Et Mærkeligt og frustrerende problem med N~
Fra : Viktor Andersen

Dato : 05-12-10 19:36

Jeg har fået et meget mærkelig problem, efter jeg er flyttet.

Jeg har et lille kablet hjemmenetværk med adsl modem, router og tre pc'ere
tilkoblet.

Fra tlf. stikket går forbindelsen via en såkaldt splitter til adsl modemet,
hvorfra der er kabelforbindelse til en d-link router.

Fra routeren er der så kabel til hver af de tre pc'ere. En med Win 7 som
styresystem og de to andre med XP Pro

Det mærkelige består nu i, at pc'erne ikke kan komme på internettet
konstant, men flere gange - ja næsten dagligt er der en eller flere, ikke
kan få forbindelse.

Kører jeg en netværksdianosticering kan jeg få flere forskellige beskeder
såsom:

LAN forbindelsen har ikke en gyldig IP konfiguration eller

Hjemmegruppen er ikke tilgængelig, da du ikke har forbindelse til
hjemmenetværket eller

Der er ikke forbindelse til DNS serveren.

Dagen efter kan man så prøve igen, og så kan jeg være heldig at få en eller
to til at forbinde.

Jeg har prøvet at skifte ud med nye kabler, nye netværkskort og nye routere,
men uden resultat.

I mit gamle hus havde jeg to tlf stik. Et til fastnet forbindelsen og et
separat til adsl modemet.

Men på min forepørgsel til TDC har jeg fået at vide, at det behøver man ikke
mere. Nu kan samme stik sagtens klare begge typer.

I min forrige bolig var der overhovedet ingen problemer. Der virkede det
fint med alle tre kørende på samme tid.

Hvad kan jeg yderlige gøre? Jeg vil være meget taknemmelig for alle gode
råd.

Hilsen

Viktor

Fra : cykelsmeden

Dato : 05-12-10 20:06

Den 05-12-2010 19:36, Viktor Andersen skrev:
> [...]
> routere, men uden resultat.
>
> I mit gamle hus havde jeg to tlf stik. Et til fastnet forbindelsen og et
det smager kraftigt af at Routeren ikke er konfigureret rigtigt.

du skal formentligt have sat:
LAN DHCPserver enablet
WAN NAT enablet

men der kan være andre ting som driller.

//finn

Fra : Viktor Andersen

Dato : 05-12-10 20:41

Hej Finn,

Tak for svar, men hvordan gør jeg det?

Hilsen

Viktor

Fra : cykelsmeden

Dato : 05-12-10 21:42

Den 05-12-2010 20:41, Viktor Andersen skrev:
> Hej Finn,
>
> Tak for svar, men hvordan gør jeg det?

du må nok have fat i d-link manualen, men en almindelig metode er:

fra en pc, start en internetbrowser.
i adresselinien skriv: http://192.168.1.1
log på med brugernavn/passwd (instruktionsbogen!) ofte: admin admin
i de opståede menuer find nævnte værdier.

ovennævnte er ganske almindelige værdier, men forskellige routere kan
have andre standarder.

//finn

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 05-12-10 22:01

Viktor Andersen expressed precisely :
> [...]
> fint med alle tre kørende på samme tid.
>
> Hvad kan jeg yderlige gøre? Jeg vil være meget taknemmelig for alle gode

Er du sikker på at kablet fra modem til router sidder i WAN-porten i
routeren?

--
/klaus

Fra : Viktor Andersen

Dato : 06-12-10 08:43

Hej Klaus,

Ja kablet fra modem sidder i WAN stikket, for ellers kan jeg jo ikke få net
forbindelse på de andre ind imellem.

Hilsen

Viktor

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-12-10 09:13

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> crashed Echelon writing

> Ja kablet fra modem sidder i WAN stikket, for ellers kan jeg jo ikke
> få net forbindelse på de andre ind imellem.

Jo det kunne du sådan set godt, for TDC leverer svjh 3 dynamiske IP-
adresser, og med kablet fra modem i LAN kunne disse blive distribueret via
switch delen.

Men omend er, så skriver du at det sidder i WAN. Har du undersøgt hvor vidt
der er forbindelse til routeren (kan du pinge den), om de overhovedet har
nogen IP-adresse tildelt?

--
Bjarke Andersen

Fra : Viktor Andersen

Dato : 11-12-10 18:51

Mit problem er blevet løst.

Jeg har fået nyt modem installeret, samtidigt med, at TDC har indrømmet, at
de havde glemt at fortælle deres YouSee afdeling, at jeg er overgået fra TDC
ADSL forbindelse til tilsvarende YouSee.
Tak til alle for venlige forslag.

Hilsen

Viktor