at rygge indholdet ind på midten af siden
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-12-10 20:09

jeg har den her *kærligheds erklæring* til min xx
http://chokmah.dk/Inn.html

jeg tænkte på hvis man ligesom når man gør rammer usynelige så
gør man sådan her :
>border="1"
>border="0"

findes der ikke en tilsvarende måde hvorpå man kan lægge hele sidens indhold
i midten af browser vinduet ?

det nærmeste ville selvf være bare at lave 6 rammer eller hvad fan
de nu heder også skubbe det ind i midten så det om ikke andet ligger i
midten
på Firefox ie og chrom - men alle de her :

ja det er jo noget uorden ...

hvis det ikke kan gøres på enkel måde så skide være med det
men det er jo en skam hvis det rent faktisk kan lade sig gøre at lade være
når det nu er sådan jeg helst vil have det

Mv.
BMM

Fra : scootergrisen

Dato : 21-12-10 20:23

Efter som <body> og </body> ogiver alt indholdet så kan du centerer body
i din css fil.

body{
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:center;
}

Ellers kan du altid lave en <div> og </div> omkring det du ønsker at
flytte på.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-12-10 20:50

Den 21-12-2010 20:23, scootergrisen skrev:
> Efter som <body> og </body> ogiver alt indholdet så kan du centerer
> body i din css fil.
>
> body{
> margin-left:auto;
> margin-right:auto;
> text-align:center;
> }
bu me lum altså jeg smider det jo i txt dokument og laver en søg der står :

skal der rettes i det eller skal jeg "bare" tilføje det du har skrevet ?
forunderligt nok forstår jeg faktisk hvad der står - jeg ved bare ikke lige
hvor det skal være

> Ellers kan du altid lave en <div> og </div> omkring det du ønsker at
> flytte på.
fra start til slut ?

Mv.
Bo MM

Fra : scootergrisen

Dato : 21-12-10 20:56

Du skal nok læse om CSS for at forstå hvordan du skal gøre.

Jeg syns den her side er god til at lære css :
http://www.w3schools.com/css/default.asp

Her er et eksempel på hvordan du kan bruge css :
http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_align_container

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-12-10 21:17

Den 21-12-2010 20:56, scootergrisen skrev:
> [...]
>
> Jeg syns den her side er god til at lære css :
> http://www.w3schools.com/css/default.asp
>
> Her er et eksempel på hvordan du kan bruge css :
der var den sgu :)
''''*********************************
************************************
<head>
..center
{
margin:auto;
width:70%;
background-color:#b0e0e6;
}
</head>

Det er godt nok en noget hissig baggrunds farve ...

men ellers så ..

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-12-10 21:29

> [...]
>
> Jeg syns den her side er god til at lære css :
> http://www.w3schools.com/css/default.asp
>
> Her er et eksempel på hvordan du kan bruge css :

jeg tænkte på en ting til nu er der jo kommet sider på
hvis jeg nu vil gøre dem f.eks sorte eller mørke lela brune
hvordan gør man det (fik den anden på plads)

Fra : scootergrisen

Dato : 21-12-10 22:21

Den 21-12-2010 21:29, Bo M. Mogensen skrev:

> jeg tænkte på en ting til nu er der jo kommet sider på
> hvis jeg nu vil gøre dem f.eks sorte eller mørke lela brune
> hvordan gør man det (fik den anden på plads)

Forstår ikke helt hvad du mener men du kan se forskellige farve koder
her : http://www.w3schools.com/css/css_colors.asp

Men hvis du har noget tekst og du ønsker at give det en baggrundsfarve
så omgiver du bare teksten med <div> eller <span>

for eksempel:

her er noget tekst <span style="background:red;">her er noget mere
tekst</span> og endnu mere tekst.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 22-12-10 09:00

Den 21-12-2010 22:21, scootergrisen skrev:

> Forstår ikke helt hvad du mener
der er en slags kanter / rammer eller hvad man kalder det omkring
hjemmesidens indhold
ser http://billedeupload.dk/photo/2010-12/78fc384f/11111111111111.jpg.html
altså til højre og venstre ikke inde i midten - tænkte jeg kunne give
dem en aden farve - faven finder jeg selv
i kompozer - nogen bud på hvordan ?

Mv.
Bo MM

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-12-10 12:17

Et link til siden havde været langt bedre så vi bedre kunne se hvad du
taler om, men det ser ud til at selve sidens baggrund er lidt lysere
end DIV'ens baggrund. Lav dem ens.
Med et link havde det også været muligt at skrive præcis hvad der
skulle ændres og hvor.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-12-10 20:34

On 21-12-2010 20:09, Bo M. Mogensen wrote:
> [...]
> men det er jo en skam hvis det rent faktisk kan lade sig gøre at lade være
> når det nu er sådan jeg helst vil have det

Du har efterhånden fået så mange tips, tricks og fiduser at du, hvis du
satte dig bare en lille smule ind i dem, sagtens kunne lave hvad du ønsker.

Lav en bo.css
I den skriver du:

..indhold {
   margin: auto;
}

Så laver du din kaerlighed.html:

I <head> skriver du:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="bo.css" />
</head>
lysegrønne hår.</p>

Meget meget simpelt

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-12-10 20:40

On 21-12-2010 20:34, Karl Erik Christensen wrote:

> .indhold {
> margin: auto;
> }

..indhold {
   width: 500px;
   margin: auto;
}

Sorry!

Karl Erik.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-12-10 21:11

Den 21-12-2010 20:40, Karl Erik Christensen skrev:

> .indhold {
> width: 500px;
> margin: auto;
> }

Nah det sker der ikke noget ved der kommer bare til at stå på siden
..indhold { width: 500px; margin: auto; }

men det forandre som sådan ikke ved indholdet ...

> Sorry!
pyt med det

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-12-10 21:06

Den 21-12-2010 20:34, Karl Erik Christensen skrev:

> Du har efterhånden fået så mange tips, tricks og fiduser at du, hvis
> du satte dig bare en lille smule ind i dem, sagtens kunne lave hvad du
> ønsker.
Nahh problemet er at det ikke sådan i sig selv så ofte danner mening
også kan jeg ikke huske det med mindre
jeg skriver en manual til mig selv

> Lav en bo.css
> I den skriver du:
det har jeg gjort men den virker ikke ...

> .indhold {
> margin: auto;
> }
det står i den ..

> Så laver du din kaerlighed.html:
>
> I <head> skriver du:
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="bo.css" />
> </head>
done ..
> lysegrønne hår.</p>

Det er faktisk ret smart - skal lige tænke det igennem
Nahh nu har jeg prøvet der sker altså ikke noget ved det ...

jeg tror det er lidt ligesom med jeg ikke kan stave - så spørg jeg nogen
gange folk hvordan og hvorledes
der er så nogen mennesker der begynder at forklare hvordan det skal
staves også bliver jeg helt forvirret
og kan ikke huske hvordan det skal staves (efter forklaringen)
samtidigt med jeg ikke forstår forklaringen - jeg er et simpelt menneske
på den måde jeg skal have facit hvis jeg skal forstå det på en side som
http://chokmah.dk/Inn.html
den er måske på 1000 streger der egentligt ikke siger mig noget hver for
sig ud over når der er en masse
bsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; så ved jeg
der er noget der er som det ikke
skal være ...men f.eks style="font-size: det er volapyk

> Meget meget simpelt

Nahh
Go Jul :)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-12-10 10:52

Den 21-12-2010 21:06, Bo M. Mogensen skrev:

> samtidigt med jeg ikke forstår forklaringen - jeg er et simpelt menneske
> på den måde jeg skal have facit hvis jeg skal forstå det på en side som
> http://chokmah.dk/Inn.html

Hvis du kan bevare fokus på det du spørger om,
nemlig hvordan du kan rykke /indholdet/ af en
webside ind på midten, henviser du herover
til eksempel hvor du selv har gjort det på
præcis den måde, du i øvrigt har fået forklaret
utallige gange.

Der er mange andre ting galt med den side, men
i head-delen har du
..center
{
margin:auto;
width:70%;
background-color: rgb(255, 255, 255);"
}

Det er et stylesheet, der vedrører følgende
HTML-element i body-delen:

&lt;style type="text/css"&gt;
..center
{
margin:auto; &lt;title&gt;Inthira kieojai</title>

..
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="bo.css">
jeg kan mindes, og sværmet for dit lysegrønne hår.&lt;/p&gt;
&lt;/div&gt; &lt;/body&gt; &lt;/html&gt; &lt;meta content="
text="" html;="" charset="ISO-8859-1&quot;"
http-equiv="content-type"><title>Inthira kieojai</title>

Det eneste der er rigtigt her er:

Resten, til og med </title>, bør du fjerne.

Mere om centrering på denne side:
http://www.webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php
--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

..

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-01-11 12:12

Den 27-12-2010 10:51, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Hvis du kan bevare fokus på det du spørger om,
jeg prøver ..

> nemlig hvordan du kan rykke /indholdet/ af en
> webside ind på midten, henviser du herover
> til eksempel hvor du selv har gjort det på
> præcis den måde

ja på en eller anden måde lykkedes det - men nu har jeg sgu glemt hvordan
jeg må heller skrive en manual til mig selv når jeg finder ud af det ...

> , du i øvrigt har fået forklaret
> utallige gange.

jamen det er svært at forklare så det er til at forstå
jeg er nogenlunde med på hvad der skal stå problemer er bare hvor

> Der er mange andre ting galt med den side

ved du hvad hvis en side ser ud som man vil have den til i Firefox IE og
Safari så er den som den skal være
jeg vil hønse i hvordan den ser ud i en eller anden Linux browser

> [...]
> &lt;/body&gt; &lt;/html&gt; &lt;meta content=" text="" html;=""
> charset="ISO-8859-1&quot;" http-equiv="content-type"><title>Inthira

nej det hele er rigtigt så længe det ser ud som jeg vil have det til så
er det som det skal være
der er sgu ikke nogen der skal bestemme hvordan mine sider skal se ud de
skal bare se ud som jeg vil have dem til

> Resten, til og med </title>, bør du fjerne.

titel er da noget af det vigtigste

> Mere om centrering på denne side:
> http://www.webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php

Der står for meget læseren bliver druknet i detaljer og kan ikke skelne
de info som man skal bruge sammen med
rigtigt mange tegn der handler om gud ved hvad ?

for at en manual er go så skal den være enkel overskuelig og så grafisk
som mulige
så brugeren kan se når han gør dit så sker der dat ...og der skal kun
stå det der er relevant for emnet

en beskrivelse om den her

#page {
position:absolute;
left:50%;
top:50%;
margin-left:-22.5em;
width:45em;
height:400px;
margin-top:-200px;
background:#dedede;
border-width:1px 0 1px 1px;
border-style:solid;

Det er sort snak - hvis det skal være brugbart så skal man kunne se præcis hvor det skal stå i koden
og evt ved hjælp af jpg se hvordan det ser ud før og efter man tilføjer dette ..

en kode er kaotisk hvorfor hvis man skal bruge den så skal man kunne finde det man skal bruge ved søg
i et txt dokument og kunne se hvad der rent faktisk skal ske ..

du kan jo heller ikke forvente en almindelige dødelig kan finde hovede og hale i sætning som denne

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="bo.css">
jeg kan mindes, og sværmet for dit lysegrønne hår.&lt;/p&gt;
&lt;/div&gt; &lt;/body&gt; &lt;/html&gt; &lt;meta content="
text="" html;="" charset="ISO-8859-1&quot;"

men jeg tror faktisk jeg fik lavet en css fil sidste gang og det var det fik den til at virke..

det er den her side
http://chokmah.dk/virus.html
hvor jeg gere skulle have det rykket ind på midten

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-01-11 16:32

Den 27-12-2010 10:51, Jørgen Farum Jensen skrev:
> Resten, til og med </title>, bør du fjerne.

jeg blev sådan lidt nysgerrig - hvorfor skulle jeg dog det når det nu er
som jeg vil have det til ?
den side skal kun en ting den skal oplyse om det der står på den også
skal indholdet sådan ca. være midt i
og de to ting er på plads det virker i de mest brugte Browsere også vil
jeg da hønse i om de virker i en eller anden
Linux browser jeg mener hvis man har valgt at leve et liv med Linux så
må man være forberedt på at det skal give bøvl en gang i mellem
det kan aldrig blive mit problem ...

> Mere om centrering på denne side:
> http://www.webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php

jamen den er ikke go siden har som helhed svært ved at bevare fokus og
som jeg har skrevet tidligere
man kam med fordel holde sig til en ting af gangen holde det så enkelt
som muligt og vise brugeren hvad der sker
og frem for alt hvor det skal være

jeg går ud fra det her sort snak skal danne mening

html, body {
margin:0; padding:0;
font-family:georgia,arial,sans-serif;
background-color:rgb(245,245,255);
color:#000;
   }
#page {
position:absolute;
top:1em;
left:50%;
margin-left:-23.5em;
width:45em;}

men hvis det skal tjene noget formål så skal brugeren vide HVOR PÅ SIDEN det skal være hvorfra og hvortil det skal sættes ind
fordi en kode kan jo være flere KM lang ... også er det helt umuligt at profitere af et hvis man ikke ved hvor det skal stå hænde

du kan jo din egen side kode den er jo alen lang og når der ikke er nogen henvisning til hvor tingene skal være jamen
hwa fan skal man så gøre

<head>

<title>Webdesign 101 : Design : : Autocentrering</title>

content="Metoder til centrering af en websides indhold i browservinduet." />

content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

<link rel="stylesheet" type="text/css"

href="autocentrering.php_files/print.css" media="print" />

@import url(/www/res/common2006.css);

@import url(/www/res/navbar2005.css);

@import url(/www/res/formbox.css);

dl.kviklinks dt#link4 {color:white;background:#257;padding:2px 0 2px 4px;}

dl.kviklinks dt#link4 a {color:white;background:#257;text-decoration:none;}

pre.bg {border:1px solid #257;padding:1em;background:white;}

pre.scroll {height:12em;overflow:auto;}

.cb {clear:both;}

.red {color:#c00;}

#indhold code {font-size:100%;}

.indent {margin-left:1.5em;text-indent:-1.5em;}

.indryk {margin-left:1.5em;}

.eksempelboks {width:45%;float:left;}

.floatr {float:right;width:45%;}

div.box {

float:left;

width:210px;

height:50px;

margin:10px 0;

padding:5px 10px;

background:#c8d8e8;

border:1px solid #000;

}

div#ex1 {overflow:hidden;}

div#ex2 {clear:left;overflow:auto;}

</head>

browserdefender_rating="0" class="sektion3">

<h1>Webdesign 101 <br />

<em>– en webdesign notesbog</em></h1>

<ul class="sti">

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/">Forsiden

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/index.php">CSS layout</a></li>

</ul>

<h2>Autocentrering</h2>

tilfælde på, at alt websidens indhold indkapsles i en eller flere

CSS-kasser, som er det eller de elementer, vi dernæst centrerer. </p>

autocentrering eller hvad du nu fortrækker at kalde det. Jeg gennemgår

disse i en håndfuld eksempler. På denne side gengiver jeg kun de

vigtigste dele af de stylesheets, der knytter sig til de enkelte

eksempler. Ønsker du at se stylesheet for hele eksempelsiden, må du

bruge browserens Vis kilde funktion.</p>

med lige brede marginer</a>: Denne metode består meget enkelt i at give

<code>body</code>-elementet en højre og venstre margin, der er lige

store. Dette vil så at sige skubbe websidens indhold ind mod midten.

Websidens bredde bliver elastisk, det vil sige den ændrer sig med

browservinduets bredde. Marginernes bredde kan fastsættes med de mål,

der passer dig og dit formål. Det mest populære er nok brugen af

procenter, som i eksemplet:</p>

<pre class="bg">body {<br /> margin:1em 5%;padding:0;<br
/> font-family:georgia,arial,sans-serif;<br />
background-color:rgb(245,245,255);<br /> color:#000; }<br
/></pre>

med auto-marginer</a>: Hvis din side har et overordnet element, der

omfatter alt indhold på siden, og hvis dette element har en bredde, kan

du fordele den overskydende plads ligeligt mellem venstre og højre side

<pre class="bg">html, body {<br /> margin:0;
padding:0;<br /> font-family:georgia,arial,sans-serif;<br
/> background-color:rgb(245,245,255);<br /> color:#000;
auto;}<br /></pre>

der omfatter alt på siden. Har du for eksempel et banner, en

indholdsdel og en sidefod, kan du lave det samme trick på hver af disse.</p>

med negativ margin</a>: Her er tale om en lidt fiffig metode, hvor vi

først flytter <code>#side</code>-elementet 50 procent ind på siden og

dernæst sætter en <em>negativ</em> margin på det halve af elementets

bredde. Derved centreres det midt på siden (midtstilling, er der nogle,

der kalder det).

<pre class="bg">html, body {<br /> margin:0;
padding:0;<br /> font-family:georgia,arial,sans-serif;<br
/> background-color:rgb(245,245,255);<br /> color:#000; <br
top:1em;<br /> left:50%;<br /> margin-left:-23.5em;<br
/> width:45em;}<br /></pre>

Hvis du vil sikre dig centrering også i Internet Explorer 5, er du nødt

til at tilføje nogle ekstra formregler af hensyn til denne browser:

<pre class="bg">html, body {<br /> margin:0;
padding:0;<br /> font-family:georgia,arial,sans-serif;<br
/> background-color:rgb(245,245,255);<br /> color:#000; <br
/> <span

class="red">text-align:center;</span> }<br />#page
left:50%;<br /> margin-left:-23.5em;<br />
width:45em;<br /> <span

<h3>Autocentrering både vandret og lodret</h3>

være inden for en højde på browservinduet på 440 pixel. (Det er

indholdsrudens højde i et browservindue, der er maksimeret til at fylde

hele arealet af en 800*600 pixel monitor. Ved 1024 * 768 er det

tilsvarende mål 605 pixel.)</p>

<pre class="bg">#page {<br /> position:absolute;<br
/> left:50%;<br /> top:50%;<br />
margin-left:-22.5em;<br /> width:45em;<br />
height:400px;<br /> margin-top:-200px;<br />
background:#dedede;<br /> border-width:1px 0 1px 1px;<br />
border-style:solid;<br /> <span

det indhold, der skal centreres. Eksemplet <a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4.html">Autocentrering

både vandret og lodret</a> viser en sådan webside, der er lavet med det

stylesheet, du ser herover</p>

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_3.html">Autocentrering

positioneres absolut med kassens overkant 50% af browservinduets højde

fra browservinduets overkant og tilsvarende for kassens venstre kant.

Dernæst gives indholdskassen en negativ <code>margin-top</code> på det

halve af kassens højde og en negativ venstre margin på det halve af

kassens bredde. <span xml:lang="de" lang="de">“

Keine Hexerei, nur Behändigkeit”</span>, som tryllekunstnerne siger.</p>

stor monitor), at der er en lodret rulleskakt i indholdskassen, idet

det indhold jeg har, fylder mere i højden end der er plads til inden

for de 400 pixel. Denne rulleskakt fremkaldes af <code>overflow</code>-attributten,

der er markeret med rødt i stylesheet-kildekoden.</p>

<h3>Overflow-attributten</h3>

molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero

eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum

zzril delenit augue duis dolore te feugait nulla facilisi.</p>

molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero

eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum

zzril delenit augue duis dolore te feugait nulla facilisi.</p>

<pre class="bg floatr">div.box {<br /> float:left;<br
/> width:210px;<br /> height:50px;<br /> margin:10px
0;<br /> padding:5px 10px;<br /> background:#c8d8e8;<br
/> border:1px solid #000;} <br />div#ex1 {<br />
overflow:hidden;}<br />div#ex2 {<br /> clear:left;<br
/> overflow:auto;} <br /></pre>

baggrund. Kasserne, der har det samme tekstmæssige indhold, er lavet

med det stylesheet, du ser til højre for kasserne. Forskellen på de to

vil føre for vidt her at gå i detaljer med de forskellige virkninger,

der fremkommer ved brug af de forskellige værdier - især da

browserunderstøttelsen og måden, hvorpå attributten fortolkes i de

forskellige browsere, er en noget indviklet affære. Der er nok at vide,

at værdien <code>auto</code> sætter en lodret rulleskakt, hvis

indholdet er for meget til kassen (undtagen i Opera-browseren, der også

sætter en vandret rulleskakt), samt at værdien <code>hidden</code>

skal bruges, hvis du <em>ikke</em> ønsker det overskydende indhold

vist.</p>

centreret, også lodret, kan jeg nøjes med at bruge <code>overflow:auto</code>.

Det er værd at bemærke, at jeg skal have en absolut højde på kassen <code>div#page</code>,

for at overflow-attributten kan gøre sit kunststykke. </p>

<h3>Relativ bredde</h3>

hvis du vil have lodret centrering. Men kan vi ikke lave det sådan, at

indholdskassens bredde øges, hvis browservinduets bredde øges - altså

ala det, jeg demonstrerede på websiden <a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_2a.html">

Autocentrering med relative marginer</a>. </p>

class="red">margin-left:-40%;</span>

height:400px;

margin-top:-200px;

overflow:auto;

background:#dedede;

border-width:1px 0 1px 1px;

border-style:solid;}

</pre>

stylesheet'et ovenfor, så vi får det stylesheet, der ses herover. </p>

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4a.html">

Vandret og lodret centrering - relativ bredde</a>.</p>

href="http://www.wpdfd.com/editorial/wpd0103.htm">

http://www.wpdfd.com rapporterer, at Opera browseren har problemer

med denne løsning. Jeg har ikke kunnet duplikere dette problem. Støder

du på det, foreslår Gillespie en <em xml:lang="en" lang="en">workaround</em>

på ovennævnte webadresse. </p>

<h3>Konklusion</h3>

centrere et element i browservinduets indholdsrude. Til vandret

centrering foreslå jeg <a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_2.html">Centrering

med automarginer</a>, til både vandret og lodret centrering foreslår

jeg brugen af en absolut højde på elementet og relativ bredde af

elementet: <a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4a.html">

Autocentrering både vandret og lodret – relativ bredde</a></p>

Denne side er senest opdateret: February 24, 2006 </p>

<h3 class="top">Artikler om CSS-layout</h3>

<dl class="kviklinks">

<dt id="link1"><a href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/"

title="Argumenter for CSS-baseret layout. Oversigt over artiklerne">

Noter om websidelayout</a> </dt>

<dd>Nogle argumenter for CSS-baseret layout fremfor layout baseret på

tabeller. Links til mange eksempler, hvor jeg demonstrerer et antal

modeller til layout ved brug af position-egenskaben.</dd>

<dt id="link2"><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php"

title="Kortfattet oversigt over artikler og eksempler">

Kvikguide til eksemplerne</a></dt>

<dd>Vil du hellere ha’ en hurtigt læst oversigt over (alle) mine

eksempler, skal du gå til denne side.</dd>

<dt id="link3"><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/eksempler/layout1.html"

title="4 “cases” hvor jeg demonstrerer, hvorledes nogle typiske layoutmodeller let konverteres fra tabeller">

Fra tabellayout til CSS-layout</a></dt>

<dd>Demonstration af, hvorledes nogle typiske tabelbaserede

layout-modeller omsættes til CSS.</dd>

<dt><a href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/index.php#grafik">Grafik

i sidehovedet</a></dt>

<dd>Links til et par eksempler på et sidehoved med grafik</dd>

<dt id="link4"><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php"

title="4 metoder til at centrere en websides indhold i browservinduet">Autocentrering</a></dt>

<dd>Forskellige metoder til at centrere en websides indhold i

browservinduet.</dd>

<dt id="link5"><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php"

title="Fordele og ulemper ved hhv. elastiske, flydende layouts og fikserede layouts. Eksempler.">

Websidelayout med float</a></dt>

<dd>En diskussion af fordele og ulemper ved de to layout-principper. <br />

float-metoden er uundværlig, når du skal skabe indtryk af lige høje

kolonner eller spalter.

</dd>

<dt id="link6"><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/equal_height_spalter.php"

title="Float-konstruktion, der får 3 kolonner til at synes lige høje. Eksempler.">3

lige høje spalter med CSS</a></dt>

<dd>Denne artikel beskriver hvordan du kan lave et 3-spaltet layout,

hvis højde indretter sig efter den spalte, der har det meste indhold.</dd>

<dt id="link7"><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/jello.php"

title="Løsning på problemerne med max-width og min-width">Gelé-layout</a>

</dt>

<dd>En brillant idé, der gør det muligt at arbejde med minimums- og

maksimumsbredder på websiden, og tillige opnå en variabel øgning af

bredden.</dd>

<dt id="link18"><a

href="http://www.webdesign101.dk/design/gyldnesnit.php"

title="Jeg undersøger, om reglen om det gyldne snit kan bruges til noget i webdesign.">Layout

med “Det gyldne snit”</a></dt>

<dd>Duer det gyldne snit som forlæg til websidelayout?</dd>

</dl>

<h3>Webdesign – illustreret håndbog</h3>

dem, der ønsker at lære sig websidekonstruktion, og tillige ønsker at

gøre det på en håndværksmæssig solid måde. Køb den hos forlaget <a

href="http://www.globe.dk/">Globe.

<h3>Online support</h3>

opdatering i tilfælde af rettelser eller uddybende forklaringer til

eksempler og beskrivelser mine bøger. </p>

opdaterede artikler på dette websted.</p>

href="http://www.webdesign101.dk/w/gen/newsletter.php">Nyhedsbrev.

<script src="autocentrering.php_files/address.js" type="text/javascript" />

<address><a tabindex="-1" title="Tilbage til forsiden"

href="http://www.webdesign101.dk/index.php">Webdesign 101</a>– Jørgen

Farum Jensen – E-mail adresse: <a

href="mailto:webmaster@webdesign101.dk">Webmaster@webdesign101.dk</a><a

tabindex="-1"

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php#toppen">

id="uparrow" src="autocentrering.php_files/uparrow.png"

alt="Gå til toppen af siden" align="right" border="0" height="16"

width="16" /></a><br />

<ul id="navbar">

<li id="sektion1"><a tabindex="1" title="Retur til forsiden"

href="
http://www.webdesign101.dk/index.php">Home

<ul>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/gen/intro.php">Introduktion

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/gen/info.php">Brugsanvisning

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/gen/help.php">Servicemeddelelser

</ul>

</li>

<li id="sektion2"><a tabindex="2"

title="Introduktion, diverse artikler, kursusweb, websted services"

href="http://www.webdesign101.dk/gen/index.php">Generelt

<ul>

<li><a

title="Webdesign illustreret håndbog er min grundbog om websidekonstruktion"

href="http://www.webdesign101.dk/webdesign/index.php">Webdesign

håndbøger ...</a></li>

<ul>

<li><a

title="Læs om RSS newsfeeds, abonner på min RSS nyhedskanal"

href="http://www.webdesign101.dk/xml/index.php">Hvad er RSS?</a></li>

<li><a

title="Læs om mit nyhedsbrev, tegn abonnement, se i arkivet"

href="http://www.webdesign101.dk/w/gen/newsletter.php">Nyhedsbrev/arkiv

<li><a title="Søg blandt alle mine websider"

href="http://www.webdesign101.dk/search/index.php">Søgemaskine

<li><a title="Oversigt over artiklerne"

href="http://www.webdesign101.dk/gen/sitemap.php">Site Map</a></li>

<li><a title="Min links-samling!"

href="http://www.webdesign101.dk/links/index.php">Links

</ul>

</li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/showcase/">Sandkassen

<li><a title="Ældre artikler, opgavesamling, tutorials"

href="http://www.webdesign101.dk/kursusweb/index.php">Kursusweb ...</a></li>

<li><a class="sub" title="Oversigt over nyere artikler"

href="http://www.webdesign101.dk/artikler/index.php">Diverse artikler

....</a>

<ul>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/artikler/">Ældre

artikler</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/artikler/">Ældre

PDF-artikler</a></li>

</ul>

</li>

</ul>

</li>

<li id="sektion3"><a title="Almene design overvejelser" tabindex="3"

href="http://www.webdesign101.dk/design/index.php">Design

<ul>

<li><a class="sub"

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/index.php">

src="autocentrering.php_files/ny.png" alt="" height="14" width="38" />CSS-layout

af websider</a>

<ul>

<li><a

href="
http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php">Oversigt

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php">Autocentrering

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/index.php">Layout

med position</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php">Layout

med float</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php#equal">Lige

høje kolonner</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/favorit2005-3.php">3 lige

høje kolonner</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/csslayout/jello.php">Gelé-layout

</ul>

</li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/fonts/index.php">Skrifter

på websider ...</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/design/font_size.php">Valg

af skriftstørrelse ...</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/design/styleswitcher.php">Brugervalgte

stylesheets</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/artikler/omdirigering.php">Omdirigering

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/design/accesskey.php">Accesskey-attributten

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/css/cursorkontrol.php">Cursorkontrol

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/css/roundcorners/index.php">

src="autocentrering.php_files/ny.png" alt="" height="14" width="38" />Runde

hjørner ...</a></li>

<li><a href="
http://www.webdesign101.dk/www/background/index.php">

src="autocentrering.php_files/ny.png" alt="" height="14" width="38" />Baggrundsgrafik</a></li>

</ul>

</li>

<li id="sektion4"><a

title="Mange tips til praktisk anvendelse af CSS-teknologien"

tabindex="4" href="
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/">Stylesheets

<ul>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/index.php">Internet

Explorers boksmodel ...</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/index.php">

src="autocentrering.php_files/ny.png" alt="" height="14" width="38" />IE

7</a></li>

<li><a

href="
http://www.webdesign101.dk/css/csstekstformatering/index.php">CSS

tekstformatering</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/css/lister/lister1.php">CSS-formatering

af HTML-lister ...</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/">CSS-rollovers

....</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/csstext/printstyles.php">Stylesheets

til udskrift</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/css/formbuttons.php">Flotte

formularknapper</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/css/eksempler/index.php">CSS-eksempler

....</a></li>

</ul>

</li>

<li id="sektion5"><a

title="Nogle få almindelige JavaScript tips, stor sektion om grafisk rollovers, stor sektion om billedvisning (slideshows)"

tabindex="5" href="http://www.webdesign101.dk/javascript/">JavaScript

<ul>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/javascript/index.php">Javascript

tips ...</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/rollover/index.php">JavaScript

Rollovers ...</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/javascript/loginscript/index.html">Kodeordsbeskyttelse

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/artikler/browsersniffing.php">Browser-"sniffing"

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/javascript/slideshow/">JavaScript

slidehows ...</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/javascript/slideshow/sequencer/">Tidslinie-script

....</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/javascript/eksempler/">JavaScript

eksempler ...</a></li>

</ul>

</li>

<li id="sektion6"><a

title="Navigation, menuer, fra det simple til det avancerede"

tabindex="6" href="http://www.webdesign101.dk/navigation/index.php">Navigation

<ul>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/navigation/navigation-1.php">Grundlæggende

navigation ...</a></li>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/">

src="autocentrering.php_files/ny.png" alt="" height="14" width="38" />CSS-formaterede

menuer</a>

<ul>

<li><a

href="
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/ekspander/index.html">Ekspanderende

HTML menuer</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/fanebladsmenuer/page1.html">Fanebladsmenuer

</ul>

</li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dynamiske_menuer.php">Dynamiske

menuer</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/navigation/index.php#apier">Menu

modulbiblioteker ...</a></li>

</ul>

</li>

<li id="sektion7"><a

title="Introduktion til DHTML samt en række praktiske eksempler"

tabindex="7" href="http://www.webdesign101.dk/xhtml/dhtml/index.php">Dynamisk

HTML</a>

<ul>

<li><a href="http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/intro.php">Introduktion

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/dhtmlapi/index.php">DHTML

modulbibliotek ...</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/transitions/index.php">Internet

Explorer filtre ...</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/splash/index.php">Splash

Pages ...</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/clipping/index.php">Clip-attributten

....</a></li>

<li><a

href="http://www.webdesign101.dk/web102/dhtml/eksempler/index.php">DHTML

eksempler ...</a></li>

</ul>

</li>

<li><a tabindex="8" title="Hjælp og information om webstedet"

id="help" href="http://www.webdesign101.dk/gen/help.php">

src="autocentrering.php_files/qmark.png"

alt="Hjælp og information om webstedet" height="13" width="10" /></a> </li>

</ul>

<!-- Denne skabelonside er afprøvet i følgende browsere:

Internet Explorer 6, Firefox 1.0.4, Mozilla 1.0, Opera 7.54, Netscape 7

W3C: XHTML OK; CSS OK undt. behavior-reglen i navbar-stylesheetet.

-->

der er mindst 1500 linjer ..........!!!