AIS eller ?
Fra : Niels Otto

Dato : 02-01-11 21:26

Godt Nytår !
Jeg overvejer at købe en AIS til vores sejlbåd til en tur i Nordsøen og det
Irske Hav. For at kunne træffe den rigtige beslutning er jeg på jagt efter
litteratur om emnerne:
- Type A og/eller B ?
- Modtager eller transponder ?
- For og imod brug af PC til at vise AIS ?
- Kan eksisterende GPS modtager bruges ?
- Er en eller to VHF antenner nødvendig ?
- Der er netop kommet en ny ICOM transponder på markedet med alt indbygget;
er der nogen erfaringer med denne model ?
Jeg ser frem til at høre lidt input.
På forhånd tak !
Niels Otto
s/y AUK af FD

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-01-11 21:45

Niels Otto tastede følgende:
> Godt Nytår !
Tak, i lige måde.

> Jeg overvejer at købe en AIS til vores sejlbåd til en tur i Nordsøen og det
> Irske Hav. For at kunne træffe den rigtige beslutning er jeg på jagt efter
> litteratur om emnerne:
Farvandsvæsnet har en side om emnet:
http://frv.dk/Sejladsinformation/AIS/Pages/Index.aspx

> - Type A og/eller B ?
Type B, med mindre dit skib er >300 BRT. :/
En modtager alene modtager begge typer.

> - Modtager eller transponder ?
Modtager hvis du kun vil se andre skibe.
Transponder hvis du vil kunne ses af andre skibe.

> - For og imod brug af PC til at vise AIS ?
AIS vil normalt kunne vises på det system som du bruger som
kortplotter, hvadenten det er en dedikeret kortplotter eller det er en
PC.

> - Kan eksisterende GPS modtager bruges ?
Er kun aktuelt hvis du skal have en tranponder.
Mon ikke der er indbygget GPS modtager i tranpondere i dag. Ellers kan
din eksisterende GPS anvendes.

> - Er en eller to VHF antenner nødvendig ?
Til modtager alene er kun én antenne nødvendig. Man kan bruge en
antenne splitter mellem AIS modtageren og VHF'en.
Til transponder ved jeg ikke sikkert, men mon ikke den typisk har sin
egen antenne?

> - Der er netop kommet en ny ICOM transponder på markedet med alt indbygget;
> er der nogen erfaringer med denne model ?
Pas.

--
/ Ole

Fra : Poul Bak

Dato : 03-01-11 11:40

Kan kun anbefale at du bruger penge på en Transponder.

Vi gjorde turen sidste sommer, på et tidspunkt midt vejs over Nordsøen,
befandt vi os midt i en trekant mellem 2 containerbåde og en passagerdamper,
vi havde meget travlt med at obsevere og kontrollere hvem der gjorde var, vi
havde retten til vejen men... er de større en os, vudere vi hvad der er best
for alle parter.
Problemet løste sig selv, selv om de godt nok kom lidt for tæt på efter
vores smag, bagefter kunne vores følgesvend, der lå 2-3 sømil fra os,
berette hvordan de andre både havde aftalt over VHF hvem der viger hvordan
for at undgå os og hinanden, noget vi ikke havde haft overskud til at følge
med i, dervar ligesom nok at gøre.
Dette blev kun gjort pga de kunne se os i god tid via ais og alle havde de
samme info at arbejde med.

Jeg kan kun anbefale ais, vi har haft mange positive oplevelser ud af det og
ville idag ikke sejle uden.

MVH
Poul Bak

Fra : Christian Stidsen

Dato : 03-01-11 13:00

?
"Niels Otto" <windj@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg overvejer at købe en AIS til vores sejlbåd til en tur i Nordsøen og
> det Irske Hav. For at kunne træffe den rigtige beslutning er jeg på jagt
IMO har du i en lille lystbåd ikke noget at bruge en modtager til.
Det primære formål er at blive set, og det bliver du ikke med en modtager.
De store skibe der færdes på havet kan have uendelig svært ved at se en
lille hvis sejlbåd, og derfor vil AIS unægtelig gør en stor forskel på
hvornår du bliver opdaget.

> - For og imod brug af PC til at vise AIS ?
Jeg vil til enhver tid få AIS vist på PC - gerne direkte på søkortet om
muligt.
De fleste AIS modtagere viser de modtagne data som pejling og afstand, og
har man mere end et par enkelte mål kan det hurtigt bliver uoverskueligt.
Vises data derimod direkte i et elektronisk søkort giver det et dejligt
overblik.

> - Kan eksisterende GPS modtager bruges ?
Kommer vel an på GPS-modtageren, men jeg kunne ikke forestille mig de ikke
skulle kunne snakke sammen.

> - Er en eller to VHF antenner nødvendig ?
Jeg tror man kan nøjes med en enkelt antenne og en splitter, men er ikke
sikker.
Istedet kan man vælge at købe kombinerede antenner så du feks. har både GPS
og VHF i samme antenne. Det nedsætter antallet af antenner i masten :)
- og jo højere du får VHF/AIS antennerne op, jo større rækkevidde har du :)
Med GPS-antennen tænker jeg det er en fordel at have den lavt på en sejlbåd.
Sidder den i toppen af masten vil du få en unøjagtig posistion p.g.a.
bevægelserne med mindre du kan få den til at regne gennemsnit over en given
periode.

> - Der er netop kommet en ny ICOM transponder på markedet med alt
> indbygget; er der nogen erfaringer med denne model ?
> Jeg ser frem til at høre lidt input.

M.v.h.

Christian

Fra : blueocean

Dato : 03-01-11 10:00

On 2 Jan., 21:25, "Niels Otto" <wi...@mail.dk> wrote:
> [...]
> - Der er netop kommet en ny ICOM transponder på markedet med alt indbygget;
> er der nogen erfaringer med denne model ?

Hej Niels Otto

Jeg tror at du vil få mest glæde af en Transponder, da der givet vis
vil være mere obs på om der ligger en sejlbåd og roder rundt ude midt
på nordsøen end eks. i øresund hvor jeg tror de fleste store både slår
B- kanalen fra for at undgå for mange signaler på deres systemer.

Jeg kan se at du en afde deltagende både til FTLFs tur til Skotland
til sommer, vil bare lige sige at vi måske også er deltagende, men det
er svært at få fri i 4-5 uger.
Tiden vil vise om det er muligt.

Jeg overvejer selv en transponder og har kigget på Icoms nye model.

Gert

Fra : Christian Stidsen

Dato : 04-01-11 00:25

> [...]
>på nordsøen end eks. i øresund hvor jeg tror de fleste store både slår
>B- kanalen fra for at undgå for mange signaler på deres systemer.

Bare lidt interesse - hvorfor tror du de store både slår b-kanalen fra ?

m.v.h.

Christian

Fra : HKN

Dato : 04-01-11 11:18

"Niels Otto" <windj@mail.dk> wrote in message
> [...]
> - Der er netop kommet en ny ICOM transponder på markedet med alt
> indbygget; er der nogen erfaringer med denne model ?

Jeg har en Furuno RO 4800 Vhf med AIS modtager - det virker glimrende,
undtagen hvis der er meget tæt trafik - det lægger systemet ned. (Jeg har
forbundet Vhf med PC og DLSK).

Mvh
Henrik

Fra : blueocean

Dato : 04-01-11 05:14

On 4 Jan., 11:17, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> "Niels Otto" <wi...@mail.dk> wrote in message

> Jeg har en Furuno RO 4800 Vhf med AIS modtager - det virker glimrende,
> undtagen hvis der er meget t t trafik - det l gger systemet ned. (Jeg har
> forbundet Vhf med PC og DLSK).
>
> Mvh
> Henrik

Hej

Det må din RO4800 der har dette problem, jeg bruger en NASA AIS til
PC, og har aldrig haft dette problem, jeg ligger i Brøndby og kan tit
se de store skibe ovre ved Bornholm, og selvfølgelig i hele øresund.
Jeg bruger min VHF antenne i toppen af masten, det er 16,5 meter over
vandoverfladen. Sjovt at se de mange skibe i hele den sydøstlige del
af østersøen.

AIS er en god ting der kommet til, men man skal ikke tro at alle
kigger med, og har da selv oplevet i øresund store skibe der ikke
havde deres AIS tændt så hjælper det ligesom ikke.

Jeg har nogle venner som lige har krydset atlanten her før jul, og de
var ved at blive sejlet ned, de havde deres AIS transponder tændt men
alligevel var de nød til at lave en 90 grd. vending for at undgå dette
skib. Det kunne tyde på at det store skib som var på ca 600Brt. ikke
havde deres kørende, hvilket måske kan udlede som om de ikke behøver
det på åbent hav. I Dec. kollidere 2 skibe ud for hirtshals, de burde
vel have haft deres AIS arlarm sat til netop at undgå den slags fare.

Så Brug AIS med omtanke og stol ikke blindt på den. DET gør jeg ikke,
men holder behørigt udkig.

Gert

Fra : HKN

Dato : 04-01-11 18:38

> [...]
> Jeg bruger min VHF antenne i toppen af masten, det er 16,5 meter over
> vandoverfladen. Sjovt at se de mange skibe i hele den sydøstlige del

Hej Gert,

Ja, det er rigtigt - RO 4800 er en super Vhf, men at stole på den blindt som
AIS enhed i tæt tåge i Hollænderdybet er nok at tillægge den egenskaber, som
man ikke bør Men jeg kan da også sagtens se alt hvad der normalt rør sig
fra min Vhf antenne.

Mvh
Henrik

Fra : steffen skov

Dato : 05-01-11 18:12

Godt nytår
I følge diverse forordninger skal skibe over 300 ton udsende et AIS signal ?
Jeg sejler tit i trafikerede farvande da jeg enten skal nord om Sjælland
eller gennem Store Bælt. Her har AIS modtager været godt. Min RO4800 er
koblet til en Garmin 520, og det virker fint. Men - det viser jo ikke alle
både inkl. min egen. Så udkik skal stadig foregå. Dog er det rart, at jeg
inde i hovedet kan filtrere visse skibe fra og koncentrere mig om det usete.
Sejlbåde, fiskekuttere, små coastere mfl. udsender ikke signal - så, jeg
mener, at AIS - modtager/sender ingen sikkerhed er. Det må betragtes som et
"filter".
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Poul Bak

Dato : 06-01-11 17:35

Tja, det kræver jo at broen er bemandet og at 1 fra besætningen vågen

Gert

Fra : Niels Otto

Dato : 09-01-11 21:17

"Poul Bak" <poulfjerndette@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, det kræver jo at broen er bemandet og at 1 fra besætningen vågen

> Gert

Kære Sejlerkolleger,
Tak for de forskellige input !
Det hjalp at få orden på emnet i mit sind.
Jeg jagter nu en AIS Transponder og den ny ICOM ser stadig interessant ud,
på nær det meget lille display (men det kan løses ved en tilkoblet PC) og at
der øjensynlig skal en separat VHF antenne på. Jeg havde håbet at kunne
nøjes med en VHF antenne på skibet.
Er der andre som har anbefalinger på "gode" Transpondere ?
Med sejlerhilsen Niels Otto

Fra : Christian Stidsen

Dato : 10-01-11 00:04

?
> [...]
> nøjes med en VHF antenne på skibet.
> Er der andre som har anbefalinger på "gode" Transpondere ?

Du kan evt. bruge en splitter som f.eks. den du ser her:
http://www.bue-net.dk/product_info.php?products_id=2664
Der findes flere forskellige modeller, men fælles for dem er at du kun
behøver en antenne til at forsyne både VHF og AIS.

M.v.h.

Christian

Fra : Niels Otto

Dato : 10-01-11 16:38

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der findes flere forskellige modeller, men fælles for dem er at du kun
> behøver en antenne til at forsyne både VHF og AIS.

Ja, tak det forstår jeg når det drejer sig om en AIS modtager. Tegningen på
dit link viser kun en AIS modtager.
Men gælder det også at jeg kan bruge samme type splitter når AIS'en sender ?
Msh
Niels Otto

Fra : Christian Stidsen

Dato : 10-01-11 19:43

?
"Niels Otto" <auk@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> på dit link viser kun en AIS modtager.
> Men gælder det også at jeg kan bruge samme type splitter når AIS'en sender

Jeg vil mene den kan begge dele, hvis den kan splitte den ene vej kan den
vel også samle den anden :)
Ellers er der
http://www.yachtgear.dk/catalog/kommunikation_til_s_s/ais/spl250_vhf_ais_powered_antenne_splitter.htm
Der står den kan bruges til transponder også.
Jeg ved der er et firma der laver delte antenner hvor man kan få både VHF,
GPS o.s.v. i en og samme antenne, men jeg kan selvfølgelig ikke finde link
til dem...

Christian

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-01-11 23:21

Det er bestemt ikke sikkert. det kræver meget forskelligt elektronik.

Sørg for at købe en der kan begge dele. Eller. Bedre. Kør med 2 antenner når
du gerne vil kunne sende AIS.

Der findes iøvrigt en masse VHF radioer med AIS modtager. Mon der finders
VHF redioer med VHF transponder ? Så ville man kunne klare sig med en
antenne og man føder jo alligevel GPS data til DSC radioer så de har
positionen i tilfælde af et distress tryk.

Bjarke

snip