Kat ændrer karakter
Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-01-11 14:16

Vi har en kat på 3½ år. Vi har haft den siden den var 1 år, og det er som
om den har ændret personlighed det sidste halve til hele år.

Da vi overtog den var den temmelig nervøs. Den havde flyttet 2 gange, og
boede sammen med en 2-Ã¥rig dreng og en anden kat der tyraniserede den.
Efter et stykke tid hos os blev den ude-kat og faldt til ro, men der gik
mere end et år før den turde være i stuen når vi havde gæster.

Bortset fra at være nervøs, har den et godt temperament. Den er nem at
tage til dyrelægen, den kradser ikke, den kommer (nogen gange) når man
kalder, går ikke på køkkenbordet, er renlig, osv.

Men nu er den begyndt at blive lidt mere besværlig. Plager om at få god-
bidder, hopper nogen gange op på de borde den godt ved den ikke må være
på, er lidt mere trodsig. Den sætter sig også på vores ting - fx
computer, julegaver, nye ting i huset - som for at markere, at den synes
den bestemmer over dem. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal tolke det
- men den virker i hvert fald svært utilfreds, hvis man fjerner den fra
de ting den sætter sig på.

Umiddelbart er der ikke sket de store forandringer i hjemmet, der kunne
forklare dens ændring. Den er jo blevet ældre, mere voksen, og jeg tænker
om det kan handle om det. At den er blevet mere "selvstændig"...?

Jeg har også tænkt på om den er understimuleret. Men den er jo ude-kat.
Den har en lem så den kan komme og gå, og den er da en del ude, og kommer
af og til hjem med fugle og mus. Den gider ikke legetøj, og den er ikke
specielt vild med at lege, så det er lidt svært at gøre så meget for den
på den front.

Skal jeg blive bekymret når den ændrer karakter på den måde?

--
Thomas Jensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-01-11 15:36

"Thomas Jensen" <lianergoist@tj-software.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> på den front.
>
> Skal jeg blive bekymret når den ændrer karakter på den måde?

Efter min bedste overbevisning kan jeg ikke umiddelbart se, at der er grund
til bekymring.

Du skriver at den er blevet mere voksen og måske mere selvstændig. Det kan
meget vel være grunden til den ændrede opførsel, men som du også skriver har
den er godt temperament, som i min bog er det allerbedste ved at have en
kat. Din kat gør efter min mening akkurat det samme som alle andre katte
d.v.s. sætter sig på jeres ting o.s.v. Vi har haft katte i over 30 år, og de
har faktisk alle været forskellige af temperament, men de har også alle
været meget omgængelige og søde. De kan jo akkurat som børn forsøge at
afprøve grænser en gang imellem, men man kan altså godt med lidt tålmodighed
vænne dem af med de værste unoder. Man skal bare gøre det stille og roligt
uden at råbe højt. Vores lille hunkat må gerne gå på bordene undtagen
køkkenbordet som er absolut tabu, og det er hun stille og roligt vænnet til
igennem årene. Hun har også tidligere forsøgt at plage sig til godbidder,
men har lært at det ikke altid giver resultat, så det er meget sjældent hun
forsøger sig nu. Hun får jo alt hvad hun behøver hver dag, selv uden at
plage.

Man kan ikke opdrage en kat som man opdrager en hund. En hund vil gøre alt
for at gøre dig tilpas, men det er anderledes med katte. De er af naturen
meget selvstændige og stolte, og det er jo desværre det som mange mennesker
ikke rigtigt forstår, og som gør at de ikke bryder sig om de små charmerende
væsener.

Vores kat er meget glad for hendes legetøj, både hendes "tøjmus", bolde og
aktivitetscenter, men hun kommer selvfølgelig også kun i hendes store
kattegård, der er bygget i forlængelse af udestuen, og har måske derfor mere
brug for aktivering. Nogle katte er glade for legetøj og andre ikke, så det
skal man ikke spekulere over, for de er jo så forskellige ligesom vi
mennesker er det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 06-01-11 16:46

Den 06-01-2011 15:35, Tove Krieger skrev:

> [...]
> naturen meget selvstændige og stolte, og det er jo desværre det som
> mange mennesker ikke rigtigt forstår, og som gør at de ikke bryder sig

Lige præcis.
Katte er ikke menneskenes slaver, sådan som hunde kan dresseres til at være.

Katte er selvstændige og skal ikke underkues, men behandles med respekt,
lige som de behandler mennesker med respekt.

Det er meget almindeligt, at katte lægger sig på de ting, som menneskene
er alt for fokuserede på. Kattene vi gerne have opmærksomhed, og de kan
mærke, når mennesket retter al sin opmærksomhed på en avis, en computer,
en bog. Så er det da ganske naturligt at lægge sig i centrum af
opmærksomheden, ikke?

Hvis man fortæller kattene, at de ikke må ligge på bordet, så vil de
undres over vores mærkelige forbud, men de vil også gerne tage hensyn
til deres menneskelige venner.

Katte vil også gerne vise opmærksomhed og være venner med deres mennesker.

Selvom katte ikke kan tale menneskesprog og lyve som menneskene, er de
følelsesmæssigt højt udviklede væsener med "sjæl".

Og hvis en kat virker forstyrret eller stresset, kan det meget vel være
en reaktion på, at dens menneske er forstyrret eller stresset.

Får du katten til at spinde og være glad, er det også tegn på, at du
selv har det godt

Bjarne

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-01-11 17:31

On Thu, 06 Jan 2011 16:46:04 +0100, Bjarne S Nielsen wrote:

> [...]
> mærke, når mennesket retter al sin opmærksomhed på en avis, en computer,
> en bog. Så er det da ganske naturligt at lægge sig i centrum af

Ja, som jeg skrev, så er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal tolke det
med at den lægger sig på computere, som den ikke må, og på nye ting der
kommer ind i huset. Det kan godt være det bare er måde at vise at den
"deltager" i vores liv, eller noget i den stil. Men jeg kan også godt
være bange for at det måske er noget "jeg-er-alpha-han-i-huset"
demonstration.

Den har - stadig - et godt temperament, men jeg synes det virker som om
den prøver at tage mere fokus og er lidt mere tilbøjelig til at gøre ting
den ved den ikke må. Hvis det var et barn ville jeg tænke det var
symptomer på en eller anden grad af mistrivsel (mis-trivsel, haha) - men
når nu det er en kat, så er det måske noget andet, fx det jeg snakkede om
med alderen der gør at den ændrer personlighed.

> [...]
> en reaktion på, at dens menneske er forstyrret eller stresset.
>
> Får du katten til at spinde og være glad, er det også tegn på, at du

Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger!

--
Thomas Jensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-01-11 21:24

> [...]
> på den front.
>
> Skal jeg blive bekymret når den ændrer karakter på den måde?

Jeg fandt lige et indlæg du skrev til gruppen i sommeren 2010.

Du skrev at en fremmed kat gik ad jeres kattelem i kælderen, og op på første
sal og spiste jeres kats mad. Får I stadig besøg af den fremmede kat, eller
har du fået løst problemet ? Hvis ikke, så er det da helt sikkert det der er
i vejen. Jeres egen kat vil da "forsvare" sit territorium så godt den kan,
og det kan måske forklare den ændrede adfærd.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 07-01-11 05:31

On Thu, 06 Jan 2011 21:23:48 +0100, Tove Krieger wrote:

> [...]
>
> Du skrev at en fremmed kat gik ad jeres kattelem i kælderen, og op på
> første sal og spiste jeres kats mad. Får I stadig besøg af den fremmede

Vi har fået sat chip i katten og har købt sådan en lem der reagerer på
chippen. Desværre har vores kat ikke helt fundet ud af at bruge den -
hvis den ikke står korrekt i forhold til sensoren, så låser lemmen ikke
op.

Som nævnt er den noget nervøst anlagt, og på et tidspunkt gik den gamle
lem i stykker. Jeg købte en ny, af en anden type, og den ville den ikke
bruge. Den var helt klart bange for den. SÃ¥ fik jeg fat i en magen til
den første, og så ville den godt igen.

Bl.a. baseret på de erfaringer, valgte vi at vente med at sætte låse-
ordningen igang. Og der har kun været besøg af den fremmede kat en enkelt
gang siden jeg skrev om det her i gruppen, så det har ikke været noget
problem.

Så nej, jeg tror ikke det har noget med det at gøre.

Og jeg er også blevet lidt beroliget af dine og Bjarnes kommentarer - jeg
ville bare lige vende det med nogen andre katteejere, fordi jeg var i
tvivl om det var noget jeg skulle bekymre mig om og/eller reagerer på.

Jeg tror jeg vil slå koldt vand i blodet. Den får rigelig opmærksomhed,
og der er rolige og trygge omgivelser. At den begynder på den slags løjer
med at prøve grænser, tror jeg bare jeg vil ignorere/acceptere, forstået
på den måde, at jeg vil vise den hvor grænserne går, men ellers ikke
reagere på det.

--
Thomas Jensen