|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ny harddisk til MacBook Pro (unibody) Fra : Lasse Hedegaard
 | 
 Dato :  27-12-10 12:37
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Jeg har den første udgave af unibody MacBook Pro'en, og vil gerne have
 en større harddisk i. Jeg har tidligere overvejet at vente til SSD-
 drevene er til at betale, men nu kan jeg ikke vente længere. Jeg
 støder ofte på loftet, og da jeg nu har fået nyt digitalkamera, hvor
 billederne fylder væsentligt mere end tidligere - så må jeg rykke på
 udskiftningen.
 Jeg har pt. en Hitachi HTS543225L9SA02 - 250 GB, 5400 RPM.
 Jeg skal have fat i en noget større disk - gerne 500, 600 eller måske
 1000 GB.
 Hvad skal jeg kigge efter? Jeg mener, at der er noget med, at
 harddisken skal være (fysisk) lavere/fladere end de fleste 2,5"-diske
 er det korrekt? Hvad kaldes dette?
 Jeg vil gerne have en disk der er (nogenlunde) lydløs (så meget det nu
 kan lade sig gøre, uden jeg er ekstremt sart, mine blæsere giver jo
 også lyd fra sig). Jeg er fint tilfreds med lydniveauet på den disk
 jeg har i dag.
 Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
 prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
 kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).
 Jeg er ikke tilhænger af bestemte mærker, men vil naturligvis gerne
 have noget der virker (og er til at betale)...
 Kan I komme med nogle anbefalinger?
 /Lasse
 --
 Skal du have en iPhone 4 hos 3? Så kig forbi www.simlock.dk/iphone4 og
 få et iTunes-gavekort oven i hatten.
            
             |  |  | 
  Thomas von Hassel (27-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  27-12-10 21:09
 | 
 |  | 
 
            Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:
 > Hej
 > 
 > Jeg har den første udgave af unibody MacBook Pro'en, og vil gerne have
 > en større harddisk i. Jeg har tidligere overvejet at vente til SSD-
 > drevene er til at betale, men nu kan jeg ikke vente længere. Jeg
 > støder ofte på loftet, og da jeg nu har fået nyt digitalkamera, hvor
 > billederne fylder væsentligt mere end tidligere - så må jeg rykke på
 > udskiftningen.
 > 
 > Jeg har pt. en Hitachi HTS543225L9SA02 - 250 GB, 5400 RPM.
 > 
 > Jeg skal have fat i en noget større disk - gerne 500, 600 eller måske
 > 1000 GB.
 > 
 > Hvad skal jeg kigge efter? Jeg mener, at der er noget med, at
 > harddisken skal være (fysisk) lavere/fladere end de fleste 2,5"-diske
 > er det korrekt? Hvad kaldes dette?
 nej, den skal bare være 9.5mm ... som er standard højden. S
 Der er nogen diske som går over, som regel for at få ekstra plads inden
 teknologien er til at gøre det på én spindel, dvs. de fleste 1TB disk i
 2.5" er for høje da de går op i 12,5mm
 > 
 > Jeg vil gerne have en disk der er (nogenlunde) lydløs (så meget det nu
 > kan lade sig gøre, uden jeg er ekstremt sart, mine blæsere giver jo
 > også lyd fra sig). Jeg er fint tilfreds med lydniveauet på den disk
 > jeg har i dag.
 hvis du ikke har brug for top performance så hold dig til en 5400rpm
 disk ..
 > 
 > Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
 > prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
 > kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).
 > 
 > Jeg er ikke tilhænger af bestemte mærker, men vil naturligvis gerne
 > have noget der virker (og er til at betale)...
 Jeg vil tage en WD 
 <http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=140> f.eks. en 750GB
 /thomas
            
             |  |  | 
  Lasse Hedegaard (29-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Hedegaard
 | 
 Dato :  29-12-10 13:34
 | 
 |  | 
 
            On 27 Dec., 21:08, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
 > nej, den skal bare v re 9.5mm ... som er standard h jden. S
 >
 > Der er nogen diske som g r over, som regel for at f ekstra plads inden
 > teknologien er til at g re det p n spindel, dvs. de fleste 1TB disk i
 > 2.5" er for h je da de g r op i 12,5mm
 Hvordan skrives (og dermed læses) dette? Jeg kan se, at der fx står
 1/6H og 1/8H, men er noget i tvivl (og jeg vil selvfølgelig gerne
 bestille en disk (i første omgang), der også er plads til).
 > hvis du ikke har brug for top performance s hold dig til en 5400rpm
 > disk ..
 Hastighed er jo altid godt. Så vidt jeg forstår, så er harddisken ofte
 flaskehalsen på nyere maskiner (derfor giver SSD-diske ekstremt store
 forbedringer) - jeg overvejer endnu, om det skal være 5400 eller 7200
 RPM.
 > > Mht. hastighed, s vil jeg gerne k be det, der giver bedst mening ift.
 > > prisen (det kan selvf lgelig altid diskuteres, men en fornuftig
 > > kombination af pris og hastighed nsker jeg alts ).
 >
 > > Jeg er ikke tilh nger af bestemte m rker, men vil naturligvis gerne
 > > have noget der virker (og er til at betale)...
 >
 > Jeg vil tage en WD
 >
 > <http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=140> >
 > f.eks. en 750GB
 Jeg kan se, at prisforskellen på Samsungs 5400/7200-diske er relativt
 lille. 487 kr. for 640GB 5400RPM, og kun 73 kr. ekstra, for 7200RPM og
 16MB buffer (i stedet for 8MB).
 Er Samsungs diske noget værd? På edbpriser.dk er der umiddelbart kun
 tre producenter af sådan en slags jeg leder efter - Western Digital,
 Seagate og Samsung.
 /Lasse
 --
 Skal du have en iPhone 4 hos 3? Så kig forbi www.simlock.dk/iphone4  og
 få et iTunes-gavekort oven i hatten.
            
             |  |  | 
   Thomas von Hassel (29-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  29-12-10 21:43
 | 
 |  | 
 
            Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:
 > On 27 Dec., 21:08, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
 > > nej, den skal bare v re 9.5mm ... som er standard h jden. S
 > >
 > > Der er nogen diske som g r over, som regel for at f ekstra plads inden
 > > teknologien er til at g re det p n spindel, dvs. de fleste 1TB disk i
 > > 2.5" er for h je da de g r op i 12,5mm
 > 
 > Hvordan skrives (og dermed læses) dette? Jeg kan se, at der fx står
 > 1/6H og 1/8H, men er noget i tvivl (og jeg vil selvfølgelig gerne
 > bestille en disk (i første omgang), der også er plads til).
 det er højde i forhold til "standard" højden
 <http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive#Form_factors> > 
 > > hvis du ikke har brug for top performance s hold dig til en 5400rpm
 > > disk ..
 > 
 > Hastighed er jo altid godt. Så vidt jeg forstår, så er harddisken ofte
 > flaskehalsen på nyere maskiner (derfor giver SSD-diske ekstremt store
 > forbedringer) - jeg overvejer endnu, om det skal være 5400 eller 7200
 > RPM.
 > 
 > > > Mht. hastighed, s vil jeg gerne k be det, der giver bedst mening ift.
 > > > prisen (det kan selvf lgelig altid diskuteres, men en fornuftig
 > > > kombination af pris og hastighed nsker jeg alts ).
 > >
 > > > Jeg er ikke tilh nger af bestemte m rker, men vil naturligvis gerne
 > > > have noget der virker (og er til at betale)...
 > >
 > > Jeg vil tage en WD
 > >
 > > <http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=140> > >
 > > f.eks. en 750GB
 > 
 > Jeg kan se, at prisforskellen på Samsungs 5400/7200-diske er relativt
 > lille. 487 kr. for 640GB 5400RPM, og kun 73 kr. ekstra, for 7200RPM og
 > 16MB buffer (i stedet for 8MB).
 > 
 > Er Samsungs diske noget værd? På edbpriser.dk er der umiddelbart kun
 > tre producenter af sådan en slags jeg leder efter - Western Digital,
 > Seagate og Samsung.
 de er alle fine ... og hvis der er nogen der kommer og prøver at bilde
 dig ind at vide noget om at det ene eller det andet mærke har højere
 fejlrater end andre så luk ørerene :)
 jeg bruger WD af gammel vane ...
 /thomas
            
             |  |  | 
  (Thorbjørn Ravn (27-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn
 | 
 Dato :  27-12-10 23:57
 | 
 |  | Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:
 
 > Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
 > prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
 > kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).
 
 Kan du evt uddybe ovenstående lidt, da jeg ikke blev meget klogere.
 
 Jeg købte en 7200 omdrejninger i stedet for en 5400 omdrejninger 500 GB
 disk for et halvt år siden, og den har jeg været glad for til håndtering
 af EyeTV filer (det går alt andet lige hurtigere) men det var på
 bekostning af varme og batteritid.  SÃ¥ vurder lige hvad der er vigtigst
 :)
 
 
 --
 Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
 
 
 |  |  | 
  Lasse Hedegaard (29-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Hedegaard
 | 
 Dato :  29-12-10 13:24
 | 
 |  | 
 
            On 27 Dec., 23:57, nospam0002+20101...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
 Andersen, 20101227) wrote:
 > Lasse Hedegaard <la...@nospam.dk> writes:
 > > Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
 > > prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
 > > kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).
 >
 > Kan du evt uddybe ovenstående lidt, da jeg ikke blev meget klogere.
 >
 > Jeg købte en 7200 omdrejninger i stedet for en 5400 omdrejninger 500 GB
 > disk for et halvt år siden, og den har jeg været glad for til håndtering
 > af EyeTV filer (det går alt andet lige hurtigere) men det var på
 > bekostning af varme og batteritid.  Så vurder lige hvad der er vigtigst
 Jeg har ganske enkelt ikke tænkt over, at en hurtigere-snurrende
 harddisk naturligvis bruger mere strøm og afgiver mere varme. Hvor
 udtalt er det? Jeg tænker ikke umiddelbart, at det betyder det store -
 jeg bruger primært min MacBook ved et bord herhjemme - den er sjældent
 andre steder. Støjer en 7200-disk (væsentligt) mere end en med 5400
 omdrejninger?
 /Lasse
 --
 Skal du have en iPhone 4 hos 3? Så kig forbi www.simlock.dk/iphone4  og
 få et iTunes-gavekort oven i hatten.
            
             |  |  | 
   Thomas von Hassel (29-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  29-12-10 21:26
 | 
 |  | Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:
 
 > On 27 Dec., 23:57, nospam0002+20101...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
 > Andersen, 20101227) wrote:
 > > Lasse Hedegaard <la...@nospam.dk> writes:
 > > > Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
 > > > prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
 > > > kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).
 > >
 > > Kan du evt uddybe ovenstående lidt, da jeg ikke blev meget klogere.
 > >
 > > Jeg købte en 7200 omdrejninger i stedet for en 5400 omdrejninger 500 GB
 > > disk for et halvt år siden, og den har jeg været glad for til håndtering
 > > af EyeTV filer (det går alt andet lige hurtigere) men det var på
 > > bekostning af varme og batteritid.  Så vurder lige hvad der er vigtigst
 >
 > Jeg har ganske enkelt ikke tænkt over, at en hurtigere-snurrende
 > harddisk naturligvis bruger mere strøm og afgiver mere varme. Hvor
 > udtalt er det?
 
 mellem 10-15% mere strømforbrug ... slag på tasken
 
 
 >Jeg tænker ikke umiddelbart, at det betyder det store -
 > jeg bruger primært min MacBook ved et bord herhjemme - den er sjældent
 > andre steder. Støjer en 7200-disk (væsentligt) mere end en med 5400
 > omdrejninger?
 
 Ikke så meget i sig selv, men mere varme gør at blæserene i din maskine
 hurtigere kommer på arbejde.
 
 /thomas
 
 
 |  |  | 
  Jesper Haaber Gyllin~ (29-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Haaber Gyllin~
 | 
 Dato :  29-12-10 21:38
 | 
 |  | 
 
            Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:
 > Hej
 > 
 > Jeg har den første udgave af unibody MacBook Pro'en, og vil gerne have
 > en større harddisk i. Jeg har tidligere overvejet at vente til SSD-
 > drevene er til at betale, men nu kan jeg ikke vente længere. Jeg
 > støder ofte på loftet, og da jeg nu har fået nyt digitalkamera, hvor
 > billederne fylder væsentligt mere end tidligere - så må jeg rykke på
 > udskiftningen.
 > 
 > Jeg har pt. en Hitachi HTS543225L9SA02 - 250 GB, 5400 RPM.
 > 
 > Jeg skal have fat i en noget større disk - gerne 500, 600 eller måske
 > 1000 GB.
 > 
 > Hvad skal jeg kigge efter? Jeg mener, at der er noget med, at
 > harddisken skal være (fysisk) lavere/fladere end de fleste 2,5"-diske
 > er det korrekt? Hvad kaldes dette?
 > 
 > Jeg vil gerne have en disk der er (nogenlunde) lydløs (så meget det nu
 > kan lade sig gøre, uden jeg er ekstremt sart, mine blæsere giver jo
 > også lyd fra sig). Jeg er fint tilfreds med lydniveauet på den disk
 > jeg har i dag.
 > 
 > Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
 > prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
 > kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).
 > 
 > Jeg er ikke tilhænger af bestemte mærker, men vil naturligvis gerne
 > have noget der virker (og er til at betale)...
 > 
 > Kan I komme med nogle anbefalinger?
 500 GB, 7200 rpm og 16 MB cache.
 Har aldrig haft en Mac med mindre end 7200 rpm andet end min første
 Pismo i et par uger.
 -- 
 med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/ AIM/iChat:macnerd1965 MSN:jesper@gylling.net
www.facebook.com/profile.php?id=589926640 |  |  | 
  (Thorbjørn Ravn (29-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : (Thorbjørn Ravn
 | 
 Dato :  29-12-10 23:53
 | 
 |  | Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:
 
 > Jeg har ganske enkelt ikke tænkt over, at en hurtigere-snurrende
 > harddisk naturligvis bruger mere strøm og afgiver mere varme. Hvor
 > udtalt er det? Jeg tænker ikke umiddelbart, at det betyder det store -
 > jeg bruger primært min MacBook ved et bord herhjemme - den er sjældent
 > andre steder. Støjer en 7200-disk (væsentligt) mere end en med 5400
 > omdrejninger?
 
 Jeg lægger ikke meget belastning på den, men den bliver varmere, og jeg
 vil skyde på det har snuppet en times batteritid, og man kan høre den
 snurrer.   Det er som sagt et valg jeg har gjort.
 
 Jeg ved ikke om jeg vil gå ned på en 5400 disk når den her er et år og
 skal i arkivskabet, men jeg vil ikke udelukke det.
 
 Hvis du skal redigere store filer, som fx EyeTV optagelser, lærer man
 hurtigt at værdsætte farten.   Er du ligeglad med det, så mener jeg
 pengene er bedre brugt på en større disk.
 
 Husk også at uanset hvad skal du have en ekstra disk til TimeMachine som
 er mindst det dobbelte.
 
 --
 Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
 
 
 |  |  | 
  Lasse Hedegaard (29-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Hedegaard
 | 
 Dato :  29-12-10 16:21
 | 
 |  | 
 
            On 29 Dec., 23:52, nospam0002+20101...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
 Andersen, 20101228) wrote:
 > Jeg lægger ikke meget belastning på den, men den bliver varmere, og jeg
 > vil skyde på det har snuppet en times batteritid, og man kan høre den
 > snurrer.   Det er som sagt et valg jeg har gjort.
 >
 > Jeg ved ikke om jeg vil gå ned på en 5400 disk når den her er et år og
 > skal i arkivskabet, men jeg vil ikke udelukke det.
 Interessant.
 > Hvis du skal redigere store filer, som fx EyeTV optagelser, lærer man
 > hurtigt at værdsætte farten.  
 Videoredigering kommer jeg nok ikke til at lege så meget med, men jeg
 forestiller mig at komme til at lave mere fotoredigering mv. i den
 kommende tid (har opgraderet fotoudstyret, samt fået en dreng i august
 - som er "offer" for mine skud).
 > Er du ligeglad med det, så mener jeg
 > pengene er bedre brugt på en større disk.
 Prisdifferencen er på 73 kr. for to dieke fra Samsung på samme
 størrelse - prisen er dermed ikke en faktor. Det handler altså om
 hastighed/ydelse ift. varme, strømforbrug og støj.
 > Husk også at uanset hvad skal du have en ekstra disk til TimeMachine som
 > er mindst det dobbelte.
 Jeg har en Time Capsule med 1 TB. Jeg har pt. valgt, at der er nogle
 mapper, der ikke tages backup af (og det vil jeg fortsætte med).
 /Lasse
 --
 Skal du have en iPhone 4 hos 3? Så kig forbi www.simlock.dk/iphone4  og
 få et iTunes-gavekort oven i hatten.
            
             |  |  | 
  Kurt Brixen (30-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kurt Brixen
 | 
 Dato :  30-12-10 11:44
 | 
 |  | 
 
            On 2010-12-27 20:36:36 +0100, Lasse Hedegaard said:
 > Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
 > prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
 > kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).
 Seagate har lavet en hybriddisk. De skriver selv at den er 80% 
 hurtigere end en normal 7200 rpm disk.
http://www.seagate.com/www/en-us/products/laptops/laptop-hdd Der var én her i gruppen, der skrev om det for ca. 1/2 år siden.
 -- 
 Venlig hilsen
 Kurt Brixen
            
             |  |  | 
  Lasse Hedegaard (30-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Hedegaard
 | 
 Dato :  30-12-10 09:07
 | 
 |  | 
 
            On 30 Dec., 11:44, Kurt Brixen <kbri...@gmail.invalid> wrote:
 > Seagate har lavet en hybriddisk. De skriver selv at den er 80%
 > hurtigere end en normal 7200 rpm disk.http://www.seagate.com/www/en-us/products/laptops/laptop-hdd En bekendt nævnte også hybriddiske. Der er vist forskellige erfaringer
 med det - virker det ordentligt til Mac?
 Ideen er jo slet ikke dum, prisen for en 500 GB hybriddisk er ca. det
 dobbelte end prisen for en 640 GB harddisk (som er den størrelse jeg
 har kig på).
 Er der andre end Seagate der laver hybriddiske (i 2,5"-størrelse)? Det
 undrer mig i øvrigt, at det kun er 4 GB der er SSD (ud af de 500 GB).
 /Lasse
 --
 Skal du have en iPhone 4 hos 3? Så kig forbi www.simlock.dk/iphone4  og
 få et iTunes-gavekort oven i hatten.
            
             |  |  | 
   Thomas von Hassel (30-12-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  30-12-10 17:38
 | 
 |  | 
 
            Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:
 > On 30 Dec., 11:44, Kurt Brixen <kbri...@gmail.invalid> wrote: > Seagate
 > har lavet en hybriddisk. De skriver selv at den er 80% > hurtigere end en
 > normal 7200 rpm
 > disk.http://www.seagate.com/www/en-us/products/laptops/laptop-hdd > 
 > En bekendt nævnte også hybriddiske. Der er vist forskellige erfaringer med
 > det - virker det ordentligt til Mac?
 I Seagates tilfælde sker al magien mht. hybriddisken uden at
 styresystemet aner hvad der foregår ..
 > 
 > Ideen er jo slet ikke dum, prisen for en 500 GB hybriddisk er ca. det
 > dobbelte end prisen for en 640 GB harddisk (som er den størrelse jeg har
 > kig på).
 > 
 > Er der andre end Seagate der laver hybriddiske (i 2,5"-størrelse)? Det
 > undrer mig i øvrigt, at det kun er 4 GB der er SSD (ud af de 500 GB).
 Det er fordi du skal tænke på SSD'en som en meget stor cache ...du
 bestemmer ikke selv hvad der ligger på SSD'en og hvad der ligger på den
 konventionelle disk ..
 /thomas
            
             |  |  | 
 |  |