Tør vin
Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-12-10 06:27

Jeg er bestemt ikke vinkender, men bæller gerne dagligt et par glas.
Jeg vælger ud fra hvad der smager godt. Så er den ikke længere.

Forleden var jeg på hasteindkøb i Netto. Blandt andre ting, skulle jeg
finde en flaske, som vi kunne være bekendt at komme med til et
uhøjtideligt selskab. Folk vi kender godt, som sætter pris på vin, men
heller ikke er kendere.

Jeg skimmede hyldekanterne og Netto er så flinke, at de skrive en
karakteristik. Udvalget var stort, men jeg fandt kun to flasker med
prædikatet "halvtør" og en enkelt "sød" - resten var "tør". Jeg tog en
hurtig beslutning og valgte en tør, argentinsk Zonda, uden dog at
kende den.

Hvorfor det? Er danskene generelt mest til tørre vine? Man må formode,
at Dansk Supermarked har rimeligt godt styr på hvad der efterspørges
af deres kundesegment for de forskellige butikstyper.

Og så lige een gang til for Prins Knud: Hvorfor hedder det tør? Det
modsatte af sød må være sur og det er da også sådan Hr. og Fru.
Jensen, i mange tilfælde, oplever en tør vin.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Hvor skal vi hen?
Det kommer an på hvor vi er!

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-12-10 00:22

On 11 Dec., 06:26, Kurt Hansen <k...@ugyldig.dk> wrote:

> Hvorfor det? Er danskene generelt mest til t rre vine?

Det må vist værre gældende i det meste af verden. Tørre vine står godt
til det meste mad, og det er trods alt primært det, vi bruger vi til:
Som ledsager til mad. Søde vine drikkes mest til oste og desserter
eller af folk, der ikke kan lide (tør) vin.

> Hvorfor hedder det t r? Det
> modsatte af s d m v re sur og det er da ogs s dan Hr. og Fru.
> Jensen, i mange tilf lde, oplever en t r vin.

Nja, jeg synes bestemt ikke, tør vin dominerer på det sure/syrlige.
Den *kan* gøre det, men så er der som regel tale om en underlødig
eller mislykket vin. Tør er egentlig en fin betegnelse, synes jeg: De
tørre vine har et stramt smagsindtryk, som ebber noget hurtigere ud,
end de søde. Til gengæld er de tørre vine som udgangspunkt meget
komplekse.

Tør/sød har mig bekendt været vinsmagningsskala siden oldtiden.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ralph

Dato : 11-12-10 17:28

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse
> modsatte af sød må være sur og det er da også sådan Hr. og Fru.
> Jensen, i mange tilfælde, oplever en tør vin.

Det var da vist mest i "gamle dage", for fyrre år siden skulle min salig far
altid have en tsk.fuld sukker i sit vin (og en citronvand i sin snaps).

--
Ralph

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-12-10 18:09

Kurt Hansen udtrykte præcist:
> Jeg er bestemt ikke vinkender, men bæller gerne dagligt et par glas.
> Jeg vælger ud fra hvad der smager godt. Så er den ikke længere.

Der er i bund og grund ikke forske på vinkendere og andre på dette
punkt - typisk vil vinkendere blot have udviklet deres evne til at
smage og finde (og genkende) forskellige kvaliteter i vinen. Det er jo
ikke ukendt fra andre fødevarer at man lærer en smag og derefter sætter
pris på den.

> [...]
> at Dansk Supermarked har rimeligt godt styr på hvad der efterspørges
> af deres kundesegment for de forskellige butikstyper.

Den tørre vin er stort set den vin, der er mest velegnet til mad - med
en del undtagelser selvfølgeligt. Mange søde vine er nok belastet af at
man dengang danskerne ikke drak og kendte så meget til vin, fik en hel
del søde produkter, der ikke var specielt velsmagende - bortset fra at
de var søde. Så mange mennesker har en mere eller mindre reflektorisk
afsky for sød vin.
Desuden er der nok en tilbøjelighed til at de søde typer ofte er ganske
dyre, når de er gode. En /god/ sød vin byder på nogle af de mest
koncentrerede smagsoplevelser og kan være en fantastisk oplevelse.

> Og så lige een gang til for Prins Knud: Hvorfor hedder det tør? Det
> modsatte af sød må være sur og det er da også sådan Hr. og Fru.
> Jensen, i mange tilfælde, oplever en tør vin.

Man kunne jo vælge at gå lidt teknisk til værks. Så er det modsatte af
sød ikke sur, det er bittert (basisk). Sød er ikke surs modsætning, men
en smag, der sammen med surt er velsmagende, hvorfor vi tit gøre sure
ting søde for dermed at opnå den eftertragtede smag. Ren citronsaft er
ikke voldsomt velsmagende, men balndet med sukker er den. Men den er
ikke holdt op med at være sur af den grund, vores smagsløgh belønner os
blot, når vi på en gang smager det søde og det sure.
Når man laver vin, starter man jo med en druesaft, der indeholder en
del sukker og nogen syre. Når sukkeret ved gæringen omdannes til
alkohol bevirker denne, at man får en 'tør' fornemmelse i munden fra
alkohol og syre. Der vil altid i en eller anden grad være noget sukker
tilbage - og op til en 40-50 g/l bliver normalt betegnet som tør eller
halvtør vin.

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net