Tips til vinterkørsel - erfaringer efterly~
Fra : Tony

Dato : 14-12-10 03:38

Nogle der kan hjælpe mig med ikke at vælte?
Har nu været ude 2 gange med sne på vejene, og er væltet mildt begge
gange.
Heldigvis tager fodhvilerne skraldet.

Begge gange steder hvor det går lidt nedad hen mod t-kryds og hvor jeg
skal stoppe helt.
Kan ikke helt regne ud om jeg får blokeret forhjulet, eller hvad der
sker.

Er forbremsen forbudt i glat føre?
Hjælper vinterdæk? For, bag eller begge?
Mc-
en er en Innova uden kobling, men jeg er ikke sikker på at det er den
største kilde.

mvh
Tony

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 14-12-10 11:49

Den 14-12-2010 11:38, Tony skrev:
> [...]
> Mc-
> en er en Innova uden kobling, men jeg er ikke sikker på at det er den

Forbremsen er helt forbudt. Gode dæk med et groft mønster er at foretrække.
Når du skal holde i et kryds som du beskriver, så er det vigtig at få
taget farten af i rigtig god tid. Helst så du kan undgå at bremse eller
i det mindste kun får behov for at bremse helt let. (kun med baghjulet)

Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 14-12-10 12:35

> Forbremsen er helt forbudt.

NEJ - den skal bare bruges med følelse ... Men en forhjulsblokade kan været
nærmest umuligt at nå at redde

> Gode dæk med et groft mønster er at foretrække.

Klart - har været glad for heidenau k58 i 12" - ved ikke hvad inova'en kører
med ?

Måske du skulle prøve at efterrationalisere lidt på hvorfor du vælger -
eller finde en stump glat p-plads at øve på så du bliver fortrolig med hvad
der sker ... Fra bil er mange vant til ABS, ESP etc og har slet ikke føling
med hvad der foregår mellem dæk og vej... Det skal trænes ...

/A

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 14-12-10 13:29

Den 14-12-2010 12:34, Anders Majland skrev:

> NEJ - den skal bare bruges med følelse ... Men en forhjulsblokade kan
> været nærmest umuligt at nå at redde

Jeg mener absolut ikke man bør bruge forbremsen, når man ikke erfaren i
vinterkørsel. Og er det meget glat, så bør man heller ikke.
Så indretter man sin kørsel efter kun at bruge bagbremsen.

Hilsen Matthias

Fra : Kim Andersen

Dato : 14-12-10 16:12

Jeg har nu kørt i 12 år om vinteren og har ikke været nede en eneste gang.

Forbremse bruges kun let og bagbremsen mest. lang nedbremsningslængde er
nødvendigt.

Tilpas farten, jeg kører sjældent over 80 km/t om vinteren.

Grove offroad dæk er gode, da de ikke blive fyldt med sne / sjap så nemt.

Alternativt - få pigge i dækkene, men de er trælse at kører med, hvis der
ikke er sne.

Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 15-12-10 20:16

> Jeg mener absolut ikke man bør bruge forbremsen, når man ikke erfaren i
> vinterkørsel.

Hvordan bliver man det ? Hvorfor tror du jeg anbefaler en tom p-plads at øve
på ?
Måske fordi det er meget dumt at øve sig mellem alle de andre trafikanter
der heller ikke kan styre eller bremse ....

> Og er det meget glat, så bør man heller ikke.
> Så indretter man sin kørsel efter kun at bruge bagbremsen.

Og når så bilisten komme skridende ud foran en fra sidevejen med 4 næsten
blokerede hjul eller lign. Så er det for sent at træne ...

> Jeg har nu kørt i 12 år om vinteren og har ikke været nede en eneste
> gang.

Jeg har heller ikke været nede i trafik pga sne/is - men kun hvor pladsen
har tilladt det.... Og det blev til nogen gange krydsning af landet på
glatte veje.

Jeg har tacklet asfalten hårdt pga forhjulsblokade på våd asfalt med en
dieselfilm og jeg har taget tangenten ud af en pludseligt glat rundkørsel
men blev på hjulene.

Men at blive på hjulene handler meget om at køre med så stor margin at man
kan redde sin røv ud af pludseligt ufordelagtige situationer... Og en del af
det for vinterkørsel er at lære at bremse optimalt på det køretøj man nu har
valgt til opgaven ...

Apropos pigdæk:
http://tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=5281&PID=60041#60041 men de er
så uegnet på våd asfalt som jo nok er det vi har mest af en normal vinter

Fra : Pein

Dato : 16-12-10 05:14

On 14 Dec., 11:38, Tony <ledel...@sol.dk> wrote:
> [...]
> skal stoppe helt.
> Kan ikke helt regne ud om jeg får blokeret forhjulet, eller hvad der

Ja hvis du får blokeret forhjulet, så kræver de en lynreaktion at
redde den.

> Er forbremsen forbudt i glat føre?
Nej, men se ovenfor.
Selvom det er lidt risikabelt, bør man være i stand til at bruge
forbremsen, for generelt står forhjulet bedst fast, så hvis du får
brug for at bremse lidt pludseligt, så er de gennem forhjulet du
henter mest.
Hvis du bremser alene med bagbremsen, og det er glat, så skal det ikke
gå ret meget nedad før du ikke kan stoppe overhovedet!

> Hjælper vinterdæk? For, bag eller begge?

Jeg har gennem flere år kørt i noget voldsomt vintervejr, på både
store og lidt mindre mc'ere (Honda CX650E, Yamaha XJ900, Honda
TransAlp og lidt på en enduro-modificeret Yamaha DT125R), og har
aldrig monteret særlige dæk af den årsag. Men jeg tror på at det vil
hjælpe.

> Mc-
> en er en Innova uden kobling, men jeg er ikke sikker på at det er den
> største kilde.

Sådan en Innova har nogle meget smalle dæk, nærmest som en knallert,
ikke? Og er meget let? Jeg har aldrig kørt den type mc, men vil tro at
den er ret dårlig til rigtig vinterkørsel, fordi der skal for lidt til
at bringe den ud af retning, hvis man f.eks. rammer en smule is.
--
Mvh.
Niels

Fra : Pein