Logbog
Fra : Dal

Dato : 12-12-10 09:54

Er der nogen der har en ide til en hjemmelavet logbog.

Jeg kunne forestille mig noget med nogle fortrykte sider med div rubrikker
eller ?

/Dal

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-12-10 03:18

Se under strengen "Logbog" fra den 4. nov 2010 eller anvend dette
link:
https://groups.google.com/group/dk.fritid.sejlads/browse_frm/thread/fc6584738ef78216?hl=da#
Mvh/Harding

Fra : Dal

Dato : 12-12-10 13:59

Det er sikkert et udemærket program, men ikke lige det jeg er ude efter.

Det var sådan mere med hvor man sejlede fra og til, hvornår, hvordan var
vejret, hvem var med osv, sådan lidt dagbog's agtig.

/dal

Fra : Bo Carlé

Dato : 12-12-10 14:00

Ja, min logbog er da hjemmelavet..... oven i købet i byernes by: London,
Paris, Amsterdam og Snakskov
Hvis du er i besiddelse af et par gode "moduler" (indhold), sig frem.
Og de kommer med i "modul-listen".

Har netop lavet en dagbog til logbogen, eller var det omvendt ? ;- ]
-
Et "motor modul" er også på vej, som blandt andet også udregner brændstof
mængden:
-
1.
Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i døgnet.
Hvad bliver forbruget i døgnet -med 4 knob i timen?
28.4444 liter brændstof i døgnet.
-
2.
Med 6 knob i timen bruger fartøjet 6 liter brændstof i timen.
Hvad bliver forbruget i timen -med 8 knob i timen?
14.2222 liter brændstof i timen.
-
3.
Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof,
for at flytte sig 100 sømil. Hvor meget brændstof skal der bruges,
til at flytte fartøjet, den samme distance -med 8 knob i timen?
170.6667 liter brændstof.
-
4.
Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof, for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte
fartøjet,
den samme distance -med 50 liter brændstof ombord?
4.3301 knob i timen.
-
5.
i ved at vi bruger 96 liter brændstof for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen. Hvor meget brændstof skal vi bruge
til at flytte fartøjet 275 sømil -med 7 knob i timen?
359.3333 liter for rejsen.
-
5.
Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte
fartøjet,
550 sømil -med 150 liter brændstof ombord?
3.1980 knob i timen
-
Regn selv efter.
Formlerne findes/hentes på: Navigationsprogram.dk

Er med i programmerne: Logbog og Så til søs

Der ér åbent.

Ovenstående programmer har jeg også "vist kildekoden" til en programmérbar
lommeregner,
og slige ting bør være med i enhver logbog.
Man kan benytte: tons, i stedet for liter, hvis fragtskib.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Re: Jeg kunne forestille mig noget med nogle fortrykte sider med div
rubrikker
Så er det vel bare at starte printeren op, og udføre lidt bogbinding
derefter.
Jeg har selv bundet en del bøger ind, også i læder.

Det eneste som virkelig er strengt nødvendigt, er noget "tungt"
som benyttes når noget skal limes sammen.

Huskeråd: Klister er koldt, og den lim som benyttes, kan/skal være varm!

Disse bøger har det dog med at blive våde, specielt logbøger, men kan
lamineres når "færdigskrevne".
Måske nemmere med en "vandtæt" pc, som også kan flyde! Halvdyre, men de
findes!

Programmet: Logbog er open source, så du kan ud fra det moi har lavet,
udvikle din helt egen logbog.
Det er faktisk morsomt at programmere!

"Længe leve Københavns Havn samt Chr. Havns Kanal"
!!!Må den aldrig blive lukket, af hverken dronninger eller skibsredere!!!

Med et håb om snarlige julegaver forbliver jeg
Bo
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-10 14:43

On 12 Dec., 09:53, "Dal" <f...@ogfidus.com> wrote:
> Er der nogen der har en ide til en hjemmelavet logbog.
> Jeg kunne forestille mig noget med nogle fortrykte sider med div rubrikker
> eller ?
Jeg bruger en simpel Kina-bog. Der er ikke noget fortrykt, men på hver side
skriver jeg om dagens etape.
Det er så enkelt som dette: http://www.albin25.dk/log.pdf og fungerer fint
for mig.

"Bo Carlé" wrote:
> Med et håb om snarlige julegaver forbliver jeg
> Bo
Fint at du forbliver Bo, men du skal nok ikke regne med julegaver for den
smøre
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Dal

Dato : 12-12-10 18:17

Vi har også tideligere (læs i år) brugt en kinabog.

Men ville gerne gøre det lidt mere "fansy" og så der attid var de samme
oplysninger (som du gør).

Og så var det jo at det kunne være nogen som allerede havde lavet en
skabelon !

/dal

Fra : Flemming Torp

Dato : 16-12-10 00:25

"knob i timen" ??? ...
Det "stritter i mig", hver gang, jeg ser den formulering ... Sorry ...
couldn't help it.
God Jul.

Flemming Torp

"Bo Carlé" <greybeardet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
SNIP
> 1.
> Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i døgnet.
> Hvad bliver forbruget i døgnet -med 4 knob i timen?
SNIP - en hel masse "promotion"

Fra : Bo Carlé

Dato : 16-12-10 13:17

Hvad ville du ellers benytte som enhed? Havmåge vingeslag i kvartalet?

Hader selv: Hurtigst muligt !
Men det en helt anden historie, hvor ordene blev meget brugt i mit daværende
"arbejde" ;-}

SNIP - en hel masse "promotion" ?
Det var ikke promotion! Det var oplysning, ét eksempel på indholdet.
Viden er magt, som bonden skreg da han smed blommen væk
Jeg kunne også have skrevet om strømtrekanter eller afdrift, men brændstof
kan alle forholde sig til.

Jeg har ikke brug for "promotion".
Leverede kun lidt data fra indholdet i programmet logbog, som er smaskfyldt
med indhold,
og som bruges fortrinsvis, af søfolk, fritidssejlere og smuglere samt andre
godtfolk.
Programmet Logbog hentes fortrinsvis af amerikanere, hollændere, færinger og
kinesere.
De kan bruge kildekoden til deres eget trip.
-
Jeg skrev i øvrigt programmerne til en lommeregner på positionen:
Navn=hvor mon dét er henne i verden?
AffBreddeGrad=50
(nordlig bredde)
AffBreddeMinut=33
AffBreddeSekund=11
AffLængdeGrad=-4
(vestlig længde)
AffLængdeMinut=4
AffLængdeSekund=4
to keep me sane, som man sagde på de kanter.....
-
Også en god jul til dig samt alle medlemmerne i nyhedsgruppen -fritid
sejlads.
Bo

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-10 14:16

"Bo Carlé" skrev:
> Hvad ville du ellers benytte som enhed? Havmåge vingeslag i kvartalet?
SNIP - en hel masse klogt (tror jeg nok)

Knob ville være passende
"Knob i timen" er vås

--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Flemming Torp

Dato : 16-12-10 14:40

> Hvad ville du ellers benytte som enhed? Havmåge vingeslag i
> kvartalet?

Knob i timen kunne være et mål for en båds *acceleration*.
Det er vel ikke det, du mener?
En båds *fart* opgives almindeligvis som knob = sømil i timen ...

SNIP - en hel masse snik snak/"morsomheder" ...
- for ikke at bruge termen promotion ... ...

Flemming Torp

Fra : Bo Carlé

Dato : 16-12-10 17:44

Fra:
http://da.wikipedia.org/wiki/Knob_(fart)

Fartenheden knob, betegner antallet af sømil i timen = 1,852 km/t = 0,514
m/s
Så ja, den skulle være god nok. Du har ret, men:

"Gentagelse fremmer jo som bekendt forståelsen"

Jeg selv sætter pris på at txt er skrevet, så ALLE kan forstå det!

"Problemet" ligger nok i, at jeg KUNNE have skrevet:

1. Med 6 knob bruger fartøjet 96 liter brændstof i på 24 timer.
Hvad bliver forbruget -med 4 knob i timen?
men jeg valgte at skrive:
2. Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i døgnet.
Hvad bliver forbruget i døgnet -med 4 knob i timen?

Forskellen, på de to ses tydeligt! Nummer 2 ér skåret ud i pap!

så: ikke sejlere, ville så (måske) ikke rigtig få/fatte forståelsen af
indholdet.
-
Synes ikke selv at dette var vås, som Per Thomsen nævnte.
-
Jeg ville være HELT sikker på, at dem, som gad læse det,
fandt det "let" forståeligt og var helt sikre på det, som var nedfældet.
-
Linjerne som i brokker jer over, hører til i:
C:\Logbog\Lommeregner\Brændstof\Eksempler til fuel.txt -som jeg skrev i
1989.

Indholdet skrevet, som i brokker jer over ;-]
er EKSEMPLER, til dem som GAD hente programmet,
og på deres lommeregner, har INDTASTET programmerne, Fuel,
på deres programmérbare "lommeregner",

Som en TEST PÅ, at programmerne,er indtastet rigtigt/korrekt,
på deres programmérbare "lommeregner",
smak jeg narurligvis også et par EKSEMPLER PÅ, til TESTaf programmerne!

Ikke bare til de 5 brændstof programmer, men også til programmerne:
2. Strømtrekant, 1 Strømtrekant, Firestregspejlingen, Passere
Krydspellingen m.m.
som vil ses i mappen Lommeregner.
-
Re: SNIP - en hel masse snik snak/"morsomheder" ...
Fakta! Ér skrevet dér! Fik 2922 dage. Blev smidt ud efter 1639.
Klagede over dette! Men ingen kære Mor!
Du finder programmet Time -i mappen Lommeregner
Dette program udregner hvor mange dage der er mellem to datoer.
MEGET poupulært på positionen, hvor det blev skrevet!
Også et program som regner ud hvor meget dit ur går forkert.
Nok mest til folk med en sekstant, og radioen ér stået af.

Promotion? nej dette er videre givelse af viden.
Og hvor du finder den.

Re: for ikke at bruge termen promotion ... ...
Har ikke brug for promotion! Savner ikke anderkendelse.
Jeg ved hvad jeg kan, også hvad jeg IKKE kan.
-
Jeg gør det min fornøjelses skyld. Keeps me sane, hopefully
Fik en blodprop i bærret i 2001, og er nu ikke halvt så smart,
som jeg troede jeg var engang.....men kan stadig...
--------------------------------------
Jeg er helt klar over at ikke alle, vil slæbe deres slæb bare -computter
ombord.
Den kan blive våd, den kan falde i vandet, hvem kan ikke det? Meget kan ske
med en sådan dims...
-
Hvis logbogen skal føres på papir, har jeg lavet to skabeloner til
indførelse af kursen/kurser styret:
Fra Kort til kompas og Fra Kompas til kort.
Der er mange gode ting i mappen Lommeregner!
Dagene var sørme ikke spildt :-}

Bo
--------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-10 18:20

"Bo Carlé" skrev:
> [...]
> indholdet.
> -
> Synes ikke selv at dette var vås, som Per Thomsen nævnte.

Jeg har svært ved at forstå, hvad du skriver, og hvad du skriver om.
Noget med lommeregnere, brændstofforbrug og kinesere. Pyt med det - det
forstås sikkert af dem, som det er henvendt til.
Jeg svarer kun i tråden fordi, du nævner mit navn.
At skrive "6 knob i timen" om hastigheden er vås. Det svarer til at skrive
"kilometer i timen i timen" om en bils hastighed.
--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-12-10 18:24

Flemming Torp kom med følgende:
> Knob i timen kunne være et mål for en båds *acceleration*.

Ha, det er lige den samme tanke der altid falder mig ind, når jeg læser
det udtryk - hvadenten det er her (heldigvis sjældent) eller det er på
en eller anden medie nyhedsside.
Det _er_ acceleration - altså hastighedsændring pr. tidsenhed.

Ligesom det skurrer slemt i ørerne når nogen opgiver vindhastighed som
"sekund meter". Der findes ingen enhed der er sekund * meter. Det er
vås.
Måske kan det kaldes en arbejdsskade at gå rundt og regne i
benævnelser, men det er en af de få nyttige arbejdsskader der findes.

--
/ Ole

Fra : blueocean

Dato : 17-12-10 15:42

On 16 Dec., 18:23, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> Flemming Torp kom med f lgende:

> Ha, det er lige den samme tanke der altid falder mig ind, n r jeg l ser
> det udtryk - hvadenten det er her (heldigvis sj ldent) eller det er p
> en eller anden medie nyhedsside.
> Det _er_ acceleration - alts hastigheds ndring pr. tidsenhed.
>
> Ligesom det skurrer slemt i rerne n r nogen opgiver vindhastighed som
> "sekund meter". Der findes ingen enhed der er sekund * meter. Det er
> v s.
> M ske kan det kaldes en arbejdsskade at g rundt og regne i
> ben vnelser, men det er en af de f nyttige arbejdsskader der findes.

> [...]

Var det ikke en ide at jer til tråden, om logbogs skabelon,.

Jeg ville (hvis jeg havde tid) lave en i exel ark, måske det nemmeste.

Men jeg tror ikke der er nogen som har en sådan, det tyder det ikke på
her tråden.

Gert

Fra : Niels

Dato : 12-12-10 19:37

Hej
du kan nemt lave en standartside i Word bare du ved hvilke oplysninger du
gerne vil have med.
prøv at kikke på http://www.Biancaklubben.dk under turbeskrivelser der
ligger logbog for Petite Fleur
mvh Niels

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-12-10 12:53

Vil du på et tidspunkt tag Y-3, vil du her blive bekendt med at du
ombord skal have "Uddrag af Danske Søfartslove" ombord.
I kapitel 18 om skibsbøger står der bl.a. i uddrag at ministeren
fastsætter regler om, i hvilket omfang og i hvilke farvande der i
danske skibe skal føres skibsbøger, herunder skibsdagbøger,
maskindagbøger og radiodagbøger, samt regler for bøgers indretning og
autorisation, om bøgernes førelse og om kontrollen hermed.
Enhver, som påviser en retslig interesse heri, kan få adgang til at
gøre sig bekendt med skibsbøgernes indhold, så vidt vedkommendesw
interesse rækker.
Enhver dagbog skal, når den er udskrevet opbevares i mindst 3 år efter
datoen for sidste indførsel Hvis der for retten er rejst sag
vedrørende skibets rejser i det tidsrum, dagbogen omfatter, skal den
opbevares indtil sagen er endeligt afgjort.
Bestemmelserne finder tilsvarende anvendelse på kladder til skibsbøger
samt på optagelser, som gøres på mekanisk måde vedr. skibets
navigering eller andre forhold, som indføres i skibsbøgerne.
Overstående viser et ansvar og forpligtigelse for dem der sejler.
Derfor er det altid godt at skrive skibsbøger. Det skal være en
fornøjelse at føre sin logbog og ikke en kedelig tvang.
Derfor er det ud over nogle grundinformationer områder i logbogen
hvori man kan skrive hvad man selv bestemmer, og hvad og hvormeget man
ønsker at notere.
Grundinformationerne indeholde en liste over de ombordværende på
rejsen, også informationer om diesel mængden, motorinformationer om
motorolie og kølevæske, check og påfyldning.
Ud over det rent sejladsmæssige er det en god ide at skrive om havne,
indsejling, havnepenge m.m.
Der kan også være plads til at skrive dagbog, mennesker man møder, en
hyggelig aften og måske også plads til et gæstebogs afsnit.
Jeg har et afsnit vedr. tekniske notater, hvor alle hændelser på båden
som kræver vedligeholdelse, reparation, udskiftning m.m. indskrives og
tillige en afkrydsning med dato når det er rettet samt de tilgåede
materialer.
Vil du ikke vælge en mekanisk løsning (PC eller plotter registrering)
kan du udføre logbogen på papir med alle felterne og en dertil
nødvendig plads for indførelse af data.
En elektronisk løsning skal være udført sådet ikke er muligt at slette
data og en papirudsgev skal hvad nummererede sider.
Rettelse i papirbøger sker ved overstregning og tilskrivning af de
rettede data, med anvendelse af en blivende blæk/kuglepen, ikke noget
med blyant og forsøg på at viske ud.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 13-12-10 03:12

On 12 Dec., 20:53, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> Rettelse i papirbøger sker ved overstregning og tilskrivning af de
> rettede data, med anvendelse af en blivende blæk/kuglepen,  ikke noget

Nu er der ikke ligefrem krav på log bogs føring i danske lystfartøjer
under 15 meter, så det er måske skudt lidt over målet, en logbog for
egen interesse kan være en fordel, når man skal til at skrive sine
erindringer.
Men at føre en logbog med de nødvendige oplysninger vil altid være en
gode ide´, men er ikke et krav.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-12-10 03:59

Hej Gert,
Det er rigtigt at det ikke ligefrem er et krav; men det er altid en
god ide at føre logbog, som vi begge skriver, og det er især godt hvis
man løber ind i noget juristeri.
Derfor gør det ikke noget at man skeler til indholdet for større
skibe, det er trods alt kun et spørgsmål om størrelse der ændrer det
til et krav.
Alene det at have en historisk oversigt over turene og have check på
evt. udskiftningstidspunkter for dele, kan man selv have stor glæde
af.

Hvis man senere vil sælge sin båd er en logbog med oplysninger om
bådens tilstand og vedligeholdelsesstandard et godt argument at have
når en pris og andre betingelser skal forhandles med den nye ejer.

Mvh/Harding

Fra : Hans Munkstrøm

Dato : 25-12-10 16:37

Den 12-12-2010 09:53, Dal skrev:
> Er der nogen der har en ide til en hjemmelavet logbog.
>
> Jeg kunne forestille mig noget med nogle fortrykte sider med div rubrikker
> eller ?
>
> /Dal

Jeg har et eksempel i word - hvor du evt. selv kan forudfylde -
skibsnavn m.v.
link : http://www.kb-kbh.dk/shipslib/literatur/logbogs_blad.doc

m.v.h.

Hans

Fra : Dal

Dato : 26-12-10 08:47

nemlig,, det var lige sådan noget jeg mente !

/dal