Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pentax 645D
Fra : Hans Kruse

Dato : 06-12-10 12:06

Der er nu testbilleder på dpreview
http://www.dpreview.com/news/1012/10120308pentax645d.asp
og også på Imaging Resource
http://www.imaging-resource.com/NEWS/1291418969.html

Jeg har kigget på RAW billederne og må igen sige at de bekræfter det
indtryk jeg fik fra min egen "test". Nemlig at i 100% view eller
pixelkvalitet så ligger Pentax 645D temmelig tæt på 1Ds mkIII. Det
betyder selvfølgelig pga af næsten dobbelt så mange pixels at print kan
laves noget større (ca. kvadratroden af 2 på hver led) eller ca. 40%.
Det svarer også til at gå fra f.eks. A3 til A2 eller fra A2 til A1. Det
er jo ikke uvæsentligt hvis man printer stort, men da 1Ds mkIII kan
printe i A2 med 258 PPI med en hvid ramme på 2 cm så vil det være meget
marginelt hvad en Pentax 645D vil give forudsat at objektivers
kavalitet ligger på samme niveau og print ikke skal være større. Men en
Pentax kan så printe i A1 med ca. samme kvalitet som 1Ds mkIII (eller
Nikon D3X) kan lave i A2.

Jeg er imponeret over Pentax 645D detaljer ved ISO 1600. Jeg synes det
er et meget interessant kamera, som hetl sikkert vil få en indflydelse
på high-end DSLR og MF markedet fremover. En af grundene er også et
velfungerende AF system, hvor Leica S2 i de tests jeg har læst har
nogle problemer. Leica glasset er dog uden konkurrence så vidt jeg kan
forstå. Et godt AF systen er selvfølgelig temmelig vigtigt når der ikke
findes live view. Når det er sagt, så når Pentax 645D efter min mening
ikke hverken 1Ds mkIII eller D3X til sokkerholderne når det gælder
anvendelighed og hastighed. Både 1Ds mkIII og D3X er anvendt i stor
stil af naturfotografer og en Pentax er meget begrænset her undtagen
for landskabsfotografer.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-12-10 13:27

On 2010-12-06 12:06:07 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]
> anvendelighed og hastighed. Både 1Ds mkIII og D3X er anvendt i stor
> stil af naturfotografer og en Pentax er meget begrænset her undtagen

Der er meget diskussion om MF nu da Pentax er kommet med på vognen.
Måske en interessant observation for dem der ikke har lavet
regnestykket...?

Indenfor DSLR har vi APS-C, APS-H og full frame. Størrelseforholdet
mellem sensorerne er hos Canon APS-C til FF 2,56 og fra APS-H til full
frame 1,69. Fra full frame til Pentax er det 1,7 eller ret præcist det
samme forhold som mellem et 1D mkIII til et 1Ds mkIII. I begge tilfælde
er antal pixels dobbelt op. Mellem full frame og Phase One P65+ er
forholdet 2,52 og meget tæt på forholder mellem Canon APS-C og full
frame. Antal pixels er ca. tredoblet fra Canon full frame til P65+.
Pixelstørrelsen er med andre ord faktisk en anelse mindre på MF
kameraerne end Canon's full rame. Hos Nikon er APS-C 2,25 ift. full
frame og APS-H findes ikke.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 28-12-10 00:43

On 07/12/10 13.26, Hans Kruse wrote:

> [...]
> Pixelstørrelsen er med andre ord faktisk en anelse mindre på MF
> kameraerne end Canon's full rame. Hos Nikon er APS-C 2,25 ift. full

Hvad sidder du og fabler om, er det at du mener at canon 1ds mk3 leverer
ligeså gode pixels som pentaxen, eller ??

Du må med gi at kvadratroden af 2 alt andet lige tæller i den sammenhæng
ellers er din historie mellem canon dit vs canon dat ligegyldigt..

Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-12-10 14:02

On 2010-12-28 00:43:26 +0100, Tommy Hjorth <tommy.hjorth@gmail.com> said:

> [...]
>
> Du må med gi at kvadratroden af 2 alt andet lige tæller i den
> sammenhæng ellers er din historie mellem canon dit vs canon dat

Hvad er det du ikke forstår?