Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LightRoom 3.3 er kommet
Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-12-10 09:14

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-12-10 11:10

On 2010-12-07 09:14:08 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:

> http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4928
>
> Bo //

Ja, den bliver annonceret når man starter Lightroom, men måske også en
anledning til at nævne, at for dem, der eventuelt endnu ikke har
opgraderet til LR version 3, så er det en absolut anbefalelsesværdig
opgradring. Billedkvaliteten har fået et virkeligt løft.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-10 21:26

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message
> http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4928

Det ser ihvertfald ud til at de har rettet en fejl, som gjorde at 3.2
crashede, når jeg prøvede at filtere alle (godt 45000) billederne i
grid-view i 32 bit Lightroom.
Jeg håber også de har rettet andre fejl, for jeg syntes ikke V3 har været
specielt stabil.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-12-10 21:37

On 2010-12-07 21:26:19 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> grid-view i 32 bit Lightroom.
> Jeg håber også de har rettet andre fejl, for jeg syntes ikke V3 har været

Siden jeg gik over til at bruge Mac har Lightroom (64 bit) været
klippestabil. Jeg havde mange crash under Windows 7 (64 bit) og
tidligere XP (32 bit). Jeg havde hørt fra andre Mac brugere at
Lightroom var stabil under Mac og det må jeg så give dem ret i.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-12-10 21:53

Den 07-12-2010 21:36, Hans Kruse skrev:
> Jeg havde mange crash under Windows 7 (64 bit)

Jeg har dem til gode!

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-12-10 22:40

On 07-12-2010 21:53, Soeren Friberg wrote:

> Jeg har dem til gode!

-ja, men det er ikke sikkert, du får dem

Jeg har heller ikke oplevet væsentlige fejl i 3.2 og 3.3RC, men jeg
arbejder nok heller ikke så meget med billeder, som Hans,

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-12-10 22:53

On 2010-12-07 22:39:43 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:

> -ja, men det er ikke sikkert, du får dem
>
> Jeg har heller ikke oplevet væsentlige fejl i 3.2 og 3.3RC, men jeg
> arbejder nok heller ikke så meget med billeder, som Hans,

Det gik ikke op for mig præcist hvad der var årsagen, men jeg har en
stærk fornemmelse af, at mine mange lokale justeringer er en del af
forklaringen. Med landskaber laver jeg hele tiden lokaler justeringer
for at få lyset til at passe. Men de helt samme operationer på min Mac
giver ingen crash. Jeg havde ikke crash på min Windows maskine når jer
arbejdede med andre applikationer end Lightroom.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-12-10 07:23

[8<8<8<]
> Det gik ikke op for mig præcist hvad der var årsagen, men jeg har en stærk
> fornemmelse af, at mine mange lokale justeringer er en del af
> forklaringen.

Ja - det passer også med hvad jeg har oplevet.
Lokale justeringer er blevet hurtigere i V3 end i V2 (som til tider var
meget langsom) - men til gengæld er det sommetider ustabilt. Det er
performance optimering ud fra det gammelkendte princip: "Et program der ikke
_skal_ virke kan gøres vilkårligt hurtigt".

Desuden tror jeg der er en del memory-leaks, så programmet går ned hvis man
har redigeret mange billeder.
Det oplever man typisk ikke konsekvensen af i 64 bit versioner.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-12-10 10:58

On 2010-12-08 07:22:56 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> har redigeret mange billeder.
> Det oplever man typisk ikke konsekvensen af i 64 bit versioner.

Da jeg skiftede til 64 Windows 7 oplevede jeg lidt bedre stabilitet end
med 32 bit Windows XP. Jeg så også efter om LR gik op og op i
memoryforbrug og det kunne jeg ikke entydigt se, men jeg så dog at
f.eks. en lang sekvens af 1:1 preview generering fik memoryforbruget
til at gå op og op indtil operationen var slut og derfter faldt det ned
igen. Så vidt jeg husker var det til det niveau, der var før preview
generering startede, men for mig var det temmelig ulogisk med den
opførsel. Jeg havde 8GB RAM og selv med meget memory leaks burde det
tage lang tid og jeg så ikke memoryforbruget under normal editering
stige meget. Jeg oplevede også ofte crash i andre funktioner end lokale
rettelser, f.eks. en ændring i kontrast nogle gange. Spørgsmålet er
også om min maskine har (havde) nogle svagheder som andre ikke har
f.eks. med device drivere (jeg tænker her på grafikkort og driver).

Nå, men det kan jo også være ligemeget nu :) Grunden til at det blev en
MacBook Pro var bla. at den kan drive min 30" HP skærm, som jeg stadig
har og det er stadig true love ;) Jeg fandt ingen Windows baserede
laptops der kunne det. En anden ting er at den er nærmest totalt lydløs
lige undtagen når jeg kører 1:1 previews. Jeg kan godt lide at høre
musik på mit anlæg samtidig med at jeg redigerer billeder, så et antal
blæsere som kører hele tiden er ikke lykken. Den sidste årsag var
skærmen på MBP'en, som på det tidspunkt var den bedste der kunne fås
lige bortset fra Lenovo W700. Så er der andre små ting, som jeg holder
af. F.eks. kan jeg undgå at skærmen bliver dæmpet ned i lysstyrke når
den kører på batteri og batterilevetiden er fænomenal. Nu skal det ikke
udvikle sig til en salgstale for MBP, men jeg var skeptisk først også
overfor den mange penge den kostede, men efter et års brug ville jeg
ikke bytte med nogetsomhelst bortset fra en ny MBP :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-12-10 00:52

Hans Kruse har bragt dette til os:

> [...]
> (32 bit). Jeg havde hørt fra andre Mac brugere at Lightroom var stabil under

Helt ukendt for undertegnede, der bruger en 64bits Win7. Lightroom 3
har været noget af det mest klippestabile, jeg har haft og jeg laver
masser af lokale justeringer med penselværktøjet. Vælger meget hyppigt
i librarymodulet at bruge 'All photographs' med filtrering, flag,
rating og farvemarkeringer til at organisere og batchbehandle.

vh
Jan

--
Jan Bøgh