Kan sødmælk tåle at være frosset
Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 30-12-10 09:30

Hej gruppe,

Vi fik et par liter sødmælk til overs fra risengrøden juleaften, og de
er blevet opbevaret i "det store køleskab" - læs garagen.
Jeg fandt dem her til morgen, og nu er de bundfrosne - holdbarhedsdato
til 3 januar.
Er der nogen her som ved om jeg bare kan tø dem op og anvende dem i
f.eks en ny omgang risengrød - eller skal de bare smides ud ?

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-10 10:45

> [...]
> Er der nogen her som ved om jeg bare kan tø dem op og anvende dem i f.eks
> en ny omgang risengrød - eller skal de bare smides ud ?

Prøv.
Tø dem op - smag på det og lad os andre vide.
Lav lidt risengrød og smag på det og lad os andre vide.

/karsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-12-10 11:01

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4d1c430a$0$23756$14726298@news.sunsite.dk:

> Er der nogen her som ved om jeg bare kan tø dem op og anvende dem i
> f.eks en ny omgang risengrød - eller skal de bare smides ud ?

Selvfølgelig kan du anvende dem. Der er *intet* i vejen med dem. Du
"risikerer" allerhøjst, at den optøede mælk er lidt grynet i konsistensen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 30-12-10 11:25

Hej Jens

> Selvfølgelig kan du anvende dem. Der er *intet* i vejen med dem. Du
> "risikerer" allerhøjst, at den optøede mælk er lidt grynet i
> konsistensen.

Ja, er det ikke samme problematik som med frosset fløde,
grynetheden forsvinder ved kogning ?

Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-12-10 11:38

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
4d1c5e18$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Ja, er det ikke samme problematik som med frosset fløde,
> grynetheden forsvinder ved kogning ?

Sikkert. Jeg vil tro, det er fedtpartiklerne, der klumper sammen ved
nedfrysning, men det er der andre skribenter i gruppen, der garanteret ved
en masse om.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 30-12-10 15:37

Hej Max
Den 30-12-2010 11:25, Max skrev:
> Ja, er det ikke samme problematik som med frosset fløde,
> grynetheden forsvinder ved kogning ?

Jo. Så derfor blev min fryser også fyldt op med piskefløde, til den
hjemmelavede is ;)

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 30-12-10 15:45

Hej Hauge

> Jo. Så derfor blev min fryser også fyldt op med piskefløde, til den
> hjemmelavede is ;)

Varmer du fløden op når du laver is ?

Max

Fra : Hauge

Dato : 30-12-10 15:59

Hej Max
Den 30-12-2010 15:44, Max skrev:
> Varmer du fløden op når du laver is ?

Ja, jeg varmer fløde og eventuelt mælk op, og lader det koge lidt tid,
sammen med resterne af vaniljestænger, efter korn er fjernet.
Pisker æggeblomme, sukker og vaniljekorn sammen, og pisker det sammen
med den varme flødemælk, og opvarmer svagt, til det er cremet.

Og så i ismaskinen, når det er nede på køleskabstemperatur.

Mvh Hauge

Ps.: Husk at fjerne vaniljestængerne igen ;)

Fra : Max

Dato : 30-12-10 16:02

Hej Hauge

> Ja, jeg varmer fløde og eventuelt mælk op, og lader det koge lidt tid,
> sammen med resterne af vaniljestænger, efter korn er fjernet.

Ok, jeg laver altid is af kold fløde uden opvarmning.

> Ps.: Husk at fjerne vaniljestængerne igen ;)

Kan ikke finde dem i min lakridsis :)

Max

Fra : Hauge

Dato : 30-12-10 16:14

Hej Max
Den 30-12-2010 16:02, Max skrev:
> Ok, jeg laver altid is af kold fløde uden opvarmning.

Det er jo sikkert heller ikke nødvendigt.

> Kan ikke finde dem i min lakridsis :)

Hehe, og slet ikke hvis man undlader at putte dem deri

Men.. Må vi se en opskrift af din lakridsis uden vanilje? ;)

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 30-12-10 16:31

Hej Hauge

> Men.. Må vi se en opskrift af din lakridsis uden vanilje? ;)

Den har jo været vis før, men her er den

Man starter med at tage 6 pasteuriserede æggeblommer
og piske dem sammen med 6 spiseskefulde sukker til de
er luftige, tager en halv times tid på røremaskinen.

Så piskes 6 dl piskefløde til flødeskum der er så stiv at
det er lige før det bliver grynet.

De to masser vendes stille sammen og der tilsættes ca.
100 g knuste lakridsbolcher og 5-6 dråber anisolie.

Det puttes i en passende form og fryses til is. Den egner
sig bedst til at komme direkte fra fryseren til bordet.

De knuste bolcher er Hot Shot Mix fra Støvring Bolcher,
købt i Netto og Anisolien er fra Matas.

Max

Fra : Hauge

Dato : 30-12-10 16:34

Hej Max
Den 30-12-2010 16:30, Max skrev:
> Den har jo været vis før, men her er den

Hm, kan sagtens have overset den, ser trods alt ikke alt ;)

> Det puttes i en passende form og fryses til is. Den egner
> sig bedst til at komme direkte fra fryseren til bordet.

Jeg takker for opskriften, jeg vil prøve at lave det på min
varme-metode, men det var lakridssmagen der lige sprang efter min interesse.

> De knuste bolcher er Hot Shot Mix fra Støvring Bolcher,
> købt i Netto og Anisolien er fra Matas.

Jeg takker.

Mvh Hauge

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-12-10 13:33

Den 30/12/10 16.30, Max skrev:
> Anisolien er fra Matas.

Står der ikke generelt på de der små olieflasker fra Matas, at de ikke
må indtages?

Er det noget, man skal lægge noget i? Jeg forstår fx ikke, hvorfor man
ikke må krydre en vildtsovs med et skvæt fyrrenåleolie?

Mvh. Lars

Fra : Krabsen

Dato : 31-12-10 13:40

Den 31-12-2010 13:33, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
>
> Er det noget, man skal lægge noget i? Jeg forstår fx ikke, hvorfor man
> ikke må krydre en vildtsovs med et skvæt fyrrenåleolie?

Måske fordi fyrrenåleolien ikke er olie fra fyrrenåle, men olie, tilsat
fyrrenåleduft?

Og dermed er selve olien ikke nødvendigvis egnet til indtagelse
(syntetisk / raffineret olie).

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-12-10 23:22

Den 31/12/10 13.40, Krabsen skrev:

> Måske fordi fyrrenåleolien ikke er olie fra fyrrenåle, men olie, tilsat
> fyrrenåleduft?
>
> Og dermed er selve olien ikke nødvendigvis egnet til indtagelse
> (syntetisk / raffineret olie).

Lyder som en rimelig forklaring.

Mvh. Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-01-11 12:13

> Måske fordi fyrrenåleolien ikke er olie fra fyrrenåle, men olie, tilsat
> fyrrenåleduft?
>
> Og dermed er selve olien ikke nødvendigvis egnet til indtagelse
> (syntetisk / raffineret olie).

Nu har jeg fundet fyrrenåleolien frem. Teksten på flasken lyder:

REDO
Økologisk Fyrrenåleolie
100% ren æterisk olie 10 ml

Ingredients (INCI): Pinus Silvestris (100% certificeret økologisk
fyrrenåleolie).
Undgå kontakt med øjnene.
Opbevares utilgængeligt for børn.
Må ikke anvendes indvortes.
Skal fortyndes før brug.
Unique Products, Danmark.

Citat slut.

Men jeg fandt disse sider på google:
http://www.essentialoils.co.za/essential-oils/pine.htm
http://www.essentialoils.co.za/toxic-oils.htm

Det fremgår ikke at fyrrenåleolie skulle være giftigt, derimod frarådes
det generelt at indtage æteriske olier.

Mvh. Lars

Fra : cykelsmeden

Dato : 01-01-11 15:05

Den 01-01-2011 12:12, Lars Kongshøj skrev:
> Må ikke anvendes indvortes.
siger det ikke det meste?

//finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-01-11 15:53

Den 01/01/11 15.04, cykelsmeden skrev:
> siger det ikke det meste?

Næ, det besvarer da overhovedet ikke det oprindelige spørgsmål:
"Står der ikke generelt på de der små olieflasker fra Matas, at de ikke
må indtages? Er det noget, man skal lægge noget i? Jeg forstår fx ikke,
hvorfor man ikke må krydre en vildtsovs med et skvæt fyrrenåleolie?"

Det synes stadig ikke at være afklaret. Selv om der i tråden er henvist
til links med hentydninger til ikke præciserede forgiftninger ved
indtagelse af ikke-definerede mængder.

Mvh. Lars

Fra : cykelsmeden

Dato : 01-01-11 19:53

Den 01-01-2011 15:52, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> må indtages? Er det noget, man skal lægge noget i? Jeg forstår fx ikke,
> hvorfor man ikke må krydre en vildtsovs med et skvæt fyrrenåleolie?"

Undskyld, men jeg mener da helt klart at det KUN er producenten som kan
svare kvalificeret. Det har han så gjort i form af disclaimeren.
Om det forbehold så er overkill, for at dække sin egen r.., eller
grundet besparelser i disclaimerudgifter, eller om producenten for at få
et produkt men længere holdbarhed, har tilsat nogle stænk fungicider,
kan forbrugeren jo ikke forholde sig til.
//finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-01-11 20:37

Den 01/01/11 19.53, cykelsmeden skrev:

> [...]
> et produkt men længere holdbarhed, har tilsat nogle stænk fungicider,
> kan forbrugeren jo ikke forholde sig til.

Det kunne jo også skyldes at Fødevaredirektoratet havde optaget
produktet på Drogelisten (hvilket de vist ikke har), eller tilsvarende
offentlige krav.

Der er næppe tilsætningsstoffer, når der står at det er 100% rent og
økologisk.

/Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-01-11 14:17

Krabsen skrev:

> Måske fordi fyrrenåleolien ikke er olie fra fyrrenåle, men
> olie, tilsat fyrrenåleduft?
> Og dermed er selve olien ikke nødvendigvis egnet til indtagelse
> (syntetisk / raffineret olie).

Hvis jeg er godt forkølet, indtager jeg gerne et par
dråber "japansk pebermynteolie" i et krus te. Det er
ikke syntetisk, men en koncentreret æterisk olie.
Derfor er flasken lavet, så man kan tælle dråberne.

På etiketten fra Matas står der at olien både må
*indtages* og *indgnides* (i huden). Jeg plejer
også at *indånde* dampene fra tekruset, hvis
forkølelsen er meget slem - og det virker

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 31-12-10 14:23

Hej Lars

> Står der ikke generelt på de der små olieflasker fra Matas, at de ikke
> må indtages?

Der står intet om det på min flaske. Der står kun at det er natur-ren
anisolie.

> Er det noget, man skal lægge noget i? Jeg forstår fx ikke, hvorfor man
> ikke må krydre en vildtsovs med et skvæt fyrrenåleolie?

Hvis det skal smage af fyrrenåle, er det så ikke en ide at smide nogle
enebær i ?

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-12-10 23:54

Den 31/12/10 14.22, Max skrev:
> [...]
> anisolie.

> Hvis det skal smage af fyrrenåle, er det så ikke en ide at smide nogle

Jeg synes ikke at smagen er helt den samme. I øvrigt er enebær heller
ikke ugiftige. De kan forårsage abort (har tidligere været anvendt som
naturlægemiddel) og gravide må ikke spise dem.

Men jeg har i øvrigt en gang brugt friske fyrrenåle i en vildtsovs.

Mvh. Lars

Fra : Max

Dato : 01-01-11 03:25

Hej Lars

> Jeg synes ikke at smagen er helt den samme. I øvrigt er enebær heller
> ikke ugiftige. De kan forårsage abort (har tidligere været anvendt som
> naturlægemiddel) og gravide må ikke spise dem.

Problematikken er den samme som med anis olie, i de mængder vi
normalt bruger er det uskadeligt, der skal meget store mængder
til før der opstår skader. Prøv at se den forgiftning med anisolie
der er beskrevet i det andet indlæg jeg sendte. Her har et fjols
indtaget 10-15 ml i et glas vand. 10 ml er der i min flaske, den har
jeg vel brugt af i over 10 år og der er mere end det halve tilbage,
og der er blevet til mange bolcher og meget is af det er er brugt.

> Men jeg har i øvrigt en gang brugt friske fyrrenåle i en vildtsovs.

Det skulle der vel heller ikke ske noget ved.

Max

Fra : Max

Dato : 31-12-10 14:28

Hej Lars

> Står der ikke generelt på de der små olieflasker fra Matas, at de ikke
> må indtages?

Men man skal åbenbart heller ikke dirkke det :)

http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2008/6/pdf/VP49462.pdf

Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-12-10 15:30

> [...]
> Er der nogen her som ved om jeg bare kan tø dem op og anvende dem i f.eks
> en ny omgang risengrød - eller skal de bare smides ud ?

Hej Andreas.

Du kan roligt tø mælken op. Jeg har selv prøvet at fryse mælk og tø den op
igen. Det sker der ikke spor ved.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hauge

Dato : 30-12-10 15:36

Den 30-12-2010 09:30, Andreas Møller Hansen skrev:
> Er der nogen her som ved om jeg bare kan tø dem op og anvende dem i
> f.eks en ny omgang risengrød - eller skal de bare smides ud ?

Det kan du sagtens bruge, jeg gør det samme med piskefløde der bare skal
bruges til hjemmelavet is. Det var der jo gode tilbud på her før jul

Mvh Hauge

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 01-01-11 14:10

Sådan gik det:
Her til morgen var jeg i garagen for at vaske bil, og kom så til at
kigge på mælken.
Ved nærmere eftersyn havde flaskerne givet efter, og der så ud til at
vandet var løbet ud, og der var kun en slags tørstofagtigt substans
tilbage - så hvordan mælken i grunden var, det får vi aldrig at vide...

Godt nytår til alle!

Andreas M. Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-01-11 14:53

> [...]

> til at vandet var løbet ud, og der var kun en slags
> tørstofagtigt substans tilbage - så hvordan mælken i grunden

I lige måde. Har du kasseret det? Måske har du
utilsigtet gjort en epokegørende opdagelse, nemlig
opfundet den frysetørrede mælk, velegnet til lange
ekspeditioner m.m.

--
Herluf :·)
»bedre nytår«