vhf certifikat
Fra : Steen Andreasen

Dato : 02-01-11 03:50

Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
AIS. Så vidt jeg har forstået, skal jeg igennem en ny prøve (jeg har
et 25 år gammelt vhf certifikat) for at få registreret radioen. Der
udbydes kurser af varierende længde og priser.

Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt svært
ved at forstå at jeg skal afsætte dage eller uger på at blive
opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
misforstået?

Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.

Mvh Steen

Fra : Klaus H

Dato : 02-01-11 11:54

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse news:ba30670b-e337-4dbc-8b12-ea2d9d992ee9@j29g2000yqm.googlegroups.com...
[...]

Tager kurset. Der er aldrig nogen der er blevet dummere af at få noget nyt at vide.
Der er flere muligheder ved DSC.
Går selv og venter på kursusstart.

Klaus H

Fra : blueocean

Dato : 02-01-11 04:13

On 2 Jan., 11:49, Steen Andreasen <steen.andrea...@humleby.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
> i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.

Jeg har det på samme måde, men har dog taget mig sammen og tager et
via nettet fra vhfskolen, der ka jeg selv bestemme fart og tempo, samt
finde ud af om hvad der rent er nødvendigt at tilegne af viden ud over
den jeg allerede ved, men på den lange bane er det nok en god ide at
tage det. Men så vidt jeg ved er det ikke forbudt at erhverve en ny
vhf radio, og så bare benytte den som almindelig vhf radion uden brug
af DSC.

Gert

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-01-11 13:01

On 02-01-2011 11:49, Steen Andreasen wrote:
> [...]
>
> Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
> i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.

Du kan da bare tilmelde dig til prøve hos TST.
Hvem siger du skal på kursus?

I øvrigt kan kursus tages på en weekend.

Karl Erik http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign 2011.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Smith

Dato : 02-01-11 07:44

> [...]
>
> Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
> i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.

Du kan sagtens få registreret radioen uden at have certifikat, og du
kan også sagtens finde ud af at betjene radioen uden at have
certifikat (hvis du læser brugsanvisningen). Om du så synes det er
tiden værd at tage certifikatet, er mere et spørgsmål om du vil være
regelret eller ej.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 03-01-11 00:30

Ja, det er jeg så ikke helt enig i. Sæt dig og lyt på kanal 16. I guder hvor
er der mange der ikke kender de helt alm. brugsregler for VHF'en. Til stor
irritation og skade for os alle.

Så kunne vi ikke ændre dit indlæg til at det i princippet er ligemeget om
man har certifikatet, hvis blot man kan betjene radioen RIGTIGT, så man både
kan øge sikkerheden for sig selv og ikke genere andre ??

Bjarke

"Smith" skrev i meddelelsen

snip

Fra : Steen Andreasen

Dato : 02-01-11 09:30

On Jan 2, 3:43 pm, Smith <cbi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> certifikat (hvis du læser brugsanvisningen). Om du så synes det er
> tiden værd at tage certifikatet, er mere et spørgsmål om du vil være

Jeg troede at certifikatet var nødvendigt for at få registreret
radioen og dermed få DSC koden (hedder det sådan?). Men det er måske
ikke korrekt?
Sikkerhedsmæssigt er det jo ret vigtigt at man kan pejle radioen, og
hvis dette kan lade sig gøre uden certifikatet er det da værd at
overveje helt at droppe kursus og certifikat.

Mvh Steen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-01-11 18:26

On 02-01-2011 17:29, Steen Andreasen wrote:

> Sikkerhedsmæssigt er det jo ret vigtigt at man kan pejle radioen, og
> hvis dette kan lade sig gøre uden certifikatet er det da værd at
> overveje helt at droppe kursus og certifikat.
>
> Mvh Steen

Selvfølgelig er certifikatet nødvendigt.
Et system er først sikkert når de der anvender det, ved hvad de har med
at gøre.

Er du motorbådssejler?

Karl Erik.

Fra : Per

Dato : 02-01-11 19:07

Steen Andreasen wrote:

> [...]
> hvis dette kan lade sig gøre uden certifikatet er det da værd at
> overveje helt at droppe kursus og certifikat.

Helt utroligt at man skal til eksamen for at kalde op fra en radio come on,
hvor svært kan det være - det er ikke andet end en pengemaskine for at få et
certifikat. PÅ den anden side så er forhandlerne flintrende ligeglade licens
eller ej - de sælger rask væk radioer til ikke licenscerede - og viser
hvordan de bruges. Det har jeg selv set ved flere lejligheder.

Mon ikke man kan lære det nødvendige ved at læse en brugsanvising - en
mobiltelefon kan 1000 gange mere end en VHF radio - og her kræves ingen
licens.

I øvrigt er Telestyrelsen og bedøvende ligeglade om det er licenscerede, der
benytter sig af en given radio.

Så det går nok, hvis man ikke gider betale for et kursus.

/ Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-01-11 20:06

On Sun, 2 Jan 2011 19:06:59 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Helt utroligt at man skal til eksamen for at kalde op fra en radio come on,
>hvor svært kan det være
Det kan såment være meget svært for dem der ikke forstår "Emma Gad for
radiobrugere", de vil forstyrrer og støje unødvendigt meget indtil de
har lært korrekt brug af radio, og uden kursus/eksamen lærer de det
aldrig.
Verden er desværre fyldt med tåber der ikke kan se egne fejl.

/Hans

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-01-11 20:36

Per har bragt dette til os:

> Så det går nok, hvis man ikke gider betale for et kursus.

Utrolig dårlig holdning og ringe sømandsskab!

Det drejer sig om SIKKERHED at kunne betjene en VHF radio korrekt.

Hører du også de de idioter, der frejdigt kører bil uden førerbevis?

--
/ Ole

Fra : -

Dato : 03-01-11 00:26

Den 02-01-2011 19:06, Per skrev:

> [...]
> der benytter sig af en given radio.
>
> Så det går nok, hvis man ikke gider betale for et kursus.

Jeg er faktisk ret enig med dig, Per, den viden som kræves for at kunne
betjene DSC radioen kan nemt opnås af en 10 årig, der kan læse manualen,
men for at gå op til prøven kræves en yderligere, for de fleste,
fuldstændig irrelevant viden. Til dette er man nødt til at betale
overpris for den krævede bog, kursusgebyr, og derefter en formue for at
få registreret DSC radioen og ens båd. Det er skudt helt over målet, for
de fleste lystsejlere. Prøv, alle I, der tog kurset og prøven for et par
år siden, at tænke efter, hvor meget af stoffet har I egentlig haft brug
for, og hvor meget er bare blevet glemt? Hvor mange lystsejlere er
blevet ringet op på VHF telefonen, i disse mobil-tider? Var helt klart
med meget større nyttevirkning for 25 år siden, da hvermand ikke havde
mobiltelefon, idag er systemet nærmest forældet. Priserne er bare ikke
fulgt med udviklingen.

Ikke at jeg dermed vil argumentere for at man undlader kurset, for der
er altid udbytte af et sådant, selv om jeg har lidt svært ved at forstå
hvordan man kan fylde en hel aftenskolesæson med stof om dette simple emne.

Men har man den gamle VHF prøve, kan man vel stadig benytte en radio
uden DSC lovligt, og så er alt lovligt, sikkerheden på plads, og alle
glade. Eller?

Mvh. Claus

Fra : Christian Stidsen

Dato : 04-01-11 00:36

> [...]
>hvis dette kan lade sig gøre uden certifikatet er det da værd at
>overveje helt at droppe kursus og certifikat.

"DSC koden" hedder et MMSI nummer

Man kan ikke pejle en VHF DSC - eller MF/HF DSC for den sags skyld.
Hvis man skal pejle radioen er det en ganske alm. VHF der fungerer bedst.
Man holder sende-tasten inden, og straks vil redningsfartøjer til luft og i
vandet kunne pejle dig - hvis de ved du gør det :)
DSC sender på samme måde som en mobiltelefon sender sms - meget korte
beskeder.

M.v.h.

Christian

Fra : Steen Andreasen

Dato : 02-01-11 09:41

On Jan 2, 1:00 pm, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:

> Du kan da bare tilmelde dig til pr ve hos TST.
> Hvem siger du skal p kursus?
>
> I vrigt kan kursus tages p en weekend.
>
> Karl Erikhttp://dmwebdesign.dk- DM i Webdesign 2011.
>
> --http://dmwebdesign.dk- DM i Webdesignhttp://www.tyveri-check.dk- Snyd tyven f r han snyder dig!http://webdesign.ranunkelvej.com- Artikler om webdesign

TST, er det søfartsstyrelsen?
Hvilket undervisningsmateriale skal jeg igennem? Lærebog eller....?
Kan man også i praksis gå op til prøven uden at have gennemført
kursus? Der kunne være en række indforståede detaljer som ikke lige
hentes ud af en lærebog.

Mvh Steen

Fra : Preben

Dato : 02-01-11 18:04

Den 02.01.2011 kl. 17:41 skrev Steen Andreasen
<steen.andreasen@humleby.dk>:

> [...]
> Kan man også i praksis gå op til prøven uden at have gennemført
> kursus? Der kunne være en række indforståede detaljer som ikke lige

Hent nogle prøver her (i menuen til højre), så kan du jo selv vurdere, om
kursus er nødvendigt:

http://fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx

--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-11 18:22

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Hej Steen.

Ang. prøven:
Det er noget af samme slags, som såkaldte politikere for tiden forsøger at
få gennemført for vor folkeskole.
Altså:
Ikke at vægte stoffet, og forståelsen heraf, men alene at gøre eleven klar
til at bestå prøven.
Som jo, i det aktuelle spørgsmål, er tilrettelagt, ikke efter om eleven har
fattet ret meget, men alene om at gennemskue prøvens opbygning.
Som bygger temmelig meget på, om eleven kan huske, og kende forskel, på
formuleringer.
Man kan sige, at der her ar tale om den "indforståelse" du nævner--

Personlig mener jeg, at man bør tage et kursus, og lære hvad man kan.
Selve prøven--- Tjah--- Man kan jo sagtens betjene radioen uden at have et
stykke papir ved hånden---

Men herre gud--
Har du certifikatet, kan du undgå ikke så lidt bøvl og besvær, om du rundt
om i verden møder nogle af de kendte "Kasketmennesker".

MVH

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-11 18:33

wrote:

> [...]

Kan man også i praksis gå op til prøven uden at have gennemført
kursus? Der kunne være en række indforståede detaljer som ikke lige

m.h.t. vhf certifikat så skal du gennemlæse den lærebog der findes om emnet
(Radiostationer i skibe + tillægget).

Stoffet kan forekomme noget tørt og en smule ustruktureret hvis man vil læse
op derhjemme i privaten.

I prøven indgår adskillige finurlige spørgsmål - så jeg vil mene at man skal
være seriøs med hjemmelæsningen (eller også er jeg bare ved at blive gammel

Jeg var så heldig sidste år at vinde et vhf kursus som blev afviklet hos
Lyngby Radio - og jeg må sige at kurset var overordentligt givende, for der
er mange detaljer som jeg uden tvivl var sprunget let hen over hvis jeg
skulle have læst hjemme.

Du nævnet noget med "pejling"... men DSC systemet er ikke indrettet til
dét - men er blot et digitalt kaldesystem hvor du - HVIS du har tilkoblet en
gps til din radio, automatisk vil udsende din position hvis du skulle få
brug for at trykke på "nødkaldsknappen". Med en "dsc-radio" vil du dermed få
en helt igennem "traditionel" vhf radio hvor du pludrer på ganske normal
viis - OG samtidigt det digitale selective kaldesystem DSC - som du udover
nødfunktionen ogsa med fornøjelse kan bruge til at foretage "direkte" opkald
til dine sejlervenners radioer (forudsat at de har DSC radioer også)...
Hvad angår MMSI nummeret som en DSC radio skal være kodet med for at
nødkaldsknappen virker... så kan du få et sådant hos søfartsstyrelsen.

Om du vil tage et kursus - eller lade være - det er spørgsmålet

Som et PS kan jeg tilføje at hvis du går med tanken om at leje en båd på et
tidspunkt (på ferie eller andet) - så er der i stigende grad en tendens til
at udlejere både i DK OG i udlandet forlanger at skibføreren både har
duelighedsbevis OG VHF/DSC certifikat.

venlig hilsen (og godt nytår)

JN

Fra : Steen Andreasen

Dato : 02-01-11 10:21

On Jan 2, 6:03 pm, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> Hent nogle prøver her (i menuen til højre), så kan du jo selv vurdere, om
> [...]

Tja, jeg ville ikke bestå prøven umiddelbart. Det er ihvertfald
nødvendigt at læse op på stoffet først. Men det betyder så også at jeg
heller ikke kan betjene min nuværende vfh (uden dsc) korrekt! Gad vist
hvor mange af jer andre, der i stand til det?

Mvh Steen

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 03-01-11 00:26

Det er jo nok fordi at verdenen har flyttet sig på de sidste 25 år og du
har glemt en gruelig masse. Sorry !!

Måske er det netop derfor at det er en god ide at du tager det igen, så du
får opdateret din (vigende??) evne til at betjene en 25 år gammel radio og
får en aktiv og velfungernede evne til at betjene en ny radio.

I kender min holdning til disse prøver. Hvis vi er så pokkers kloge som vi
går og påstår, så kan det vel heller ikke være noget problem at leve op til
et krav om en prøve. Men måske skyldes vores skepsis at vi prøver (bevist
eller ubevist) at skjule, at vi faktisk ikke har så godt styr på det som vi
påstår.

Som de andre venlige sejlere har anført, så er der ingen krav om et langt
kursus. Udelukkende et krav om at vi ved en prøve kan demonstrere at vi har
styr på den nødvendige viden. Og den kan man jo opnå på mange måder.

Jeg deltog i et kursus. Og det var super hyggeligt at bruge en 'sejluegnet
vinter' på dette, men langtfra nødvendigt. Bøgerne kan du købe alle steder
og der er masser af tests på nettet.

Bare klø på og meld dig til en eksamen inden sejlsæsonen starter. VHF/DSC
kravene er ikke større end de fleste kan klare dem på 10 aftener hjemme i
sofa'en. Så må krimierne lige ligge og vente lidt

Bjarke

On Jan 2, 6:03 pm, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:
> Den 02.01.2011 kl. 17:41 skrev Steen Andreasen

snip

Fra : Claus B. P.

Dato : 10-01-11 00:11

Den 03-01-2011 00:26, Bjarke@Escape skrev:
//

> Jeg deltog i et kursus. Og det var super hyggeligt at bruge en
> 'sejluegnet vinter' på dette, men langtfra nødvendigt. Bøgerne kan du
> købe alle steder og der er masser af tests på nettet.

Katalogerne fra oplysningsforbundene er netop dukket op under
brevsprækken, og kan man afse tiden, er der da en god lejlighed til at
få stiftet nogle nye bekendtskaber, samt få opdateret sin viden. Jeg
havde engang en ven (ingeniør, radioamatør mm.) som underviste på disse
hold, og han kunne da også fortælle, at det var en udfordring at få
fyldt undervisningsmateriale nok på disse kurser, til at fylde tiden ud,
men om ikke andet, så er der jo masser af information om
radiotransmission, antenner, udbredelsesforhold iøvrigt, som kan være
interessant, hvis man er til det. Om han fik lokket nogle nye ind som
radioamatører ved jeg ikke, men båden er ikke det værste sted at bedrive
sin radioamatørhobby fra. Det kræver også en prøve, men kravene er
fornuftigt nok ikke nær så skrappe, som de var for 25 år siden.

Mvh. Claus

Fra : BoA

Dato : 02-01-11 18:30

Den 02-01-2011 11:49, Steen Andreasen skrev:
.......................klip

> Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
> i på kursus?
........................klip

> Mvh Steen

Har lige været på et weekend kursus og har taget certifikatet
umiddelbart efterfølgende. Det er ikke svært hvis man tænker sig om. Man
behøver ikke at have en dybgående teknisk/elektronisk viden. Min kone
bestod også uden problemer og hun kender ikke meget til elektronik.
Det kan godt lade sig gøre ved selvstudium, men jeg vil nu anbefale et
kursus for det er lidt vigtigt at få besked om hvad der er væsentligt at
koncentrere sig om. Logisk nok drejer det sig først og fremmest om
nødmeldingsprocedurer samt hvordan man undgår at genere andre med
forkert brug af radioen. Desuden kommer der mange supplerende spørgsmål
frem i løbet af et kursus som kan være gode at få gennemgået.
Hvis du vil bruge en af de nyere vhf-radioer med automatisk
nødkaldefunktion skal du registreres. Der er tale om en meget vigtig
sikkerhedsfunktion. DSC er desuden nyttig og praktisk i andre
sammenhænge også.
SÅ TAG DOG BARE DEN TEST OG FÅ DIT CERTIFIKAT ! Det er ikke svært.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Smith

Dato : 03-01-11 03:17

On 3 Jan., 00:30, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-kr lleA-gmail.com>
wrote:
> Ja, det er jeg s ikke helt enig i. S t dig og lyt p kanal 16. I guder hvor
> er der mange der ikke kender de helt alm. brugsregler for VHF'en. Til stor
> irritation og skade for os alle.

Der er ikke med det nye certifikat ændret i brugen af kanal 16, så har
man allerede et certifikat til en old-school VHF er det så som så med
værdien af at tage et DSC-certifikat. I så fald er det kun et
spørgsmål om genopfriskning, og det kan man jo snildt få gjort uden at
skulle til prøve.

Det er da fint hvis folk vil gå til prøve, men det nye ved DSC er
altså ikke specielt svært (tingene er nærmest blevet nemmere). Jeg
synes det minder om at skulle have bestået en prøve for at måtte bruge
en mobiltelefon. Til gengæld synes jeg det er en fin ide at læse
bogen, tillæget og radioens brugsanvisning.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-01-11 15:19

Hej Steen,

Prøv at se lidt på hvad der stilles af krav og hvorfor, se f.eks. på:
http://www.fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx
eller
http://www.vhfskolen.dk/voreskurser/personligekurser.html

Erhvervelsen af et certifikat er ikke rettet mod knapeksercits; men
for at holde et sikkerhedsniveau, korrekt sprogbrug og anvendelse af
udstyret. Desuden giver det rettigheder til et kaldesignalsbevis og
retten til at anvende en gruppe maritime radioanlæg.
Radioanlæg er obligatorisk i alle erhvervsfartøjer og deres indsats i
redningsøjemed er stor.
Mobiltelefoner er ikke særligt egnet i nødsituationer.
Man køber ikke bare et radioanlæg, uden at have retten til at bruge
det.

Mvh/Harding

Fra : Christian Stidsen

Dato : 04-01-11 00:34

?<SNIP>
Mobiltelefoner er ikke særligt egnet i nødsituationer.
</SNIP>

Netop, jeg bliver så glad når nogen nævner dette, for hvor er der mange der
mener at med en mobiltelefon er man sikret i enhver situation!
Nødsituation på havet - brug dog VHF'en istedet for at bruge mobiltelefonen.
Det gør netop at alle omkring dig hører dit nødkald, og ikke kun vagthavende
på den politistation du nu vælger at ringe til.

M.v.h.

Christian

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-01-11 02:25

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-01-11 02:56

Ja og ikke nok med det så risikerer du at om du ligger ved Bornholm,
at den vagthavende søvnigt fortæller at han er vagthavende i Aalborg
og ikke rigtigt ved hvordan sagen skal gribes an.
På VHF er der super betjening fra Lyngby Radio, der med det samme
holder kanalen åben således at alle kan lytte med, bidrage og blive
ført til en arbejdskanal hvor også Lyngby Radio er i front. Når man
bruger dobbelt vagten på sin modtager har man hele korrespondancen i
højttaleren.
Samtidig bånder Lyngby Radio hele forløbet til evt. senere brug.
Lyngby Radio er virkelig proff.
Man føler næsten inden et opkald finder sted at man først skal igennem
et bad og derefter påklædes i kjole og hvidt. Samtalen er præsis
proff. og 100% vedkommende.
Desværre er der personer, der tilsyneladende ikke kender til
ettiketten og skvadrer løs på kanal 16 i meget lang tid og derved
blokerer opkalds- og nødkanalen.

En mobil telefon er kun aktiv mellem den politivagthavende og den
nødstedte og andre kan sejle lige forbi uden at kunne få kendskab til
at hjælp ønskes.

Jeg vil ved denne her lejlighed ikke undlade at komme ind på at
Forsvaret under deres skydeøvelser, som altid er forhåndsanmeldt på
EfS og på VHF én,
under selve øvelsen har konstante opkald på VHF med vejledning og
anvisninger til de sejlende.
Desværre er der andre skydende, der anvende ikke officielle
skydebaner, der ikke, hverken forhåndsanmelder eller bruger VHF, så
derfor er det altid nødvendigt at se i DLS med temaet "Skydebaner ikke
vist i søkort" aktiveret, således at fareområderne indtegnes på
søkortene. Disse skydebaner er ikke indtegnet på de officielle søkort..
Det er de skydende, der på disse ikke officielt kendte skydebaner, som
skal holde udkik og standse skydningen, hvis der er et skib på vej ind
i fareområdet. Der pålægges således skydebanen et stort ansvar, som
kræver at man holder udkig, og at det materiel man anvender til at
afgøre om et skib er i fareområdet, er i orden og betjenes korrekt.
Oplysninger om tidspunkter for skydninger på hjemmeværnets skydebaner
kan fås hos det lokale hjemmeværnsdistrikt eller
hjemmeværnskommandoen.
Oplysninger om tidspunkter for skydninger på de civile baner kan fås
hos den lokale politimyndighed.
Desværre er der også skydende der helt ser bort fra reglerne og
foranstalter uanmeldte skydninger.

Mvh/Harding