blandingsbatteri - badeværelse
Fra : printer newbie!

Dato : 26-12-10 11:39

hej,

vedr. nyt (termostat)-blandingsbatteri: Jeg har købt et af mærket
"Grohe" som jeg har fået at vide skulle være rimeligt godt... Det
gamle blandingsbatteri i brusekabinen har det problem, at selvom man
slukker så drypper det ned på badeværelsesgulvet i ca. 5-10 minutter
og det er simpelthen for meget for min smag...

Jeg kan se at blandingsbatteriet er lavet sådan at når man kigger ind
i væggen så er den varme vandstreng til venstre og den kolde er til
højre. Er det altid sådan?

Er der derudover noget jeg skal være opmærksom på?

VVS-manden sagde at jeg bare skulle slukke for koldt + varmt vand og
tage trykket (åbne en vandhane indtil trykket er væk) og så skulle det
være ret let og ligetil... Men jeg må hellere spørge en ekstra gang,
for at være på den sikre side...

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-12-10 20:18

printer newbie! wrote:

> Jeg kan se at blandingsbatteriet er lavet sådan at når man kigger ind
> i væggen så er den varme vandstreng til venstre og den kolde er til
> højre. Er det altid sådan?

Ja. Hvis ikke, vil et termostatisk blandingsbatteri ikke fungere
korrekt.

> Er der derudover noget jeg skal være opmærksom på?

At rørtilslutningerne har den korrekte størrelse og afstand.

> [...]
> tage trykket (åbne en vandhane indtil trykket er væk) og så skulle det
> være ret let og ligetil... Men jeg må hellere spørge en ekstra gang,

Det lyder rigtigt. Jeg plejer at skylle rørene igennem når det gamle er
fjernet og inden det nye blandingsbatteri monteres.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Henning

Dato : 26-12-10 23:47

>Det lyder rigtigt. Jeg plejer at skylle rørene igennem når det gamle er
>fjernet og inden det nye blandingsbatteri monteres.

Ditto - men husk lige at lukke døren til kabinen eller læg et håndlæde
over studserne, ellers vil vandet fylde ret meget på gulvet
udenfor

Fra : printer newbie!

Dato : 26-12-10 16:25

On 26 Dec., 23:46, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> [...]

Så du åbner for vandet (et helt andet sted) uden at vide hvor meget
det sprøjter ud af væggen?

> Ditto - men husk lige at lukke døren til kabinen eller læg et håndlæde
> over studserne,  ellers vil vandet fylde ret meget på gulvet
> udenfor

Men jeg forstår ikke helt hvorfor i skyller inden i sætter det nye på?
Man "skyller" vel nærmest hver gang man går i bad?

Jeg tror ikke rigtigt jeg gider at skylle, når det gamle er fjernet og
før det nye sættes på...

Fra : Benny Andersen

Dato : 27-12-10 09:41

printer newbie! wrote:

> [...]
> Man "skyller" vel nærmest hver gang man går i bad?
>
> Jeg tror ikke rigtigt jeg gider at skylle, når det gamle er fjernet og

Det der tænkes på er risikoen får at løsrevet snavs sættes sig i
armaturets indgangssi resulterende i forringet vandtryk.

I forvejen udgør armaturer i almindelighed og brusearmaturer med
termostat og etgrebs armaturer en væsentligt reduktion af vanddstrømmen.
Kigger man på de små sneglegange og skarpe knæk indeni armaturet, som
vandet skal igennem, er det forståeligt.

Der løsnes aflejringer når der sættes tryk på vandlednigen igen -
specielt på gamle installtioner ses det tydeligt - det første vandet er
rødt.

At åbne for trykket igen, svarer til at 'vandet slår på røret' - derfor
kan man mindste løsrivningen ved at åbne langsomt.

Fra : Elmer

Dato : 29-12-10 17:19

Den 26-12-2010 19:38, printer newbie! skrev:
> [...]
> slukker så drypper det ned på badeværelsesgulvet i ca. 5-10 minutter
> og det er simpelthen for meget for min smag...

Det der drypper i 5-10 min, er det vand som der er i brusehovedet. Hvis
drypperiet stopper efter 10 min, så er blandingsbatteriet jo tæt.

Elmer

Fra : Leif Neland

Dato : 29-12-10 20:24

Den 29-12-2010 17:19, Elmer skrev:

> Det der drypper i 5-10 min, er det vand som der er i brusehovedet. Hvis
> drypperiet stopper efter 10 min, så er blandingsbatteriet jo tæt.
>
> Elmer

Det kunne tyde på at der er en lille utæthed i slangen eller
sammenskruningen, så der kommer luft ind, så vandet i slangen eller
hovedet kan løbe ud.

Fra : printer newbie!

Dato : 29-12-10 13:50

On 29 Dec., 17:19, Elmer <el...@engineer.com> wrote:
> Den 26-12-2010 19:38, printer newbie! skrev:> hej,

> Det der drypper i 5-10 min, er det vand som der er i brusehovedet. Hvis
> drypperiet stopper efter 10 min, s er blandingsbatteriet jo t t.

Nej, det er vist ikke helt rigtigt.

Jeg har tidligere fået skiftet et blandingsbatteri som varede i ca. 3
år (for kort tid efter min mening, de bør holde i 10 år). Det blev ved
og ved med at dryppe (det blev værre og værre). Jeg fortalte det til
vvs'eren som udskiftede det til noget nyt og ligeså billigt. Han sagde
at det er alm. at et termostat-blandingsbatteri fortsætter med at
dryppe i noget tid bagefter - sådan skal det gøre sagde han. Men jeg
kan se at det drypper længere og længere tid så nu har jeg købt noget
der forhåbentligt er kvalitet (grohe) - jeg tror jeg får det skiftet i
morgen og kan så lige skrive en opdatering herinde...

Fra : printer newbie!

Dato : 29-12-10 13:53

On 29 Dec., 20:24, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:

> Det kunne tyde p at der er en lille ut thed i slangen eller
> sammenskruningen, s der kommer luft ind, s vandet i slangen eller
> hovedet kan l be ud.

Det er ihvertfald vildt irriterende... Jeg glæder mig til at se om
problemet løses med det nye batteri.. Ellers har jeg ikke rigtig nogen
ide om hvad jeg skal gøre...

Jeg tror ikke det hjælper at købe ny slange eller bruser - af en eller
anden grund tror jeg at de er tætte nok, fordi de bliver solgt til
masser af folk som jeg ikke tror har mit problem.

Jeg tror at batteri-udskiftning hjælper. Forhåbentligt update i
morgen...

Fra : printer newbie!

Dato : 30-12-10 11:58

On 29 Dec., 21:52, "printer newbie!" <newsbo...@gmail.com> wrote:

> Det er ihvertfald vildt irriterende... Jeg glæder mig til at se om
> problemet løses med det nye batteri.. Ellers har jeg ikke rigtig nogen
> ide om hvad jeg skal gøre...

Nu er det nye batteri sat i... Det var jo ufatteligt let... Selv-gjort
er velgjort...

Den siger stadigt lidt mærkelige lyde når man skruer fuldstændigt højt
op for trykket, men det er måske fordi der ikke endnu er fyldt vand ud
i alle kroge indeni... Jeg er også mere tilfreds med hastigheden
hvormed vandet stopper med at dryppe på nu - forhåbentligt vil det
vise sig, at grohe er bedre end det jeg havde før.

Godt nytår.