15 år tilladt på knallert dengang?
Fra : Golf2

Dato : 05-01-11 16:53

Jeg har diskuteret med min nabo som siger, at man aldrig har måttet køre
knallert 30 før man var 16 år. Men jeg mener bestemt, at man engang i
70'erne måtte køre allerede når man fyldte 15 år.
Hvem har ret?

mvh
Golf2

Fra : emjeppesen

Dato : 05-01-11 17:41

Golf2 skrev:

> [...]
>knallert 30 før man var 16 år. Men jeg mener bestemt, at man engang i
>70'erne måtte køre allerede når man fyldte 15 år.

Der var ikke noget, der hed "knallert 30" i 70érne

Hilsen emj

Fra : Leif

Dato : 05-01-11 17:46

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen news:co79i69rbkn9q2ko3vbt6cvoq0ekrmbnee@4ax.com...

> Der var ikke noget, der hed "knallert 30" i 70érne
>
> Hilsen emj

Men den nye knallertlov kom vist i 1978 med en
masse ændringer: Bl.a. max vægt 60kg, max 2 gear,
min. 16 år.

Og før den tid var det ok med 15 år..........
/Leif

Fra : Golf2

Dato : 06-01-11 10:12

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Der var ikke noget, der hed "knallert 30" i 70érne
>
> Hilsen emj

Du ved jo godt hvad jeg mener, ikk????????

mvh
Golf

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 06-01-11 17:02

Den 06-01-2011 10:11, Golf2 skrev:

> Du ved jo godt hvad jeg mener, ikk????????
det er ikke så vigtigt så at få lov til at brokke sig over et _ eller _andet

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 06-01-11 17:01

Den 05-01-2011 17:41, emjeppesen skrev:

> Der var ikke noget, der hed "knallert 30" i 70érne

du skal da også brokke dig ved en hver guds given lejlighed du ved jo
godt hvad han mener
en knallert der Max kunne køre 30 og det kunne de dengang de lovlige ..
m a o hvis du i 75 købte en Puk Maxi så kunne den køre 30 men den måtte
ikke køre mere

Fra : emjeppesen

Dato : 06-01-11 17:27

Bo M. Mogensen skrev:

>du skal da også brokke dig ved en hver guds given lejlighed du ved jo
>godt hvad han mener

Jeg gider ikke gætte mig til, hvad folk mener, men forholder mig til
det, de skriver.

Hilsen emj

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-01-11 15:57

Den 06-01-2011 17:26, emjeppesen skrev:

> Jeg gider ikke gætte mig til, hvad folk mener, men forholder mig til
> det, de skriver.
>
> Hilsen emj
ahh hold nu op "knallert 30" der er da ikke så meget at blive forivret
over hvis man ikke er tynget af

Aspergers det er da bare en knallert der max kan køre 30 kmt

Fra : Ivar

Dato : 09-01-11 00:48

emjeppesen skrev:

> Jeg gider ikke gætte mig til, hvad folk mener,

Det er heller ikke nemt, når frk. Klokken er landet på en af
de ulige. Ville det være lettere at gætte, hvis der havde stået
"cykel med hjælpemotor30" ?

Ivar Magnusson

Fra : emjeppesen

Dato : 09-01-11 07:53

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev:

>Ville det være lettere at gætte, hvis der havde stået
>"cykel med hjælpemotor30" ?

Det var jo det, det hed

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-11 17:44

Den 05/01/11 16.52, Golf2 skrev:
> [...]
> knallert 30 før man var 16 år. Men jeg mener bestemt, at man engang i
> 70'erne måtte køre allerede når man fyldte 15 år.

Det har du!
i '79 blev jeg 15 og måtte køre knallert.

Klip fra
https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/dl.aspx?hpid=25186

Aldersgrænsen for knallertkørsel er ændret to gange i Danmark. Fra den
1. maj 1971 blev aldersgrænsen sænket fra 16 år til 15 år, mens den blev
hævet igen til 16 år fra den 1. januar 1980.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Per

Dato : 05-01-11 21:39

Anders Sørensen wrote:

> [...]
> 1. maj 1971 blev aldersgrænsen sænket fra 16 år til 15 år, mens den
> blev hævet igen til 16 år fra den 1. januar 1980.

Jeg mener iøvrigt, at i en meget kortvarig periode (i 70´erne) måtte en
knallert køre 40 km/t.

Det var bla. derfor, der var noget det hed "lovligt" 3-skyl til bla. Yamaha
4g. Mange mente så, at de efterfølgende, da hastigheden igen blev sat ned
til 30, måtte bruge omtalte 3-skyl.

Det måtte man dog ikke.

Er der nogen der kan verificere det med de 40 km/t ?

Mvh. Per

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-01-11 08:57

Wed, 5 Jan 2011 21:39:26 +0100, skrev Per, på 30 linier, i
<4d24d72d$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

Hvis der stod tun178 måtte man

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ivar

Dato : 06-01-11 17:28

Per skrev:

> Er der nogen der kan verificere det med de 40 km/t ?

Nej, det var på intet tidspunkt i 70'erne tilladt, at en knallert
kunne køre 40 km/t. Det blev diskuteret, men aldrig indført.
Der var en kort periode, hvor man måtte køre to på en knallert.

Ivar Magnusson

Fra : Golf2

Dato : 06-01-11 21:07

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne køre 40 km/t. Det blev diskuteret, men aldrig indført.
> Der var en kort periode, hvor man måtte køre to på en knallert.

Det mener jeg også at kunne huske. Kan du huske hvilke år det var tilladt?
Vi kørte altid to og to på vores Puck dengang, men det var nok ikke lige
lovligt altid ;(

mvh
Golf2

Fra : Volger Garfield

Dato : 09-01-11 11:44

On Thu, 06 Jan 2011 17:28:19 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Der var en kort periode, hvor man måtte køre to på en knallert.

Det var dog en forudsætning, at "piloten" var 16 og at man havde en
"stor knallert", som fx en "stor Puch" (VZ50) eller Kriedler - En
"lille Puch" (VS50) måtte man ikke køre 2 på.

Volger

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 06-01-11 17:05

Den 05-01-2011 17:44, Anders Sørensen skrev:

> [...]
> 1. maj 1971 blev aldersgrænsen sænket fra 16 år til 15 år, mens den
> blev hævet igen til 16 år fra den 1. januar 1980.

det kan jeg ikke forstå de fleste fra den gang blev konfirmeret når der
blev 14 år og gik sgu da til noget hvor de fik knallert kørekort og
knallert men det kan da godt være eller det har du ret i hvis du skriver det
at de først måtte køre dem når de var 15 ..

havde selv en i en kort periode da jeg var 13 år som jeg kørte på jeg
tror sgu aldrig jeg skænkede det en tanke om det var lovligt eller ikke :)

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 06-01-11 16:59

Den 05-01-2011 16:52, Golf2 skrev:
> [...]
> knallert 30 før man var 16 år. Men jeg mener bestemt, at man engang i
> 70'erne måtte køre allerede når man fyldte 15 år.

14 år jeg kan huske konfirmanderne (ikke jeg var en af dem) fik
knallerter for deres konfirmations penge

Fra : Kell Petersen

Dato : 10-01-11 22:06

15 år
Og da jeg var knægt var der ikke noget som hed knallertførerbevis.. det kom
da jeg var 14 -15 år ,, og så kunne man tage det på ungdomskolen, hvis man
gad, eller ville.. men der var intet krav ,, først nogle år efter , var det
et krav.. og nogle år senere skulle man være 16.. muligvis som tidligere
omtalt , var der også regler om 2 gear..

Men nu er det ved at vende tilbage ,, bare som EU knallerter
EU 25
EU 45

Så alderen på 15 vender sikkert tilbage inden længe
45éren falder vel til 16 og lille MC til 18.. så er der noget ved at være
ung i DK