Fugleregn
Fra : Martin Bak

Dato : 05-01-11 11:16

Indenfor de sidste få dage har man 2 gange i USA og 1 gang i Sverige,
oplevet at fugle er drattet til jorden i stort tal, tilsyneladende uden
påviselig grund.

Første tilfælde drejede sig om omkring 3000 fugle, næste ca. 500 og i går i
sverige ca. 40 stykker.

Første teori gik på at den store flok var ramt af lyn eller et kraftigt
haglvejr. Senere lød forklaringen at fuglene havde søgt for langt ned for at
undgå fyrværkeri, og derved mistet orienteringen.

Nu lyder det så:

"Jim LaCour, der er dyrlæge ved de lokale myndigheder i Louisiana, siger
også, at fænomenet er set mange gange tidligere, og at det formentlig
skyldes en blanding af sygdom, sult og kulde."

http://www.berlingske.dk/verden/massedoed-blandt-fugle-er-et-kendt-faenomen

Den har jeg altså meget svært ved at købe. Hvilken sygdom vil kunne få 3000
individer til at dø på nøjagtig samme tidspunkt?
Hvilke fugle vil udmattede af sult, sygdom og kulde overhovedet være i
luften i en kæmpe-flok?

Jeg ved godt at noget tilsvarende er sket andre steder før. Men de tilfælde
der nævnes i artiklen fra Danmark mener jeg ikke er sammenlignelige. At man
finder mange døde gæs indenfor et lille område er på ingen måde ensbetydende
med at de er døde i luften og drattet ned fra himlen.

Hvilke muligheder kan man egentlig forestille sig? Efter min mening må "et
eller andet" have ramt flokken i luften, siden de dør samtidig.

--
Martin
www.martinbak.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-11 13:11

Martin Bak skrev:

> Den har jeg altså meget svært ved at købe. Hvilken sygdom vil kunne få 3000
> individer til at dø på nøjagtig samme tidspunkt?

Hvis man var nysgerrig nok, lod man vel fuglene obducere?

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-11 15:08

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev

> Hvis man var nysgerrig nok, lod man vel fuglene obducere?

Det har man vel også gjort - de er blevet indsamlet af miljøfolk.
Jeg mener de sagde, at de var døde af blodpropper eller indre blødninger.

Havde det nu været i de gode gamle dage, hvor øst og vest krigedes, så havde
man straks sagt, at det var et amerikansk og nydviklet våben, der havde
skudt dem ned - formentlig noget med enten lyd eller magnetisme - og de(t)
svenske tilfælde ville så være et østligt modtræk.

Nu må vi nok nøjes med, at det er et kuriosum.
I hvert fald indtil en eller anden sær kosnpirationsteori kommer op - nu har
jeg gjort mit til det.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 05-01-11 23:00

"Firstname Lastname" <None> skrev

> Det har man vel også gjort - de er blevet indsamlet af miljøfolk.
> Jeg mener de sagde, at de var døde af blodpropper eller indre blødninger.

Indre blødninger, må da være en vits? Dem har de vel fået af at falde ned.?

Jeg kunne gætte på at højtflyvende, måske afkræftede fugle på træk, kunne
blive overrasket af så pludselig stærk kulde, at de ikke kan nå at lande
inden de går til. Selv på jorden hænger deres liv i forvejen i en tynd tråd,
når vinteren strenges.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 05-01-11 23:50

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blive overrasket af så pludselig stærk kulde, at de ikke kan nå at lande
> inden de går til. Selv på jorden hænger deres liv i forvejen i en tynd

Men 3000 dødfald i samme sekund? Hvis de har været i stor højde da de
mistede flyveevnen, enten på grund af død eller lammelse, ville spredningen
af de nedfaldne fugle vel også have været betragtelig?
De faldt på et ret begrænset område, hvilket for mig at se må betyde en af 2
ting.

Enten har de alle mistet flyveevnen samtidig. Eller også er de af en eller
anden grund blevet så forfjamskede, at de ikke har kunne forlade området.

Kan de være fløjet ind i et "lufthul", ligesom vi kender det fra
flyvemaskiner?

--
Martin
www.martinbak.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-11 00:02

Martin Bak skrev:

> Kan de være fløjet ind i et "lufthul", ligesom vi kender det fra
> flyvemaskiner?

Kan de ikke være fløjet ind i en kuldefront?

--
Bertel

Fra : Martin Bak

Dato : 06-01-11 13:21

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:32u9i6paq4nrc4ur75njt42hos0o9v6os0@news.dotsrc.org...

> Kan de ikke være fløjet ind i en kuldefront?

Det dæmrer måske lidt på forståelsen, hvis man tager i betragtning at de
fleste medier fejlagtigt har fortalt at det drejede sig om solsorte.

Det drejer sig retteligen om "stærlinger". En familie af spurvefugle som
minder meget om den familie vores egne stære tilhører. Misforståelsen synes
opstået, fordi netop den art der faldt ned i USA er rødvinget stærling, der
på amerikansk kaldes "red-winged blackbird"

http://www.berlingske.dk/viden/staere-staerlinger-og-starlings

Stærlingene opfører sig også nogenlunde som vores stære. D.v.s. at fænomenet
"sort sol" også kan observeres hvor det er stærlinge der flokkes. En sådan
flok kan rumme op til ½ million individer, og de reagerer lynhurtigt på
hinandens signaler og bevægelser i luften. En enkelt fugls forskrækkede
reaktion bliver således på et splitsekund adopteret af resten. Hvis denne
første fugl reagerer uhensigtsmæssigt kan det blive fatalt for hele eller
dele af flokken.

http://www.wired.com/wiredscience/2010/06/starling-physics/

Måske er fuglene på den måde bare været ofre for "det svageste led".

--
Martin
Julesangen på Youtube:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-11 15:24

Martin Bak skrev:

> hinandens signaler og bevægelser i luften. En enkelt fugls forskrækkede
> reaktion bliver således på et splitsekund adopteret af resten.

Det er nu ikke rigtigt. Man har via computersimulationer fundet
ud af at sværme af enhver art styres af tre regler som hvert
individ følger. De forholder sig til deres syv nærmeste naboer,
men man kan ikke sige at ét individ kan styre flokken, og der kan
ikke være tale om at en 'fejltagelse' kan bevirke at de skvatter
ned. Der må have været en udefrakommende påvirkning der har ramt
mange på én gang, f.eks. et lyn eller et kuldechok.

> Hvis denne første fugl reagerer uhensigtsmæssigt kan det blive fatalt
> for hele eller dele af flokken.

Der er ingen første fugl, og en fugls handling kan ikke blive
fatal for flokken. Ellers ville vi også have set nedskvattede
sværme mange gange hvert år.

Prøv at se de udsendelser der var om supersværme hvis de igen
igen igen bliver genudsendt. Der forklarer de meget godt hvor
hensigtsmæssigt en sværm fungerer.

--
Bertel

Fra : Martin Bak

Dato : 06-01-11 20:47

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Firstname Lastname" <None> skrev

> Indre blødninger, må da være en vits? Dem har de vel fået af at falde
> ned.?

Russerne mener noget andet:

"Et uheld med gassen var årsagen til, at tusindvis af fugle faldt stendøde
ned fra himmelen i den amerikanske delstat Arkansas. Det største amerikanske
depot af kemisk våben - Pine Bluff Arsenal - ligger i Arkansas."

"Fosgen er giftgas, der ødelægger lungerne. Den blev brugt under 1.
verdenskrig, men fremstilles ikke mere.

Også kendt under navnet carbonylklorid fremkalder gassen indre blødninger og
væskeansamlinger i lungerne."

http://ekstrabladet.dk/112/article1482745.ece

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 08-01-11 17:24

Den 05-01-2011 15:08, Firstname Lastname skrev:
> [...]
> skudt dem ned - formentlig noget med enten lyd eller magnetisme - og de(t)
> svenske tilfælde ville så være et østligt modtræk.

Nu er det ikke "de gode gamle dage" og øst og vest kriges ikke rigtigt,
men det har jo ikke forhindret konspirationstosserne på nogen måde.

Du ramte plet.
Enkelte af tosserne er i gang med at beskylde HAARP for at stå bag.

Fra : Sømand1

Dato : 25-01-11 19:24

"Thomas Hejl Pilgaard" <t.pilgaard@adslhome.dk.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du ramte plet.
> Enkelte af tosserne er i gang med at beskylde HAARP for at stå bag.

Det må godt nok være nogle turbo-idioter, for vi andre, vi ved jo hvad...ehhh...
hvem som står bag... :)

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 26-01-11 07:41

Den 25-01-2011 19:24, Sømand1 skrev:

> "Thomas Hejl Pilgaard" <t.pilgaard@adslhome.dk.dk> wrote in message

> Det må godt nok være nogle turbo-idioter, for vi andre, vi ved jo
> hvad...ehhh... hvem som står bag... :)

"evolutionisterne"?

Fra : Sømand1

Dato : 26-01-11 12:25

> "evolutionisterne"?

Aner det ikke, men det kan jo måske godt være. Mener du at have noget konkret på
dem?

Fra : Rado

Dato : 05-01-11 15:32

On Wed, 5 Jan 2011 11:16:02 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

Det må være Gud der har gjort det!

Matt. 10

29. Sælges ikke to Spurve for en Penning? Og ikke een af dem falder
til Jorden uden eders Faders Villie.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer