Sjusk
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-12-10 13:06

Se:

http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece

og anduvningsbeskrivelsen for havnen:

http://hundige-havn.dk/Gæstesejlere/Besejling/tabid/143/language/da-DK/Default.aspx

Hvad er der sket m.h.t. manglende elektrisk foryning i havnen.
Er der lokale der kan belyse emnet?

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 05-12-10 23:27

Jeg har ligget i havnen i 10 år og har mindst 200 indsejler til Hundige på
loggen. Jeg kan slet ikke genkende beskrivelsen.

For det første er ledefyret hvidt og ikke rødt. Fremgår meget tydeligt af
søkortet. Der er også et meget klar vinkelfyr, men det bruger man sjældent
hvis man som en god sømand anduver havnen nogenlunde vinkelret på
kystlinien.

Yderligere, så er der næsten alttid god landkending fra søsiden. Hvis du
aldrig har været der før og fyrene ikke virker, så er det svært at finde
molehovederne (da de ligger langt ude fra haven), men når man ser hullet, så
er resten af turen barnemad.

Jeg kan slet ikke forstå hvordan det kan gå galt. Med mindre de hverken har
kigget i søkortet eller havnelodsen. Det er jo også sand område uden revler,
så hvis lod'et viser at man er på vej mod lavvande, så vender man bare 180
grader og så er man sikkert væk fra stranden.

Jeg sejler meget alene på fremmede havne og har da nogle gange lidt
'adrenalin' kørende. Men en bred åbning på en familievenlig sandstrand kan
da næsten ikke gå galt.

Bjarke

Fra : blueocean

Dato : 06-12-10 01:34

On 5 Dec., 23:27, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-kr lleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> 'adrenalin' k rende. Men en bred bning p en familievenlig sandstrand kan
> da n sten ikke g galt.
>
> Bjarke
>
> "Harding E. Larsen"  skrev i meddelelsennews:7c64c3ff-a7cb-4154-ac3f-30f8c5a1229c@l32g2000yqc.googlegroups.com...
>
> Se:
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece
>
> og anduvningsbeskrivelsen for havnen:
>
> http://hundige-havn.dk/Gstesejlere/Besejling/tabid/143/language/da-DK/Default.aspx
>
> Hvad er der sket m.h.t. manglende elektrisk foryning i havnen.

Det er nemt at være bagklog, men et eller andet sted er der noget der
siger mig at de har begået en fejl af format, hvis man er en kompetent
sejler anløber man ikke en havn i mørke, og hvis man har det mindste
tviel om anløbet skal man afbryde dette, de kunne være søgt til ande
havn i stedet for at forsøge at komme ind i Hundige. Og selvom fyret
er gået ud burde det ikke være et problem at anduve Hundige havn, hvis
man 100 % tjek på sin position og ved præcist hvor man er i forhold
til havnen. Man har altid mulighed for at afbryde en anduvining og så
sejle tilbage til åbent farvand.

Gert

Fra : HKN

Dato : 06-12-10 13:49

Jeg er som sådan ikke uenig med hverken Bjarke eller Gert - Køge Bugt har
været min legeplads siden jeg 1. gang satte fødderne i en optimistjolle for
mere end 42 år siden....og lige nøjagtig Hundige og Ishøj havn kan være
svære at anduve i mørke. Netop som Bjarke skriver, så går molerne langt ud i
havet, og det kan virke forvirrende - selv i dagslys kan man først se
hvordan og hvorledes når man er helt tæt på. (synes jeg altså)

Der er naturligvis ikke nogen undskyldning for ikke at kigge på kortet eller
navigatoren, men er man først forvirret så stoler man sjældent på sine
instrumenter, men som det også er pointeret så er det jo bare at slå bak
eller vende stævnen den anden vej og så forsøge igen.

Nu ved jeg ikke hvor det er gået galt - men formentlig på N-siden af N-lige
mole? De kan have antaget at det var den sydlige mole, eller have troet at
det var stenrøsen henne ved Ishøj.

Det viser bare at det også går galt for meget rutinerede sejlere. ligesom
det indimellem også går galt for meget rutinerede piloter.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-12-10 05:16

Journalister kan tage fejl af farverne og måske ment at fyret på
sydlige mole var et ledefyr.

Det jeg hæfter mig ved er politiets udtalelse:
Vagtchefen hos Midt- og Vestsjællands Politi, Lars Mogensen, bekræfter
over for ekstrabladet.dk, at havnen var mørkelagt.

Det kan have været baggrundslys i land (lyssignaler i krydset nord for
havnen) de sejlende har skønnet var lysene på havnen.
Man skal jo længere ind mod kysten end til molehovederne for at
tangere 2 meterkurven og for at kunne gå på grund.
Fra anduvningen og ind skal sejles i kurs 332,8 gr. korrigeret for en
kraftig nordgående strøm der sætter på tværs af indløbet.

Det virker som en navigationsfejl. Og et samtidigt el-svigt på havnen,
der så skal have skylden.

Fra : steffen skov

Dato : 06-12-10 18:01

O-høj
Som Harding nævner kan trafiklys i baggrunden af havnen virke forvirrende.
Når jeg en gang imellem anduver Aabenraa, kan jeg blive meget forvirret i
mørke. Lige bag ved havnen på en bakke ligger et stort lysreguleret
trafikkryds, som sender de 3 farver ud i samme højde som havnens ledefyr.
Selv i klar sigt kan det gøre mig usikker, men så bliver der vendt om og
kredset til, jeg har tjek på navigationen. Krogen er sågar også blevet
droppet et par gange, hvis usikkerheden tog overhånd (ja - uden for
sejlrenderne)!
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : blueocean

Dato : 06-12-10 12:04

On 6 Dec., 18:01, "steffen skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> Vagtchefen hos Midt- og Vestsj llands Politi, Lars Mogensen, bekr fter
> over for ekstrabladet.dk, at havnen var m rkelagt.
>
> Det kan have v ret baggrundslys i land (lyssignaler i krydset nord for
> havnen) de sejlende har sk nnet var lysene p havnen.
> Man skal jo l ngere ind mod kysten end til molehovederne for at
> tangere 2 meterkurven og for at kunne g p grund.
> Fra anduvningen og ind skal sejles i kurs 332,8 gr. korrigeret for en
> kraftig nordg ende str m der s tter p tv rs af indl bet.
>
> Det virker som en navigationsfejl. Og et samtidigt el-svigt p havnen,

Jeg er ikke uenig med nogen her, og JA trafik lys kan forvirre det ved
jeg, men alligevel gik det galt, og måske stolede man for meget på
lokal kendskabet, eller......
Ja selv efarene piloter og Kaptajner/styrmænd/ navigatøre kan og begår
fejl det ved vi jo.

Men alligevel er der for mange indikationer at de begik fejl som er
klasiske, men sålænge vi ikke ved hvad de gjorde er det svært at være
klog på det der skete.
politirapporten må belyse det.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-12-10 00:14

Ja vi må afvente politirapportens opremsning af fejlene der indgik i
hændelsesforløbet.
Som regel er der flere, ofte mange fejl der medvirker til forløbet.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 07-12-10 22:39

Der er ingen nærtliggende trafiklys i Hundige. Havnen ligger jo ude i den
kunstige strandpark, langt fra strandvejen. Så det er ikke noget problem.,

Der er ingen strømproblemer ved anløb. Har set den skrøne men det er ikke
tilfældet. I hård vind og søbrise kan der stå lidt sø i indsejlingen mellem
molehovederne, men det lyder ikke til, at det var der det gik galt. Der er
også en lille sandbanke sød/øst for det sydlige molehoved, men det giver
maksimalt en blød 'grundejer oplevelse'.

Det er sikkert rigtigt at der var mørk på havnen. Der var vist også et
udfald nogle få måneder tilbage. Jeg kan da spørge Ole (havnefogeden)

Ja, det bliver spændende at se hvad deres raport viser.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 08-12-10 01:26

?>
http://ekstrabladet.dk/112/article1463804.ece

Hvis man istedet læser en anden større dansk avis' udlægning af hændelsen
ser sagen pludselig ganske anderledes ud.
http://www.berlingske.dk/danmark/baad-ramte-forbi-hundige-havn-og-vaeltede

Jeg hæfter mig specielt ved afsnittet:
"- De sejler nord om Sjælland, og da de er 500-600 meter nord for Hundige
Havn, bemærker de, at lyset i havnen bliver slukket. Men de forsøger at få
båden ind alligevel, selvom det er noget mørkt, oplyser vagtchef ved Midt-
og Vestsjællands Politi Lars Mogensen og tilføjer:"

Her er hændelsesforløbet således beskrevet som at båden befinder sig i god
afstand fra havnen da lyset bliver slukket - og alligevel forsøger man at få
båden ind i havnen.
Der har således være rig mulighed for at vende om og sejle ud igen, det var
et bevist valg at anduve havnen i ly af mørket.

m.v.h.

Christian

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-12-10 02:07

Ja det er igen en journalistisk udlægning som heller ikke lyder
sandsynlig.

Kommer de sejlende nord om Sjælland, skal de syd om Amager og dermed
vil de under alle omstændigheder komme op mod Hundige sydfra.
Ligger de 500-600 meter nord for Hundige havn er de oppe på Køgevejen
og menes der i en nordøstlig retning er de i området nord for det
afmærkede område for bundgarn.
Hermed har de ikke fulgt indsejlingen til Hundige og måske set stort
på bøjernes anvisninger for området og sejlet den lige linie fra et
sted syd for Afladshage.
Har de ført og fulgt en nedskrevet sejladsplan kan den lægges til
grund, er der ikke en sådan bliver det meget sniksnak.

Vi får se hvordan udredelsen forløber.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-10 15:40

Det viser sig ofte, at journalisters beskrivelse/fortolkning ikke
svarer til virkeligheden.

Jeg hæftede mig også ved beskrivelsen: "Her ankom de til sidst på
eftermiddagen efter at have startet fra Faaborg tidligere på dagen."

Selv i en 35 fods sejlbåd skal man være *bedre end god* for at sejle
fra Fåborg til Hundige på en dags tid ... Nord om Sjælland er der vel
godt 180 sømil og syd om og uden om Møn er der vel 145 sømil ...

Det er desværre mit indtryk, at vi fra pressens beskrivelse ikke aner,
hvad der er foregået ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-12-10 09:31

Ja jeg studsede også over den hurtige sejltid. Uanset om man går
igennem Lillebælt eller op igennem Storebælt er det en tur på 190 alt..
70 SM ca., og hertil vil i bedste fald nok blive brugt 30 timer. Kun
med en tri- eller cat kan det gøres på under et halvt til et helt
døgn.

Det er ikke så underligt at mange journalister også er forfattere.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-12-10 13:29

Ja jeg studsede også over den hurtige sejltid. Uanset om man går
igennem Lillebælt eller op igennem Storebælt er det en tur på 190
alt.
170 SM ca., og hertil vil i bedste fald nok blive brugt 30 timer.

Fra : blueocean

Dato : 09-12-10 03:58

On 8 Dec., 21:29, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
>
> - Skjul tekst i anførselstegn -
> - Vis tekst i anførselstegn -

> - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -

Journalister bliver jo lønnet af de historier de kan fortælle, og ja
DE ER GODE TIL AT FORTÆLLE HISTORIER.

Jeg undrde mig også over at de kan sejle så hurtigt.............
Men igen en halv and, der blev til en struds.

Gert

Fra : Christian Stidsen

Dato : 09-12-10 17:31

?
[...]

Hvem skriver til journalisten og spørger til sejltiden ? :)

Fra : -

Dato : 13-12-10 01:03

Den 09-12-2010 17:30, Christian Stidsen skrev:
> [...]
> Men igen en halv and, der blev til en struds.
>
> Gert
>

> Hvem skriver til journalisten og spørger til sejltiden ? :)

Jeg synes ganske ofte at opleve at hvis man ved noget om et eller andet
emne, så er det ualmindelig svært at genkende fakta fra artikler i
aviserne. Det er man et eller andet sted nødt til at erkende, og
forholde sig til. Journalisten er tilsyneladende ofte ikke interesseret
i at beskrive fakta, blot at skrive en historie....

Men uden at vide (selv om jeg er ikke journalist så kan der være
sket det som næsten skete i Vallensbæk Havn sidste vinter, at bådejere,
på trods af at det er ulovligt, tænder for elektriske varmeapparater i
deres både, hvilket overbelaster det elektriske forsyningsnet i havnen,
og i sidste ende slår sikringerne.

Om lyset så var rødt eller grønlyseblåt er i den sammenhæng ret
ligemeget, hvis hele havnen pludselig er mørklagt.

PS: Jeg har ingen anelse om hvad den politianmeldelse for hærværk imod
havnepersonalet der blev indleveret af en (nogle) af de bådejere der fik
afbrudt strømmen til bådene for at undgå et totalt kollaps i Vallensbæk
Havn gik, men nu har alle både fået separate elmålere! - Og
forsyningsnettet er blevet udbygget.

Mvh. Claus