Man skal ikke græde over spildt mælk
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-01-11 15:00

.... men over spildt cola i en mobiltelefon.

Nærmere bestemt en Nokia 6303c.

Den går kold efter at have vist Nokia-opstartsbilledet på en svagt
oplyst skærm. Som regel går forsvinder lyset langsom, evt. efter at
skærmbilledet er erstattet med en enkelt tynd vandret streg.

Jeg har forsøgt mig med at skille den ad og rense den indvendigt. Ingen
bedring. Kan man forvente et bedre resultat, hvis jeg får renset den
endnu bedre? (Det var næsten umuligt at komme ordentligt til
USB-stikket, oplader-stikket og noget elektronik på printkortet, der ser
ud til at være knyttet til disse stik.

Hvordan får jeg de sidste kontakter og sms'er ud?

/Lars

Fra : Max

Dato : 01-01-11 16:43

Hej Lars

> ... men over spildt cola i en mobiltelefon.

Den kan så nok nærmest erklæres død, rensning
allene er sikkert ikke nok til at genoplive den.

> Hvordan får jeg de sidste kontakter og sms'er ud?

Dem henter du bare fra din backup.

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-01-11 17:15

Den 01/01/11 16.43, Max skrev:
> Hej Lars

> Den kan så nok nærmest erklæres død, rensning
> allene er sikkert ikke nok til at genoplive den.

Hvad kan være ødelagt? Fysisk ser den pæn ud. Kan chipsene brænde af?
Eller har den monstro fund fejl under en POST, men ulejliger sig ikke
med at fortælle det?

Det er lidt upraktisk at oplysningerne ikke gemmes på micro-SD-kortet,
men teoretisk set kunne jeg vel flytte RAM'en over i min nye 6303c.

> Dem henter du bare fra din backup.

Det ved jeg. Harddisken backup'en lå på døde, inden, jeg fik brug for de
seneste kontakter, og backup'en af disken er for gammel.

/Lars

Fra : Max

Dato : 01-01-11 17:42

Hej Lars

> Hvad kan være ødelagt? Fysisk ser den pæn ud. Kan chipsene brænde af?

Ja, chipsene kan brænde af, og printbaner kan blive ødelagt
da Cola nok virker som en leder.

> Det er lidt upraktisk at oplysningerne ikke gemmes på micro-SD-kortet,

Er det ikke noget man selv bestemmer ?

Mine SMS's er jeg ligeglad med, men mine kontakter, ja de ligger
på SIM kortet, så er de sikret. Jeg har naturligvis en backup
liggende der dur.

> Det ved jeg. Harddisken backup'en lå på døde, inden, jeg fik brug for
> de seneste kontakter, og backup'en af disken er for gammel.

Så må du tude.

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-01-11 21:45

Den 01/01/11 17.42, Max skrev:
> Hej Lars

> Ja, chipsene kan brænde af, og printbaner kan blive ødelagt
> da Cola nok virker som en leder.

Tja, printbanerne er da så vidt, jeg kan se kapslet ind i lak, og skaden
er tilsyneladende sket i et område af printkortet, der ligger langt fra
vitale funktioner.

> Er det ikke noget man selv bestemmer ?

Nej. Kan der gives eksempler på hvilke telefoner kan man vælge at gemme
data på micro-SD?

> Mine SMS's er jeg ligeglad med, men mine kontakter, ja de ligger
> på SIM kortet, så er de sikret. Jeg har naturligvis en backup
> liggende der dur.

Ja, det ville da også være ønskværdigt at SIM-kort havde kapacitet nok
til alle mine kontakter, men det ville stadig ikke redde SMS'erne.

Mvh. Lars

Fra : Max

Dato : 02-01-11 22:04

Hej Lars

> Tja, printbanerne er da så vidt, jeg kan se kapslet ind i lak, og
> skaden er tilsyneladende sket i et område af printkortet, der ligger
> langt fra vitale funktioner.

Faktisk tror jeg alt i telefonen er vitalt :) en banal ting kan jo
sagtens være skyld i at den ikke starter, f.eks. i strømforsyningen.

> Nej. Kan der gives eksempler på hvilke telefoner kan man vælge at
> gemme data på micro-SD?

Jeg kender ikke nogen model, men mon ikke der findes en der
kan kopiere til SD kortet.

> Ja, det ville da også være ønskværdigt at SIM-kort havde kapacitet nok
> til alle mine kontakter, men det ville stadig ikke redde SMS'erne.

Kontakterne kan du da have på SIM kort og på hukommelseskortet.

Og hvis du passer din backup, ja så slipper du jo for problemerne.

Eller vidresend dine SMS'er til din mailadresse hvis de er vigtige.

Max

Fra : Chano Andersen

Dato : 02-01-11 23:09

Den 02-01-2011 22:03, Max skrev:
> Jeg kender ikke nogen model, men mon ikke der findes en der
> kan kopiere til SD kortet.

Det var godt nok ikke et SD kort, men i stedet et M2 kort. Men min gamle
K750i kunne lave backup på kortet. Jeg mener også at min nuværende
desire kan lave backup til SD kortet, og gør det jævnligt.

- Chano Andersen

Fra : Henrik 8600

Dato : 01-01-11 22:13

?

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> knyttet til disse stik.
>
> Hvordan får jeg de sidste kontakter og sms'er ud?

Bluetooth er måske en mulighed?

H.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-01-11 21:47

Den 01/01/11 22.13, Henrik 8600 skrev:
> ?
>
> "Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Bluetooth er måske en mulighed?

Næppe, men jeg havde ikke tænkt over muligheden. Problemet er at mobilen
først skal være færdig med at "boote", så man kan slå Bluetooth til, og
den bliver allerede ked af det, inden den giver mig lov til at taste
PIN-kode.

Mvh. Lars