Envejsventil til kloak?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-12-10 04:40

Som nævnt i andre tråde har vi i vores fritidshus problemer med
kloakvand der det sidste halve år 4 gange er blevet trykket op i vores
badekar, vandlåse der bliver pustet eller suget tomme etc. siden en
konvertering fra septic-tank til offentlig kloak for godt et år siden.

Jeg har orienteret kommunen løbende og blev i går ringet op af deres
mand som bl.a. nævnte at man for egen regning og risiko kan lade
montere en ventil i systemet som kun tillader passage den éne vej.

Kender nogen hér til omkostningerne forbundet med en sådan ventil?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 16-12-10 23:04

On 17 Dec., 04:39, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Som n vnt i andre tr de har vi i vores fritidshus problemer med
> kloakvand der det sidste halve r 4 gange er blevet trykket op i vores
> badekar, vandl se der bliver pustet eller suget tomme etc. siden en
> konvertering fra septic-tank til offentlig kloak for godt et r siden.
>
> Jeg har orienteret kommunen l bende og blev i g r ringet op af deres
> mand som bl.a. n vnte at man for egen regning og risiko kan lade
> montere en ventil i systemet som kun tillader passage den ne vej.
>
> Kender nogen h r til omkostningerne forbundet med en s dan ventil?

Man kalder den også en højvandsspærre. Det betyder at når vandet
presses tilbage i din brønd spærrer den af så vandet ikke kan presses
længere ind, til gengæld kan du så heller ikke komme af med
spildevandet så længe den ventil spærrer.
Ventilen kan ikke umiddelbart hjælpe på problemet med vandlåse der
bliver suget ud.
Har du en samlebrønd på egen grund, med et rør derfra til offentlig
koak?

Før i tiden havde vi også problemer med at vand blev presset tilbage i
kloakken, men efter at kommunen fik renoveret den offentlige kloak
holdt det op. Det var før de skulle spare!
Vi havde også problemer med vandlåse der blev suget ud, men det blev
afhjulpet ved at vores lokale samlebrønd blev ført op til overfladen
med et jerndæksel som kan suge lidt luft ind om nødvendigt.

Hilsen Kim

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-12-10 10:22

Kim Christensen kom med denne ide:
> Man kalder den også en højvandsspærre.

Ok :)

> Det betyder at når vandet
> presses tilbage i din brønd spærrer den af så vandet ikke kan presses
> længere ind, til gengæld kan du så heller ikke komme af med
> spildevandet så længe den ventil spærrer.

Lyder ikke så godt hvis man lige tømmer badekarret for 150 l. vand så
:)

> Ventilen kan ikke umiddelbart hjælpe på problemet med vandlåse der
> bliver suget ud.

Ok

> Har du en samlebrønd på egen grund, med et rør derfra til offentlig
> koak?

Har haft en decideret samlebrønd, men nu har jeg 2 ledninger fra huset
(toilet samt alt andet) som mødes i en brønd som så går ud til en
offentlig kloak.

> Før i tiden havde vi også problemer med at vand blev presset tilbage i
> kloakken, men efter at kommunen fik renoveret den offentlige kloak
> holdt det op.

Den her kloak er ny-etableret i efteråret 2009.

> [...]
> afhjulpet ved at vores lokale samlebrønd blev ført op til overfladen
> med et jerndæksel som kan suge lidt luft ind om nødvendigt.

Vores er ført op og jeg har prøvet at lægge noget under dækslet så den
ka få noget luft, men den fortsætter med at tømme vandlåse.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 28-02-11 15:29

Den 17-12-2010 10:22, Hans Paulin (6310) skrev:
> Kim Christensen kom med denne ide:
>
> Ok :)

> Lyder ikke så godt hvis man lige tømmer badekarret for 150 l. vand så :)

På den anden side, så vil du heller ikke få noget ud af at trække
proppen i karret hvis der står højt vand i systemet!

> Den her kloak er ny-etableret i efteråret 2009.

I etagebyggeri er afløbsrøret ført videre op forbi øverste lejlighed og
til udluftning på taget, netop for at skyllen fra toilet eller badekar
ikke skal kunne suge vandlåse tomme på vej ned igennem faldstammen.

> Vores er ført op og jeg har prøvet at lægge noget under dækslet så den
> ka få noget luft, men den fortsætter med at tømme vandlåse.

I mine øren, lyder det mest som meget snævre sfløbsrør: Ved ordentlige
dimensioner løber vandet nederst i kloaken og trækker således ikke vacuum.

Hvor gammel er udførelsen?
Det kunne være rart at få et kloak-kamera igennem systemet for at se om
der måske er fejl i det gjorte arbejde :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-02-11 23:51

Den 28-02-2011, skrev Armand:
> Hvor gammel er udførelsen?

Som sagt:

" > Den her kloak er ny-etableret i efteråret 2009."

> Det kunne være rart at få et kloak-kamera igennem systemet for at se om der
> måske er fejl i det gjorte arbejde :-/

Dét har der været; ingen fejl.

Nu er det så 2 mdr. siden jeg skrev indlægget; i mellemtiden har man
kigget på loggen fra pumpestationenerne før og efter vores hus; omkring
tidspunktet hvor det gik galt pumpede stationen før os på livet løs
samtidig med at stationen efter os stod stille...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : JKN

Dato : 17-12-10 12:11

On 17-12-2010 04:39, Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
> en ventil i systemet som kun tillader passage den éne vej.
>
> Kender nogen hér til omkostningerne forbundet med en sådan ventil?

Manden der ringede dig op snakkede enten om en klapventil til dit
afløbsrør ud i kommunens afløbssystem, eller om en vacuumventil som
forhindrer dit problem med vandlåsene..
Sådan en her
http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-PP-Afloebsroer-Fittings-Graa-Afloebsroer--Durgo-Vacuum-ventil-50-183035.html
..
Du skal nok have lov ved teknisk forbandelse hvis du vil montere sådan
en, ellers skal der føres udluftning til det åbne over tag.
MVH
Jacob

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-12-10 13:03

JKN tastede følgende:
> [...]
> Du skal nok have lov ved teknisk forbandelse hvis du vil montere sådan en,
> ellers skal der føres udluftning til det åbne over tag.

Den er da i det mindste til at betale sig fra :)

Tak for input! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-12-10 13:09

JKN har bragt dette til verden:
> Sådan en her
> http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-PP-Afloebsroer-Fittings-Graa-Afloebsroer--Durgo-Vacuum-ventil-50-183035.html

Ved du hvordan den sættes fast?

Er det kun en kloakmester der må dét? (hvis det i givet fald er dén jeg
skal ha')

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : JKN

Dato : 17-12-10 14:04

On 17-12-2010 13:08, Hans Paulin (6310) wrote:
> JKN har bragt dette til verden:
>>

> Ved du hvordan den sættes fast?
>
> Er det kun en kloakmester der må dét? (hvis det i givet fald er dén jeg
> skal ha')

Udluftningsledningen dimensioneres ud fra de forudsatte
spildevandsstrømme i SBI anvisning 185 "afløbsinstallationer" og DS432.
Rent konkret skal den sidde over det øverste tapsted og sidst på
strengen. I min kommune tillader de ikke udluftningsventiler, kun
udluftning over tag. Men hør en kloakmester ad, så har du garanti på
arbejdet og en person at kigge i øjnene hvis der er tvivl om noget.
MVH
jacob

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-12-10 14:12

JKN har bragt dette til os:
> Rent konkret skal den sidde over det øverste tapsted og sidst på strengen. I
> min kommune tillader de ikke udluftningsventiler,

Ok :/

> kun udluftning over tag.
> Men hør en kloakmester ad, så har du garanti på arbejdet og en person at
> kigge i øjnene hvis der er tvivl om noget.

Klart! :)

Tak! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-12-10 14:14

JKN udtrykte præcist:
> I min kommune tillader de ikke udluftningsventiler, kun udluftning over tag.

Skal det forstås som et (højt) rør der lufter samlebrønden ud?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : JKN

Dato : 17-12-10 14:29

On 17-12-2010 14:14, Hans Paulin (6310) wrote:
> JKN udtrykte præcist:
>
> Skal det forstås som et (højt) rør der lufter samlebrønden ud?

Ja. Snippet fra min lærebog:
http://img151.imageshack.us/i/udklip.png/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-12-10 14:34

JKN:
> Ja.

Ok tak! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan

Dato : 20-12-10 10:23

> Ja. Snippet fra min lærebog:
> http://img151.imageshack.us/i/udklip.png/

Hvilken lærebog er det?
Der står at der er et separartsystem, det er da ikke helt rigtingt. Tagvand
løber jo ind i huset og bliver blandet med spildevand. Hvad sker der med
snavs fra tag, det kommer ind i og laver en prop.

Fra : S.B.

Dato : 20-12-10 17:36

"Ivan" <dur@ikke.tilnoget> skrev i en meddelelse

> [...]
> løber jo ind i huset og bliver blandet med spildevand. Hvad sker der med
> snavs fra tag, det kommer ind i og laver en prop.

Bliver vel fanget i sandfangsbrønden, burde sidde en ved hvert tagnedløb

Fra : S.B.

Dato : 18-12-10 18:26

> [...]
> ventil i systemet som kun tillader passage den éne vej.
>
> Kender nogen hér til omkostningerne forbundet med en sådan ventil?

Lige noget der undre mig...
Dit badekar bliver fyldt med kloakvand? Burde det ikke stå op af gulvafløbet
først? Det ligger da normalt lavere.

Søren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-12-10 18:36

S.B. kom med denne ide:

> Dit badekar bliver fyldt med kloakvand? Burde det ikke stå op af gulvafløbet
> først? Det ligger da normalt lavere.

Jo, rent logisk hænger det ikke sammen; dét har Sønderborg Forsyning
(SF) osse påpeget.

(At det så netop er godt at det *ikke* stod op af gulvafløbet (eller
køkkenvasken for den sags skyld!) diskuterede jeg forleden med
"næstformanden" hos SF; han sagde de for nylig havde haft et sådant
tilfælde, og dét var *ikke* sjovt at komme ud til! ;) )

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : S.B.

Dato : 18-12-10 22:13

> [...]
> "næstformanden" hos SF; han sagde de for nylig havde haft et sådant
> tilfælde, og dét var *ikke* sjovt at komme ud til! ;) )

Hvis dine toiletter og vandlåse bliver suget tomme, selv når du ikke bruger
dem, så kan du sådan set bare bore et par huller i dækslet til din
samlebrønd, Må jo være for meget sug i selve hovedeledningen der gør at det
trækker vandet ud inde ved dig.
Nej, det kommer ikke til at lugte, så ville der jo lugte af kloak på alle
veje hvor der er brønddæksler, da de er forsynet med huller, så man kan
løfte dem af.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-12-10 00:59

S.B. formulerede lørdag:
> [...]
> dem, så kan du sådan set bare bore et par huller i dækslet til din
> samlebrønd, Må jo være for meget sug i selve hovedeledningen der gør at det

For en måned siden lagde jeg en bolt (med et 17 mm hoved) i klemme
under brønddækslet; da jeg næste gang kom ud til huset var vandlåsen
igen tom.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : S.B.

Dato : 19-12-10 23:51

> [...]
>
> For en måned siden lagde jeg en bolt (med et 17 mm hoved) i klemme under
> brønddækslet; da jeg næste gang kom ud til huset var vandlåsen igen tom.

Har nogen gange set at et toilet kan trække en vandlås tom, hvis der ikke er
udluftning i bagerste ende af kloakledningen, men burde vel ikke være
problemet her.
Og fatter slet ikke hvordan et badekar kan blive fyldt med kloakvand når det
er højere placeret end gulvafløbet, kunne være ret interessat at se
tegningen over dit kolaksystem

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-12-10 01:25

Følgende er skrevet af S.B.:
> Har nogen gange set at et toilet kan trække en vandlås tom, hvis der ikke er
> udluftning i bagerste ende af kloakledningen, men burde vel ikke være
> problemet her.

Nej, vandlåsen tømmes osse når vi ikke er der.

> Og fatter slet ikke hvordan et badekar kan blive fyldt med kloakvand når det
> er højere placeret end gulvafløbet, kunne være ret interessat at se tegningen
> over dit kolaksystem

Jeg har kun set de tegninger der er fra da huset blev bygget i 1966;
ikke noget at sige til det (uden at jeg på nogen måde er fagmand).

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 28-02-11 15:41

Den 18-12-2010 18:35, Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> "næstformanden" hos SF; han sagde de for nylig havde haft et sådant
> tilfælde, og dét var *ikke* sjovt at komme ud til! ;) )

En af de faste historier der kan få lattertårerne frem ved en grå
familiesammenkomst, er min kusines beretning om en fordrukken
slamsuger-mand der blæste frem for at suge da septiktanken skulle tømmes.
Det første tegn på at der var noget galt var at stenbelægningen i
indkørslen satte sig, som var der et mindre jordskælv og kort efter kom
teenagedatteren ud af huset med et vildt hyl
Manden blev stoppet og tog skadeomfanget kort i besigt, førend han
sparkede træskoene af og entrede huset for at suge gulvene rene for det
lag hvis tykkelse overløb dørtrinene =

Som det altid er i slige situationer, så havde husets herre brækket
benet dagen forinden og hele familien var inviteret til fødselsdag
selvsamme dag!

--
Armand.

Fra : S.B.

Dato : 28-02-11 18:52

> [...]
>
> Som det altid er i slige situationer, så havde husets herre brækket benet
> dagen forinden og hele familien var inviteret til fødselsdag selvsamme

Behøver man nu ikke være specielt fordrukken for det kan ske, spørgsmål om
at huske at dreje en ventil tilbage igen hvis du lige har læsset af på
renseanlægget, inden du kommer ud til næste kunde.
De nye er elektroniske, de går automatisk på sug når kraftudtaget bliver
slået fra, men sjældent dem man møder når septictanken skal tømmes.

Søren