kemiske formularer (H2O)
Fra : scootergrisen

Dato : 13-12-10 12:04

Findes der en smart måde i PHP at skrive en kemiske formular som H2O så
2 tallet kunner til at være lille og stå nederst.

Indtil videre bruger jeg :
H<span style="vertical-align:sub; font-size:80%;">2</span>O

Men tænkte om det var en smartere måde at gøre det på i PHP så PHP på en
eller anden måde selv finder ud af hvad der står være sub og super.

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-12-10 12:41

scootergrisen wrote:

> Men tænkte om det var en smartere måde at gøre det på i PHP så PHP på en
> eller anden måde selv finder ud af hvad der står være sub og super.

Det tror jeg ikke, men det hele skal jo alligevel ende med noget html,
så du skal lave en funktion der konverterer en given formel til de rette
sub- og super-koder.

Du skal derfor starte med at tænke over hvordan du fx vil angive at 2 i
H2O skal være sub, altså hvordan strengen skal se ud.

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-12-10 13:46

Den 13-12-2010 12:40, Martin Larsen skrev:
<SNIP>
> Det tror jeg ikke, men det hele skal jo alligevel ende med noget html,
> så du skal lave en funktion der konverterer en given formel til de rette
> sub- og super-koder.

Ja, du skal bruge HTML.

Noget a la:

Men du kan godt lave serverside functions til at gøre det lidt lettere
at konvertere fra tekst til formel. I så fald følg evenntuelle allerede
brugte metoder til at lave algoritmerne for dine functions. Ingen grund
til at opfinde sine egne.

F.eks.:
http://www.pmwiki.org/wiki/Cookbook/SimpleChem

Det er jo selvfølgelig alt efter, hvordan de formler skrives ind, og
hvor komplekst det er. Om det udelukkende er formler, eller former
blandet med tekst, og hvor avancerede formlerne er.

Man kan også bare lave en sub- og en sup-ikon, som man bruger ved at
indhegne det, som skal sættes oppe eller nede, og så bruge JS tl at
udføre det ved onclick. Det er vidst kendt som BBCodes.

http://docs.simplemachines.org/index.php?topic=57.0

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-12-10 16:06

Rune Jensen wrote:

> [...]
> hvor komplekst det er. Om det udelukkende er formler, eller former
> blandet med tekst, og hvor avancerede formlerne er.

SimpleChem ser faktisk rigtigt godt ud.

Fra : scootergrisen

Dato : 13-12-10 18:15

> F.eks.:
> http://www.pmwiki.org/wiki/Cookbook/SimpleChem

Tak det ser ud til at virke fint med koden derfra.

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-12-10 13:51

Den 13-12-2010 12:04, scootergrisen skrev:
> [...]
>
> Men tænkte om det var en smartere måde at gøre det på i PHP så PHP på en
> eller anden måde selv finder ud af hvad der står være sub og super.

Eftersom placeringen af tallet har en betydning, bør der bruges <sub>,
ikke CSS.

MVH
Rune Jensen