snestormen fra øst kom fra sydvest
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-12-10 11:35

Hej alle

På DMI's vejrradar sad jeg og fulgte "snestormen" i
går aftes. I "tv-vejret" blev hele tiden talt om hård
vind fra øst, men på radaren så det nærmere ud til
at snefaldet bevægede sig *fra* sydvest *mod* øst.

Hvad skyldes dette. Er det ene vindretningen nede ved
jorden, og det andet vindretningen i de højere luftlag?

DMI vejret:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm

DMI vejrradar:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar.htm

--
Herluf :·)

Fra : SvenP

Dato : 23-12-10 17:20

> Hvad skyldes dette. Er det ene vindretningen nede ved
> jorden, og det andet vindretningen i de højere luftlag?

Jeg har ikke selv set det, men det kunne vere et vandrende lavtryk, med
tilhørende nedbørsfront. Vinden blæser så "rundt" om lavtrykket, og den
lokale vindretning er så bestemt af placeringen i forhold til lavtrykket.
Håber det giver mening.
Her er en forklaring med en illustration:
http://www.frberg-hf.dk/intranet/geo/klimatologi/globale_vindsystem.htm

Mvh. Sven

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-12-10 17:39

SvenP skrev:

> [...]
> placeringen i forhold til lavtrykket. Håber det giver mening.
> Her er en forklaring med en illustration:

Nej, det er ikke det jeg tænker på. Prøv at se
på dette link, hvis du læser dette nu torsdag eftm.:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar.htm

Så kan du se at snefaldet bevæger sig mod øst hen
over Bornholm, samtidig med at vinden angiveligt
kommer fra nordøst.

--
Herluf :·)

Fra : SvenP

Dato : 23-12-10 19:50

> Så kan du se at snefaldet bevæger sig mod øst hen
> over Bornholm, samtidig med at vinden angiveligt
> kommer fra nordøst.
>
> --
Det passer da helt fint. Lavtrykket bevæger sig mod øst, når det har
passeret vil vinden vende til en østen- eller måske sydøsten-vind.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-12-10 07:50

SvenP skrev:

> Det passer da helt fint. Lavtrykket bevæger sig mod øst, når
> det har passeret vil vinden vende til en østen- eller måske
> sydøsten-vind.

Det ser ikke ud til at vi taler om det samme. Vinden
har i hele perioden fra onsdag aften til fredag morgen
været mellem øst og nordøst, men nedbørs-animationerne
på DMI's vejrradar har bevæget sig i stik modsat retning,
nemlig fra sydvest *mod* nordøst. Man skal klikke på
radarbilledet på linket, så får man nedbørsskyernes
bevægelse, vist som animation med ti minutters mellemrum.

Her tidlig fredag morgen kan man stadig se det over
Bornholm, skyerne bevæger sig *mod* vinden:

Fra : SvenP

Dato : 24-12-10 09:24

> [...]
>
> Her tidlig fredag morgen kan man stadig se det over
> Bornholm, skyerne bevæger sig *mod* vinden:

Jo vi taler om det samme. Det jeg ikke har forklaret godt nok er måske at
det ikke er vinden der flytter vejr-systemerne.
Efter at have rodet lidt mere ved DMI har jeg fundet en animation der viser
det bedre (måske) http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrkort.htm
Hvis linket ikke virker direkte finder du vejrkort i venstre side, og vælger
derefter vind. Dette er godt nok en forudsigelse, men det viser et lavtryk
der går "under Bornholm" og hvordan vindretningen ændrer sig imens. Hvis du
derefter vælger nedbør, ser du hvordan den konstant flytter sig mod øst med
lavtrykket/vejrsystemet.

Fra : Ivar

Dato : 24-12-10 12:18

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvad skyldes dette. Er det ene vindretningen nede ved
> jorden, og det andet vindretningen i de højere luftlag?

Det kan jeg ikke give dig en forklaring på. Men snevejret
følger ikke nødvendigvis vinden. Snevejret opstår hvor
den varme luft møder koldere luft, eller på anden måde
bliver afkølet.

Hvis temperaturgradienterne passer og den varme vind indeholder
højere og højere luftfugtighed, kunne man godt forstille sig at
snevejret kunne vandre mod vinden.

Ivar Magnusson

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-12-10 12:34

Ivar skrev:

> [...]
>
> Hvis temperaturgradienterne passer og den varme vind indeholder
> højere og højere luftfugtighed, kunne man godt forstille sig at

Ja, jeg er efterhånden ved at forlige mig ved SvenP's
argumenter. Jeg ville dog meget gerne se bevægelserne
oppe i sådan et snevejrslavtryk. På radaren ser det
vitterligt ud som om hele skybæltet bevæger sig mod
vinden.

--
Herluf :·)
god vejrjul til alle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-12-10 13:29

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> oppe i sådan et snevejrslavtryk. På radaren ser det
> vitterligt ud som om hele skybæltet bevæger sig mod

Det kan vel også sagtens tænkes:

Fra Wiki:
"Høj- og lavtryk kan grundlæggende dannes på to forskellige måder: Som
termisk tryk og som dynamisk tryk. Termiske lav- og højtryk dannes som følge
af hhv. opvarmning og afkølning. De dynamiske tryk skabes pga. luftens
bevægelser, fx i forbindelse med fronter eller i forbindelse med den
jetstrøm der bevæger sig i 5-10 km's højde, og som er af væsentlig betydning
for dannelse af det lavtryk der passerer hen mod Danmark."

Så det er jetstrømmen, der bestemmer selve vejrsystemets bevægelse, mens det
er corioliskraften, der bestemmer vindretningen omkring vejrsystemets
centrum. Derfor vil de enkelte skyer formodentlig følge vindretningen, men
da du ikke ser de enkelte skyer men derimod hele skysystemet på radaren, vil
dette følge vejrsystemets generelle bevægelse.

Jan