God opskrift på Blåmuslinger som forret ?
Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-12-10 22:05

Nogen der kan en god opskrift på Blåmuslinger som forret ?

Det er til folk der aldrig har prøvet at spise det før

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Max

Dato : 28-12-10 22:32

Hej Brian

> Nogen der kan en god opskrift på Blåmuslinger som forret ?

Med eller uden skal ?

Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-12-10 23:41

Max skrev den 28-12-2010:

> Med eller uden skal ?

Det må blive et med, tror jeg

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Max

Dato : 28-12-10 23:58

Hej Brian

> Det må blive et med, tror jeg

Så er standarden vel nærmest

http://www.bonisimo.dk/Opskrifter/Hvidvinsdampede_muslinger_Opskrift.aspx

Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 29-12-10 01:37

Max formulerede tirsdag:
> Hej Brian

> Så er standarden vel nærmest
>
> http://www.bonisimo.dk/Opskrifter/Hvidvinsdampede_muslinger_Opskrift.aspx

Ok, men er der ikke noget med en sort streng/tarm der skal fjernes fra
dyret inden det spises

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : S.B.

Dato : 29-12-10 09:06

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Max formulerede tirsdag:

> Ok, men er der ikke noget med en sort streng/tarm der skal fjernes fra
> dyret inden det spises
>
> --
> Venligst / regards
> Brian Vestergaard (2620)

Kom også lige til at savne en god musligesuppe, men i den der opskrift du
sendte Max, er der lige noget jeg ikke helt forstår
de skriver:
Skyl og rens muslingerne i kold vand. Hvis de er åbne så prøv at banke let
på dem, hvis de lukker sig sammen er de stadig levende og er ok at spise.
Hvis de forbliver lukkede er de døde og skal smides ud.

Skal man efter de har lukket sig, sidde og vente på de igen åbner sig, for
at se om de er døde eller levende? Og hvis, hvor længe skal man så vente?

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-10 09:12

> [...]
> at se om de er døde eller levende? Og hvis, hvor længe skal man så vente?

Jeg bruger altid reglen :
Før kogning : Bank dem mod bordet en for en - hvis de er åbne skal de lukke
sig ellers kasseres de
Efter kogning : Alle lukkede muslinger kasseres

Smager godt på ristet franskbrød med mayonaise og citron.

Standardfrokosten om sommeren på Fanø

/karsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-12-10 12:23

S.B. har bragt dette til os:
> [...]
> se om de er døde eller levende? Og hvis, hvor længe skal man så vente?

Smid kun muslinger der er lukkede i gryden.
Spis kun de, der er åbne, når du tager dem op af gryden.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-12-10 14:01

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
4d1a829d$0$5112$c3e8da3$efbdef2c@news.astraweb.com:

> Ok, men er der ikke noget med en sort streng/tarm der skal fjernes fra
> dyret inden det spises

Så skal du vist i gang med pincet og mikroskop. Men nej, det er der ikke
noget om. Du tænker på hummer.

Og personligt synes jeg så ikke, at dampede muslinger til forret holder. De
skal imo spises som hovedret, hvor man kan sidde og slupre med noget godt
brød og en kølig hvidvin.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels

Dato : 29-12-10 07:21

On Dec 28, 10:04 pm, Brian Vestergaard <only4use...@gmail.com> wrote:
> Nogen der kan en god opskrift på Blåmuslinger som forret ?

Server dem som snegle: kog dem i 4 minutter, løsn dem fra skallen og
lad dem blive liggende i skallen, giv dem en klat persille/
hvidløgsmør, stil dem i et fad med salt, så de ikke vælter og så ind i
en meget varm ovn i 4 minutter. Godt brød til, som kan suge det
smeltede smør op fra skallerne. Kan forberedes i god tid inden, så de
blot skal ha' turen i ovnen.

--
Niels