Om æ,ø,å (æ,ø,å)
Fra : Torben R

Dato : 29-12-10 08:26

Jeg bruger altid utf-8 til html og skriver det i Notepad,
tidligere måtte jeg taste Alt + 145 for æ (æ)etc. for at de
vistes korrekt, men nu har jeg opdaget, at hvis jeg bruger de
alm. æ-ø-å-taster, vises det rigtigt. Er det, fordi browserne er
blevet "dygtigere", skyldes det tilfældigheder eller andet?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : scootergrisen

Dato : 29-12-10 10:35

> [...]
> alm. æ-ø-å-taster, vises det rigtigt. Er det, fordi browserne er
> blevet "dygtigere", skyldes det tilfældigheder eller andet?

Du skal bare sørge for at angive din encoding i din HTML fil.

Hvis du har gemt dine HTML filer i UTF-8 så skriv:
<head>
</head>

Så ved browseren hvordan din tekst skal vises.

Du kunne også prøve at bruge et andet program hvor du bedre har mulighed
for at se hvad encoding dine filer åbnes og gemmes i.
Prøv for eksempel Notepad++ det bruger jeg selv.
http://scootergrisen.dk/php/programmer_tekstredigering.php

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-12-10 11:11

Sådan har det altid været, det det kommer an på er om dokumentet er
gemt i samme encoding som det der angives i dokumentet. I dette
tilfælde UTF-8.
Nyere versioner af notepad (Vista/Win7) gemmer uden problemer i UTF-8
men det gælder ikke de ældre som kun kunne gemme i Windows ANSI eller
ren DOS tekst (windows-1252 eller ISO-8859-1).

Regards Jens Peter Karlsen.