Fysio- og Ergoterapeut
Fra : Jørgen

Dato : 17-12-10 22:35

Er det blevet en galeanstalt i denne gruppe?

Mon der er plads et spørgamål fra mig om Fysioterapeuter og Ergoterapeuter?
Jeg er bare blevet nysgerrig efter forskellen på deres arbejsområde.

Jeg bilder mig ind, at Ergoterapeuterne hovedsagelig arbejder med patienters
hænder og fingre. De andre tager alt det andet, arme, ben, rygge,
operationsskader omm. Men jer tror ikke det er så enkelt.

Hvad hjælper de deres patienter med?

Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-11 14:48

> [...]
> patienters hænder og fingre. De andre tager alt det andet, arme, ben,
> rygge, operationsskader omm. Men jer tror ikke det er så enkelt.

Der er åbenbart ikke andre, der svarer.
Du har sikkert fundet svaret allerede, men du har tildels ret.
Ergoterapeuterne tager sig af finmotorikken og fysioterapeuterne af
grovmotorikken - sådan sagt lidt firkantet.
Dermed bliver ergoterapeuternes arbejde bla til arbejde med hænder og
fingre - men også til integration af patienten i hverdagen - dvs fx sådan
noget som at knappe skjorter, spise med kniv og gaffel (som jo involverer
andet end fingre og hænder), tage tøj på, mundstimulation.
Der er faglige kampe om grænsedragningerne -
Man kunne også sige at fysserne primært arbejder med de store muskelgrupper,
men det er heller ikke rigtigt - fx kan bækkenbundstræning næppe siges at
begrænse sig til store muskelgrupper.

Jeg vil nødig være den der siger noget helt forkert, men jeg rammer næppe
helt ved siden af, hvis jeg siger, at fysserne er mere mekanisk orienterede
og ergoerne mere socialt/rehabiliterende orienterede. Dermed ikke sagt, at
fysserne mangler forståelse for anvendelsen af kroppen og at ergoerne
mangler forståelse for den mekaniske side.

Fyssen vil konstatere, at armene kan bøjes til ca 90 grader, at der er
smerter - og påbegynde arbejdet med at genskabe funktioner eller mindske
tabet af funktion - ergoen vil arbejde med at vise, hvordan du alligevel kan
vaske hår, tage tøj på og evt arbejde.