Nedskydning af skader i parcelhushave
Fra : Bjarne Toft

Dato : 06-01-11 16:31

Opklarende spørgsmål.
Må man skyde skader i en parcelhushave med en luftbøsse. Jeg har haglgevær
og salonriffel og selvfølgelig jagttegn og våbentilladelse. Har ikke gået på
jagt i ca. 25 år og har glemt de nærmere regler for "jagt" på egen grund. Vi
har masser af fugle, men desværre også mange skader i området. Så lidt
udtynding blandt skaderne i småfuglenes ynglesæson kunne ønskes. Jeg tænker
udelukkende på anvendelse af en luftbøsse med en passende mundingshastighed
m.m. Jeg har en "gassoftgunpistol" eller hvad det nu hedder. Skyder med de
der små runde kugler. Den er god til at skræmme katte væk fra foderbrædtet,
men det er, for mig, umuligt at ramme en skade på 15 m afstand. Vi har også
mange solsorte, hvor vi ikke rigtig kan nå til enighed om hvem der har
retten til havens mange bærbuske o.l. , men vi foretrækker at forsyne
solsorte o.l. med bær frem for at forsyne skader med æg og fugleunger:)

Hilsen
Bjarne Toft

Fra : J. Nielsen

Dato : 06-01-11 19:43

On Thu, 6 Jan 2011 16:30:45 +0100, "Bjarne Toft" <findes@ikke.invalid>
wrote:

>Opklarende spørgsmål.
>Må man skyde skader i en parcelhushave med en luftbøsse.

Nej. Ikke med mindre din have er på mindst én hektar (10.000 m2)
--

-JN-

Fra : Bjarne Toft

Dato : 08-01-11 15:20

wrote:

> [...]
>Må man skyde skader i en parcelhushave med en luftbøsse.

Nej. Ikke med mindre din have er på mindst én hektar (10.000 m2)

Tak for svaret.

(I det mindste er det positivt at det stadig er tilladt at opsætte
musefælder o.l. , også uden jagttegn:))

Bjarne Tofty

Fra : Bjarne Toft

Dato : 08-01-11 15:23

wrote:

> [...]
>Må man skyde skader i en parcelhushave med en luftbøsse.

Nej. Ikke med mindre din have er på mindst én hektar (10.000 m2)

(I det mindste er det vel positivt at det stadig er tilladt at opsætte
musefælder o.l., endda uden jagttegn:))

Bjarne Toft

Fra : J. Nielsen

Dato : 08-01-11 18:52

On Sat, 8 Jan 2011 15:23:13 +0100, "Bjarne Toft" <findes@ikke.invalid>
wrote:

>Tak for svaret.
>
>(I det mindste er det vel positivt at det stadig er tilladt at opsætte
>musefælder o.l., endda uden jagttegn:))

Du må svjv gerne sætte fælder i din have når du har jagttegn, uden at
arealkravet er opfyldt - dog kun i marts og til midten af april.
Ligeledes kan du søge om tilladelse til regulering i februar. Ved
regulering gælder arealstørrelsen ikke.
--

-JN-

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-01-11 11:23

Gælder reglen med jagt inden for bymæsig bebyggelse heller ikke ? man må jo
formode at et paracelhus er beliggende på denne side af et byskilt ?

--

Michael Nielsen

Fra : J. Nielsen

Dato : 09-01-11 17:43

On Sun, 9 Jan 2011 11:23:03 +0100, "Michael Nielsen"
<m.oestergaardSLET@c.dk> wrote:

>Gælder reglen med jagt inden for bymæsig bebyggelse heller ikke ? man må jo
>formode at et paracelhus er beliggende på denne side af et byskilt ?

Der gælder andre regler, når det drejer sig om regulering. Der skydes jo
både tamduer og råger i mange byer landet over.
--

-JN-

Fra : none@none.com

Dato : 12-01-11 16:17

> [...]

Der gælder andre regler, når det drejer sig om regulering. Der skydes jo
både tamduer og råger i mange byer landet over.

hals og benbrud fra Niels

Fra : Michael Nielsen

Dato : 14-01-11 15:25

Jep det ved jeg, meeeeennnn regulering af skader i en villahave !!!!!! det
holder ikke en centimeter så glem alt om regulering.....
Hvis du kan få sådan en tilladelse igennem så graver jeg gerne en grøft
herfra og til australien så de kan få afledt lidt vædske....

Fra : Steffen

Dato : 13-01-11 17:47

Hej Bjarne.

Jeg har samme problem som dig mht skader i baghaven. Kan du anbefale et
luftgevær til formålet. Jeg har absolut ingen indsigt i hvad man bør lægge
vægt på.Vi bor på landet, så der er rigtig langt til nærmeste nabo.
På forhånd tak for enhver vejledning

mvh Steffen

Fra : Bjarne Toft

Dato : 14-01-11 13:49

Hej Steffen.
Desværre kan jeg ikke hjælpe dig, idet jeg ikke har et luftgevær. Ville
først købe et, hvis jeg havde tilladelse til at skyde skader i haven, men
det har jeg desværre ikke.
Jeg er sikker på at andre i dk.fritid.jagt vil kunne hjælpe dig.

Mvh
Bjarne

Fra : none@none.com

Dato : 14-01-11 20:16

[...]

for at være godkendt til jagt skal kaliber være 5,5 og mundingshastighed
over 200 m/s fx denne her:

http://www.lystfiskeren.dk/shop/luftvåben+tilbehør/luftgevær/gamo/gamo+hunter+440+55+mm/?g=68&v=1276

Dog skal du osse være opmærksom på at det ikke er tilladt, hvis du ikke har
jagttegn og der i den grad er noget, der hedder straf hvis du bliver snuppet