Isglatte fortove
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-01-11 10:32

Link:

http://politiken.dk/indland/ECE1157782/isglatte-dage-gav-travlhed-
paa-skadestuer/

Kort link:

http://tinyurl.com/35zlxr5

: Ifølge overlæge Jan Sørensen sker faldulykkerne, fordi der i
: weekenden først var tøvejr og dernæst frost, som har givet masser
: af is på fortorvene. Han opfordrer derfor både borgere og
: kommunerne til at salte.
:
: Saltet virker ikke
:
: Desværre er det en umulig løsning, fortæller vejchef i Hillerød
: Kommune Claus Hartaa.
:
: "Hvis vi har ti graders frost om natten, virker saltet ikke, og så
: kan vi kun få skrabet isen af lidt af gangen. Vi prøver at fjerne
: det, men vi kan ikke", siger han til Frederiksborg Amts Avis.

Man skal osse gruse!

Desværre stiller vores kommune (Slagelse) ikke grus til rådighed, som
det ellers er tilfældet med Odense Kommune - som jeg læste om sidste
år.

Derfor benytter jeg en blanding af 1 gang salt til 3 gange kattegrus
(endelig ikke den klumpende type! Det bliver smattet, når det har
været vådt, og glat som sæbe).

Lav blandingen i en spand i god tid, så spanden kan stå og blive godt
lun.

Der er husejere her, der hverken salter eller gruser, så adgangsti og
fortov er som skøjtebaner siden tø- og frostperioden. Den unge mand,
der kom med reklamer søndag slog en ordenlig koldbøtte et sted, så
hele stakken han havde i armene fløj op i luften.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-11 11:26

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er husejere her, der hverken salter eller gruser, så adgangsti og
> fortov er som skøjtebaner siden tø- og frostperioden.

Har købt en stor sæk lecanødder - de er fortrinlige og billige.
Evt kan man drysse asken fra brændeovnen ud - men det er næppe lovligt pgra
forureningen fra tungmetallerne - men effektivt er det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-01-11 11:55

Firstname Lastname:

> [...]
> Evt kan man drysse asken fra brændeovnen ud - men det er næppe
> lovligt pgra forureningen fra tungmetallerne - men effektivt er

Odense Kommune stiller gratis grus til rådighed. Det kan afhentes i
små mængder fra 21 lokaliteter i kommunen:

http://tinyurl.com/3xsbvbr

Rul ned til "3. Gratis grus".

Det er fan'me for dåligt at Hillerød - og Slagelse - ikke gør det
samme!

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-11 14:50

Axel Hammerschmidt wrote:

> Odense Kommune stiller gratis grus til rådighed.

Det samme gør Middelfart - kan afhentes på genbrugsstationerne.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : lom k

Dato : 05-01-11 08:55

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> http://tinyurl.com/3xsbvbr
>
> Rul ned til "3. Gratis grus".
>
> Det er fan'me for dåligt at Hillerød - og Slagelse - ikke gør det

hvorfor er det lige en komunal opgave at stille grus til rådighed for
hus ejere??? er selv husejere

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Fred Thiesen

Dato : 05-01-11 11:07

On 05.01.2011 08:55, lom k wrote:
> Axel Hammerschmidt wrote:
>

> hvorfor er det lige en komunal opgave at stille grus til rådighed for
> hus ejere??? er selv husejere

Vel fordi det er kommunen som ejer fortovene der skal holdes i gåbar stand.

FredT

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-11 11:34

lom k <lom@lomse.dk> wrote:

<snip>

> hvorfor er det lige en komunal opgave at stille grus til rådighed for
> hus ejere??? er selv husejere

http://www.fm.dk/Arbejdsomraader/Kommuner%20og%20regioner/Opgaver%20for%
20kommuner%20og%20regioner.aspx

Kort link:

http://tinyurl.com/2wks4tc

Pind 14, under "Kommunernes opgaver". Sikkert osse pind 11 og 10.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Max

Dato : 05-01-11 13:11

Hej Axel

> Pind 14, under "Kommunernes opgaver". Sikkert osse pind 11 og 10.

Hvorfor ikke læse lidt om hvad der er husejerens pligt ?

http://www.ret-raad.dk/private/articles/article%20list/proxy/article%20list/snerydning%20og%20erstatning.aspx

Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-01-11 23:43

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Axel

> Hvorfor ikke læse lidt om hvad der er husejerens pligt ?

Det fritager ikke kommunen, dens opgaver.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Max

Dato : 05-01-11 23:48

Hej Axel

> Det fritager ikke kommunen, dens opgaver.

Nej, men hvis kommunen beslutter at fortovet skal holdes
af grundejeren, ja så har de jo opfyldt deres opgave.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-11 14:48

> hvorfor er det lige en komunal opgave at stille grus til rådighed for
> hus ejere??? er selv husejere

Med de priser som byggemarkeder/supermarkeder og andre i øjeblikket tager
for sand og grus i 20-25 kg. poser, så ville det være en fin service at
kommunen stillede det til rådighed. Det behøvede ikke nødvendigvis at være
gratis, men administration og opkrævning koster også penge.
Men en fin service er heller ikke det samme som en pligt.
Personligt ville jeg være glad hvis bare de gad køre en tur med sneploven på
vores (ikke private) vej. I det mindste bare når der er kommet meget sne.

Per.

Fra : Max

Dato : 05-01-11 14:52

Hej Per

> Personligt ville jeg være glad hvis bare de gad køre en tur med
> sneploven på vores (ikke private) vej. I det mindste bare når der er
> kommet meget sne.

Jeg ser gerne at de holder sig væk, enten skal de køre hele tiden
eller slet ikke. Hellere en vej hvor sneen er kørt fast på end en gang
ælte på grund af for lidt salt og skrabning.

Max

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 05-01-11 22:50

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Jeg ser gerne at de holder sig væk, enten skal de køre hele tiden
> eller slet ikke. Hellere en vej hvor sneen er kørt fast på end en gang
> ælte på grund af for lidt salt og skrabning.

Mener også at føret på såvel veje som fortove bliver betydeligt mere sikkert
at vurdere når der ikke ryddes, hvis der da ikke falder større mængder sne.
Saltet burde forbydes ved lov.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-11 17:13

Skrev jeg ikke sneploven, jo jeg gjorde. Det ville sikkert være OK hvis det
hele blev kørt fast, men resultatet er desværre blevet 3 (?) dybe isbelagte
hjulspor som er svære at komme op af igen (og da der kun er 3,så er det et
problem når man møder en modkørende)

Per.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 06-01-11 20:21

"Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> isbelagte hjulspor som er svære at komme op af igen (og da der kun er 3,så
> er det et problem når man møder en modkørende)

De hjulspor er netop en følge af saltning. Det er en total misforståelse at
anvende salt. Det dræber mange godtroende hvert år.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-11 15:36

Vores kommune kunne aldrig drømme om at ofre salt på en villavej.
Hjulsporene er kommet fordi mange har kørt samme sted flere gange. Efter
lidt tø og lidt frost, lidt mere tø og lidt mere frost så kommer rsten af
sig selv.

Per.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-11 21:34

> Vores kommune kunne aldrig drømme om at ofre salt på en villavej.
> Hjulsporene er kommet fordi mange har kørt samme sted flere gange.

Der skal heller ikke engang meget trafik til ...

Vores adgangsvej er også temmelig sporkørt, og der kommer os selv, naboen og
posten ... C5'en passer i sporene så der skal ikke styres. Smarten er
derimod for smal - den har åbenbart ikke været ude at køre nok i smat'en
inden det frøs til igen ,,,

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-01-11 22:22

Anders Majland skrev:

> Vores adgangsvej er også temmelig sporkørt,
> og der kommer os selv, naboen og posten ...
> C5'en passer i sporene så der skal ikke styres.

Vi har heldigvis ikke noget fortov, kun åbne
marker, så indkørslen fyger hurtigt til. Sneploven
laver en stor vold foran indkørslen - så er det godt
at have en http://vebel.dk/test/landrover.png at
køre rundt i

Jeg fjerner det værste sne, starter og kører. Så
hænder det jo at der lige er en Falck-bil der skal
hives op af grøften.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-11 22:36

lom k wrote:

> hvorfor er det lige en komunal opgave at stille grus til rådighed for
> hus ejere??? er selv husejere

Det er de vel ikke forpligtet til. Men det er heller ikke det samme som at
de ikke må.