Rootkit - hvor stort er problemet
Fra : Otto

Dato : 04-01-11 20:19

Jeg bruger Windows 7 og min antivirusprogram er Kaspersky, som er
indstillet til højeste sikkerhed.

Min edb rådgiver fortæller mig, at virus ikke er noget problem, men det
er rootkit, som ikke kan fjernes uden en maskinformatering af
harddisken.
Man kan via Internettet kan købe styring af andre menneskers computere,
man kan endda selectere købet til bestemte områder f.eks. byer, samt få
oplyst de tider, hvor computeren er ledig.

Hvor stor er denne risiko?
Jeg mener ikke, at jeg har rootkit, men jeg kan jo ikke være 100 %
sikker.
Selv om jeg smækkede en ny HD i min maskine, så kunne jeg, hvis det er
så nemt, have rootkit allerede i næste uge.
Jeg er meget fornuftig i brugen af min computer, men kan godt finde på
at besøge nogle af de gratis sexsites, det har jeg altid gjort, og jeg
synes ikke, jeg har været ramt ad den vej, men jeg véd selvfølgelig
ikke om, det er blevet mere risikofyldt i dag.
Jeg er glad for nemkonto, for det virker troværdigt, men jeg er rimelig
bekymret for, at man kan overtage min computer uden min vide.
Skal jeg droppe min nattesøvn og hive stikket ud af væggen til mit
bredbånd?

Mvh. O

Fra : Martin [TMM]

Dato : 04-01-11 20:30

Hej
On 04-01-2011 20:19, Otto wrote:
> Hvor stor er denne risiko?

Risikoen er en meget varierende størrelse.
Mange af selv de gratis anti-virus programmer har i dag en
rootkit-scanner, som man kan/bør køre jævnligt.
AVG har i den betalte version også realtids-beskyttelse imod rootkits.
Om der er andre programmer med samme funktioner kanj eg ikke lige svare
på, har selv brugt AVG i nogle år, og været fint tilfreds.
"Man-ved-hvad-man-har"-mentaliteten slår til igen. :)

> Jeg mener ikke, at jeg har rootkit, men jeg kan jo ikke være 100 % sikker.

Man kommer jo aldrig af med penge ved at hente et gratis antivirus
program med rootkit-scanner og teste det. Kan man ikke lide programmet
fjerner man det igen, og får alle pengene tilbage. :)
Derefter kan man finde et andet, man måske vil synes bedre om.

Mvh
Martin

Fra : /John

Dato : 05-01-11 03:20

"Otto" <ot2todk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er glad for nemkonto, for det virker troværdigt, men jeg er rimelig
> bekymret for, at man kan overtage min computer uden min vide.

Gratis værktøjer:

http://www.csis.dk/da/private/downloads

http://www.privacyware.com/personal_firewall.html

http://www.spywarefri.dk/software/keyscrambler/

John

Fra : /John

Dato : 05-01-11 06:19

"Otto" <ot2todk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Selv om jeg smækkede en ny HD i min maskine, så kunne jeg, hvis det er så
> nemt, have rootkit allerede i næste uge.

"Rootkits are a growing problem ? According to Microsoft, approximately 20
percent of the malware deleted by its malicious software removal tool are
rootkits.
Privatefirewall can guard against rootkit-related attacks on a number of
levels. Privatefirewall can detect when a rootkit is being installed by
identifying when a registry key value is being modified. Privatefirewall can
also detect rootkit activity based on the process, WinAPI call or executable
that is launched as an output of the rootkit's payload":

http://www.privacyware.com/personal_firewall_2.html

PC-sikkerheden her i huset varetages af bl a Microsoft Security Essentials
(dansk, gratis, og ta'r sig også kærligt af rootkits), samt gratis
PrivateFirewall, og vi oplever ingen problemer med utøj på vore 2 pc'er.

John