Fiskeørn?
Fra : Aksel

Dato : 20-12-10 15:06

Nu har vi 2 gange set en ca 50 -60 cm stor fugl sidde i toppen af et af
havens højeste træer. Det mest iøjnefaldende har været dens store, helt
hvidt skinnende bryst, dens meget mørke - vistnok let spraglede - ryg.
Hovedet hvidligt med mørke aftegn.
Mit lille lommekamera kunne ikke klare et ordentligt billede.
Men det kan vel ikke være andet end en fiskeørn?
Mvh
Aksel

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 20-12-10 22:26

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev

> Men det kan vel ikke være andet end en fiskeørn?

Musvåger kan være helt eller delvis hvide, og den Låddenbenede d.o.
(Fjeldvåge) har hvidt hoved og øverste del af bryst.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 26-12-10 23:57

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev
> Musvåger kan være helt eller delvis hvide, og den Låddenbenede d.o.
> (Fjeldvåge) har hvidt hoved og øverste del af bryst.

Når den flyver ser den meget større ud end en Musvåge, har du fundet ud af
hvad det var?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 27-12-10 11:53

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev
..

> Når den flyver ser den meget større ud end en Musvåge, har du fundet ud af
> hvad det var?

Underforstået.... når Fiskeørnen flyver.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : birderpro

Dato : 29-12-10 07:58

On 20 Dec., 15:06, "Aksel" <Ak...@hotmail.com> wrote:
> Nu har vi 2 gange set en ca 50 -60 cm stor fugl sidde i toppen af et af
> havens h jeste tr er. Det mest i jnefaldende har v ret dens store, helt
> hvidt skinnende bryst, dens meget m rke - vistnok let spraglede - ryg.
> Hovedet hvidligt med m rke aftegn.
> Mit lille lommekamera kunne ikke klare et ordentligt billede.
> Men det kan vel ikke v re andet end en fiske rn?
> Mvh
> Aksel

Hvis iagttagelsen er ny, kan det ikke være fiskeørn, de er alle i
vestafrika nu, og kommer først tilbage til april.
Fuglen er formentlig en musvåge.

hilsen
Peter

Fra : Aksel

Dato : 11-01-11 10:52

Jeg har godt nok svært ved at tro på, at det er en musvåge. Vi kender da
udmærket musvågen og ser den undertiden flyve henover haven, men hvis alle
fiskeørne sidder nede i Africa i øjeblikket - og der ikke er blevet et par
stykker tilbage - må jeg indrømme, at min "diagnose" nok er forkert. Det,
der overrasker mig, er sikkert vinterdragten og så størrelsen - lidt for
stor, synes jeg, til at være en musvåge..

Fra : Aksel

Dato : 12-01-11 13:13

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der overrasker mig, er sikkert vinterdragten og så størrelsen - lidt for
> stor, synes jeg, til at være en musvåge..

Og så dens opførsel: Vi har aldrig set en musvåge siddende i toppen af vores
højeste grantræ.
Mvh
Aksel

Fra : Jan J.

Dato : 15-01-11 11:53

Den 12-01-2011 13:12, Aksel skrev:
> "Aksel"<Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og så dens opførsel: Vi har aldrig set en musvåge siddende i toppen af vores
> [...]

Det tror jeg nu heller ikke en Fiskeørn kunne finde på. De er meget sky.
Og som Peter sagde, så er Fiskeørnene ikke normalt i DK efter oktober.
Der er dog set et par enkelte i november 2010 ifølge dofbasen.dk, men
det er nu sjældent.

Musvåger varierer meget i størrelse. Har selv set den lyse/hvide type
som tit virker meget større end den mørke.
Her et fint eksempel på farvevariationen for musvåger:

http://netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=37503

Men som andre har foreslået, kan det også have været en Fjeldvåge.

Mvh
Jan Jespersen

Fra : Aksel

Dato : 15-01-11 17:03

"Jan J." <no@spam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=37503
>
> Men som andre har foreslået, kan det også have været en Fjeldvåge.

Hej Jan.
Mange tak for linket. Ja, jeg bliver mere og mere klar over, at det ikke
var en fiskeørn, vi har set denne gang, men vi har helt sikkert set en nede
i haven tidligere.
Den gang var den meget stor - vingefang på ca 1,5 m, og jeg kan godt se nu,
at det var en anden fugl.
Mvh
Aksel

Fra : Aksel

Dato : 16-02-11 14:41

> [...]
> nede i haven tidligere.
> Den gang var den meget stor - vingefang på ca 1,5 m, og jeg kan godt se
Jeg er nu helt sikker på, at det ikke er en fjeldvåge. Vi har endnu ikke
helt forladt teorien om, at det alligevel er en overvintrende fiskeørn.
Den er kommet tilbage flere gange og sidder højt oppe i et træ og viser sit
store, hvide bryst frem, mørk på ryggen - noget mørkt på hovedet, men
desværre kan vi ikke i vor ellers gode kikkert eller med vores kamera få
detaljer frem.
Næstnærmeste bud: "musvåge" .
Mvh
Aksel

Fra : Jan J.

Dato : 17-02-11 18:21

Den 16-02-2011 14:40, Aksel skrev:
> [...]
> store, hvide bryst frem, mørk på ryggen - noget mørkt på hovedet, men
> desværre kan vi ikke i vor ellers gode kikkert eller med vores kamera få

Hvis du bare har et "dogme" foto, så tror jeg hurtigt vi kan se om det
er en fiskeørn.

Mvh
Jan

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 18-02-11 01:49

> [...]
> Den er kommet tilbage flere gange og sidder højt oppe i et træ og viser
> sit store, hvide bryst frem, mørk på ryggen - noget mørkt på hovedet, men

Man er ikke i tvivl hvis man ser den flyve, den ser meget større ud og mere
smalvinget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen