Ubehagelig syn i haven, men ...
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-12-10 14:33

x-post til: dk.fritid.hus-og-have, dk.fritid.dyr.kat

Vores baghave er meget pindsvinevenlig. Så er det sagt.

Der er osse høje træer hvor der hænger flere foderautomater på de
grene man kan nå. I denne tid bliver der osse smidt godt med
solsikkefrø ovenpå sneen. Vi køber frøene i 20 kg poser fra Dyrenes
Eldorado her i Slagelse.

Nå, men idag kaldte min bedre halvdel på mig og sagde, at jeg skulle
ta' min fuglekikkert med. Hun pegede ud mod der hvor fuglene stod
ovenpå sneen og spiste. Der ligger vel en halv meter sne for tiden.

To mus! der så ud til at være kommet ud af en "tunnel" i sneen sad og
spiste solsikkefrø. Så er man glad for at ha' kat. Og glad for at
nabokattene ofte besøger vores have. Desværre var der ikke nogen
fremmede katte på "besøg" på tidspunktet og vores killing, som vi
hentede fra Kattens Værns internat på Slagelse Dyrhospital for ca 14
dage siden har endnu ikke fået sin vaccination mod FeLV. Vi
diskuterede om vi alligevel ikke skulle lukke den ud - det ville være
første gang siden den kom, men besluttede ikke at gøre det. Vi har
mistet to katte på gr af FeLV/FIV. Så musene fik lov til at spise i
fred.

Men der venter killingen nogle "pligter" efter Nytår, når den er
blevet vaccineret.

Men der er osse andre farer for musene.

For et par uger siden havde vi besøg af "vores" spurvehøg. Min kone
så den snuppe en grønirisk og et par timer senere endnu een. Og idag
var der en musvåge, der var på vej til at snuppe en solsort i
forhaven. Solsorten nåede i sikkerhed ind under det grantræ hvor den
bor.

Vinteren er sgu' hård mod fuglelivet i haven i år.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-12-10 15:13

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Men der venter killingen nogle "pligter" efter Nytår, når den er
> blevet vaccineret.

Den er gået i træningslejr:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/KattenTraener.jpg

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Marianne

Dato : 25-12-10 15:48

> Den er gået i træningslejr:
>
> http://users.cybercity.dk/~dsl487543/KattenTraener.jpg

Den ser ud til at have det rette tag på tingene! Så gælder det bare om at
lære den at gå i sne

/Marianne

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-12-10 17:25

Marianne:

<snip>

> Den ser ud til at have det rette tag på tingene! Så gælder det
> bare om at lære den at gå i sne

Ja, man kan se på potemærkerne i sneen, at de ikke kan li' at færdes
hvor der er dyb sne.

Hmm! Jeg ku' jo grave en "rende" i sneen hen til fodringspladsen. Jeg
må så ta' hensyn til fuglene, så de så tidligt som muligt bliver
advaret og når at flyve op i træet. Men samtidig, så musene ikke får
øje på katten før det er for sent. Renden skal i så fald nok sno sig
hen over det åbne terræn. Så ka' de fugle. der spiser af
foderautomaterne nå at afgive deres kat-i-nærheden alarm i god tid
inden han når frem. Jeg må så håbe, at musene ikke forstår pip-sprog.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Allan G

Dato : 25-12-10 20:29

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Sikke da en sød stribemis i har fået jer

Nu skal i ikke værer sikre på at musen bliver dræbt, de 2 sidste som Rocke
har slæbt ind var i fin form, uden skrammer, og blev sluppet løs inde i
huset.

Så kan de fanges flerer gange har han fundet ud af. Møgkat.

Mvh Allan

Fra : Jens G

Dato : 25-12-10 17:35

On 25 Dec 2010 13:33:18 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>To mus! der så ud til at være kommet ud af en "tunnel" i sneen sad og
>spiste solsikkefrø.

Hvad var det for en art mus?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-12-10 19:42

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> Hvad var det for en art mus?

Fede med en pæn pels, mørkebrun og lidt sort.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jens G

Dato : 25-12-10 20:14

On Sat, 25 Dec 2010 19:41:51 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Fede med en pæn pels, mørkebrun og lidt sort.

Så er det måske skovmus, som ikke ofte kommer ind i vores varme
boliger.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-12-10 15:59

Jens G wrote:

> Så er det måske skovmus, som ikke ofte kommer ind i vores varme
> boliger.

Dem havde jeg da ellers en pæn koloni af på loftet for omkring 5 år siden.
De går i øvrigt heller ikke af vejn for at kanibalisere på en artsfælle, der
er gået i en fælde.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Max

Dato : 25-12-10 18:42

Hej Axel

> Vinteren er sgu' hård mod fuglelivet i haven i år.

Ja, men hvad ubehageligt er der ved alt det du fortæller,
musene høre vel lige så meget til i haven som småfuglene
og det er en æstetisk nydelse at se rovfugle jage.

Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-12-10 19:42

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Axel

> Ja, men hvad ubehageligt er der ved alt det du fortæller,
> musene høre vel lige så meget til i haven som småfuglene
> og det er en æstetisk nydelse at se rovfugle jage.

Det er ubehageligt med mus i haven, når der osse er flåt. Og det har vi
her.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-12-10 19:55

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Det er ubehageligt med mus i haven, når der osse er flåt. Og det har
> vi
> her.

Flåter er ligeså glade for pindsvin og fugle

http://da.wikipedia.org/wiki/Skovfl%C3%A5t

Jan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-12-10 13:23

Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:

> Flåter er ligeså glade for pindsvin og fugle

Men det er vist kun mus, der kan overføre Borreliose. Har Pindsvin og
fugle ikke "en forkert" kropstemperatur?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Max

Dato : 25-12-10 20:09

Hej Axel

> Det er ubehageligt med mus i haven, når der osse er flåt. Og det har
> vi her.

Og så har du anskaffet dig en kat ?

Max

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-10 20:52

Max wrote:
> Hej Axel

> Og så har du anskaffet dig en kat ?

darwin har sgu ikke levet forgæves

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-12-10 11:28

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Axel

> Og så har du anskaffet dig en kat ?

Ja, men det var min kone der valgte "modellen" her. Mine prefs var en 2
- 4 år gammel ude-inde kat med lys - hels marmeladefarvet - pels. Men
hun faldt så for killingen.

http://billeder.kvslagelse.dk/

(Klik på det øverste lille billede til venstre for galleriet. Mismor, på
side 2 er mor til vores. Hun ser lidt trist ud - savner nok sin killing)

Vores tidligere kat, Strit:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/WAV.jpg

- havde, som man kan se, den rette farve. Jeg stod engang i vinduet og
kiggede på ham ude i indkørslen fra ca 5 meter og kunne se en flåt
kravle hen over ansigtet. De bliver nok ikke så nemme at få øje på nu.

Efter sidste vinter, med al den sne, blev der efterfølgende fjernet
mellem 30 og 40 flåt fra Strit i løbet af forår og sommer. Og to fra
mig. En med 6 ben og en med 8 ben. Jeg tror de sad på mig, fordi det er
mig der slår græs.

Den med 6 ben var lys og så lille, at den næsten ikke var til at få øje
på. Den med 8 ben var sort. Den sidste kunne ha' været farlig, fordi
flåten kan ha' siddet på en mus og så overfører Borrelia bakteria. Jeg
holdt selvfølgelig øje med flåtbidet.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/borreliose.htm

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : lom k

Dato : 25-12-10 21:28

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> bor.
>
> Vinteren er sgu' hård mod fuglelivet i haven i år.

har netop haft besøg af nogen med 2 sankt bernhardt hunde.
Den ene fanget en mus som den kom og viste frem

Venner har tidligt fortalt at den har den gjort før hvor den også
spiste den

mvh

Lars-Ove Madsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-12-10 17:54

> [...]
> bor.
>
> Vinteren er sgu' hård mod fuglelivet i haven i år.

Og - læste jeg i dagspressen for ganske nyligt - ganske god imod
rotteudspredelsen, hvis man smider frø ud til fuglene.

Så er det spørgsmålet hvad man helst vil have - lidt flere fugle og rotter -
eller få fugle.

--
Per
www.campingogbil.dk