Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt nostalgi
Fra : Steffen

Dato : 04-01-11 00:46

Her lige før jul faldt jeg over denne kuffert, som jeg fik næsten
gratis:

http://dl.dropbox.com/u/7458110/Novoflex.jpg

-det var virkelig noget vi drømte om og tippede for at få råd til
dengang i 70'erne.

mvh
steffen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-01-11 09:50

On 2011-01-04 00:46:13 +0100, sds@neffets.dk (Steffen) said:

> [...]
>
> http://dl.dropbox.com/u/7458110/Novoflex.jpg
>
> -det var virkelig noget vi drømte om og tippede for at få råd til

Hvis du kan finde ud af at arbejde 100% manuelt, så kan den sagtens
bruges på et moderne DSLR-kamera.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-11 16:25

On 2011-01-04 09:50:24 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> Hvis du kan finde ud af at arbejde 100% manuelt, så kan den sagtens
> bruges på et moderne DSLR-kamera.

Ganske vist er det taget for snart 6 år siden, men her er én der
forsøger sig med at fange nogle traner med en sådan én. Til statiske
objekter går det sikkert ok, men fugle i flugt vil nok kræve en del
øvelse ;)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-11 16:26

Glemte lige linket http://www.pbase.com/hkruse/image/53278706/original

Fra : Steffen

Dato : 04-01-11 17:30

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> forsøger sig med at fange nogle traner med en sådan én. Til statiske
> objekter går det sikkert ok, men fugle i flugt vil nok kræve en del

Du har da ret i, at sammenlignet med nutidens udstyr er det da volsomt
bøvlet at bruge.
Men da det kom frem jo virkelig et fantastisk fremskridt i forhold til
fotografering af bevægelige motiver.

mvh
steffen

Fra : Steffen

Dato : 04-01-11 17:30

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvis du kan finde ud af at arbejde 100% manuelt, så kan den sagtens
> bruges på et moderne DSLR-kamera.

Det kan jeg godt, for da jeg startede med at fotografere var det med
manuelle kameraer.

Det er for øvrigt noget jeg savner i dag: et begynderkamera kun med
manuelle indstillinger og et objektiv med fastbrændvidde svarende til et
normalobjektiv.
Da jeg bebyndte at fotografere var et typisk begynderkamera et manuelt,
dog med indbygget lysmåler med efterføringsviser. og et 50mm objektiv.
Det betød, at man var tvunget til at sætte sig ind i basale fotografiske
teknikker for at få fornuftige billeder på filmen.
Et objektiv med fast brændvidde gør at man får et godt indblik i
billedvinkel, perspektiv og dybdeskarphed, da det er ens for hver gang,
og senere får man en meget bedre forståelse for, hvad der sker når man
sætter et vidvinkel- eller teleobjektiv på kameraet.

Mange begyndere, i dag, starter ud med et kamera, som bliver sat på
fuldautomatik, og monteret med et 18-200mm objektiv. Det betyder, at man
får en masse korrekt belyste billeder med hjem, men man ved ikke rigtigt
hvordan de er opstået.

mvh
steffen

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-11 18:24

"Steffen" <sds@neffets.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og senere får man en meget bedre forståelse for, hvad der sker når man
> sætter et vidvinkel- eller teleobjektiv på kameraet.

Jeg har stort set kun anvendt fast brændvidde i de 20 år jeg har
fotograferet, og jeg må sige, at jeg ikke har følt mig begrænset. Jeg vil
gætte på, at cirka 80% af billederne er taget med normalobjektiver
(50-58mm). Jeg har altid set mit kamera som en aktiv medspiller, som sætter
nogle rammer for, hvad jeg kan, og at det er min opgave at få det bedste ud
af de rammer.

-Joachim

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-01-11 18:39

On 2011-01-04 17:29:50 +0100, sds@neffets.dk (Steffen) said:

> [...]
> fuldautomatik, og monteret med et 18-200mm objektiv. Det betyder, at man
> får en masse korrekt belyste billeder med hjem, men man ved ikke rigtigt

Dengang jeg startet med at fotografere, da var det kun nogle få og
meget dyre kameraer, som overhovedet havde en indbygget lysmåler, og de
første 30 år af min karriere som fotograf, der har jeg slet ikke ejet
et kamera med AE og AF. Og jeg har aldrig kunnet vænne mig til at bruge
AE og AF, så for det meste kører jeg stadig 100% manuelt, men ind i
mellem bruger jeg dog AF, men aldrig AE, jeg nægter at tro på, at noget
elektronik kan lysmåle, og vurdere et motiv lige godt som jeg kan.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-11 19:07

On 2011-01-04 17:29:50 +0100, sds@neffets.dk (Steffen) said:

> [...]
>
> Det er for øvrigt noget jeg savner i dag: et begynderkamera kun med
> manuelle indstillinger og et objektiv med fastbrændvidde svarende til et

Det er da let nok. Køb et DSLR og et par faste brændvidder, som f.eks.
35mm og 50mm og sæt kameraet på manuel indstilling. Du kan slå
autofokus fra og du kan ignorere lysmåleren, så du kan få det som du
vil have :) Men at ignorere lysmåleren og histogrammet er lidt dumt med
mindre du rammer perfekt alligevel. Men jeg synes du ser fotografi
noget bagvendt, men hvis det fungerer for dig så er det jo fint ;)

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-11 17:06

> [...]
>
> http://dl.dropbox.com/u/7458110/Novoflex.jpg
>
> -det var virkelig noget vi drømte om og tippede for at få råd til

Det ser tungt ud. Hvad er brændvidde og lysstyrke på sådan et sæt?

mvh
Joachim

Fra : Steffen

Dato : 04-01-11 17:36

"J.Larsen" <joac nul et snabela yahoo com> wrote:

> "Steffen" <sds@neffets.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser tungt ud. Hvad er brændvidde og lysstyrke på sådan et sæt?
>
> mvh
> Joachim

Med aluminiumskufferten vejer det 7,2 kg, så det er ikke så slemt.

Sættet består af en fokuseringsenhed og 3 objektivhoveder på henholdsvis
280mm f/5,6; 400mm f/5,6 og 600mm f/8 samt en 2X telekonverter.

mvh
steffen

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-11 18:12

> Med aluminiumskufferten vejer det 7,2 kg, så det er ikke så slemt.

Jeg havde frygtet mere.

> Sættet består af en fokuseringsenhed og 3 objektivhoveder på henholdsvis
> 280mm f/5,6; 400mm f/5,6 og 600mm f/8 samt en 2X telekonverter.

Tak for det. Det lyder effektivt - dog måske ikke så lysstærkt ved 280mm.
Hvordan har prisen været dengang sammenlignet med andet i denne klasse. Jeg
var ikke gammel nok til at fotografere i 1970erne, så jeg spørger i
uvidenhed (og nysgerrighed selvfølgelig). Hvad havde den typiske foto-amatør
råd til at investere i af teleobjektiver dengang? Hvor mange producenter
kunne tilbyde noget i den prisklasse (og hvordan var kvaliteten mon?).

-Joachim