Det levende søkort, skærmstørrelse ? nok e~
Fra : Roderiet

Dato : 06-01-11 14:05

Hej der I Elgiganten har de en Acer notebook med en 10,1 " skærm til
1500,- pt. Jeg har glemt hvad der var for og imod disse småskærme med
hensyn til anvendeligheden med Det levende søkort. Fremfor at rode
tidligere tråde igennem, forfalder jeg til dovenskaben og spørger her. med
risiko for at blive buh´et af . Jeg kan heller ikke lige se på DLS 2010
USB-model hvad pixelkrav der er til skærmstørrelse, hvor gemmer den
oplysning sig henne. Jeg mener at vide at kravet er minimum 800 x 600
pixels, men det er et måske. mvh Niels F.

Fra : steffen skov

Dato : 06-01-11 16:15

Hej Niels
Jeg tror ikke du får fuldt udbytte af så lille en skærm til DLS. Men se i
Den blå Avis, her er rigtigt mange laptops til under 1500 kr. I båden har
jeg en ældgammel Compaq, der kun bruges til DSL og en GPS-mus. Det virker
fremragende, og da den intet er værd i salgs øjemed er jeg ligeglad med, at
den er konstant i båden. Den har nu fungeret upåklageligt i 6 år som
kortplotter. Der er kun installeret win XP i laptopudgaven (det fylder ikke
så meget), DSL og drivere til GPS-musen. Skærmen (mener jeg) er sat til
1024X768 pixell med 32 Bit farve
Til Internet, TV og alt det andet medbringer jeg på turene en ny 17" laptop,
som er pakket væk under sejlads.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-01-11 17:49

On Thu, 06 Jan 2011 14:05:13 +0100, Roderiet wrote:

> Jeg mener at vide at kravet er minimum 800 x
> 600 pixels, men det er et måske.

Jeg har et par gange prøvet at have en 9" netbook med, med en opløsning
på 1024x600 (så vidt jeg husker) som kørte OpenCPN, og det er altså lige
i underkanten. Skærmen er for lille til at man kan se noget, og
opløsningen gør, at man kun kan se et lille udsnit af kortet.

Jeg mener opløsningen er den samme på 10" modeller (noget med at
Microsoft har sat et loft over specifikationer på netbooks der har lov at
køre Windows XP).

Som Steffen foreslår kan du købe noget brugt, eller måske en billig ny
computer. Jeg tror jeg ville vælge det sidste, da du vil få forholdsvis
mere computer pr krone ved at vælge en ny (med mindre, selvfølgelig, du
er heldig at gøre en rigtig god handel med en brugt). Hvis du har plads
til en 15" eller 17", så tror jeg du vil blive gladere for det i længden.

--
Thomas Jensen

Fra : steffen skov

Dato : 06-01-11 18:05

Hejsa
Du har ret i at det bedste ville være at købe en sprit ny computer, hvis den
skal bruges til alt. Men skal den kun bruges som plotter, så ville jeg købe
en gammel brugt til billige penge.
Udover de andre bærbare har jeg også en Acer Notebook one 10", men her er
opløsningen sådan, at der er mange billedbehandlingsprogrammer jeg ikke kan
installere på grund af skærmen. Jeg vil lige prøve at installere DSL 2007.
Så om en times tid vender jeg lige tilbage.
Hilsen Steffen
---
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus, 1451-1506

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-01-11 18:38

On Thu, 06 Jan 2011 18:04:31 +0100, steffen skov wrote:

> [...]
> den skal bruges til alt. Men skal den kun bruges som plotter, så ville
> jeg købe en gammel brugt til billige penge.

Jeg tænker bare, at kvaliteten generelt bliver bedre og bedre. Den skærm
der er på min nuværende Zepto notebook er klasser bedre end den der var
på min tidligere Ibm Thinkpad. Hvis jeg køber brugt, så kommer jeg også
nemt til at betale forholdsvis meget for det man får - mere harddisk,
mere ram, flere MHz, generelt hurtigere bundkort og komponenter. Jeg vil
mene der er fornuft i at bruge sin gamle computer til formålet, frem for
at sælge eller kassere den, men selv ville jeg ikke gå ud og købe noget
brugt.

> Udover de andre bærbare har jeg også en Acer Notebook one 10", men her
> er opløsningen sådan, at der er mange billedbehandlingsprogrammer jeg
> ikke kan installere på grund af skærmen.

Jep. Men mit budskab til Niels er egentlig, at selvom DLS måske kan
installeres, så har skærmens størrelse betydning for hvor brugbart DLS er
i praksis. Hvis man sidder 1 meter fra, så er det nærmest umuligt at se
noget på en 9" skærm. Og med en opløsning på 600 i højden, får man ikke
vist ret meget kort, hvis der også skal være lidt detajler.

Og endelig vil jeg også mene, at en skærm med god lysstyrke er vigtigt.
Enhver der har prøvet at tage sin bærbare med ud i haven ved hvad jeg
snakker om. Og hvis man ikke kun sidder lige overfor computeren, så har
det også betydning hvor god skærmen er når den betragtes lidt fra siden.
det var i hvert fald de erfaringer jeg gjorde de par gange jeg havde min
netbook med ud.

--
Thomas Jensen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-01-11 11:13

Sådan en bette skærm kørte jeg med fra 1995 til 2005, en Toshiba
T4600C. Den var ganske vist kun med 640 x 350 skærmopløsning og DOS,
så det var noget DOS.
Jeg manipulerede med DLSK 2002 så dele kunne bruges; men ellers kørte
jeg med Mariner, der egentligt var et rimeligt godt program
indeholdende en automatisk logbog hvor kurser og afstande automatisk
blev registreret.
Det var en god og billig løsning.

Men. men. men
I 2005 skiftede jeg til en 17" widescreen Acer Aspire 9100 WLMi.
Sikken forskel nu var søkortene synlige i cockpittet med PC´en
placeret på nav.bordet.

PC´en skal ikke tages op i cockpittet i dagslys dertil er de for
lyssvage. Den eneste fordel som kortplottere kan prale af.

En lille notebook er bedst som rejsePC på land hvor man skal have en
PC der ikke fylder og vejer meget og hvor man kan være inden for
armslængde afstand.

DLS 2010 blev lavet som en USB løsning, især rettet mod det nye
fænomen, notebooks, da de fleste små indretninger ikke har et
indbygget HD- drive.
Med det samme lavede mobilfabrikanterne GPS og kortløsninger men igen
men; hvem gider have et stativ på maven med en mobil placeret i.
Livet ombord er ikke til hele tiden at sidde med næsen i en lille
skærm, den skal være stor og let at få et5 overblik fra ved kortvarige
øjekast.

Der er nogle bådejere der på forskottet i kahytten placerer en større
fladskærm tilsluttet til nav. PC én. Det giver en noget længere
betragtningsafstand om ellers båden gør en sådan installation mulig.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 07-01-11 12:23

Hej igen og tak for svar Når jeg spørger om anvendeligheden af den lille
computer, er det fordi jeg i fremtiden kommer ud at køre en del i tog.
Der har jeg set piger og drenge, som spiller grafikspil på så små pc´er og
so ein ding........................... for når landskabet passerer ( ja, det
er toget som står stille, jvfr. mr Tomkins i drømmeland ) med bælter og
fjorde ser jeg straks en sejladsmulighed og vil gerne lige se
søkortforholdene etc. og så er rejsetid i mørke ( returrejse ) jo en tid at
blive fortrolig med grejet og mulighederne. Jeg har allerede en
oldgammel 400 Mhz compag i båden med DLS, som viser overblik over
sejladsområde og en kortplotter 7" i cockpittet til styring , den er jeg
iøvrigt vældigt glad for, idet jeg ikke har navigationsbord i cockpittet.
Å så var det også fordi tilbudet med Acer 10,1 " til 1500,- giver en rimelig
ny puter med 160 GB disk 1GB ram, trådløs osv. med win xp home ( som vistnok
ikke opdateres mere fra 2011 ) Men hovedspørgsmålet var altså skærmens
anvendelighed, så inden jeg hovedkuls køber legetøj spørger jeg
ekspertpanelet til råds. mvh Niels F.

Fra : HKN

Dato : 07-01-11 14:09

Hej Niels,

Der er skrevet mange gode input i tråden, men en del af dem baserer sig på
nogle andre forudsætninger.

Da jeg købte "ny" båd for et par år siden, valgte jeg at fjerne eksisterende
kortplotter, og istedet fokusere på at bruge PC og DLSK. Til det har jeg
indkøbt en Netbook m. 10,1" skærm, samt USB GPS, som jeg så har sat fast på
kortbordet vha 3M velcro tape. Desuden har jeg indkøbt en 8,4" touchskærm
(lysstærk og vandtæt), som jeg så kan fjernstyre PC'en fra i cockpittet.

Jeg har ikke haft problemer med at lave ruter el. lign. på den skærm
(PC'ens) - men naturligvis er den ubrugelig i dagslys oppe i cockpittet. Den
anden store fordel er at PC'en næsten ingen strøm bruger, modsat flere af de
nævnte gamle slaver. Det betyder at jeg ikke har haft behov for at have
PC'en tilkoblet inverter undervejs.

Jeg kører i 800x600 opløsning, fordi jeg finder at symboler m.m. bliver for
småt i højere opløsning.

I år har jeg så investeret i en "rigtig" IPC istedet, som så skal køre via
inverter, men da den er med SSD drev osv så er strømforbruget ganske
beskedent. Til den tilslutter jeg så en 17" skærm på kortbordet.

Mvh
Henrik

Fra : steffen skov

Dato : 07-01-11 19:13

O-Høj
Det sætter tingene i et andet perspektiv. Jeg har sendt dig en it-fil med
geografisk kort over DK. De var med indtil DSL2, men det kan nemt
intergreres i nye udgaver. Selv om det er et gammelt kort, så er det fint
nok. Jeg har selv brugt det i toget fra Århus til KBH mange gange. Når jeg
nærmer mig vådområder finder jeg det bedste søkort i DSL. Det er sjovt, og
det fungerer fint på en af de små blærbare. Husk GPS-musen på rejsen.
Hilsen Steffen
---

Fra : Boje

Dato : 07-01-11 13:23

Hej.

Du har ganske ret i, at minimumskravet til skærmstørrelsen i tidl. udgaver
af DLSK var 800x600. Det fik jeg at føle, da jeg ville installere på en
sprit ny lenovo 10,1" , som pralede af XGA opløsning. Men ak, det viste sig,
at skærmens opløsning i realiteten var 800x576 og DLSK nægtede at lade sig
installere.

Heldigvis skulle denne begrænsning være bortfaldet i 2011 udgaven af DLSK.

Mvh
Boje

Fra : Roderiet

Dato : 08-01-11 21:47

Ohøj der Jeg takker for indlæggene. Mens jeg så har tænkt mig om er
der andre der har handlet, Elgiganten har ikke flere 10,1 " putere. Den
som venter med at sejle til magsvejr kommer sjældent af havn. Mvh.