/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Google Earth og OpenCPN for nørder (igen)
Fra : oem


Dato : 29-12-10 15:37

På cruisersforum er der en programmør, Mike Higgins, der har lavet et
lille program hvormed man kan tage billeder fra Google Earth (GE) og
omdanne til kort der kan bruges i OpenCpn. Altså BSB-format, med
filtypen .KAP.

Jeg har afprøvet det og lagt et eksempel fra Vejle Fjord her:
http://www.cruisersforum.com/forums/f121/google-earth-to-bsb-kap-43680-3.html.

Der går dog noget grafisk opløsning tabt, så zoom og scaling ikke
fungerer så godt som i DLS eller i OCPN. Men alligevel, man kan jo
bare bruge disse kort som supplement,evt. uden de transparente søkort,
som jeg har lagt oveni fra DLS. Derved kan man (hvis man nu
tilfældigvis ikke har netforbindelse på havet), få sin position
afbildet på de satellitbilleder man har genereret og taget med på
pc'en.

Hvis man alligevel har netforbindelse kan man jo bare få sin position
direkte i GE, igen med eller uden transparente søkort.

Programmet (GE2KAP), er drøftet i denne tråd
http://www.cruisersforum.com/forums/f121/google-earth-to-bsb-kap-43680.html

Hjemmesiden (under construction) er her: http://www.gdayii.ca/,
hvorfra jeg har downloaded iht vejledningen.

 
 
blueocean (30-12-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 30-12-10 02:58

On 29 Dec., 23:37, oem <o...@live.dk> wrote:
> På cruisersforum er der en programmør, Mike Higgins, der har lavet et
> lille program hvormed man kan tage billeder fra Google Earth (GE) og
> omdanne til kort der kan bruges i OpenCpn. Altså BSB-format, med
> filtypen .KAP.
>
> Jeg har afprøvet det og lagt et eksempel fra Vejle Fjord her:http://www..cruisersforum.com/forums/f121/google-earth-to-bsb-kap-4368....
>
> Der går dog noget grafisk opløsning tabt, så zoom og scaling ikke
> fungerer så godt som i DLS eller i OCPN. Men alligevel, man kan jo
> bare bruge disse kort som supplement,evt. uden de transparente søkort,
> som jeg har lagt oveni fra DLS. Derved kan man (hvis man nu
> tilfældigvis ikke har netforbindelse på havet), få sin position
> afbildet på  de satellitbilleder man har genereret og taget med på
> pc'en.
>
> Hvis man alligevel har netforbindelse kan man jo bare få sin position
> direkte i GE, igen med eller uden transparente søkort.
>
> Programmet (GE2KAP), er drøftet i denne trådhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/google-earth-to-bsb-kap-4368...
>
> Hjemmesiden (under construction) er her:http://www.gdayii.ca/,
> hvorfra jeg har downloaded iht vejledningen.

Hej
Jeg syntes det er et godt tag, men jeg har svært ved at se hvordan det
skal fungere i det praktiske, måske jeg her misforstår noget, men det
betyder jo at man reelt skal GE downloade alle mulige kort på forhånd,
da det jo ikke er sikkert at man kan have net adgang.

Og så stiller det jo krav til diskplads, godt nok ikke meget men
alligevel.

Det er ikke noget jeg vil bruge tid på, men kan godt se det er sjovt
at lege med.

Og godt nytår til alle her.

Gert

Harding E. Larsen (30-12-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-12-10 08:13

Igen et godt tiltag med det lille program fra Mike Higgins hvor GE
billeder kan lægges ind i OpenCPN og bruges som hjælpemidden i
navigationen.
Sammen med det transparente hvis oprindelse er DLS´.it kort er det
rigtigt godt. Til sidst kan man også transperant lægge
vejrinformationerne nedtaget med ZYGRIB.
Det er da mageløst satelitfoto, søkort og vejrkort i samme
skærmbillede.
Det eneste der virkelig nager mig er at Dansk Sejlunion ikke blot
laver det i DLS, da søkortene i DLS er de bedste kort der findes og de
er magen til de officielle søkort som også er udgivet fra KMS.
Prøver man at sammenligne, i OpenCpn programmet, de tyske søsportskort
med DLS er forskellen ret stor.
Som der skrives i Langtursejlerne:
--------------
Der er forskel på kvalitet og pris, så pengepung og samvittighed må
afgøre det.
Der findes Kort & Matrikelstyrelsens søkort,
Søsportskort fra Nautische Veröffentlichung (tyske BSB kort med danske
betegnelser) og søsportskort fra Delius Klasing (tyske BSB kort med
danske betegnelser).
Vigtigt!
Brug kun officielle søkort som dit primære søkort.
Søsportskort og elektroniske/digitale søkort bør kun være et
supplement til de officielle søkort.
-------------

De officielle søkortene ligger for de flestes vedkommende god og
sikkert i kortskuffen ombord.
PC´en med DLS, og måske OpenCpn m.m. kører altid ombord og det er PC
´ens informationer man anvender.
Skulle strømmen ombord svigte, har man i reserve en håndholdt GPS
hvorfra man kan plotte sin position og så fortsætte herfra, om man
ikke kører en en større sikkerhedsmargin ombord.

Det burde være unødvendigt at alle der har interessen for mange
navigationsinformationer, selv skal finde programmer frem og selv skal
sidde og nørkle med kortformat tilpasning.
Vi er nogle stykker der synes at arbejdet med at tilpasse de 98 danske
søkort er sjovt; men hovedparten af sejlerne vil blot have et program
der fungerer og indeholder flest mulige oplysninger for dem.

Så nytårsønsket til Dansk Sejlunion må være at de frigiver kortene i
den nye DLS i et format (S-57), satelitfoto og vejrkort i samme DLS og
som OpenCpn kan læse. Med anvendelse af OpenCpn får vi en let
tilgængelig programflade som aktive sejlere/programmører konstant gør
bedre og bedre til sejlernes fordel.

Godt Nytår til alle!

Mvh/Harding


On 29 Dec., 23:37, oem <o...@live.dk> wrote:
> På cruisersforum er der en programmør, Mike Higgins, der har lavet et
> lille program hvormed man kan tage billeder fra Google Earth (GE) og
> omdanne til kort der kan bruges i OpenCpn. Altså BSB-format, med
> filtypen .KAP.
>
> Jeg har afprøvet det og lagt et eksempel fra Vejle Fjord her:http://www..cruisersforum.com/forums/f121/google-earth-to-bsb-kap-4368....
>
> Der går dog noget grafisk opløsning tabt, så zoom og scaling ikke
> fungerer så godt som i DLS eller i OCPN. Men alligevel, man kan jo
> bare bruge disse kort som supplement,evt. uden de transparente søkort,
> som jeg har lagt oveni fra DLS. Derved kan man (hvis man nu
> tilfældigvis ikke har netforbindelse på havet), få sin position
> afbildet på  de satellitbilleder man har genereret og taget med på
> pc'en.
>
> Hvis man alligevel har netforbindelse kan man jo bare få sin position
> direkte i GE, igen med eller uden transparente søkort.
>
> Programmet (GE2KAP), er drøftet i denne trådhttp://www.cruisersforum.com/forums/f121/google-earth-to-bsb-kap-4368...
>
> Hjemmesiden (under construction) er her:http://www.gdayii.ca/,
> hvorfra jeg har downloaded iht vejledningen.


oem (30-12-2010)
Kommentar
Fra : oem


Dato : 30-12-10 13:41

On 30 Dec., 10:58, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> Det er ikke noget jeg vil bruge tid på, men kan godt se det er sjovt
> at lege med.

Enig, her og nu er det mest for søkort-nørder, som jeg også skriver i
overskriften. Men Harding har jo i den grad ret i at der er
perspektiver i det mht DLS.

Jeg checker selv hyppigt min position på Google maps når jeg sejler.
Så længe jeg har dataforbindelse, - selv i kendt farvand. Uden
dataforbindelse ville denne løsning kunne være en hjælp til
landkending.

Men enig med Harding i at der er for alt meget nørderi/nørkleri til at
løsningen kan bruges bredt. Det er DS/KMS der har udspillet, og jeg er
ganske overbevist om at begge parter kender mulighederne, men bare
holder kortene med DLS' fremtid tæt til kroppen.

>
> Og godt nytår til alle her.

Ditto

>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


blueocean (01-01-2011)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 01-01-11 09:40

On 30 Dec. 2010, 21:40, oem <o...@live.dk> wrote:
> On 30 Dec., 10:58, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
> > Det er ikke noget jeg vil bruge tid på, men kan godt se det er sjovt
> > at lege med.
>
> Enig, her og nu er det mest for søkort-nørder, som jeg også skriver i
> overskriften. Men Harding har jo i den grad ret i at der er
> perspektiver i det mht DLS.
>
> Jeg checker selv hyppigt min position på Google maps når jeg sejler.
> Så længe jeg har dataforbindelse, - selv i kendt farvand.  Uden
> dataforbindelse ville denne løsning kunne være en hjælp til
> landkending.
>
> Men enig med Harding i at der er for alt meget nørderi/nørkleri til at
> løsningen kan bruges bredt. Det er DS/KMS der har udspillet, og jeg er
> ganske overbevist om at begge parter kender mulighederne, men bare
> holder kortene med DLS' fremtid  tæt til kroppen.
>
>
>
> > Og godt nytår til alle her.
>
> Ditto
>
>
>
>
>
> > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Man kunne håbe at DS læse med her, men det gø de nok ikke.

Gert

GODT NYTÅR til Alle


Harding E. Larsen (01-01-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 01-01-11 09:54

Jo det tror jeg nok de gør; men der er et unionspolitisk bagland, som
nok burde komme mere op i omdrejninger.

Mvh/Harding

On 1 Jan., 17:39, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 30 Dec. 2010, 21:40, oem <o...@live.dk> wrote:
>
> Man kunne håbe at DS læse med her, men det gø de nok ikke.
>
> Gert
>
> GODT NYTÅR til Alle- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407943
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste