Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon eos 1000
Fra : Elmer Fjort

Dato : 25-12-10 13:40

Barnebarnet har fået sådant et kamera af sin nu afdøde morfar, og det er
derfor umuligt at få et svar fra den kant.

Kameraet er et gammelt analogt kamera, men stort set ubrugt.
Vi kan bare ikke få det til at fungere.
Batterierne er forsøgt skiftet uden noget resultat.
Kameraet kan godt registere at der bliver sat en ny film i, men alt andet er
bare dødt.

Hvis det ikke kan fixes uden at koste en formue, ville jeg høre om
objektiverne kan bruges til et andet digitalt Canon kamera?
Eller kan det bedre svare sig at købe et nyt kamera med nye objektiver??

Elmer

Fra : N_B_DK

Dato : 25-12-10 14:13

"Elmer Fjort" <Whoknows@whocares.com> wrote in message

> [...]
> objektiverne kan bruges til et andet digitalt Canon kamera?
> Eller kan det bedre svare sig at købe et nyt kamera med nye

Objektiverne er kan anvendes på alle EOS kameraer, analoge og digitale.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Ivar

Dato : 25-12-10 15:48

Elmer Fjort skrev:

> Hvis det ikke kan fixes uden at koste en formue, ville jeg høre om
> objektiverne kan bruges til et andet digitalt Canon kamera?

Et analogt EOS 1000 (uden objektiv) har en værdi af 100 til 300 kr.
Hvis nye batterier ikke løser problemet, kan det næppe betale sig
at reparere det.

Analog kameraer kan købes brugt for ingen penge:
http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/kamera/spejlreflekskamera/l/cn21084/

> Eller kan det bedre svare sig at købe et nyt kamera med nye objektiver??

Et digitalt EOS 1000D koster cirka 3000 kr med et objektiv 18-55mm.
De gamle objektiver kan fint bruges. Er der kun et 35-80mm, er det
dog ikke ret meget det kan bruges til, som det originale objektiv
ikke kan klare.

Ivar Magnusson

Fra : ab©

Dato : 28-12-10 00:09

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Analog kameraer kan købes brugt for ingen penge:

Sikke noget vås - det svarer jo til at sige, at brugte biler ikke er noget
værd LOL

http://cgi.ebay.de/Nikon-Nikkorex-F-schwarz-Nikkor-S-2-5-cm-/200556845270?pt=DE_Elektronik_Computer_Foto_Camcorder_AnalogeKameras_PM&hash=item2eb21e98d6

ab©

Fra : KsK

Dato : 28-12-10 00:33

"ab©" skrev i meddelelsen news:4d191c7d$0$23757$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Analog kameraer kan købes brugt for ingen penge:

Sikke noget vås - det svarer jo til at sige, at brugte biler ikke er noget

så vidt jeg ved , har du flere gang fortalt at du har fået mang ting rigtigt
billigt fordi det er brugt

og mig bekendt er det da ikke noget sludder det ivan skrive .. du henvise
til en der har sat sit kamera til salg på ebay , ikke et direkt købe

jeg har set et nikon d2x tilsalg for 20.000 kr i den blå avis , og så vidt
jeg ved er det ikke slags pris

det er dig der fyr noget vås af ABC''

KsK

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-10 02:18

ab© wrote:

> Sikke noget vås - det svarer jo til at sige, at brugte biler ikke er noget
> [...]

Mjoe... Nu er en Nikkorex just ikke at sammenligne med en Canon 1000.
- Vil du endelig sammenligne med en Nikon, så er det nærmere en Nikon
F-301 eller deromrking...

En Nikkorex skal du nok nærmere sammenligne med en Canon F. - De få
Canon F, der kommer til salg, ligger oftest endda over priserne på
Nikkorex...

mvh. Erik Richard

Fra : Ivar

Dato : 28-12-10 02:54

ab© skrev:

> Sikke noget vås - det svarer jo til at sige, at brugte biler ikke er noget
> værd LOL

Der var en gang en bogserie, man gav børnene i skolen, som hed "Læs
og forstå". Måske skulle du prøve at finde et eksemplar.
Jeg skriver, at man kan købe analoge kameraer for ingen penge.
Jeg skriver ikke, at alle analoge kameraer kan købes for
ingen penge.

Canon EOS 1000 var et relativt billig kamera, og man kan derfor
købe et tilsvarende meget billigt.

Her er et hvor startprisen er 2 euro:
http://global.ebay.com/CANON_EOS_1000_Kamera_/360330499560/item

Her er et 1000F, der starter ved 5 euro:
http://global.ebay.com/CANON_EOS_1000_Kamera_/360330499560/item

Bliver de solgt, og hvis de bliver, hvad bliver prisen?

> http://cgi.ebay.de/Nikon-Nikkorex-F-schwarz-Nikkor-S-2-5-cm-/200556845270?pt=DE_Elektronik_Computer_Foto_Camcorder_AnalogeKameras_PM&hash=item2eb21e98d6

Det er da ikke meget for en klassikker, hvad med dette:
http://global.ebay.com/Leica_M2_Original_Black_Paint_50mm_f2_Rigid_perfect/140462057284/item

eller dette:
http://global.ebay.com/Leica_MP_black_110_Summicron_25_cm_Baujahr_1957/170582377530/item

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 28-12-10 03:02

Ivar skrev:

> Her er et 1000F, der starter ved 5 euro:
> http://global.ebay.com/CANON_EOS_1000_Kamera_/360330499560/item

Skulle have været:

http://global.ebay.com/CANON_EOS_1000F_Kamera_Body/360331539287/item

Ivar Magnusson

Fra : Hans [4030]

Dato : 25-12-10 15:46

"Elmer Fjort" skrev i meddelelsen

[...]

Hvis kameraet ikke fungerer og I ikke selv kan få det til det er der nok
ikke noget at gøre ved det. Rep. kan slet ikke svare sig. Sidste år så jeg
hos en fotohandler fabriksnye EOS 300 i uåbnede æsker med alt tilbehør til
50 kr.
Objektiverne kan bruges til andre EOS kameraer.

-- Med venlig hilsen
Hans

www.fotofritid.dk
www.pbase.com/hcstune

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-12-10 16:21

Elmer Fjort wrote:
> [...]
> Batterierne er forsøgt skiftet uden noget resultat.
> Kameraet kan godt registere at der bliver sat en ny film i, men alt

Tag batteriet ud og med en finger 'masserer' du bundkontakterne. Der kan
være dannet ir, så der ikke er fuld kontakt til hele kameraet. - Jeg har
selv en 1000F i samlingen, jeg fik til at virke igen på den måde. - Husk
at batteriet skal være et 2CR5.

Prøv også at køre programhjulet (den store drejeknap på toppen til
venstre) rundt nogle gange. Drej også vælgerkanppen lige over
udløserkanppen rundt en del gange. Der kan godt have sat sig noget ir i
kontakterne, der gør, at man ikke kan skifte på vælgerfunktionerne, men
nok til, at kameraet registrerer batteriet.

Prøv evt. med stor forsigtighed at vippe spejlet op og lade den falde
tilbage igen ved at sætte en negl ind under underkanten. Gentag det
nogle gange. Der sidder to små kontakter i forb. med spejlets
monteringspunkt oppe i toppen af huset, og kommer der ir på dem, vil
spejlet ikke reagere overhovedet, selvom displayet ellers registrerer,
at der er strøm på kameraet.

Hvis den skal bruges med autofokus, skal du også huske at skubbe den
lille pal på objektivet fra 'M' til 'AF', så vil kameraet afgive et
lille 'pip', når der er fokuseret.

Brug først og fremmest funktionen 'P' (Program) på kameraet, sålænge
han/hun skal lære at bruge kameraet.

> Hvis det ikke kan fixes uden at koste en formue, ville jeg høre om
> objektiverne kan bruges til et andet digitalt Canon kamera?
> Eller kan det bedre svare sig at købe et nyt kamera med nye objektiver??

Det kan ikke betale sig at ofre noget på en EOS 1000. Det er en af de
mindste modeller. - Så hellere se på div. salgssider - DBA, G&G, QXL
osv., om du kan finde et fuldt funktionsdygtigt hus. De kan ofte købes
dér for et par hundrede kroner.

Får I det ikke til at virke og alligevel vil give ham et hus, så han kan
lære at bruge et godt kamera allerede fra starten, kan jeg anbefale, at
I vælger en EOS 500N analogt. Det er et godt - også bedre end EOS 1000 -
kamera. EOS 500N huse sælges faktisk også for et par hundrede kroner.
Hvis I istedet vælger et digitalt hus, så kig efter enten en EOSD 300D
eller 350D. Begge modeller er glimrende begyndermodeller, og de er ved
at være nede i omk. 1000kr. for et godt og ikke for slidt hus.

Hvis det er originale Canon EF objektiver, vil de kunne bruges på alle
analoge EOS og på alle digitale EOSD modeller. - EOS 1000 blev ofte
solgt i et kit sæt med 35-800mm og 80-200mm objektiver, så jeg kunne
forestille mig, at det kunne være sådant et sæt.

Hvis det er 3.-parts objektiver fra Tamron, Sigma, Tokina osv., er det
ikke alle optikker, der kan bruges på EOSD modeller, hvis opjektiverne
er ældre end ca. 01.04.2004, - så her må I prøve jer frem, - men alle
vil kunne bruges på samtlige analoge EOS huse.

Desværre har jeg pt. ingen dubletter af EOS huse, - ellers kunne du godt
have købt et billigt...

mvh. Erik Richard

Fra : Elmer Fjort

Dato : 25-12-10 21:47

"Erik Richard Sørensen" skrev i meddelelsen

Elmer Fjort wrote:
> [...]

vil kunne bruges på samtlige analoge EOS huse.

Desværre har jeg pt. ingen dubletter af EOS huse, - ellers kunne du godt

Siger tak for svarene. Skal lige have fat i hende igen, så vi kan forsøge
nogle af de ting som foreslåes.
Selv om et Nyt/brugt kamera er dyrere at få fat, end det hhun har nu. Tror
jeg nok at der i løbet af kort tid
bliver sparet penge. Digitale billeder koster jo intet iforhold til film og
fremkaldelse.

Elmer