|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | vhf certifikat Fra : Steen Andreasen
 | 
 Dato :  02-01-11 03:50
 | 
 |  | Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
 AIS. Så vidt jeg har forstået, skal jeg igennem en ny prøve (jeg har
 et 25 år gammelt vhf certifikat) for at få registreret radioen. Der
 udbydes kurser af varierende længde og priser.
 
 Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt svært
 ved at forstå at jeg skal afsætte dage eller uger på at blive
 opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
 misforstået?
 
 Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
 i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.
 
 Mvh Steen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus H (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus H
 | 
 Dato :  02-01-11 11:54
 | 
 |  | 
 "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse news:ba30670b-e337-4dbc-8b12-ea2d9d992ee9@j29g2000yqm.googlegroups.com...
 Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
 AIS. Så vidt jeg har forstået, skal jeg igennem en ny prøve (jeg har
 et 25 år gammelt vhf certifikat) for at få registreret radioen. Der
 udbydes kurser af varierende længde og priser.
 
 Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt svært
 ved at forstå at jeg skal afsætte dage eller uger på at blive
 opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
 misforstået?
 
 Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
 i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.
 
 Mvh Steen
 
 Tager kurset. Der er aldrig nogen der er blevet dummere af at få noget nyt at vide.
 Der er flere muligheder ved DSC.
 Går selv og venter på kursusstart.
 
 Klaus H
 
 
 
 |  |  | 
  blueocean (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : blueocean
 | 
 Dato :  02-01-11 04:13
 | 
 |  | On 2 Jan., 11:49, Steen Andreasen <steen.andrea...@humleby.dk> wrote:
 > Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
 > AIS. Så vidt jeg har forstået, skal jeg igennem en ny prøve (jeg har
 > et 25 år gammelt vhf certifikat) for at få registreret radioen. Der
 > udbydes kurser af varierende længde og priser.
 >
 > Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt svært
 > ved at forstå at jeg skal afsætte dage eller uger på at blive
 > opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
 > misforstået?
 >
 > Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
 > i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.
 >
 > Mvh Steen
 
 Jeg har det på samme måde, men har dog taget mig sammen og tager et
 via nettet fra vhfskolen, der ka jeg selv bestemme fart og tempo, samt
 finde ud af om hvad der rent er nødvendigt at tilegne af viden ud over
 den jeg allerede ved, men på den lange bane er det nok en god ide at
 tage det. Men så vidt jeg ved er det ikke forbudt at erhverve en ny
 vhf radio, og så bare benytte den som almindelig vhf radion uden brug
 af DSC.
 
 Gert
 
 
 |  |  | 
  Karl Erik Christense~ (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl Erik Christense~
 | 
 Dato :  02-01-11 13:01
 | 
 |  | 
 
            On 02-01-2011 11:49, Steen Andreasen wrote:
 > Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
 > AIS. Så vidt jeg har forstået, skal jeg igennem en ny prøve (jeg har
 > et 25 år gammelt vhf certifikat) for at få registreret radioen. Der
 > udbydes kurser af varierende længde og priser.
 >
 > Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt svært
 > ved at forstå at jeg skal afsætte dage eller uger på at blive
 > opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
 > misforstået?
 >
 > Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
 > i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.
 >
 > Mvh Steen
 >
 Du kan da bare tilmelde dig til prøve hos TST.
 Hvem siger du skal på kursus?
 I øvrigt kan kursus tages på en weekend.
 Karl Erik http://dmwebdesign.dk  - DM i Webdesign 2011.
 -- 
http://dmwebdesign.dk  - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk  - Snyd tyven før han snyder dig!
http://webdesign.ranunkelvej.com  - Artikler om webdesign
            
             |  |  | 
  Smith (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Smith
 | 
 Dato :  02-01-11 07:44
 | 
 |  | On 2 Jan., 11:49, Steen Andreasen <steen.andrea...@humleby.dk> wrote:
 > Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
 > AIS. Så vidt jeg har forstået, skal jeg igennem en ny prøve (jeg har
 > et 25 år gammelt vhf certifikat) for at få registreret radioen. Der
 > udbydes kurser af varierende længde og priser.
 >
 > Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt svært
 > ved at forstå at jeg skal afsætte dage eller uger på at blive
 > opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
 > misforstået?
 >
 > Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
 > i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.
 >
 > Mvh Steen
 
 Du kan sagtens få registreret radioen uden at have certifikat, og du
 kan også sagtens finde ud af at betjene radioen uden at have
 certifikat (hvis du læser brugsanvisningen). Om du så synes det er
 tiden værd at tage certifikatet, er mere et spørgsmål om du vil være
 regelret eller ej.
 
 Mvh
 
 
 |  |  | 
  Bjarke@Escape (03-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke@Escape
 | 
 Dato :  03-01-11 00:30
 | 
 |  | Ja, det er jeg så ikke helt enig i. Sæt dig og lyt på kanal 16. I guder hvor
 er der mange der ikke kender de helt alm. brugsregler for VHF'en. Til stor
 irritation og skade for os alle.
 
 Så kunne vi ikke ændre dit indlæg til at det i princippet er ligemeget om
 man har certifikatet, hvis blot man kan betjene radioen RIGTIGT, så man både
 kan øge sikkerheden for sig selv og ikke genere andre ??
 
 Bjarke
 
 "Smith"  skrev i meddelelsen
 news:5d015f53-7a57-4244-a564-cd1189821aaf@g25g2000yqn.googlegroups.com...
 
 On 2 Jan., 11:49, Steen Andreasen <steen.andrea...@humleby.dk> wrote:
 snip
 
 Du kan sagtens få registreret radioen uden at have certifikat, og du
 kan også sagtens finde ud af at betjene radioen uden at have
 certifikat (hvis du læser brugsanvisningen). Om du så synes det er
 tiden værd at tage certifikatet, er mere et spørgsmål om du vil være
 regelret eller ej.
 
 Mvh
 
 
 
 |  |  | 
  Steen Andreasen (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Andreasen
 | 
 Dato :  02-01-11 09:30
 | 
 |  | On Jan 2, 3:43 pm, Smith <cbi...@gmail.com> wrote:
 > On 2 Jan., 11:49, Steen Andreasen <steen.andrea...@humleby.dk> wrote:
 >
 > > Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
 > > AIS. Så vidt jeg har forstået, skal jeg igennem en ny prøve (jeg har
 > > et 25 år gammelt vhf certifikat) for at få registreret radioen. Der
 > > udbydes kurser af varierende længde og priser.
 >
 > > Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt svært
 > > ved at forstå at jeg skal afsætte dage eller uger på at blive
 > > opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
 > > misforstået?
 >
 > > Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
 > > i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.
 >
 > > Mvh Steen
 >
 > Du kan sagtens få registreret radioen uden at have certifikat, og du
 > kan også sagtens finde ud af at betjene radioen uden at have
 > certifikat (hvis du læser brugsanvisningen). Om du så synes det er
 > tiden værd at tage certifikatet, er mere et spørgsmål om du vil være
 > regelret eller ej.
 >
 > Mvh
 
 Jeg troede at certifikatet var nødvendigt for at få registreret
 radioen og dermed få DSC koden (hedder det sådan?). Men det er måske
 ikke korrekt?
 Sikkerhedsmæssigt er det jo ret vigtigt at man kan pejle radioen, og
 hvis dette kan lade sig gøre uden certifikatet er det da værd at
 overveje helt at droppe kursus og certifikat.
 
 Mvh Steen
 
 
 |  |  | 
  Karl Erik Christense~ (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl Erik Christense~
 | 
 Dato :  02-01-11 18:26
 | 
 |  | 
 
            On 02-01-2011 17:29, Steen Andreasen wrote:
 > Sikkerhedsmæssigt er det jo ret vigtigt at man kan pejle radioen, og
 > hvis dette kan lade sig gøre uden certifikatet er det da værd at
 > overveje helt at droppe kursus og certifikat.
 >
 > Mvh Steen
 Selvfølgelig er certifikatet nødvendigt.
 Et system er først sikkert når de der anvender det, ved hvad de har med 
 at gøre.
 Er du motorbådssejler?
 Karl Erik.
 -- 
http://dmwebdesign.dk  - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk  - Snyd tyven før han snyder dig!
http://webdesign.ranunkelvej.com  - Artikler om webdesign
            
             |  |  | 
  Per (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per
 | 
 Dato :  02-01-11 19:07
 | 
 |  | Steen Andreasen wrote:
 >
 > Jeg troede at certifikatet var nødvendigt for at få registreret
 > radioen og dermed få DSC koden (hedder det sådan?). Men det er måske
 > ikke korrekt?
 > Sikkerhedsmæssigt er det jo ret vigtigt at man kan pejle radioen, og
 > hvis dette kan lade sig gøre uden certifikatet er det da værd at
 > overveje helt at droppe kursus og certifikat.
 >
 > Mvh Steen
 
 Helt utroligt at man skal til eksamen for at kalde op fra en radio come on,
 hvor svært kan det være - det er ikke andet end en pengemaskine for at få et
 certifikat. PÅ den anden side så er forhandlerne flintrende ligeglade licens
 eller ej - de sælger rask væk radioer til ikke licenscerede - og viser
 hvordan de bruges. Det har jeg selv set ved flere lejligheder.
 
 Mon ikke man kan lære det nødvendige ved at læse en brugsanvising - en
 mobiltelefon kan 1000 gange mere end en VHF radio - og her kræves ingen
 licens.
 
 I øvrigt er Telestyrelsen og bedøvende ligeglade om det er licenscerede, der
 benytter sig af en given radio.
 
 Så det går nok, hvis man ikke gider betale for et kursus.
 
 / Per
 
 
 
 |  |  | 
   Hans Kjaergaard (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard
 | 
 Dato :  02-01-11 20:06
 | 
 |  | On Sun, 2 Jan 2011 19:06:59 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:
 
 
 >Helt utroligt at man skal til eksamen for at kalde op fra en radio come on,
 >hvor svært kan det være
 Det kan såment være meget svært for dem der ikke forstår "Emma Gad for
 radiobrugere", de vil forstyrrer og støje unødvendigt meget indtil de
 har lært korrekt brug af radio, og uden kursus/eksamen lærer de det
 aldrig.
 Verden er desværre fyldt med tåber der ikke kan se egne fejl.
 
 
 /Hans
 
 
 |  |  | 
   Ole Pagh (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Pagh
 | 
 Dato :  02-01-11 20:36
 | 
 |  | Per har bragt dette til os:
 >
 > Så det går nok, hvis man ikke gider betale for et kursus.
 >
 Utrolig dårlig holdning og ringe sømandsskab!
 
 Det drejer sig om SIKKERHED at kunne betjene en VHF radio korrekt.
 
 Hører du også de de idioter, der frejdigt kører bil uden førerbevis?
 
 --
 / Ole
 
 
 
 
 |  |  | 
   - (03-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : -
 | 
 Dato :  03-01-11 00:26
 | 
 |  | Den 02-01-2011 19:06, Per skrev:
 > Steen Andreasen wrote:
 >>
 >> Jeg troede at certifikatet var nødvendigt for at få registreret
 >> radioen og dermed få DSC koden (hedder det sådan?). Men det er måske
 >> ikke korrekt?
 >> Sikkerhedsmæssigt er det jo ret vigtigt at man kan pejle radioen, og
 >> hvis dette kan lade sig gøre uden certifikatet er det da værd at
 >> overveje helt at droppe kursus og certifikat.
 >>
 >> Mvh Steen
 >
 > Helt utroligt at man skal til eksamen for at kalde op fra en radio come
 > on, hvor svært kan det være - det er ikke andet end en pengemaskine for
 > at få et certifikat. PÅ den anden side så er forhandlerne flintrende
 > ligeglade licens eller ej - de sælger rask væk radioer til ikke
 > licenscerede - og viser hvordan de bruges. Det har jeg selv set ved
 > flere lejligheder.
 >
 > Mon ikke man kan lære det nødvendige ved at læse en brugsanvising - en
 > mobiltelefon kan 1000 gange mere end en VHF radio - og her kræves ingen
 > licens.
 >
 > I øvrigt er Telestyrelsen og bedøvende ligeglade om det er licenscerede,
 > der benytter sig af en given radio.
 >
 > Så det går nok, hvis man ikke gider betale for et kursus.
 >
 > / Per
 
 Jeg er faktisk ret enig med dig, Per, den viden som kræves for at kunne
 betjene DSC radioen kan nemt opnås af en 10 årig, der kan læse manualen,
 men for at gå op til prøven kræves en yderligere, for de fleste,
 fuldstændig irrelevant viden. Til dette er man nødt til at betale
 overpris for den krævede bog, kursusgebyr, og derefter en formue for at
 få registreret DSC radioen og ens båd. Det er skudt helt over målet, for
 de fleste lystsejlere. Prøv, alle I, der tog kurset og prøven for et par
 år siden, at tænke efter, hvor meget af stoffet har I egentlig haft brug
 for, og hvor meget er bare blevet glemt? Hvor mange lystsejlere er
 blevet ringet op på VHF telefonen, i disse mobil-tider? Var helt klart
 med meget større nyttevirkning for 25 år siden, da hvermand ikke havde
 mobiltelefon, idag er systemet nærmest forældet. Priserne er bare ikke
 fulgt med udviklingen.
 
 Ikke at jeg dermed vil argumentere for at man undlader kurset, for der
 er altid udbytte af et sådant, selv om jeg har lidt svært ved at forstå
 hvordan man kan fylde en hel aftenskolesæson med stof om dette simple emne.
 
 Men har man den gamle VHF prøve, kan man vel stadig benytte en radio
 uden DSC lovligt, og så er alt lovligt, sikkerheden på plads, og alle
 glade. Eller?
 
 Mvh. Claus
 
 
 |  |  | 
  Christian Stidsen (04-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Stidsen
 | 
 Dato :  04-01-11 00:36
 | 
 |  | ?>Jeg troede at certifikatet var nødvendigt for at få registreret
 >radioen og dermed få DSC koden (hedder det sådan?). Men det er måske
 >ikke korrekt?
 >Sikkerhedsmæssigt er det jo ret vigtigt at man kan pejle radioen, og
 >hvis dette kan lade sig gøre uden certifikatet er det da værd at
 >overveje helt at droppe kursus og certifikat.
 >
 >Mvh Steen
 
 "DSC koden" hedder et MMSI nummer
 
 Man kan ikke pejle en VHF DSC - eller MF/HF DSC for den sags skyld.
 Hvis man skal pejle radioen er det en ganske alm. VHF der fungerer bedst.
 Man holder sende-tasten inden, og straks vil redningsfartøjer til luft og i
 vandet kunne pejle dig - hvis de ved du gør det :)
 DSC sender på samme måde som en mobiltelefon sender sms - meget korte
 beskeder.
 
 M.v.h.
 
 Christian
 
 
 
 |  |  | 
  Steen Andreasen (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Andreasen
 | 
 Dato :  02-01-11 09:41
 | 
 |  | 
 
            On Jan 2, 1:00 pm, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
 wrote:
 > On 02-01-2011 11:49, Steen Andreasen wrote:
 >
 > > Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
 > > AIS. S vidt jeg har forst et, skal jeg igennem en ny pr ve (jeg har
 > > et 25 r gammelt vhf certifikat) for at f registreret radioen. Der
 > > udbydes kurser af varierende l ngde og priser.
 >
 > > Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt sv rt
 > > ved at forst at jeg skal afs tte dage eller uger p at blive
 > > opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
 > > misforst et?
 >
 > > Hvad g r I andre. K ber I blot en ny radio og sejler videre eller g r
 > > i p kursus? Jeg har ikke t nkt mig at tage p langfart.
 >
 > > Mvh Steen
 >
 > Du kan da bare tilmelde dig til pr ve hos TST.
 > Hvem siger du skal p kursus?
 >
 > I vrigt kan kursus tages p en weekend.
 >
 > Karl Erikhttp://dmwebdesign.dk-  DM i Webdesign 2011.
 >
 > --http://dmwebdesign.dk-  DM i Webdesignhttp://www.tyveri-check.dk-  Snyd tyven f r han snyder dig!http://webdesign.ranunkelvej.com-  Artikler om webdesign
 TST, er det søfartsstyrelsen?
 Hvilket undervisningsmateriale skal jeg igennem? Lærebog eller....?
 Kan man også i praksis gå op til prøven uden at have gennemført
 kursus? Der kunne være en række indforståede detaljer som ikke lige
 hentes ud af en lærebog.
 Mvh Steen
            
             |  |  | 
  Preben (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben
 | 
 Dato :  02-01-11 18:04
 | 
 |  | 
 
            Den 02.01.2011 kl. 17:41 skrev Steen Andreasen  
 <steen.andreasen@humleby.dk>:
 >
 > TST, er det søfartsstyrelsen?
 > Hvilket undervisningsmateriale skal jeg igennem? Lærebog eller....?
 > Kan man også i praksis gå op til prøven uden at have gennemført
 > kursus? Der kunne være en række indforståede detaljer som ikke lige
 > hentes ud af en lærebog.
 >
 > Mvh Steen
 Hent nogle prøver her (i menuen til højre), så kan du jo selv vurdere, om  
 kursus er nødvendigt:
http://fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx -- 
 mvh/Preben
            
             |  |  | 
  Ukendt (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  02-01-11 18:22
 | 
 |  | 
 "Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i meddelelsen
 news:17090a43-04ca-49b6-9713-449fd8262e49@o4g2000yqd.googlegroups.com...
 TST, er det søfartsstyrelsen?
 Hvilket undervisningsmateriale skal jeg igennem? Lærebog eller....?
 Kan man også i praksis gå op til prøven uden at have gennemført
 kursus? Der kunne være en række indforståede detaljer som ikke lige
 hentes ud af en lærebog.
 
 Mvh Steen
 
 
 Hej Steen.
 
 Ang. prøven:
 Det er noget af samme slags, som såkaldte politikere for tiden forsøger at
 få gennemført for vor folkeskole.
 Altså:
 Ikke at vægte stoffet, og forståelsen heraf, men alene at gøre eleven klar
 til at bestå prøven.
 Som jo, i det aktuelle spørgsmål, er tilrettelagt, ikke efter om eleven har
 fattet ret meget, men alene om at gennemskue prøvens opbygning.
 Som bygger temmelig meget på, om eleven kan huske, og kende forskel, på
 formuleringer.
 Man kan sige, at der her ar tale om den "indforståelse" du nævner--
 
 
 Personlig mener jeg, at man bør tage et kursus, og lære hvad man kan.
 Selve prøven--- Tjah---  Man kan jo sagtens betjene radioen uden at have et
 stykke papir ved hånden---
 
 Men herre gud--
 Har du certifikatet, kan du undgå ikke så lidt bøvl og besvær, om du rundt
 om i verden møder nogle af de kendte "Kasketmennesker".
 
 
 MVH
 
 Egon
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  02-01-11 18:33
 | 
 |  | 
 "Steen Andreasen"  skrev i meddelelsen 
 news:17090a43-04ca-49b6-9713-449fd8262e49@o4g2000yqd.googlegroups.com...
 On Jan 2, 1:00 pm, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
 wrote:
 > On 02-01-2011 11:49, Steen Andreasen wrote:
 >
 > > Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
 > > AIS. S vidt jeg har forst et, skal jeg igennem en ny pr ve (jeg har
 > > et 25 r gammelt vhf certifikat) for at f registreret radioen. Der
 > > udbydes kurser af varierende l ngde og priser.
 >
 > > Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt sv rt
 > > ved at forst at jeg skal afs tte dage eller uger p at blive
 > > opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
 > > misforst et?
 >
 > > Hvad g r I andre. K ber I blot en ny radio og sejler videre eller g r
 > > i p kursus? Jeg har ikke t nkt mig at tage p langfart.
 >
 > > Mvh Steen
 >
 > Du kan da bare tilmelde dig til pr ve hos TST.
 > Hvem siger du skal p kursus?
 >
 > I vrigt kan kursus tages p en weekend.
 >
 > Karl Erikhttp://dmwebdesign.dk-  DM i Webdesign 2011.
 >
 > --http://dmwebdesign.dk-  DM i Webdesignhttp://www.tyveri-check.dk-  Snyd 
 > tyven f r han snyder dig!http://webdesign.ranunkelvej.com-  Artikler om 
 > webdesign
 TST, er det søfartsstyrelsen?
 Hvilket undervisningsmateriale skal jeg igennem? Lærebog eller....?
 Kan man også i praksis gå op til prøven uden at have gennemført
 kursus? Der kunne være en række indforståede detaljer som ikke lige
 hentes ud af en lærebog.
 Mvh Steen
 Hej Steen,
 m.h.t. vhf certifikat så skal du gennemlæse den lærebog der findes om emnet 
 (Radiostationer i skibe + tillægget).
 Stoffet kan forekomme noget tørt og en smule ustruktureret hvis man vil læse 
 op derhjemme i privaten.
 I prøven indgår adskillige finurlige spørgsmål - så jeg vil mene at man skal 
 være seriøs med hjemmelæsningen (eller også er jeg bare ved at blive gammel 
   Jeg var så heldig sidste år at vinde et vhf kursus som blev afviklet hos 
 Lyngby Radio - og jeg må sige at kurset var overordentligt givende, for der 
 er mange detaljer som jeg uden tvivl var sprunget let hen over hvis jeg 
 skulle have læst hjemme.
 Du nævnet noget med "pejling"... men DSC systemet er ikke indrettet til 
 dét - men er blot et digitalt kaldesystem hvor du - HVIS du har tilkoblet en 
 gps til din radio, automatisk vil udsende din position hvis du skulle få 
 brug for at trykke på "nødkaldsknappen". Med en "dsc-radio" vil du dermed få 
 en helt igennem "traditionel" vhf radio hvor du pludrer på ganske normal 
 viis - OG samtidigt det digitale selective kaldesystem DSC - som du udover 
 nødfunktionen ogsa med fornøjelse kan bruge til at foretage "direkte" opkald 
 til dine sejlervenners radioer (forudsat at de har DSC radioer også)...
 Hvad angår MMSI nummeret som en DSC radio skal være kodet med for at 
 nødkaldsknappen virker... så kan du få et sådant hos søfartsstyrelsen.
 Om du vil tage et kursus - eller lade være - det er spørgsmålet    Som et PS kan jeg tilføje at hvis du går med tanken om at leje en båd på et 
 tidspunkt (på ferie eller andet) - så er der i stigende grad en tendens til 
 at udlejere både i DK OG i udlandet forlanger at skibføreren både har 
 duelighedsbevis OG VHF/DSC certifikat.
 venlig hilsen (og godt nytår)
 JN
            
             |  |  | 
  Steen Andreasen (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Andreasen
 | 
 Dato :  02-01-11 10:21
 | 
 |  | 
 
            On Jan 2, 6:03 pm, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:
 > Den 02.01.2011 kl. 17:41 skrev Steen Andreasen  
 > <steen.andrea...@humleby.dk>:
 >
 >
 >
 > > TST, er det søfartsstyrelsen?
 > > Hvilket undervisningsmateriale skal jeg igennem? Lærebog eller....?
 > > Kan man også i praksis gå op til prøven uden at have gennemført
 > > kursus? Der kunne være en række indforståede detaljer som ikke lige
 > > hentes ud af en lærebog.
 >
 > > Mvh Steen
 >
 > Hent nogle prøver her (i menuen til højre), så kan du jo selv vurdere, om  
 > kursus er nødvendigt:
 >
 > http://fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx >
 > --
 > mvh/Preben
  Tja, jeg ville ikke bestå prøven umiddelbart. Det er ihvertfald
 nødvendigt at læse op på stoffet først. Men det betyder så også at jeg
 heller ikke kan betjene min nuværende vfh (uden dsc) korrekt! Gad vist
 hvor mange af jer andre, der i stand til det?    Mvh Steen
            
             |  |  | 
  Bjarke@Escape (03-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke@Escape
 | 
 Dato :  03-01-11 00:26
 | 
 |  | 
   Det er jo nok fordi at verdenen har flyttet sig på de sidste 25 år og du 
 har glemt en gruelig masse. Sorry !!
 Måske er det netop derfor at det er en god ide at du tager det igen, så du 
 får opdateret din (vigende??) evne til at betjene en 25 år gammel radio og 
 får en aktiv og velfungernede evne til at betjene en ny radio.
 I kender min holdning til disse prøver. Hvis vi er så pokkers kloge som vi 
 går og påstår, så kan det vel heller ikke være noget problem at leve op til 
 et krav om en prøve. Men måske skyldes vores skepsis at vi prøver (bevist 
 eller ubevist) at skjule, at vi faktisk ikke har så godt styr på det som vi 
 påstår.
 Som de andre venlige sejlere har anført, så er der ingen krav om et langt 
 kursus. Udelukkende et krav om at vi ved en prøve kan demonstrere at vi har 
 styr på den nødvendige viden. Og den kan man jo opnå på mange måder.
 Jeg deltog i et kursus. Og det var super hyggeligt at bruge en 'sejluegnet 
 vinter' på dette,  men langtfra nødvendigt. Bøgerne kan du købe alle steder 
 og der er masser af tests på nettet.
 Bare klø på og meld dig til en eksamen inden sejlsæsonen starter. VHF/DSC 
 kravene er ikke større end de fleste kan klare dem på 10 aftener hjemme i 
 sofa'en. Så må krimierne lige ligge og vente lidt    Bjarke
 "Steen Andreasen"  skrev i meddelelsen 
 news:ab5f77c9-6969-4bf9-a86a-1eac2b2de0c2@k22g2000yqh.googlegroups.com...
 On Jan 2, 6:03 pm, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:
 > Den 02.01.2011 kl. 17:41 skrev Steen Andreasen
 > <steen.andrea...@humleby.dk>:
 >
 snip
 >
 > Hent nogle prøver her (i menuen til højre), så kan du jo selv vurdere, om
 > kursus er nødvendigt:
 >
 > http://fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx >
 > --
 > mvh/Preben
 Tja, jeg ville ikke bestå prøven umiddelbart. Det er ihvertfald
 nødvendigt at læse op på stoffet først. Men det betyder så også at jeg
 heller ikke kan betjene min nuværende vfh (uden dsc) korrekt! Gad vist
 hvor mange af jer andre, der i stand til det?    Mvh Steen 
            
             |  |  | 
   Claus B. P. (10-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus B. P.
 | 
 Dato :  10-01-11 00:11
 | 
 |  | Den 03-01-2011 00:26, Bjarke@Escape skrev:
 //
 >
 > Jeg deltog i et kursus. Og det var super hyggeligt at bruge en
 > 'sejluegnet vinter' på dette, men langtfra nødvendigt. Bøgerne kan du
 > købe alle steder og der er masser af tests på nettet.
 >
 Katalogerne fra oplysningsforbundene er netop dukket op under
 brevsprækken, og kan man afse tiden, er der da en god lejlighed til at
 få stiftet nogle nye bekendtskaber, samt få opdateret sin viden. Jeg
 havde engang en ven (ingeniør, radioamatør mm.) som underviste på disse
 hold, og han kunne da også fortælle, at det var en udfordring at få
 fyldt undervisningsmateriale nok på disse kurser, til at fylde tiden ud,
 men om ikke andet, så er der jo masser af information om
 radiotransmission, antenner, udbredelsesforhold iøvrigt, som kan være
 interessant, hvis man er til det. Om han fik lokket nogle nye ind som
 radioamatører ved jeg ikke, men båden er ikke det værste sted at bedrive
 sin radioamatørhobby fra. Det kræver også en prøve, men kravene er
 fornuftigt nok ikke nær så skrappe, som de var for 25 år siden.
 
 Mvh. Claus
 
 
 |  |  | 
  BoA (02-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BoA
 | 
 Dato :  02-01-11 18:30
 | 
 |  | Den 02-01-2011 11:49, Steen Andreasen skrev:
 .......................klip
 >
 > Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
 > i på kursus?
 ........................klip
 >
 > Mvh Steen
 
 
 Har lige været på et weekend kursus og har taget certifikatet
 umiddelbart efterfølgende. Det er ikke svært hvis man tænker sig om. Man
 behøver ikke at have en dybgående teknisk/elektronisk viden. Min kone
 bestod også uden problemer og hun kender ikke meget til elektronik.
 Det kan godt lade sig gøre ved selvstudium, men jeg vil nu anbefale et
 kursus for det er lidt vigtigt at få besked om hvad der er væsentligt at
 koncentrere sig om. Logisk nok drejer det sig først og fremmest om
 nødmeldingsprocedurer samt hvordan man undgår at genere andre med
 forkert brug af radioen. Desuden kommer der mange supplerende spørgsmål
 frem i løbet af et kursus som kan være gode at få gennemgået.
 Hvis du vil bruge en af de nyere vhf-radioer med automatisk
 nødkaldefunktion skal du registreres. Der er tale om en meget vigtig
 sikkerhedsfunktion. DSC er desuden nyttig og praktisk i andre
 sammenhænge også.
 SÅ TAG DOG BARE DEN TEST OG FÅ DIT CERTIFIKAT ! Det er ikke svært.
 
 
 Med bedste hilsner
 fra
 BoA
 
 
 
 
 |  |  | 
  Smith (03-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Smith
 | 
 Dato :  03-01-11 03:17
 | 
 |  | On 3 Jan., 00:30, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-kr lleA-gmail.com>
 wrote:
 > Ja, det er jeg s ikke helt enig i. S t dig og lyt p kanal 16. I guder hvor
 > er der mange der ikke kender de helt alm. brugsregler for VHF'en. Til stor
 > irritation og skade for os alle.
 
 Der er ikke med det nye certifikat ændret i brugen af kanal 16, så har
 man allerede et certifikat til en old-school VHF er det så som så med
 værdien af at tage et DSC-certifikat. I så fald er det kun et
 spørgsmål om genopfriskning, og det kan man jo snildt få gjort uden at
 skulle til prøve.
 
 Det er da fint hvis folk vil gå til prøve, men det nye ved DSC er
 altså ikke specielt svært (tingene er nærmest blevet nemmere). Jeg
 synes det minder om at skulle have bestået en prøve for at måtte bruge
 en mobiltelefon. Til gengæld synes jeg det er en fin ide at læse
 bogen, tillæget og radioens brugsanvisning.
 
 Mvh
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (03-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  03-01-11 15:19
 | 
 |  | 
 
            Hej Steen,
 Prøv at se lidt på hvad der stilles af krav og hvorfor, se f.eks. på:
http://www.fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/Radioifritidsfartojer.aspx eller
http://www.vhfskolen.dk/voreskurser/personligekurser.html Erhvervelsen af et certifikat er ikke rettet mod knapeksercits; men
 for at holde et sikkerhedsniveau, korrekt sprogbrug og anvendelse af
 udstyret. Desuden giver det rettigheder til et kaldesignalsbevis og
 retten til at anvende en gruppe maritime radioanlæg.
 Radioanlæg er obligatorisk i alle erhvervsfartøjer og deres indsats i
 redningsøjemed er stor.
 Mobiltelefoner er ikke særligt egnet i nødsituationer.
 Man køber ikke bare et radioanlæg, uden at have retten til at bruge
 det.
 Mvh/Harding
 On 2 Jan., 11:49, Steen Andreasen <steen.andrea...@humleby.dk> wrote:
 > Jeg overvejer at udskifte min gamle vhf radio med en ny med DSC og
 > AIS. Så vidt jeg har forstået, skal jeg igennem en ny prøve (jeg har
 > et 25 år gammelt vhf certifikat) for at få registreret radioen. Der
 > udbydes kurser af varierende længde og priser.
 >
 > Min gamle vhf radio er ret simpel at betjene, og jeg har lidt svært
 > ved at forstå at jeg skal afsætte dage eller uger på at blive
 > opgraderet til at betjene en ny radio. Er der noget jeg har
 > misforstået?
 >
 > Hvad gør I andre. Køber I blot en ny radio og sejler videre eller går
 > i på kursus? Jeg har ikke tænkt mig at tage på langfart.
 >
 > Mvh Steen
            
             |  |  | 
  Christian Stidsen (04-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Stidsen
 | 
 Dato :  04-01-11 00:34
 | 
 |  | ?<SNIP>
 Mobiltelefoner er ikke særligt egnet i nødsituationer.
 </SNIP>
 
 Netop, jeg bliver så glad når nogen nævner dette, for hvor er der mange der
 mener at med en mobiltelefon er man sikret i enhver situation!
 Nødsituation på havet - brug dog VHF'en istedet for at bruge mobiltelefonen.
 Det gør netop at alle omkring dig hører dit nødkald, og ikke kun vagthavende
 på den politistation du nu vælger at ringe til.
 
 M.v.h.
 
 Christian
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (04-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  04-01-11 02:25
 | 
 |  | On 4 Jan., 00:33, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
 > ?<SNIP>
 > Mobiltelefoner er ikke s rligt egnet i n dsituationer.
 > </SNIP>
 >
 > Netop, jeg bliver s glad n r nogen n vner dette, for hvor er der mange der
 > mener at med en mobiltelefon er man sikret i enhver situation!
 > N dsituation p havet - brug dog VHF'en istedet for at bruge mobiltelefonen.
 > Det g r netop at alle omkring dig h rer dit n dkald, og ikke kun vagthavende
 > p den politistation du nu v lger at ringe til.
 >
 > M.v.h.
 >
 > Christian
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (04-01-2011) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  04-01-11 02:56
 | 
 |  | Ja og ikke nok med det så risikerer du at om du ligger ved Bornholm,
 at den vagthavende søvnigt fortæller at han er vagthavende i Aalborg
 og ikke rigtigt ved hvordan sagen skal gribes an.
 På VHF er der super betjening fra Lyngby Radio, der med det samme
 holder kanalen åben således at alle kan lytte med, bidrage og blive
 ført til en arbejdskanal hvor også Lyngby Radio er i front. Når man
 bruger dobbelt vagten på sin modtager har man hele korrespondancen i
 højttaleren.
 Samtidig bånder Lyngby Radio hele forløbet til evt. senere brug.
 Lyngby Radio er virkelig proff.
 Man føler næsten inden et opkald finder sted at man først skal igennem
 et bad og derefter påklædes i kjole og hvidt. Samtalen er præsis
 proff. og 100% vedkommende.
 Desværre er der personer, der tilsyneladende ikke kender til
 ettiketten og skvadrer løs på kanal 16 i meget lang tid og derved
 blokerer opkalds- og nødkanalen.
 
 En mobil telefon er kun aktiv mellem den politivagthavende og den
 nødstedte og andre kan sejle lige forbi uden at kunne få kendskab til
 at hjælp ønskes.
 
 Jeg vil ved denne her lejlighed ikke undlade at komme ind på at
 Forsvaret under deres skydeøvelser, som altid er forhåndsanmeldt på
 EfS og på VHF én,
 under selve øvelsen har konstante opkald på VHF med vejledning og
 anvisninger til de sejlende.
 Desværre er der andre skydende, der anvende ikke officielle
 skydebaner, der ikke, hverken forhåndsanmelder eller bruger VHF, så
 derfor er det altid nødvendigt at se i DLS med temaet "Skydebaner ikke
 vist i søkort" aktiveret, således at fareområderne indtegnes på
 søkortene. Disse skydebaner er ikke indtegnet på de officielle søkort..
 Det er de skydende, der på disse ikke officielt kendte skydebaner, som
 skal holde udkik og standse skydningen, hvis der er et skib på vej ind
 i fareområdet. Der pålægges således skydebanen et stort ansvar, som
 kræver at man holder udkig, og at det materiel man anvender til at
 afgøre om et skib er i fareområdet, er i orden og betjenes korrekt.
 Oplysninger om tidspunkter for skydninger på hjemmeværnets skydebaner
 kan fås hos det lokale hjemmeværnsdistrikt eller
 hjemmeværnskommandoen.
 Oplysninger om tidspunkter for skydninger på de civile baner kan fås
 hos den lokale politimyndighed.
 Desværre er der også skydende der helt ser bort fra reglerne og
 foranstalter uanmeldte skydninger.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 4 Jan., 00:33, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
 > ?<SNIP>
 > Mobiltelefoner er ikke s rligt egnet i n dsituationer.
 > </SNIP>
 >
 > Netop, jeg bliver s glad n r nogen n vner dette, for hvor er der mange der
 > mener at med en mobiltelefon er man sikret i enhver situation!
 > N dsituation p havet - brug dog VHF'en istedet for at bruge mobiltelefonen.
 > Det g r netop at alle omkring dig h rer dit n dkald, og ikke kun vagthavende
 > p den politistation du nu v lger at ringe til.
 >
 > M.v.h.
 >
 > Christian
 
 
 
 |  |  | 
 |  |