Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
keywords i lr
Fra : Carsten

Dato : 15-12-10 17:43

Jeg har ved en fejl indtastet en masse keywords i 1,5 tusind jpg-filer i
lightroom for at opdage, at jeg havde indlæst nogen meget små udgaver af
billederne....

Nu kunne jeg rigtig godt tænke mig, at jeg kunne overføre de indtsatede
keywords til større filer med eksakt de samme navne. Noget bud på, om det
kan lade sig gøre? Altså et program, der tager keywords fra en fil og
overfører dem til en anden fil med samme navn. Jeg går udfra, at keywords
sidder i filerne og ikke i LRbasen. Er det korrekt?

Mvh

Carsten

Fra : Carsten

Dato : 15-12-10 17:50

Pu ha - det ser ud til, at jeg blot kan erstattete de små filer med de
store - keywords bliver synlige i de store osse.

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-12-10 19:17

On 2010-12-15 17:43:15 +0100, "Carsten" <carsten@ecc.dk> said:

> [...]
> og overfører dem til en anden fil med samme navn. Jeg går udfra, at
> keywords sidder i filerne og ikke i LRbasen. Er det korrekt?

Keywords gemmes ligesom alle andre justeringer i LR databasen. Men dit
problem virker underligt. Hvorfor indlæser du et stort antal JPG
billeder i Lightroom, som ikke er originaler?

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Carsten

Dato : 15-12-10 19:53

Keywords gemmes ligesom alle andre justeringer i LR databasen. Men dit
problem virker underligt. Hvorfor indlæser du et stort antal JPG
billeder i Lightroom, som ikke er originaler?

Jeg fik en dvd med billeder som jeg skulle tagge og redigere lidt i og havde
ikke opdaget, at de lå i to versioner i to forskellige biblioteker...

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-12-10 21:37

On 2010-12-15 19:52:49 +0100, "Carsten" <carsten@ecc.dk> said:

> [...]
>
> Jeg fik en dvd med billeder som jeg skulle tagge og redigere lidt i og
> havde ikke opdaget, at de lå i to versioner i to forskellige

Ok, forstås ;) Hvis du i catalog settings sætter et hak ved write
changes to XMP files under metadata så skrives keywords ned i JPG
filer. Ja, ikke umiddelbart indlysende, da XMP filer jo kun findes for
RAW filer.

Jeg har lige checket en løsning, som ganske enkelt går ud på at
overskrive alle jpg filerne med den rigtige størrelse udenfor LR, altså
i Windows stifinder eller Mac Finder. Derefter markere alle billederne
i LR og med ctrl-S (command-S på Mac) skrive metadata fra LR databasen
ned i JPG filerne.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 19-12-10 17:57

Hans Kruse wrote:

> [...]
> i Windows stifinder eller Mac Finder. Derefter markere alle billederne i
> LR og med ctrl-S (command-S på Mac) skrive metadata fra LR databasen ned

Et lidt ved siden af spørgsmål. Elements kan svjv lave
ansigtsgenkendelse på billeder. Kan man bruge det og få Lightroom til at
"importere" disse tag på en eller anden måde ? Jeg undre stadig over at
LR ikke indeholder den funktion.

Jørn

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-12-10 00:04

On 2010-12-19 17:57:23 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

> [...]
> ansigtsgenkendelse på billeder. Kan man bruge det og få Lightroom til
> at "importere" disse tag på en eller anden måde ? Jeg undre stadig over

Nej og savner det heller ikke.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-12-10 13:40

On 2010-12-15 19:52:49 +0100, "Carsten" <carsten@ecc.dk> said:

> [...]
>
> Jeg fik en dvd med billeder som jeg skulle tagge og redigere lidt i og
> havde ikke opdaget, at de lå i to versioner i to forskellige

Fik du så løst dit problem?