Hjemmelavet Quooker
Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-12-10 09:43

Jeg ønsker at lave min egen Quooker, og beder Jer i det følgende se bort fra
lovligheden i det men se på det som en akademisk øvelse.

Jeg har fundet et egnet armatur og skal sådan set nu bare have bygget selve
vandtanken og kogeren.

Jeg kunne snildt snuppe varmeelementet fra en vandkoger, men de har normalt
en meget begrænset levetid!

Derimod kunne en dyppekoger nok klare opgaven en del bedre.

1) Hvad ville I foreslå som varmeelement?

2) Er der nogen der har et bud på en egnet termostat?

3) Der skal naturligvis være en overtryksventil! Hvor kunne man strippe den
fra? En trykkoger?

4) Er der andre betragtninger jeg skal have med?

Fra : CC

Dato : 26-12-10 10:20

Den 26-12-2010 09:43, Jesper Hedegaard skrev:
> [...]
> fra? En trykkoger?
>
> 4) Er der andre betragtninger jeg skal have med?

4) Jeg håber dit armatur kræver speciel manøvre for at åbne, så ukyndige
ikke pludselig udsættes for skoledningsfare

Fra : Max

Dato : 26-12-10 10:45

Hej Jesper

Prøv at spørge i dk.teknik.el

Ps: skal der i det hele taget være en vandtank i sådan en ?

Max

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-12-10 11:41

> Hej Jesper
>
> Prøv at spørge i dk.teknik.el

Prøver

> Ps: skal der i det hele taget være en vandtank i sådan en ?

Ja hvis du vil have kogende vand ud uden at vente skal du.
En Quooker (til 8.000 (!)) kan vist levere en liter til f.eks. kogning af
pasta.

http://www.youtube.com/watch?v=IAwrofJqe3I

Fra : Andersen [3650]

Dato : 26-12-10 11:58

> [...]
> fra? En trykkoger?
>
> 4) Er der andre betragtninger jeg skal have med?

Der findes armaturer med indbygget overtryksventil. Just for info.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-12-10 17:16

> Der findes armaturer med indbygget overtryksventil. Just for info.

Hmm jeg skal nok beholde det armatur jeg har og i og med jeg koger vand i en
lukket stålbeholder skal der nok en ventil på dernede

Jeg overvejer faktisk at bruge en trykkoger til formålet

Der bliver så svejset en plade i som adskiller den, så koldt vand pumpes ind
i toppen på det ene kammer og det presser så vandet ud i toppen i den anden
beholder så jeg derved får det varmeste vand ud først.

Fra : JKN

Dato : 26-12-10 17:51

On 26-12-2010 17:15, Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> i toppen på det ene kammer og det presser så vandet ud i toppen i den anden
> beholder så jeg derved får det varmeste vand ud først.

Det lyder som et sjovt og rent teoretisk projekt du har gang i.
Du skal nok have en kontraventil på vandtilgangen og en 10bars
sikkerhedsventil lige efter.
På de dyre qooker´s anborer man sikkerhedsventilens slange på
afløbsrøret under vandlåsen. Hvis du laver det som en gennemstrømnings
vandvarmer sparer du sikkerhedsventilen men skal ud og have et trykløst
armatur og en ordentlig svend af et varmelegeme.
Sådan nogen behøver ikke koste alverden...
http://reservedele-hvidevarer.dk/product.asp?product=461

MVH
Jacob

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-12-10 01:35

> Det lyder som et sjovt og rent teoretisk projekt du har gang i.

Meget

> Du skal nok have en kontraventil på vandtilgangen og en 10bars
> sikkerhedsventil lige efter.

God ide!
Tak for det input

> På de dyre qooker´s anborer man sikkerhedsventilens slange på afløbsrøret
> under vandlåsen.

ah ja, og den har jeg faktisk fri

>Hvis du laver det som en gennemstrømnings vandvarmer sparer du
>sikkerhedsventilen men skal ud og have et trykløst armatur

Hvad pokker betyder det?

>og en ordentlig svend af et varmelegeme.
> Sådan nogen behøver ikke koste alverden...
> http://reservedele-hvidevarer.dk/product.asp?product=461

Billigt og let! Tak

Fra : JKN

Dato : 27-12-10 05:50

> Hvad pokker betyder det?

http://www.metrotherm.dk/upload/metro/Brochurer/08-009.pdf
Gennemstrømningsprincippet kan du ser her på side 5.
Mvh
Jacob