 12:23

Kære Arne

Kanske kort:
Hvorfor læser du Hardings indlæg, når du på forhånd har den opfattelse,
at du ikke kan lide dem?

På mig virker det som personforfølgelse, når du og andre konstant
kritiserer mandens indlæg. Hardings indlæg er jo ikke så svære at undgå,
hvis det er det man oprigtigt ønsker.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : BoA

Dato : 08-01-11 18:15

Den 08-01-2011 08:38, Arne Riis skrev:

> Vorherre bevar's..................klip

Helt ærligt allesammen ! Der er da vist ved at være udbredt
vinterkuller og sejl-abstinenser her i gruppen. Nogle kan lide tingene
på den ene måde og andre skal helst have det anderledes.
Hvad med lidt tolerance og humor - for slet ikke at tale om almindelig
høflig omgangstone ?

BoA

Fra : steffen skov

Dato : 08-01-11 20:06

Kan ikke være mere end enig med dig. Kværulanter findes alle steder, men her
bør der være plads til alle.
Godt nytår
Steffen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-01-11 08:32

Hej Thomas,

Tak for din positive indgang til emnerne i sejlads.

Det er sørgeligt at der med mellemrum er nogle der med skrumler rundt
i alle grupperne og prøver at sætte knive ind i sætningerne; men ikke
bidrager med noget ud over støj.
Til dem kan kun siges: Find nogle bedre argumenter: Eller tænk lidt
fornuftigt bare engang imellem.
Som i alm. komunikation i mails skriver man altid øverst. (I
nyhedsgrupperne er det valgfrit hvordan man skriver). Derved tilsikres
at man kun skal læse sidste fyldestgørende indlæg og ikke skal lede
ned igennem en skolelærers retten i stilen.
Mudderkasterne er værdige repræsentanter for den danske Jantelov, der
ikke tillader at nogen kommer med udmærkede indlæg, og endnu værre kun
har som deres opgave kun at prøve at kanøfle.Det er ånden fra
folkeskolen der stadig på mange måder gennemsyres af "Hvad ikke alle
kan, skal ingen lære"."Vi skal lige huske på ikke at tabe de
dårligste, så det er problematisk at fremme udviklingen for de dygtige
der vil lære".
Sjovt nok taber man ikke den sociale dimension i indlæringen. Den er
måske mere relevant, fordi den er baseret på indenbyrdes respekt. I
modsætning til de, der kun føler sig "in", hvis man giver udtryk for/
praler med, at man ikke er en der er for indlæring.

Lad os beskæftige os med sejladsrelaterede emnet og hver især suge den
viden til os, som mange gode skribenter kommer med og som vi finder
relevante, og og som den enkelte kan bruge til sin båd.
At sejle i mudder giver ingen fart i båden.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-01-11 09:41

Du er havnet i dk.fritid.sejlads og her har vi der skriver meget i
denne gruppe besluttet os for at topposte. Take or leave it.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-01-11 10:55

Prøv at skifte til en anden nyhedslæser.
Med Google ser man kun sidst skrevne indlæg og herunder
:
- vis tekst i anførselstegn -

Hvor nemt kan det være?

Og så er der ikke mere kød på den pølsepind!

Mvh/Harding

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-01-11 19:13

On Sat, 8 Jan 2011 09:55:02 -0800 (PST), "Harding E. Larsen"
<hardinge.larsen@gmail.com> wrote:

>Prøv at skifte til en anden nyhedslæser.
>Med Google ser man kun sidst skrevne indlæg og herunder
Og alle skal så bruge Google bare fordi du gør og syntes det er smart
?
Der findes mange flere Usenet læsere end Google og de har hver især
deres fordele og ulemper, Google er ikke blandt de mest effektive når
det kommer til at læse/sorterer mange grupper igemmen, dertil kommer
at den også kan finde på at lave kuk i kodning af teksten således at
indlæg/tråd bliver revet over.

Prøv med en rigtig Usenet læser, Google er ikke verdens nyeste
vidunder.

/Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-01-11 11:32

Nå!

Nogle vil sejle i modvind andre i medvind.

Mvh/Harding

Fra : Claus B. P.

Dato : 11-01-11 01:42

Den 08-01-2011 19:32, Harding E. Larsen skrev:
> Nå!
>
> Nogle vil sejle i modvind andre i medvind.

Du er rigtig rigtig irriterende i din selvfede overbevisning om egen
overmenneskelighed, og det er derfor du får så mange tæsk her i gruppen.
Når du begynder at lytte efter hvad andre fornuftige mennesker
argumenterer for, kan det være at du igen bliver persona grata her.
NEJ, det er ikke frivilligt om man vil topposte, det er en ret, som
nogen tager sig, lige som når visse personer mener det er ok at køre
over for rødt lys, fordi "det gør alle de andre"!!!

- Man bliver så træt.....

Claus

Fra : Finn Borch

Dato : 08-01-11 15:32

On 8 Jan., 18:15, BoA <b...@FJERNESglaipnir.dk> wrote:

> [...]
> p den ene m de og andre skal helst have det anderledes.
> Hvad med lidt tolerance og humor - for slet ikke at tale om almindelig

100 % enig

Finn B. A.

Fra : Flemming N

Dato : 09-01-11 17:00

Jeg synes der er nogen der forsøge at ødelægge gruppen.

Jeg tænker på dem der øjeblikkeligt ryger op i det røde felt bare fordi der
er en der sender et link.

Mit foreslag er at hvis man ikke kan lide en person eller en persons indlæg
så hold det for sig selv. Det gavner ingen at ture frem.

/Flemming N

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-11 17:53

"Flemming N" <fnifjern@os.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Mit foreslag er at hvis man ikke kan lide en person eller en persons
> indlæg så hold det for sig selv. Det gavner ingen at ture frem.

I princippet kan du have ret.

Dog bør man huske på:

"Det eneste der kræves, for at det onde sejrer, er at de gode tier"

Hvorfor det stundom er nødvendigt at "fremture".

Dette sagt uden sigte til nogen eller noget her i gruppen...!!

Bortset fra dette:
Nu glæder jeg mig efterhånden til, at vinterdeppen lægger sig, og vi får
gang i de positive spørgsmål og svar angående klargøring og togtplaner

Som en forsigtig forhyler:

Nogen der har erfaringer mht. de Baltiske lande?
Det forekommer mig, at der her er tale om et spændende sejlrevier.

MVH

Egon

Fra : N/A

Dato : 11-01-11 01:45

Fra : Claus B. P.

Dato : 11-01-11 01:45

Den 09-01-2011 22:19, Bo Carlé skrev:
> [...]
>
> "Det eneste der kræves, for at det onde sejrer, er at de gode tier"
>
> Hvorfor det stundom er nødvendigt at "fremture".
>
> Dette sagt uden sigte til nogen eller noget her i gruppen...!!
>
> Bortset fra dette:
> Nu glæder jeg mig efterhånden til, at vinterdeppen lægger sig, og vi
> får
> gang i de positive spørgsmål og svar angående klargøring og
> togtplaner
>
> Som en forsigtig forhyler:
>
> Nogen der har erfaringer mht. de Baltiske lande?
> Det forekommer mig, at der her er tale om et spændende sejlrevier.

(Uden at klippe noget væk )
Hvor er dit indlæg Bo, - har du fået ny newsreader, det hele er
tilsyneladende citat.?

Mvh. Claus

Fra : HKN

Dato : 11-01-11 08:57

"Claus B. P." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
> [...]

KLIP

> (Uden at klippe noget væk )
> Hvor er dit indlæg Bo, - har du fået ny newsreader, det hele er
> tilsyneladende citat.?

Øverst i dit svar

-Henrik

Fra : HHH

Dato : 09-01-11 11:32

Så lykkedes det igen !!!

De sidste 17 !! indlæg i denne tråd har absolut INTET med spørgsmålet
om batterier at gøre.

Godt Nytår, og glæd Jer nu til sæsonstart, så her vi jo ikke tid til
nyhedsgrupper alligevel.

HHH

Fra : HKN

Dato : 09-01-11 19:48

> Godt Nytår, og glæd Jer nu til sæsonstart, så her vi jo ikke tid til
> nyhedsgrupper alligevel.

Arhh......du har da vist glemt tråden(ene) omkring internet i båden.....der
skal nok blive tid til at kaste nogle finker af fadet under sommerens togter

Heldigvis har jeg byttet den bærbare ud med en stationær i båden i den
kommende sæson, så jeg kan sidde i cockpittet og nyde naturen, familien og
vennerne istedet.

-Henrik

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-01-11 11:33

On Sat, 08 Jan 2011 12:12:31 +0300, Hans Kjaergaard wrote:

> Men den gode Harding har ret i at det ikke er en site om "Alt om
> batterier", det er en ganske brugbar side hvis man intet ved i forvejen,
> ellers er den en tynd kop the.

Nej, naturligvis er det ikke "Alt om batterier". Det er jo bare en
retorisk specialitet, i stil med "Verdens bedste", eller andet vi siger
på én måde og godt ved skal opfattes på en anden.

Og måske er det bare mig der ved ualmindeligt lidt om batterier, men jeg
synes faktisk ikke siden er så tynd - eller rettere "siderne", for han
kommer da lidt rundt om forskellige emner.

Lad mig sige det sådan; hvis jeg havde anbefalet et link til noget der
var i stil med det Harding sendte, så ville jeg mene det var direkte off-
topic for gruppen. Jeg så det som en god side, hvor man som almindelig
lystsejler kunne få lidt indblik i hvilke faktorer der spiller ind, og
hvad der findes på markedet, når man skal vælge batteri til sin båd.

"Alt om batterier" betyder i denne sammenhæng "En god basis-viden, når du
skal købe batteri". Mange forlader sig måske på de anbefalinger man får
af en sælger i havne-shoppen, hvor man også kan høre sætninger som
"kvalitet koster", og lader sig spise af med det der tilfældigvis er på
lager, solgt til overpris.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : HKN

Dato : 08-01-11 12:09

"Thomas Jensen" <lianergoist@tj-software.dk> wrote in message

> [...]
> af en sælger i havne-shoppen, hvor man også kan høre sætninger som
> "kvalitet koster", og lader sig spise af med det der tilfældigvis er på

Hørt! Men det er i virkeligheden op til den enkelte at sortere i de
informationer man får her og alle andre steder. Selvom Harding ofte stikker
[...]

SÃ¥ tag det hele med "et gran salt" - alternativt brug "kill filteret" som
tidligere nævnt. Det er trods alt ikke hverken Bo Warming eller en hvis Hr.
Tersgov der er tale om.

Go' week-end og lad os allesammen håbe på at tøvejret forsætter og varmen
sætter ind snart

-Henrik

Fra : Preben

Dato : 08-01-11 11:51

Den 08.01.2011 kl. 09:40 skrev Per <mesked@hotmail.com>:

> Det er meget symptomatisk for denne her NG, stort set alle skribenter
> top-poster. Det sker ikke så konsekvent i andre nyhedsgrupper.
>
> Nogen, der ved, hvorfor det er sådan her i sejladsgruppen ?

Jeg kan forestille mig, at det er et udtryk for, at man gør, som det
passer en bedst.
Man kan jo frygte, at det også gælder de pågældendes adfærd til søs.

--
mvh/Preben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-01-11 12:23

Fra : Preben

Dato : 08-01-11 17:34

Fra : Preben

Dato : 08-01-11 17:58

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-01-11 18:36

Preben udtrykte præcist:

> [...]
> Der er ingen grund til at medtage det, du selv skrev tidligere. Den måde du
> behandler citatteknik på, er kun med til at vanskeliggøre læsningen.

Nemlig, og som en Usenet bruger gennem mange år skrev:
"Det er ren dovenskab ikke at klippe overflødigt væk og svare under det
man citerer. Der er én skribent men hundrede læsere."

Nogen sammenligner med almindelig mail korrespondance.
Dette er _ikke_ mail, men Usenet nyhedsgrupper.

--
/ Ole

Fra : Preben

Dato : 08-01-11 19:18

Fra : Preben

Dato : 09-01-11 16:36

Den 09.01.2011 kl. 14:40 skrev news tele dk <egon-stich snabela
<"mail.dk>">:

> Tjah--
> Det er vel en skik, der har udviklet sig gennem årene her i gruppen.
> Velsagtens for at undgå "musefeber" i hånden, ved idelig scrollen ned
> forbi alenlange indlæg

Mon ikke problemet påstår fordi ingen gider klippe i de "alenlange" indlæg?
Hvordan kan man i øvrigt svare, hvis man ikke har læst/scrollet gennem det
indlæg, man svarer på

--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-11 17:47

news.vo1sars4qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
<"mail.dk>">:

> [...]

Hvordan kan man i øvrigt svare, hvis man ikke har læst/scrollet gennem det

Hedder: Hukommelse--

MVH

Egon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 09-01-11 18:39

Preben wrote:

> Mon ikke problemet påstår fordi ingen gider klippe i de "alenlange"
> indlæg? Hvordan kan man i øvrigt svare, hvis man ikke har
> læst/scrollet gennem det indlæg, man svarer på

Hej Preben - at bruge ordet ingen er det samme som at bruge ordet altid
eller aldrig

Der er trods alt nogen, der gider at klippe det overflødige væk, men ikke
vedkommende, der omtaler sig i 3. person som "vi".

Jeg topposter sjældent, men hvis jeg gør det, så har jeg klippet en hel
masse overflødigt væk, hvilket jeg også gør, når jeg svarer i bunden.
Lige nu holder jeg "aktiv-pause" så dette indlæg er en undtagelse, men jeg
vil da lige benytte mig af lejligheden til at sige til nogle af
debattørerne: Hvorfor skal man være en gulvmåtte og holde sin mund, hvis der
er noget, man mener kunne gøres på en anden måde?
Hvis alle holder sig tilbage, så standser al udvikling i forhold til
debatten og udveksling af erfaringer her i gruppen, hvorefter vi så ender
dér, hvor Tersgov gjorde, da han forsøgte at få lukket gruppen
dk.fritid.sejlads.

Godt nyt år med ønsket om en snarlig god og lang sejlersæson.

Med venlig hilsen

Torben

Fra : Preben

Dato : 09-01-11 19:19

Den 09.01.2011 kl. 17:46 skrev news tele dk <egon-stich snabela
<"mail.dk>">:

Det indlæg kan ingen se, fordi du skriver i min signatur. Brug en
ordentlig Newsreader, så sker det ikke

--
mvh/Preben