Interessentselskab (IS) - overføre oversku~
Fra : Henrik Eriksen

Dato : 28-12-10 12:20

Hej.

Min kammerat og jeg har en lille virksomhed sammen. Vi laver ikke ret meget
(lille efterspørgsel) og tjener derfor ikke noget videre.
Ikke desto mindre kan vi mønstre et lille overskud hvert år på mellem
5.000-10.000 kr.
Og det giver os vanskeligheder.

Da der er tale om et IS, indregnes vores overskud direkte i vores personlige
indkomst, hvorfor vi skal betale topskat af beløbet - halvdelen hver.
Det betyder ("betød" - satsen for topskat er vist ændret(?)) at et overskud
på f.eks. 6.000 kr. bliver en tusindlap til os hver efter skat.
Det er jo lige til at grine ad!
Derfor har vi hvert år brugt overskuddet til nyanskaffelser til
virksomheden, såsom en bedre monitor til computeren, en farvelaserprinter og
den slags.
Reelt nok, for det er til firmaet vi har indkøbt tingene, men det var bare
ikke strengt nødvendige ting.

Vi synes ikke rigtig det kan passe, for vi ville egentlig hellere spare
pengene op i firmaet, og så en dag bruge dette større beløb på f.eks. et
stort vareparti som kan hjemkøbes og videresælges med større fortjeneste.
Dertil kommer vi aldrig, fordi vi altid er nødt til at fjerne overskudet ved
årets afslutning.

Findes der en metode (for et IS, altså) hvor man kan overføre et overskud
fra et år til det næste?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-12-10 12:56

Den 28-12-2010 12:20, Henrik Eriksen skrev:
> [...]
> årets afslutning.
>
> Findes der en metode (for et IS, altså) hvor man kan overføre et overskud

Såfremt det fortsat skal være i et I/S, som du skriver, så er muligheden
at køre i virksomhedsskatteordningen for jer begge og opspare
overskuddet. Dog virker arbejdet med virksomhedsskatteordningen
forholdsvist meget målt i forhold til et overskud i den størrelse, som
du nævner.