Dato i PHP - MYSQL
Fra : Hej

Dato : 05-01-11 14:47

Jeg har en formular hvor man indtaster oplysninger, disse samles op i nogle
varable og skrives ned i databasen.

Jeg har sat $Dato = (YMD) så den henter dags dato og skriver det derefter
ned i mysql (Den vil jo have dato i yymmdd form).

MEN

Nu vil jeg godt lave formularen om , så den som default tager dags dato,
(helst som dd-mm-yyyy) men så man selv kan indtaste en anden dato om ønsket.

Derefter skal den stadig skrives ned i mysql som yyyymmdd.

Er der nogen som kan hjælpe mig lidt på vej ?

Kan man evt. bruge et "kalenderfelt" hvis de findes, hvor man "klikker"
datoen.

Mvh
Jesper

Ps. jeg har årøvet at google det , men synes ikke jeg finder løsningen.

Fra : Hej

Dato : 05-01-11 15:20

"Hej" <hejmeddig@nospamtome.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Jesper
>
> Ps. jeg har årøvet at google det , men synes ikke jeg finder løsningen.

Fandt denne, må kunne bruges.

http://www.triconsole.com/php/calendar_datepicker.php

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-01-11 15:52

Hej formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> Mvh
> Jesper
>
> Ps. jeg har årøvet at google det , men synes ikke jeg finder løsningen.

mysql's date format hedder 'yyyy-mm-dd'.
At komme fra brugerens indtastninger til dette format, er et spørgsmål
om manipulering af strenge.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-01-11 18:33

On 05-01-2011 14:46, Hej wrote:
> [...]
>
> Mvh
> Jesper
>
> Ps. jeg har årøvet at google det , men synes ikke jeg finder løsningen.

Der er et par muligheder.

1. Del input-feltet op i 3 - date(dd) - date(mm) - date(yyyy).
2. <input type="text" id="dato" name="dato" value="<?php echo
date('dmY'); ?>" /> - og så gør som Birger skriver: manipuler med
strengen. Men så tror jeg ikke du kan gemme i MySql som dato-felt.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-01-11 18:49

Følgende er skrevet af Karl Erik Christensen:

> [...]
> ?>" /> - og så gør som Birger skriver: manipuler med strengen. Men så tror
> jeg ikke du kan gemme i MySql som dato-felt.

Jo. Det virker fint.
MySQL date typen er en streng, med format YYYY-MM-DD og er faktisk
temmelig anvendelig. Korrigrer selv for forkerte datoer, osv.
Problemet er at sikre sig at brugeren skriver det rigtige.
Så split i tre felter kan være en løsning, eller en datepicker, som
spørgeren selv har fundet. Ellers skal man selv sikre sig at brugeren
ikke bytter om på måned/dag - hvilket ikke altid kan lade sig gøre - og
at der står det rigtige århundrede (Mysql forsøger selv at antage det
rigtige, men der er fejlmuligheder).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : ib petersen

Dato : 05-01-11 19:49

Hej wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
>
> Derefter skal den stadig skrives ned i mysql som yyyymmdd.
>
> Er der nogen som kan hjælpe mig lidt på vej ?

Hej Jesper

Ved ikke om du kan bruge dette, selvfølgelig med lidt rettelser:

$XXXXX = $_POST['XXXXXX'] ;
$xxxx_2 = strtotime( $XXXXX ) ;
$ny_xxxx = date("Y:m:d", $xxxx_2);

og derefter bruge $ny_xxxx til at indsætte i DB.

hilsen ib

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-01-11 20:54

ib petersen:

> [...]
> $xxxx_2 = strtotime( $XXXXX ) ;
> $ny_xxxx = date("Y:m:d", $xxxx_2);
>
> og derefter bruge $ny_xxxx til at indsætte i DB.

Måske med
$ny_xxxx = date("Y-m-d", $xxxx_2);
date typen er stadig med - som separator : bruges i tiden

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/datetime.html

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Hej

Dato : 06-01-11 08:29

"Hej" <hejmeddig@nospamtome.com> skrev i en meddelelse

Tak for de mange gode svar, nu har jeg lidt at eksperimentere med i
weekenden.

Mvh
Jesper