Ikoner til favoritter
Fra : Max

Dato : 13-12-10 16:48

Hej

Når men tilføjer en URL til favoritter i en browser ser man
tit at det standardikon der er bliver udskiftet med et der
helt klart tilhøre den pågældene URL.

Hvordan laver man det ?

Max

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-12-10 17:00

Den 13-12-2010 16:48, Max skrev:
> [...]
>
> Når men tilføjer en URL til favoritter i en browser ser man
> tit at det standardikon der er bliver udskiftet med et der

Det hedder favicon, og du kan bl.a. læse om det her:
http://html-faq.dk/1015.asp

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-12-10 17:06

Den 13-12-2010 16:59, Martin Ploug skrev:

> Det hedder favicon, og du kan bl.a. læse om det her:
> http://html-faq.dk/1015.asp

Du kan f.eks. bruge IcoFX http://www.filehippo.com/download_icofx/
eller et af de programmer, som nævnes på http://html-faq.dk/1015.asp
til at lave ikoner med.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-12-10 19:13

Den 13-12-2010 17:05, Martin Ploug skrev:

> Du kan f.eks. bruge IcoFX http://www.filehippo.com/download_icofx/
> eller et af de programmer, som nævnes på http://html-faq.dk/1015.asp
> til at lave ikoner med.

Eller gøre den online, f.eks. via denne:
http://tools.dynamicdrive.com/favicon/

Fra : scootergrisen

Dato : 13-12-10 17:04

Den 13-12-2010 16:48, Max skrev:
> [...]
>
> Når men tilføjer en URL til favoritter i en browser ser man
> tit at det standardikon der er bliver udskiftet med et der

Indsætter følgende kode mellem <head> og </head> :
<link rel="shortcut icon" href="ikon.ico"/>

Så skal du lave et ikon (ikon.ico) i et tegne program der kan lave ico
filer. GIMP for eksempel. Det skal laves i nogle bestemte størrelser. 16
x 16 for eksempel.

Du kan bruge mit ikon til at komme igang :
http://www.scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/billeder/shortcuticon0001.ico

Vær opmærksom på at det godt kan være at browseren gemmer ikonet så det
ikke bliver ændret i browseren selvom du har ændret billedet. Det gjorde
det for mig i opera og det blev ikke slettet når man tømte cache fra
browseren så skulle man finde mappen med ikonerne og slette dem manuelt.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-12-10 17:34

On 13-12-2010 17:04, scootergrisen wrote:

> Indsætter følgende kode mellem <head> og </head> :
> <link rel="shortcut icon" href="ikon.ico"/>

Forkert!!

Det staves icon - ikke "ikon". Og så er det favicon.ico

I <head> indsætter du:
<link rel="shortcut icon" href="grafik/favicon.ico" type="image/x-icon" />

Det med 16x16 pixel er rigtigt.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Martin Ploug

Dato : 13-12-10 17:38

Den 13-12-2010 17:34, Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
>
> I <head> indsætter du:
> <link rel="shortcut icon" href="grafik/favicon.ico" type="image/x-icon" />

Øhh, det må da gerne hedde ikon før .ico eller misforstår jeg noget?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-12-10 17:45

On 13-12-2010 17:38, Martin Ploug wrote:

> Øhh, det må da gerne hedde ikon før .ico eller misforstår jeg noget?

NJET

Du kan jo prøve.

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 13-12-10 17:56

> NJET
>
> Du kan jo prøve.
>
> Karl Erik.

Det virker på min hjemmeside. Prøv og kig i koden : http://scootergrisen.dk/

Jeg kalder ikonet for : shortcuticon0001.ico

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-12-10 16:02

Karl Erik Christensen wrote:

> NJET

Hvis man linker til ikonfilen i sidens header, kan filen hedde
'hvadsomhelst.ico'. Hvis man ikke gider linke til den, _skal_ den hedde
'favicon.ico'.

> Du kan jo prøve.

Prøv selv.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 15-12-10 18:02

> Hvis man linker til ikonfilen i sidens header, kan filen hedde
> 'hvadsomhelst.ico'. Hvis man ikke gider linke til den, _skal_ den hedde
> 'favicon.ico'.

Og koden jeg skrev indenholder filens navn. Så hvad er problemet.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-12-10 07:32

scootergrisen skrev:

> Og koden jeg skrev indenholder filens navn. Så hvad er problemet.

Det virker også fint hos mig. Min hedder netop "ikon.ico".

--
Philip

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-10 22:34

scootergrisen wrote:

> Og koden jeg skrev indenholder filens navn. Så hvad er problemet.

Er der et problem?

Fra : Leif Neland

Dato : 16-12-10 23:14

Den 16-12-2010 22:33, Erik Ginnerskov skrev:

> Er der et problem?

Ikke andet end at Karl Erik Christensen fejlinformerer.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-12-10 00:48

On 16-12-2010 23:14, Leif Neland wrote:

> Ikke andet end at Karl Erik Christensen fejlinformerer.

Sgu da ikke når Max spørger "Hvordan gør man det?"

Så er det da bedre at give ham en sikker løsning, frem for en "hvis og
hvis, hvis hundens røv var spids" løsning.

Karl Erik.

Fra : Max

Dato : 17-12-10 01:06

Hej Karl Erik

> Sgu da ikke når Max spørger "Hvordan gør man det?"

Og han har fundet ud af det, og det virker.

Lidt svært at få IE til at acceptere det, men tømning
af midlertidige internet filer gjorde tricket.

Tak til alle for input.

Max

Fra : Leif Neland

Dato : 17-12-10 01:23

Den 17-12-2010 00:47, Karl Erik Christensen skrev:

> Sgu da ikke når Max spørger "Hvordan gør man det?"
>
> Så er det da bedre at give ham en sikker løsning, frem for en "hvis og
> hvis, hvis hundens røv var spids" løsning.

Jeg har brugt lang tid på at prøve at forstå, hvorfor det er så svært at
for dig indrømme at du har skrevet noget forkert. Og det er endnu ikke
lykkedes. Så sov godt.

Leif

Fra : scootergrisen

Dato : 17-12-10 05:35

> Så er det da bedre at give ham en sikker løsning, frem for en "hvis og
> hvis, hvis hundens røv var spids" løsning.

Hundens røv er spids i det her tilfælde :)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-12-10 16:59

On Fri, 17 Dec 2010 05:34:53 +0100, scootergrisen
<scootergrisen@NOSPANKYOUgmail.com> wrote:

>Hundens røv er spids i det her tilfælde :)

Så må Klaus Hjorth-Frederiksen vel skulle bruge en adapter af en
slags?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen