Har du også fået stor knallert ? Og NEJ en~
Fra : Per

Dato : 01-01-11 17:39

Hej NG !

Overskriften var et citat fra en knallert reklame i 80´erne. Vist nok for en
Puch Monza.

Det var dengang det var sejt at køre på "stor" knallert, altså Yamaha 4g,
Monza, Kreidler osv. Altså rigtige motorcykel look-a-likes. Det var ikke
sejt at køre på Puch Maxi, selvom det var og er en god og ekstrem holdbar
knallert.

I dag ser jeg kun unge køre på de der dødsyge scootere, med små hjul og
flexstel = intet værd ...

Har ungdommen ingen selvrespekt mere ??

Hvorfor vælger man en lille knallert-scooter med elendige køreegenskaber -
fremfor en med store hjul, flere gear og et langt bedre stel ?
Og de findes - jeg har da set egentlige offroadere med vandkøl, flere gear,
hydrauliske bremser mv, så den slags findes da....

Kan de unge ikke magte at skifte gear - er det for svært for de, ligesom så
meget andet ?

For der er da intet sejt ved at køre knallert-scooter - og sejhedsfaktoren
betyder vist ret meget i den alder

Ja - jeg er sgu skuffet på ungdommens vegne !

/ Per

Fra : Leif

Dato : 01-01-11 18:02

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Altså rigtige motorcykel look-a-likes. Det var ikke sejt at køre på Puch Maxi, selvom det var og

Der er ingen af dem, der sælges fra ny mere.

> I dag ser jeg kun unge køre på de der dødsyge scootere, med små hjul og flexstel = intet værd ...

Mere spændende

> Har ungdommen ingen selvrespekt mere ??

Sikkert, men ikke det store udvalg.

> [...]
> hjul, flere gear og et langt bedre stel ?
> Og de findes - jeg har da set egentlige offroadere med vandkøl, flere gear, hydrauliske bremser

Jeg kender kun Aprilia, der laver en enkelt model - RS 50 tror jeg.

> Kan de unge ikke magte at skifte gear - er det for svært for de, ligesom så meget andet ?

Der må max være 2 gear på dem, der kan sælges i dag.
Der kom en ny lov engang i 1980-81-82 med begrænsninger for antal gear
og max vægt. Derfor forsvandt også twinsædet.

> For der er da intet sejt ved at køre knallert-scooter - og sejhedsfaktoren betyder vist ret meget
> i den alder

Lidt forkert:
Som i gamle dage skal der ikke meget til for at få dem til at rende hurtigere.
Der er meget bedre accelleration på dagens modeller.

Jeg tror, de i dag er født med 2-3 HK, hvor vi kun måtte have den ene (vist
1.1 HK efter den nye lov...)

> Ja - jeg er sgu skuffet på ungdommens vegne !

Det behøver du så ikke at være lige på dette punkt.

Fra : Per

Dato : 02-01-11 11:29

Hej Leif !

> Der er ingen af dem, der sælges fra ny mere.

Gør det så meget - vi andre købte da også brugt i de svære tider.

> Mere spændende

Ja - den er svær at argumentere imod. Men køre det kan de helt sikkert ikke,
pres dem i et sving og de skrider eller bukker i stellet

> Sikkert, men ikke det store udvalg.

ER der virkelig ingen 30 km/t knallert fabrikanter, der laver ordentlige
knallerter, når du skriver at udvalget er så småt ? Der må da være et
kæmpemarkede for rigtige knallerter.

> Jeg kender kun Aprilia, der laver en enkelt model - RS 50 tror jeg.

Hmm. Jeg mener da at have set Yamaha DT50, Derby Zenda, men jeg forveskler
dem måske med 45 km/t knallerter ?

> Der må max være 2 gear på dem, der kan sælges i dag.
> Der kom en ny lov engang i 1980-81-82 med begrænsninger for antal gear
> og max vægt. Derfor forsvandt også twinsædet.

OK - jeg troede ikke at der max måtte være 2 gear mere - var sikker på at
det var ændret...

> Lidt forkert:
> Som i gamle dage skal der ikke meget til for at få dem til at rende
> hurtigere. Der er meget bedre accelleration på dagens modeller.

Bedre end en tunet Kreidler ?

> Jeg tror, de i dag er født med 2-3 HK, hvor vi kun måtte have den ene
> (vist 1.1 HK efter den nye lov...)

Hm, kun 2 gear men flere heste ?

Det undrer mig at man tillader flere HK, men ikke mere end 2 gear - er du
sikker på du har et mht. gearene ?

> Det behøver du så ikke at være lige på dette punkt.

Jamen ungdommen er så kejserens nye klæder imo. Fordi udvalget at nye
knallerter er begrænset, så gør det ikke en scooter til et sejt køretøj.

Der er masser af brugte rigtige "knallerter" til salg.

Mvh. Per

Fra : Petersen_michael

Dato : 02-01-11 12:38

Den 02-01-2011 11:28, Per skrev:
> Hej Leif !

> Der er masser af brugte rigtige "knallerter" til salg.
>
> Mvh. Per

Per, de knallerter du nævner er fra omkring 1977 - 1882
Med andre ord, de er ca 30 år gamle..
Et problem med så gamle knallerter, hvis man skal købe dem i dag, er at
enten så er det et vrag, eller også tror sælger at den skal koste ca det
samme som et mindre midtjysk landbrug.

Jeg har været lidt rundt og kigge med junior - han er lige blevet 16 og
han kan godt se det interessante i en Yamaha 4 gear, eller Suzuki 4
gear, til nøds den lidt nyere 2 gear.

Men enten er det noget skrammel, eller også er det et voldtunet og
mishandlet vrag, eller også vil sælger have mønter til en ny bil..

Som du allerede har fået at vide, så fandt man omkring 1980 på at en
knallert max måtte have 2 gear og max vægt på 60 kg.

Suzuki Samorai blev fremstillet eksklusivt til det danske marked.
Yamaha lavede også i en periode en 2 gearet udgave af den tidligere 4 gear.

Men alt det er jo ved at være veteran knallerter..

Michael E. Petersen
Tidligere Thomos 5 gear kører

Fra : Kell Petersen

Dato : 10-01-11 22:18

Ja ,, det er lidt sørgeligt, en Puch i dag koster mere end den gjorde fra
ny.
men i dag er den vind og skæv, og pyntet med Thansen stumper.
Mine unger kørete lidt på min suzuki k-50.
Og jeg fik da også krøllet tæer..
Men jeg tror at det er noget med H + V hjernehalvdele som ikke arbejder
sammen..
og nej , mine børn er ikke dumme.
De kan bare ikke det der med at skiftegear og koble ind og ud..
MCerne skal nok ha´ automat-gear i fremtiden

MVH Kell Petersen
Også tidligere Tomos (Blå MS-50) Cross 5 gears knallert køre
Foruden
Peugeot Buxy scooter
Honda Melody mini
Puch maxi k E-50
Puch Flagskib
Honda CD50
Kreidler Florett
Suzuki K50 3 + 4 gears
Suzuki 380GT
Kawazaki Z400
Honda CB750F
Honda VF750S

Køb en lille 125ccm til knægten..
Han tuner den sikkert alligevel , og så kan den jo lige så godt være bygget
til det.