IP-adresser ???
Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 09:34

Jeg har fået oplyst en IP-adresse i dette format xxx.yyy..nnn til en
router.

Ved en lokalisering med

http://en.utrace.de

viser det sig at være i et bolignetværk.

Den ER tændt og alt virker i den ende af ledningen, men jeg kan ikke ping'e
routeren - intet svar !

Jeg har bemærket ved IPCONFIG, at den OFFENTLIGE IP-adresse IKKE er i
ovenstående format - er det i virkeligheden sådan, at offentlig IP-adresser
i dag IKKE er i det amgivne format ?

eller hva' kan der være galt ?

Mvh
KSor

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-12-10 09:47

"KS" <keld DOT soerensen SNABELA os DOT dk> crashed Echelon writing

> Jeg har fået oplyst en IP-adresse i dette format xxx.yyy..nnn til
> en router.

Altså en IPv4 adresse.

> Ved en lokalisering med
>
> http://en.utrace.de
>
> viser det sig at være i et bolignetværk.
>
> Den ER tændt og alt virker i den ende af ledningen, men jeg kan ikke
> ping'e routeren - intet svar !

Er routeren sat op til overhovedet at svare på ICMP?

> Jeg har bemærket ved IPCONFIG, at den OFFENTLIGE IP-adresse IKKE er i
> ovenstående format - er det i virkeligheden sådan, at offentlig
> IP-adresser i dag IKKE er i det amgivne format ?

Øhhh nu taber du mig. Der forefindes IPv4 og IPv6 som anvendes på
internettet. Så hvad mener du med format? Hvis det er fordi IP-adressen
ikke matcher, så skyldes det højst sandsynligt at du på den ene side har
routerens yderside adresse og du med din ipconfig får oplyst en adresse i
subnettet for routerens inderside.

Desuden kan der jo være flere routere imellem, alt efter størrelsen og
kompleksiteten af netværket.

Eller du kunne prøve at stille spørgsmålet mere direkte med yderligere
oplysninger.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 07-12-10 10:03

Den 07-12-2010 09:34, KS skrev:
> Jeg har fået oplyst en IP-adresse i dette format xxx.yyy..nnn til en
> router.
>
> Ved en lokalisering med
>
> http://en.utrace.de
>
> viser det sig at være i et bolignetværk.

Så langt, så godt.

> Den ER tændt og alt virker i den ende af ledningen, men jeg kan ikke
> ping'e routeren - intet svar !

Det er jo også fint.

> Jeg har bemærket ved IPCONFIG, at den OFFENTLIGE IP-adresse IKKE er i
> ovenstående format - er det i virkeligheden sådan, at offentlig
> IP-adresser i dag IKKE er i det amgivne format ?

Lidt vrøvlet beskrevet, men som jeg får det til at fremstå i mit hoved,
efter den beskrivelse, så får deres router tildelt en DHCP-adresse af
bolignetværket. Det er en lokal IP. bolignetværket har så en egen WAN IP
som alle på bolignetværket deles om. Du vil således ikke kunne forbinde
til deres router direkte.

Det er der to mulige løsninger på;

1. De får en offentlig IP på bolignetværket(det koster som regl et fast
beløb per måned)

2. Du laver en VPN-tunnel. Hamachi er her et godt bud.

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 10:15

"Mcwm" skrev i meddelelsen

Den 07-12-2010 09:34, KS skrev:
> [...]
>
> viser det sig at være i et bolignetværk.

Så langt, så godt.

> Den ER tændt og alt virker i den ende af ledningen, men jeg kan ikke

Det er jo også fint.

> [...]

beløb per måned)

2. Du laver en VPN-tunnel. Hamachi er her et godt bud.

Det eneste jeg undrer mig over er at routeren ikke svarer på et PING ?

Min lallen rundt i forklaring af IPCONFIG havde egentlig ikke noget med
spørgsmålet at gøre.

Fra : Max

Dato : 07-12-10 10:34

Hej KS

> Det eneste jeg undrer mig over er at routeren ikke svarer på et PING ?

Det er vel meget normalt at en router kan være sat
op til ikke at svare på ping.

--
Mvh Max

Fra : Mcwm

Dato : 07-12-10 10:41

Den 07-12-2010 10:33, Max skrev:
> Hej KS

> Det er vel meget normalt at en router kan være sat
> op til ikke at svare på ping.

Især hvis den befinder sig bag både NAT og firewall på bolignetværket

Venligst
Mcwm

Fra : Mcwm

Dato : 07-12-10 10:51

Den 07-12-2010 10:15, KS skrev:
> Det eneste jeg undrer mig over er at routeren ikke svarer på et PING ?

Det kan der være flere grunde til.

Routeren befinder som tidligere beskrevet bag firewall/nat på
bolignetværket eller routeren er ikke sat op til at svare på ping.

I stedet for vi bliver ved med at atkrive og gætte, så opgiv de
ip-adresser du kender til. Du ka jo bare sløre dem 10.0.xx.xxx og
192.168.x.x. Ikke at den type ip-adresser kan misbruges til det store,
men blot for at give dig en ide om hvordan du kan gøre det.

Her er din egen sløret, den er dog at læse under NNTP posting host
87.57.xxx.xxx

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 11:25

"Mcwm" skrev i meddelelsen

Den 07-12-2010 10:15, KS skrev:
> [...]

men blot for at give dig en ide om hvordan du kan gøre det.

Her er din egen sløret, den er dog at læse under NNTP posting host

Ligeså nemt er det så ikk' lige at finde din - med mindre det er
194.109.xxx.xx ?

Det er hende "mosteren i Vildmosen" der igen spøger - jeg ville
prøve at ping'e hendes IP over længere tid, for at se hvornår hun er
"oppe" og hvornår hun er "nede".

Jeg har så noget C# kode som pinger hvert 10. sekund og skriver
status i en logfil - og her undrer det mig, at hun er nede det meste
at tiden - 4-5-6 timer for så at være oppe i 40-50 min.

Jeg vil så prøve på en anden - og fik så den omtalte i boligforeningen,
men den svarer slet ikke !

mvh
KSor

Fra : Mcwm

Dato : 07-12-10 11:46

Den 07-12-2010 11:25, KS skrev:
> Ligeså nemt er det så ikk' lige at finde din - med mindre det er
> 194.109.xxx.xx ?

Det er så ikke min IP. Min news-udbyder(Giganews) videresender ikke
klienternes IP.

> Det er hende "mosteren i Vildmosen" der igen spøger - jeg ville
> prøve at ping'e hendes IP over længere tid, for at se hvornår hun er
> "oppe" og hvornår hun er "nede".

Det har jeg forstået, men har ingen fakta at forholde mig til.
Forbindelser og forbindelser, er jo mange ting

> Jeg har så noget C# kode som pinger hvert 10. sekund og skriver
> status i en logfil - og her undrer det mig, at hun er nede det meste
> at tiden - 4-5-6 timer for så at være oppe i 40-50 min.

Du kan med held prøve;
http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html
Men det program vil heller ikke kunne pinge, med mindre alle betingelser
er til stede.

> Jeg vil så prøve på en anden - og fik så den omtalte i boligforeningen,
> men den svarer slet ikke !

De må jo have styr på deres eget netværk, skulle man mene. Så med mindre
du oplyser regulære fakta, er det der du må henvende dig. Alt andet er
blot gætteleg

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 12:33

"Mcwm" skrev i meddelelsen

Den 07-12-2010 11:25, KS skrev:
> [...]

De må jo have styr på deres eget netværk, skulle man mene. Så med mindre
du oplyser regulære fakta, er det der du må henvende dig. Alt andet er

Jamen ... regulære fakta ... hvad er det du vil vide ?

En IP-adresse ? hvis ja, så 87.53.194.166

Fra : Mcwm

Dato : 07-12-10 12:46

Den 07-12-2010 12:33, KS skrev:
> Jamen ... regulære fakta ... hvad er det du vil vide ?
>
> En IP-adresse ? hvis ja, så 87.53.194.166

Skrev du ikke det var et boligforeningsnetværk? Den IP tilhører TDC, er
det en YOUSEE-forbindelse?

Venligst
Mcwm

Fra : Mcwm

Dato : 07-12-10 12:53

Den 07-12-2010 12:33, KS skrev:
> En IP-adresse ? hvis ja, så 87.53.194.166

den tilhører;

http://en.utrace.de/whois/87.53.194.166

og ikke som du opgav i første tråd, et boligforeningsnetværk.

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 13:17

"Mcwm" skrev i meddelelsen

Den 07-12-2010 12:33, KS skrev:
> [...]

den tilhører;

http://en.utrace.de/whois/87.53.194.166

og ikke som du opgav i første tråd, et boligforeningsnetværk.

Ja, men det er denne, der er det egentlige problem.

Linket, du angiver kender jeg godt, men hvorfor
er denne IP "oppe" og "nede" sådan lidt på skift
i løbet af døgnet - dog mest "nede" ?

Det har ikke noget at gøre med at "moster" har
tændt eller slukket for sit udstyr - for det er slukket.
Det har heller ikke noget at gøre med om routeren er
sat op til at svare eller ej - dels svarer den jo faktisk
nogle gange, dels er den jo faktisk slukket (???).

Jeg mener du nævnte noget om udvendig/indvendig
side af router - skal det forstås derhen, at ...

når jeg med min routerkonfigurering kan se, at der
på hver side af routeren (WAN/LAN-siden) er hhv.
87.57.xxx.xxx (WAN-siden) og 192.168.1.1 (LAN-siden)
så mener du der yderligere er en IP-adresse på TDC-siden
af kablet mellem TDC og min router ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-12-10 13:36

> Linket, du angiver kender jeg godt, men hvorfor
> er denne IP "oppe" og "nede" sådan lidt på skift
> i løbet af døgnet - dog mest "nede" ?

Får din moster den samme IP hver gang? Det kan jo være det rent faktisk er
en anden TDC kunde som har IP-adressen når din moster slukker sit udstyr.
De fleste af TDCs produkter sælges med dynamiske IP-adresser, dvs kunden
har nødvendigvis ikke den samme IP-adresse hver gang.

Andre der kan huske TDCs leasetid, er vi allerede nede på 1 time?

Og her snakker vi om 87. adressen på ydersiden af routeren.

> [...]
> sat op til at svare eller ej - dels svarer den jo faktisk
> nogle gange, dels er den jo faktisk slukket (???).

Dels bestyrker det teorien om at når mosters udstyr er slukket, har en
anden kunde den IP-adresse du pinger.

> [...]
> 87.57.xxx.xxx (WAN-siden) og 192.168.1.1 (LAN-siden)
> så mener du der yderligere er en IP-adresse på TDC-siden

Det skal forståes på denne måde 87.57 adressen er den som din moster har
tildelt set ude fra det store internet.

192.168.1.1 adressen er den som routeren har på indersiden, til
kommunikation med udstyr i hendes bopæl, dvs. computere osv.

Når du hjemme fra din adresse vil lave script der tjekker oppetiden på fx.
routeren, så skal du hjemme fra dig pinge mod 87.57 adressen.
MEN MEN MEN dette kan du kun bruge til noget hvis din moster får den samme
IP-adresse hver evig eneste gang at hendes router beder om en IP-adresse af
TDC og/eller fornyer den eksisterende adresse som routeren allerede har
fået tildelt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 07-12-10 13:43

Den 07-12-2010 13:36, Bjarke Andersen skrev:
> Andre der kan huske TDCs leasetid, er vi allerede nede på 1 time?

Den skulle efter sigende være sat op til 2 timer.

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 16:10

"Bjarke Andersen" skrev i meddelelsen
[...]
----------------------------------
Hun skifter da i hvert fald ikke IP medens jeg har fjernsupport på hende ...
ja, ikk' hende men pc'en !
.... og her mister vi tit forbindelsen.
Andre der kan huske TDCs leasetid, er vi allerede nede på 1 time?
Det kræver vel, at hendes udstyr - mindst router - er slukket
i LÆNGERE tid end den leasetid - om den så er 1 eller 2 timer

[...]

Så er jeg med igen.

[...]
Den beder vel KUN om en IP EFTER den har været slukket i mere
en den "leasetid" vi talte om ovenfor ... eller ?

Den test jeg vel forsøge er, at pinge hendes IP i længere tid, hvor
hendes udstyr står tændt - og hun evt. arbejder på det - herunder
sender mails - her skulle jeg gerne kunne få svar meget stabilt.
Min erfaring - og som hun selv siger - er hendes forbindelse meget
ustabil, men vil gerne kunne dokumentere det over for TDC - derfor
dette lille forsøg på at lave en logfil.

Mvh
KSor

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-12-10 14:30

> Det kræver vel, at hendes udstyr - mindst router - er slukket
> i LÆNGERE tid end den leasetid - om den så er 1 eller 2 timer

2 timers leasetid, så efter 2 timer bliver IPen frigivet i TDCs DHCP server
for tildeling til andet eller samme udstyr (kunde).

> Den beder vel KUN om en IP EFTER den har været slukket i mere
> en den "leasetid" vi talte om ovenfor ... eller ?

Nej, jvf specifikationerne for DHCP bliver en lease forsøgt fornyet efter
den halve tid, hvis dette derefter fejler så forsøges der igen efter det
halve af den resterende tid osv.

Dvs. med en lease tid på 2 timer, forsøger routeren at forny den tildelte
IP adresse hos TDC efter 1 time, enten vil routeren her få lov til at lease
IP adressen for yderligere 2 timer (igen med fornyelse efter en time),
eller så får routeren af ukendte årsager tildelt en helt ny IP (dette bør
ske sjældent), fordi den nuværende ikke længere kan være ledig. Hvis hele
fornyelse fejler, så er der 1 time tilbage før leasen udløber, her vil
systemet prøve ovenstående efter ½ time, og hvis det fejler her så efter 15
min. osv.

Håber DHCP forklaringen gav mening.

Men bed din moster om at lade udstyret stå tændt, så får du et bedre
billede.

Desuden vil jeg bede dig om at lære at quote i dine svar, for det bliver
noget værre rod når du forsøger at lave svar til os andre.
http://www.usenet.dk/?side=citatteknik

--
Bjarke Andersen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-12-10 14:39

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Desuden vil jeg bede dig om at lære at quote i dine svar, for det
> bliver
> noget værre rod når du forsøger at lave svar til os andre.
> http://www.usenet.dk/?side=citatteknik

Det er en fejl i den nyeste Windows Live Mail, som MS ikke mener, der
skal gøre noget ved ;-(

Tidligere versioner kunne godt finde ud af det.

Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-12-10 14:42

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> crashed Echelon writing

> Det er en fejl i den nyeste Windows Live Mail, som MS ikke mener, der
> skal gøre noget ved ;-(
>
> Tidligere versioner kunne godt finde ud af det.

Så hedder det vel, skaf en ordentlig usenet klient.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-12-10 17:43

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Så hedder det vel, skaf en ordentlig usenet klient.
> Bjarke Andersen

Et udemærket forslag

Jeg bruger heller ikke selv Live Mail - men der har været en del
skriveri om at 11'eren ikke kan quote korrekt.

Jan

Fra : Mcwm

Dato : 07-12-10 13:53

Den 07-12-2010 13:16, KS skrev:
> [...]
>
> Venligst
> Mcwm
> Ja, men det er denne, der er det egentlige problem.

Så lad os holde os til den og kun den

> Linket, du angiver kender jeg godt, men hvorfor
> er denne IP "oppe" og "nede" sådan lidt på skift
> i løbet af døgnet - dog mest "nede" ?

Forholder det sig som du beskriver, vil jeg antage at forbindelsen er
nede når der ikke svares. Fra anden tråd mener jeg også at have læst, at
"mosters" forbindelse var blevet justeret, af samme årsag.

> [...]
> sat op til at svare eller ej - dels svarer den jo faktisk
> nogle gange, dels er den jo faktisk slukket (???).

Hvis den svarer på ping når du positivt ved at hendes router er slukket,
så efterlader det to muligheder.

1. Du pinger forkert adresse.
2. En anden har fået hendes IP

> [...]
> 87.57.xxx.xxx (WAN-siden) og 192.168.1.1 (LAN-siden)
> så mener du der yderligere er en IP-adresse på TDC-siden

Nej. Der er de to, med mindre hun har en router fra TDC, derefter sin
egen router og sluttelig PC.

Jeg vil, som tidligere foreslået, bede dig overveje at installere
Hamachi på begge maskiner. Er hendes forbindelse stabil, vil du altid
kunne nå hendes pc, underordnet hvilken IP TDC tildeler hende.

Venligst
Mcwm - men jeg har skrevet dette, har jeg en succesrate på den opgivne
IP, på ca. 43%

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 16:12

"Mcwm" skrev i meddelelsen

Venligst
Mcwm - men jeg har skrevet dette, har jeg en succesrate på den opgivne
IP, på ca. 43%
> Mvh

???????????????????????
Jeg har kørt ping på den hele dagen UDEN svar !

Mvh
KSor

Fra : Mcwm

Dato : 07-12-10 19:47

Den 07-12-2010 16:12, KS skrev:
> "Mcwm" skrev i meddelelsen

> Venligst
> Mcwm - men jeg har skrevet dette, har jeg en succesrate på den opgivne
> IP, på ca. 43%

> Jeg har kørt ping på den hele dagen UDEN svar !
>Som sagt, har jeg pinget den med held. Jeg vil pinge den over et par
timer og poste resultatet her eller maile den til dig, såfremt din
mailadresse er valid.

Venligst
Mcwm