Betaling
Fra : ke

Dato : 22-12-10 11:12

Hej NG
Jeg har bestilt varer til levering i 2010, men leveringen er udsat til
januar. Problemet er at jeg har brug for at trække varerne fra i 2010
regnskabet. Kan jeg sætte pengene ind på spærret konto indtil jeg har
varerne? Eller skal jeg betale forlods? Anden mulighed?

Mvh
KE

Fra : Henning

Dato : 22-12-10 11:18

On 2010-12-22 11:12, ke wrote:
> [...]
> regnskabet. Kan jeg sætte pengene ind på spærret konto indtil jeg har
> varerne? Eller skal jeg betale forlods? Anden mulighed?

Du skal have en faktura på varerne for at du kan trække dem fra.

Hvorvidt leveringen sker nu eller om en måned har intet med det at gøre.

/Henning

Fra : Henning

Dato : 22-12-10 11:20

On 2010-12-22 11:18, Henning wrote:

> Du skal have en faktura på varerne for at du kan trække dem fra.
>
> Hvorvidt leveringen sker nu eller om en måned har intet med det at gøre.

Og det har betalingen for så vidt heller ikke.

Så sørg for at få fakturaen fra sælger nu. Det er den der er afgørende
for om du kan trække den fra nu.

/Henning

Fra : ke

Dato : 22-12-10 16:28

"Henning" <none@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Fakturaen har jeg fået tilsendt. De forstod mit problem.

>Hvorvidt leveringen sker nu eller om en måned har intet med det at gøre.
>
> Og det har betalingen for så vidt heller ikke.

Betalingen skal vel ske i år hvis jeg vil trække udgiften fra i år! Eller?
Problemet er at jeg vil se varerne før jeg betaler.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-12-10 16:39

"ke" <engstedx@xfanonet.dk> wrote in message

> Betalingen skal vel ske i år hvis jeg vil trække udgiften fra i år!

Nej, det er faktura-datoen der tæller.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 22-12-10 17:57

Den 22-12-2010 16:38, Uffe Kousgaard skrev:
> "ke"<engstedx@xfanonet.dk> wrote in message

> Nej, det er faktura-datoen der tæller.

Leveringsdatoen er gældende. Ofte er fakturadato og leveringsdato ens
eller uden væsentlig afvigelse og derfor anvendes fakturadatoen.

Er fakturadato i 2010 og levering i 2011 er der tale om en forudbetaling

Fra : Michael Sørensen

Dato : 22-12-10 17:58

> Er fakturadato i 2010 og levering i 2011 er der tale om en forudbetaling

Og jeg var lidt hurtig med den sidste linie.

Betales der først i 2011 er det selvfølgelig heller ikke en
forudbetaling i 2010.

Fra : Elmand

Dato : 22-12-10 17:16

"ke" <engstedx@xfanonet.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning" <none@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
Betalingen skal vel ske i år hvis jeg vil trække udgiften fra i år!
Eller?

Nej, Fakturaen bogføres under varekøb. Betalingen under skyldige
betalinger
eller gæld.-
og varen påføres din lagerliste pr 31.12 når du gør status.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Michael Sørensen

Dato : 22-12-10 17:41

Den 22-12-2010 17:16, Elmand skrev:
> [...]
> betalinger
> eller gæld.-
> og varen påføres din lagerliste pr 31.12 når du gør status.

Varen påføres først lagerlisten NÅR varen er på lager

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 22-12-10 18:13

Michael Sørensen wrote:

> Varen påføres først lagerlisten NÅR varen er på lager

Hvis du har regnskabsår pr. 31.12., skal du oprette en konto for "svømmende
varer", hvilket betyder, at fakturerede varer er "under forsendelse eller
levering. Først ved levering posterer du varerne fra kontoern for "svømmende
varer" til din lagerkonto.
--
---
Med venlig hilsen

Fra : Elmand

Dato : 22-12-10 22:34

"Michael Sørensen" <ms@skindbeni.dk> skrev i en meddelelse

> Varen påføres først lagerlisten NÅR varen er på lager

Ja, måske nok, men sådan er det ikke i praksis.
Varen er købt,- Fakturaen er modtaget , så bogfør den som om den er.
Det er der ingen der umiddelbart vil konstaterer, - og derfor hvis du ikke
har
solt den videre skal den på din lagerliste.- Er det et virksomhedsforbrug,
er det selvfølgelig en driftsudgift.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 23-12-10 00:43

Elmand wrote:
> [...]
> solt den videre skal den på din lagerliste.- Er det et
> virksomhedsforbrug, er det selvfølgelig en driftsudgift.

Joh, i tilfælde af, at der er regnskabsafslutning pr. 31.12. og dermed en
lageroptælling pr. samme dato af uvildige f.eks. selskabets revisorer. (Jeg
har selv været med til det, og jeg har også oplevet det i egne selskaber,
men min kontloplan har selvfølgelig den tidligerde nævnte konto, så der var
revisorattest uden anmærkninger.....Og, helt ærligt: Det spiller jo ingen
rolle at være på den sikre side ved at oprette en sådan konto, der
modsdvarer kontoen for skyldigt varekøb. Så kan man kalde det flueknepperi
efter sine egne lyster.
--
---

Fra : Elmand

Dato : 23-12-10 08:35

"Karsten (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Karsten H. (7870)
> Vil du med rette have ry som lærd
> Så søg det lette - og gør det svært (Piet Hein)
selfølgelig, skal vi ikke flueknippe om det. så sidste bemærkning.

det er ikke ualmindeligt, når varen er købt- faktura modtaget - at
virksomheden
ikke har plads til varen og har den på et fjernlager.- Dette fjernlager kan
være
hos leverandøren.- Formålet med det hele er jo, at få fradrag for købet i
år.

Glædelig jul til alle
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-12-10 10:59

Den 23-12-2010 08:35, Elmand skrev:
> [...]
> være
> hos leverandøren.- Formålet med det hele er jo, at få fradrag for købet i

Du får ikke skattemæssigt fradrag for noget som helst, hvis det er
varekøb og varen ikke er videresolgt.

Jf. momsloven er du også først berettiget til momsfradrag ved levering,
dog i praksis ofte fakturadatoen, da fakturadato og levering ofte ikke
adskiller sig væsentligt fra hinanden.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-12-10 11:10

Den 22-12-2010 22:33, Elmand skrev:
> "Michael Sørensen"<ms@skindbeni.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, måske nok, men sådan er det ikke i praksis.

Sådan er det skam i praksis. Ellers bliver det sådan, såfremt det
opdages, når revisor er på lagerkontrol (hvis det er væsentligt)

Et eksempel: Jeg var på lagerkontrol hos en virksomhed for en uges tid
siden. Da jeg kontrollerede tilstedeværelsen af lageret (fra liste til
lager) kunne jeg konstatere, at der var varer, som stod opført på min
lagerliste til en væsentlig værdi, men som jeg ikke kunne finde på
lageret. Forklaringen var, at det endnu ikke var leveret endnu.
Konklusionen blev en korrektion til regnskabet.

Samtidig kontrollerede jeg fuldstændigheden af lageret (fra lager til
liste) og kunne konstatere, at der stod varer på lageret, som jeg ikke
kunne finde på listen. Forklaringen var, at varen egentlig var solgt.
Problemet var bare, at en omsætning først skal indtægtsføres, når der
sker levering (risiko overgår til køber). Og denne omsætning blev
tilbageført.

> [...]
> Det er der ingen der umiddelbart vil konstaterer, - og derfor hvis du ikke
> har > solgt den videre skal den på din lagerliste.- Er det et

Det er bare ikke korrekt. Du kan også køre ver for rødt søndag morgen kl
6 uden nogen umiddelbart vil konstatere det. Af princip gør jeg det dog
ikke.